DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

en hebben volledige controle over de productie en de kwaliteits-controle
Dat is een erg optimistische kijk op de zaak, maar ik snap je punt.
Vandaar ook mijn opmerking/vraag, welke chinees is de goede en welke de foute.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ikke001 schreef: ma 17 mei 2021, 17:23
D-man schreef: ma 17 mei 2021, 09:45

Ligt eraan welke... die van ZTTO is echt prima.
Welke van ZTTO?

Zoals verwacht gaat het weer alle kanten op :D
Daarom dus de vraag over ervaringen, NIET over meningen.

De 36t kom je bij de oosterburen tegen voor 61 euro (elders goedkoper? Ik hoor het graag), bij Ali van ZTTO ongeveer de helft. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt mag iedereen voor zelfzelf beoordelen, maar om er zo maar van uit te gaan dat alles uit China troep is dat gaat me echt te ver. In mijn vakgebied doen ze daar dingen die we hier in Europa niet of nauwelijks kunnen en al helemaal niet voor de bedragen die ze rekenen. Maar goed, dat is mijn mening :tong
Deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32904239223.html
Ik ben mij er eentje...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 mei 2021, 00:01
en hebben volledige controle over de productie en de kwaliteits-controle
Dat is een erg optimistische kijk op de zaak, maar ik snap je punt.
Vandaar ook mijn opmerking/vraag, welke chinees is de goede en welke de foute.
Ik had het over de grote jongens, Shimano, SRAM, Specialized, Apple, Philips noem maar op. Die hebben echt wel controle over het gehele proces.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

D-man schreef: di 18 mei 2021, 08:23
Ikke001 schreef: ma 17 mei 2021, 17:23
Welke van ZTTO?

Zoals verwacht gaat het weer alle kanten op :D
Daarom dus de vraag over ervaringen, NIET over meningen.

De 36t kom je bij de oosterburen tegen voor 61 euro (elders goedkoper? Ik hoor het graag), bij Ali van ZTTO ongeveer de helft. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt mag iedereen voor zelfzelf beoordelen, maar om er zo maar van uit te gaan dat alles uit China troep is dat gaat me echt te ver. In mijn vakgebied doen ze daar dingen die we hier in Europa niet of nauwelijks kunnen en al helemaal niet voor de bedragen die ze rekenen. Maar goed, dat is mijn mening :tong
Deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32904239223.html
Hoeveel tands?
Voor MTB zou mijn voorkeur gevoelsmatig naar 36t gaan, onafhankelijk van merk. En ALS het Ali wordt dan is het idd een van de bekende 'merken' zoals ZTTO.

"Honghui (Shenzhen) Technology Co., Ltd. To provide you with high-quality bicycle parts and accessories, XTOS and ZTTO are our main brands and bring happiness to everyone."
Kan er verder maar weinig over vinden.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Grappig. Ik vroeg me altijd al af waarvoor mijn ouwe getrouwe 26" met Novatec naven en Diore crack 'directer' voelde. Even ronddraaien van het achterwiel kom ik al tellend op 28 klikjes in plaats van de 18 op mijn huidige. Weer wat geleerd :-D

Het vervangen van de ratchet is echt letterlijk 2 min werk. Meeste werk is het wiel er uit en er weer in. Gewoon met cassette en al er af. Is bij mij weinig kracht voor nodig. Onderweg vervangen is dus zo gedaan, zeker als je de reserve gesmeerd en al in een zipzakje hebt zitten.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Klopt het dat de DT Swiss ratchets 36t en 54t van alu zijn en ook nog hol? De ZTTO ratchets zijn van staal. Je zou dan denken dat die van ZTTO duurzamer zijn. :~
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ikke001 schreef: di 18 mei 2021, 22:43 Klopt het dat de DT Swiss ratchets 36t en 54t van alu zijn en ook nog hol? De ZTTO ratchets zijn van staal. Je zou dan denken dat die van ZTTO duurzamer zijn. :~
Hoe kom je op het idee dat ze van alu zouden zijn :~ dat zijn ze in ieder geval niet. Van gehard staal, dat wel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De originele 36t en 54t zijn van aluminium en uitgehold voor lichter gewicht. De 18t is van staal en doorgaans ook hol, maar er zijn ook solide versies gemaakt. De 36t slijt harder dan de 18t en de 54t slijt harder dan de 36t. Goed onderhouden en niet teveel grease gebruiken. De ZTTO 54t is wel weer van staal dus zou vanuit materiaal bezien duurzamer moeten zijn dan de 54t van DT (scherpte en passing van de tandjes zal ook een rol spelen, die zien er op de foto's van ZTTO minder strak uit dan bij de DT).

