Framemaat-twijfel

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Erwin38
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 12:33

Goedendag allemaal!

Aangezien ik een Cube Reaction Pro wil gaan aanschaffen, heb ik te kiezen tussen een framemaat van 19 of 21 inch.

Zelf ben ik 1,82 met een binnenbeenlengte van 85cm.

De 19 inch variant zou t/m 1,82 gaan, terwijl de 21'er begint vanaf 1,83.

Wat zou volgens jullie de beste keuze zijn, gezien mijn (binnenbeen)lengte?

Momenteel rijd ik op een 19" frame met 26" wielen, bij het fietsen komen mijn knieën bovenaan wel vrij "hoog".
Erwin38
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 12:33

Toevoeging:mijn rijstijl zal sportief worden (veel technische stukken)
Stoneball
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 september 2020, 09:39

Ik heb een Cube Reaction C62 Race in bestelling staan (wel carbonnen kader, weet niet hoever de geometrie overeen komt met de alu kader)

Deze besteld in maat "21". Ben zelf 1,90m groot en 94cm binnenbeenlengte.

Bij de fietswinkel je meer laten opmeten en daar advies vragen. Denk dat een 19 best zal aanpassen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De (alu) Cube frames zijn in verhouding wel vrij "kort" qua bovenbuis dus houd daar rekening mee.
Het beste is om ergens te gaan vergelijken maar dat zal niet meevallen momenteel.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Voor 't zelf posten even gekeken of iemand de vraag al had gepost. Weet je inmiddels al iets meer TS? Ik zit met hetzelfde. Moet nieuw bestellen. Hiervoor een 19 inch Acid gehad met mijn 1.82. Paste prima maar vond 't wel een klein frame. Maatjes van me met dezelfde lengte hebben een 21 inch en dat oogt groter. Volgens de dealer kan 't allebei...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het kan ook nog dat een merk vanwege de maatvoering niet bij je past. Deze Cubes zijn inderdaad vrij kort, ik heb zelf korte pootjes en een lang lijf en dan heb je de keuze tussen een te kort of een te hoog frame. Gelukkig zijn er ook nog andere merken ;)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Normaal gesproken zou 19 inch voor een lengte van 1,82 m, 9 vd 10 keer de juiste maat zijn.
Maar zoals gezegd heeft CUBE vrij korte bovenbuizen en is een testritje zeker aan te raden.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Nogal lastig nou om bikes te testen en vergelijken. Het is bestellen en wachten wanneer hij komt. Bij Cube krijg je gewoon veel voor je geld vind ik.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zou het advies van de fabrikant volgen:
21 inch.
Zoals al gezegd, de Cubes hebben een andere maatvoering.

De reach van de carbon reaction in 19 is gelijk aan de van de aluminium reaction 21.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, de 19" heeft een bovenbuis korter dan 600, een reach van 407 en een wielbasis net over de 1100mm. Dat lijkt me erg kort voor iemand van 182 (mijn 19" trailfully is nog langer en heeft meer reach en dat is een 27,5)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als de maat niet klopt zou ik naar een ander merk gaan.
George schreef: vr 9 april 2021, 19:50 Het kan ook nog dat een merk vanwege de maatvoering niet bij je past. Deze Cubes zijn inderdaad vrij kort, ik heb zelf korte pootjes en een lang lijf en dan heb je de keuze tussen een te kort of een te hoog frame. Gelukkig zijn er ook nog andere merken ;)
Precies dit. Als de geometrie niet bij je past en je gedwongen op een minder dan ideale maat uit zou komen zou ik het niet doen. Zeker als je technisch zegt te willen rijden is een hoog frame niet wat je wil. De bovenbuis zit dan in de weg.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Oli4k schreef: za 10 april 2021, 19:06 Zeker als je technisch zegt te willen rijden is een hoog frame niet wat je wil. De bovenbuis zit dan in de weg.
Ik had niet de indruk dat de topicstarter een dropper wilde monteren. Dat zadel zal nog eerder in de weg gaan zitten dan de bovenbuis.
De Reaction TM is binnen deze serie volgens mij meer bedoeld voor dat technische rijden dan de Pro of Race.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ook de bovenbuis kan in de weg zitten, ook met een hoog zadel. Stap maar eens af op een steile trail, het is niet voor niets dat de standover ook als maat in een geometrie tabel staat.

Voor een dropper is het overigens ook vervelend, ik heb een keer een Cube Stereo mee gehad naar een enduro evenement, de maat was qua lengte goed maar de dropper kan niet maximaal hoog dankzij mijn (relatief) korte pootjes. Dit is al wel een tijdje geleden hoor, volgens mij is de huidige Stereo langer en lager, zoals het hoort ;)
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Bedankt voor de reacties in dit gekaapte topic. Ik sta open voor elk merk. Helaas is er geen keus. 2e hands is vaak echt gebruikt en nieuw voorlopig niets mogelijk. We zoeken verder...
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Vandaag contact gehad met de dealer. Toch advies van 21er. Ook maar meteen besteld. Ff uitzitten de tijd. Cube reaction c62 pro gaat 't worden in de prachtige kleur Grey red blue.
Plaats reactie