MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kuijtje.nl schreef: za 6 maart 2021, 11:39
Elvander schreef: za 6 maart 2021, 10:48 Er liep ook een wolf door het centrum van Bennekom dat is voor een wolf een pisstukje verder dus waarom niet.
Wolven zijn al diverse malen gezien in het gebied van de Zuid Veluwe (wildkamera's). Pas geleden nog bij NM op Planken Wambuis (mannetje en vrouwtje), zie ook Facebook. Wolven lopen al een aardig lange tijd te scharrelen rond de routes van MTB Zuid Veluwe en Veluwezoom.
Precies dat bedoel ik. Die beestje struinen enorme afstanden af. Geen ongeloof naar Hanjo z'n sighting hoor.

En in die tijd kwam er ook 2x een melding dat er een wolf in Wageningen over de berg liep. Was door heel veel mensen gemeld en dikke paniek (in het lokale nieuws dus goede clickbaits). Maar dat was toch een hond die nogal vaak even zelfstandig een ommetje ging maken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: "Was door heel veel mensen gemeld en dikke paniek"
Blijkt dus een deel van de honden bezitters niet te weten hoe een hond er uit ziet :roll:
Een volwassen mannetjes wolf gaat tot zo een 80 kg en een vrouwtje tot 50 kg....pittige doggies om je je daar in te vergissen :wink:

"Waar moet je op letten als je een wolf ziet?
Vacht beige tot rossig bruin.
Geleidelijk overgaand in grijzige bovenkant, met een onduidelijk donker zadel.
Wit rondom de bek.
Lange, stevige poten.
Dik behaarde, naar beneden hangende rechte staart.
Spitse rechtopstaande, naar de top toe iets afgeronde oren.
Brede, krachtige kop, waardoor de oren verder uit elkaar staan dan bij een hond.
Rechte rug."
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nou er is in ieder geval een wolf minder...

https://www.gelderlander.nl/ede/wolf-do ... ~a3ec0684/
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Dat is echt zonde! Op vrijwel exact hetzelfde punt had mijn vriendin een paar maanden geleden bijna een edelhert over de auto en er wordt daar sowieso vaak wild doorgereden. Tijd voor een (beter) hek?
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Miob schreef: za 6 maart 2021, 20:04 Dat is echt zonde! Op vrijwel exact hetzelfde punt had mijn vriendin een paar maanden geleden bijna een edelhert over de auto en er wordt daar sowieso vaak wild doorgereden. Tijd voor een (beter) hek?
Die weg is leuk maar niet noodzakelijk lijkt mij, je kunt ook via de snelweg van Ede naar de A12. Waarom een hek plaatsen en niet de weg weg halen of snelheidsverlagende middelen aanbrengen? :-?
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Geen wolven, zwijnen of biggen gezien vandaag gelukkig. Killer Bee eraf, Zmaxxen voor en achter voor maximale allround :D

Wat een mooie route. Echt leuk om te doen, uitdagende klimmen, gave 8-baan afdalingen.

Mijn marathon vriendje haalde de squirrel catcher niet maar brommerde wel zowat elke klim omhoog. Ben bang dat ik een paar keer moest lopen, sorry (conditiegebrek).

Absoluut de moeite waard om een uurtje voor in de auto te zitten.

Volgende keer met de 9jarige.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Elvander schreef: za 6 maart 2021, 17:04 Nou er is in ieder geval een wolf minder...

https://www.gelderlander.nl/ede/wolf-do ... ~a3ec0684/
Meer dan één, wolvin was zwanger, erg sneu.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

RRon schreef: za 6 maart 2021, 20:11 Die weg is leuk maar niet noodzakelijk lijkt mij, je kunt ook via de snelweg van Ede naar de A12. Waarom een hek plaatsen en niet de weg weg halen of snelheidsverlagende middelen aanbrengen? :-?
Tsja, welke weg is wel noodzakelijk. Die weg is nog best druk. Als ik daar doordeweeks rond 7.45 met de MTB wil oversteken kan het beste een tijdje duren voordat dat veilig kan.

Er liggen 3 restaurants aan, een natuurcentrum, een schaapskooi, een dierenasiel, een camping en veel parkeerplaatsen voor recreanten. Wild is daar altijd een risico en wordt ook goed voor gewaarschuwd. Vroeger zaten daar in de winter in de avond/nacht veel wilde zwijnen, om de vuilnisbakken op de parkeerplaatsen leeg te roven. Die zijn dan ook verwijderd (de vuilinisbakken...).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

RRon schreef: za 6 maart 2021, 20:11
Miob schreef: za 6 maart 2021, 20:04 Dat is echt zonde! Op vrijwel exact hetzelfde punt had mijn vriendin een paar maanden geleden bijna een edelhert over de auto en er wordt daar sowieso vaak wild doorgereden. Tijd voor een (beter) hek?
Die weg is leuk maar niet noodzakelijk lijkt mij, je kunt ook via de snelweg van Ede naar de A12. Waarom een hek plaatsen en niet de weg weg halen of snelheidsverlagende middelen aanbrengen? :-?
Ja joh de N224, N304, N310 & N305 gewoon afsluiten ... Geen probleem hoor al die bewoners daar rijden wel km om ... Misschien tijd dat er meer groen komt in stedelijke gebieden en niet alle recreatie druk op Veluwe en de Heuvelrug komt te liggen :-?

PS. de N224 loopt van Arnhem - Zeist ... van oudsher de Rijksweg 24. Een weg die er al meer dan 100 jaar ligt ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Op die weg wordt zo hard gereden dat als er iets onverwachts gebeurt, reageren voor degene die te hard rijden praktisch niet mogelijk is.
Van die weg een 60km-weg maken zou voor de aanrijdingen met dieren veel uitmaken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hangt ervan af welk deel. Over de hei zie ik het nut niet van in. Deel van Juffrouw Tok tot aansluiting A12 zou ik wel in kunnen komen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het beboste, onoverzichtelijke deel, waar de dieren letterlijk tussen de bomen wegschieten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Yup komt overeen met mijn gedachte. Aan de andere kant de wolf legt hele lange afstanden af en zal ook op andere delen oversteken.

Blijft lastig de discussie rondom natuur en mens. Ik blijf het schitterend vinden om steeds meer wild tegen te (kunnen) komen. Keerzijde is dus dat er ook meer ongelukken kunnen gebeuren.

Wat ook een optie zou zijn is het verlagen van de snelheid in de uren na zonsondergang.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Het verschil in tijd tussen 60 en 80 km/u op het stukje van Juffrouw Tok tot de A12 is 1 minuut. Voor dat soort minimale verschillen moet je volgens mij geen variabele snelheden gaan invoeren.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mwah ... Is beter voor de bewustwording denk ik. Gewoon een blauw bord met 60 km/h met rode rand. En dan zet je eronder 'verplichte snelheid van zonsondergang tot zonsopgang ivm overstekend wild'
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie