Wat maakt het meeste verschil (andere gravelfiets)

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zelf heb ik heel wat fietsen gehad afgelopen jaren (stuk of 30-40) en nog steeds zo'n negen rollend. Staal, alu en carbon.

Mijn ervaring is dat qua comfort niet alleen het soort materiaal belangrijk is, maar ook de kwaliteit. Zo heb ik een stalen Inbred gehad en die was voor mij enorm oncomfortabel. Gaf alles door. Dit in tegenstelling tot de Skookum. In exact dezelfde setup filtert die heel veel weg en rijd daardoor veel rustiger (vrijwel dezelfde geo). Verschil zit hem dan denk ik in het soort staal: Reynolds 4130 en Reynold 753.

Met alu merk ik hetzelfde: mijn Scott Scale voelde veel oncomfortabeler dan de Niner Air9. Carbon idem: paar keer op een no-name China frame gereden en die waren kneiterhard. De Open daarintegen is weer enorm comfortabel en toch stijf waar het nodig is.

Kijkend naar de vraag van TS: "Bijkomende vraag voor de stalen en carbon variant is dan nog of ik echt verschil ga merken bij een (relatief) goedkoop frame of dat je om verschil te merken echt ook een duurdere moet pakken.". Ik denk dat als je het verschil wil merken toch wat duurder uit zult zijn.

Maar wat Suravida ook al aangaf: kijk waar je kunt testen (en niet een rondje op de parkeerplaats), dan kun je een goed beeld vormen. (hier staat een Soma Wolverine welke je een keer kunt meenemen).

Succes met de keuze.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Zowel de comfortabelste als oncomfortabelste fiets die ik gehad heb waren allebei van aluminium.
Mijn Alan Super Cross had een centimeter 'veerweg' in de voorvork die doorboog als je naar voor leunde. Achteraan schuurde de band regelmatig tegen het frame als je veel kracht zette op steile hellingen. Mijn Kona Taro (eerste model) gaf daarentegen achteraan geen krimp en had nul comfort.
Ik zou een goed aluminium frame dus ook niet uitsluiten. Ik ben heel tevreden van m'n Pinnacle Arkose en ik denk dat er nog wel wat merken mooie alu frames hebben (Cannondale, Fuji, ...).

Op de MTB merk ik ook wel een verschil tussen m'n Stooge die minder vergevingsgezind was dan m'n Singular Gryphon.
Met die laatste heb ik in het verleden ook wat geëxperimenteerd met de BB hoogte en dat gaf ook een verschil in comfort als je op de fiets zat of er meer in.
En op de weg vind ik m'n Swiss Cross aangenamer rijden dan m'n voormalige titanium lichtgewicht race frame met gelijke onderdelen.

Moest ik nog eens stukken hebben staat er een Singular Kite Disc op de verlanglijst. Als die in lijn ligt van de Gryphon qua rijkwaliteit lijkt me dat wel wat: triple butted, thin walled. Tegenwoordig op het internet te koop aan 600 EUR incl. full carbon voorvork wat me een nette prijs lijkt en ik heb hem ook al gezien met 650B banden.

Verder moet je de fiets als volledig systeem bekijken. Je kan de comfortabele rij-eigenschappen van een mooi staal frame volledig verknoeien door er harde wielen en stugge banden onder te zetten en af te monteren met een hard stuur en zadelpen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

klaast schreef: do 25 februari 2021, 22:22 Dat soort filmpjes ken ik dus ook en vind ik aardig logisch. Ik ken echter ook de verhalen zoals die van Suravida en ik vraag me dus af wat waar is.

@qprs: in het geval van 650b zou ik een frame willen dat 50mm aankan. Maar dat is vooral gevoelsmatig. Als 47mm prima is dan is dat ook een optie. Nog dikkere banden worden me denk ik te traag op de weg en dan kan ik ook mijn MTB pakken.
Het zal verwarrend zijn om reacties te lezen die haaks op elkaar staan. Nou kan ik alleen mijn (beperkte) ervaring delen, en die strookt met wat Suravida en Jan aangeven. En net als provo ben ik heeeeeeel blij met een Swiss Cross. Maar... om mijn fietsmaatje te quoten: "het is nog steeds een fiets, maar dan zwaarder". Je moet er van houden :D

Je mag mijn graveltank gerust eens uitproberen, maar ik denk dat Suravida wel iets vlotters en qua 'staalmagie' beter spul heeft staan. Daar ben ik stiekem ook wel benieuwd naar :D
Het is hier geen ponykamp!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bedankt voor alle gedachten mensen. En het aanbod om wat uit te proberen. Suravida woont alleen een beetje uit de richting en Jan is geloof ik 2x zo groot als ik :lol: Maar top! Ik heb weer wat denkvoer.

Ik zie trouwens weinig mensen over 650b terwijl dat naar mijn idee wel direct een merkbaar verschil zou opleveren.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

650b wil ik ook wel eens proberen. De Giant Revolt die ik nu heb bevalt zo goed dat ik denk dat het bij deze fiets niet nodig is, ik ben bang dat ik op de weg dan teveel inlever.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als ik 650b wielen met bredere banden zou gaan gebruiken en misschien ook nog een wat breder stuur met wat meer flare zou mijn gravelbike inderdaad geschikter worden voor mtb routes maar (en ik vermoed dat dit voor meer mensen zo werkt) daarvoor kan ik ook mijn mtb pakken, die kan dat allemaal ook maar dan beter ;)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik probeer met de gravelfiets altijd zoveel mogelijk het asfalt te vermijden. Hier in de buurt zijn er verschillende plekken waar je de keuze hebt tussen een fietspad en een stuk MTB route. Ik pak dan liefst de laatste en dat zou met dikkere banden natuurlijk beter gaan.

En aangezien de rest van de route ook grotendeels onverhard is heeft het waarschijnlijk weinig nadelen. Als je meer 50/50 fiets kan het een ander verhaal zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

klaast schreef: vr 26 februari 2021, 22:12 Bedankt voor alle gedachten mensen. En het aanbod om wat uit te proberen. Suravida woont alleen een beetje uit de richting

Ik zie trouwens weinig mensen over 650b terwijl dat naar mijn idee wel direct een merkbaar verschil zou opleveren.
Ik kom nog best wel eens (tenminste dat is het plan dit jaar..) aan de andere kant van het land aangezien het daar mooier fietsen is. (UHR, Nijmegen dan vooral, maar Posbank moet ook weer eens)

Ik zie de meerwaarde van 650b alleen als je frame geen brede 700 banden aankan, maar ik zou niet weten waarom ik mijn 2" G one bites zou inruilen voor een maatje kleiner. Doen het trouwens ook verrassend goed op asfalt, en hebben bakken grip in het terrein (En zelfs de sneeuw) Ze slijten alleen wat harder op asfalt, dus binnenkort de gewone 40mm Gones er maar weer op.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Klaast beschrijft aan mixed terrein rijden doe ik veelal op een licht aangepaste MTB. Heb ook al eens wat gepost in het gravel topic

Mijn Starre stalen 29er staat op 2” Race Kings, overweeg om er G-ones in te zetten. Maar geen moment om naar 650b te gaan, ook niet als ik een echte gravelbike zou gaan op bouwen. 650b is leuke optie als er geen plek is in een bestaand frame of format voor 700c of 29er op de breedte die je wilt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: vr 26 februari 2021, 22:12 Bedankt voor alle gedachten mensen. En het aanbod om wat uit te proberen. Suravida woont alleen een beetje uit de richting en Jan is geloof ik 2x zo groot als ik :lol: Maar top! Ik heb weer wat denkvoer.

Ik zie trouwens weinig mensen over 650b terwijl dat naar mijn idee wel direct een merkbaar verschil zou opleveren.
Dat scheelt ook merkbaar. Ik heb vrij vaak met 650B in mijn gravelbike gereden en daarmee ben je offroad op de ruigere stukken beter uit, mits je rond 2.0" mtb banden kunt monteren. Je levert echter weer in op asfalt. Het ligt dus aan je routes.
Waarschijnlijk werkt 700C met 2.0" ook als je die kwijt kunt.
In mijn gravelbike past max 45mm maar ik vind hem met 700C en banden boven de 40mm niet lekker sturen, dan liever iets kleinere wielen met 2.0". Dat ligt natuurlijk helemaal aan de fiets en geo. Ik heb intussen de 650B set verkocht (met andere fiets mee), maar koop voorlopig geen nieuwe. Het meest allround incl asfalt blijft toch 700C volgens mij.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ok, ik heb een heel lijstje met mogelijke kandidaten en dat ga ik maar eens inkorten tot stalen frames die ontworpen zijn voor 700c en waar minimaal een 45mm band in past.

Carbon zit er binnen budget niet in. Alleen als ik het in China bestel en dat is niet helemaal wat ik zoek. Nog even los van het feit dat ik pubers heb die de schuur ook gebruiken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: zo 28 februari 2021, 11:12 Bombtrack Hook ?

https://www.instagram.com/p/CL1CStyFpkr ... hvft0hc4xz
Die staat op het lijstje idd. Nergens te koop helaas, maar mooie fiets.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef: zo 28 februari 2021, 12:11
MonkeyRider schreef: zo 28 februari 2021, 11:12 Bombtrack Hook ?
Die staat op het lijstje idd. Nergens te koop helaas, maar mooie fiets.
Volgens mij is Erveha Bikes in Ede dealer van Bombtrack. Die heeft ook mijn Soma Wolverine geleverd (ook tot 45mm banden geschikt :wink: ).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ah, ik wist dat ie Genesis levert, maar ik zal het eens navragen. Thx! De Soma is al in een eerder stadium van mijn lijstje gevallen. Ik weet niet meer precies waarom. Zal nog eens kijken.
Plaats reactie