https://www.andrewgrabbs.com/interests/ ... -180-hubs/
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Alu of staal, maakt me verder ook niet uit, ik vroeg het me gewoon af. Maar waarom zou je ... naam een paar gram wil gesparen in de naaf :-{ Zijn er ook geen superlight versies?

Leuke tekst trouwens van ZTTO op de Ali site.
https://www.aliexpress.com/item/32904239223.html

"There is only one company in the world that does better then us and that is DT"
En ze durven toe te geven dat de 60t niet zo fantastisch is.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De holle alu versies zijn de light versies. Er zijn een aantal wielbouwers/leveranciers die bij de 54t een vermelding opnemen m.b.t. verhoogd risico op slijtage, dat geeft al te denken. Ik zou voor een 36t gaan met goed onderhoud of de 18t blijven gebruiken. Of een Onyx naaf nemen, dan hoef je nergens meer over na te denken 8) .
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

maar als de ZTTO van staal is dan heb je daar toch een donders goede koop aan?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ikke001 schreef: di 18 mei 2021, 20:31
D-man schreef: di 18 mei 2021, 08:23

Deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32904239223.html
Hoeveel tands?
Voor MTB zou mijn voorkeur gevoelsmatig naar 36t gaan, onafhankelijk van merk. En ALS het Ali wordt dan is het idd een van de bekende 'merken' zoals ZTTO.

"Honghui (Shenzhen) Technology Co., Ltd. To provide you with high-quality bicycle parts and accessories, XTOS and ZTTO are our main brands and bring happiness to everyone."
Kan er verder maar weinig over vinden.
54t
Ik ben mij er eentje...
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Mijn naaf komt ook van de ZTTO official store (M1 boost), komt met die 54t ratchet van ZTTO. Na 10 kilometer slipte het zaakje al door. Het is lastig te zien, maar de tandjes zijn op meerdere plekken duidelijk afgebroken/gesleten.

Afbeelding

Heb er nu een 18t ratchet in zitten van DT, geeft toch een stuk meer vertrouwen. Ik zie de voordelen van de ratchet t.o.v. pallen nog niet helemaal :~
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat ziet er behoorlijk verrot uit, flinke stukken uit de tandjes, mijn falende 36t zagen er nog beter uit, vertoonden slijtage aan de randen maar kan me niet herinneren dat er hele stukken af waren gesprongen (helaas geen plaatjes meer kunnen vinden). Persoonlijk vind ik pallen prima, i.t.t. ratchets nooit problemen mee gehad en goedkoop te vervangen (alleen ervaring met Hope). Ik denk dat het ratchet systeem van DT gewoon niet lekker werkt met teveel aangrijppunten, maar de markt vraagt erom, dus..
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Biker_Jesse schreef: wo 19 mei 2021, 08:42 Mijn naaf komt ook van de ZTTO official store (M1 boost), komt met die 54t ratchet van ZTTO. Na 10 kilometer slipte het zaakje al door. Het is lastig te zien, maar de tandjes zijn op meerdere plekken duidelijk afgebroken/gesleten.

Heb er nu een 18t ratchet in zitten van DT, geeft toch een stuk meer vertrouwen. Ik zie de voordelen van de ratchet t.o.v. pallen nog niet helemaal :~
Na 10 kilometer… dat zegt misschien niet alleen iets over de ratchets maar ook over je naaf..
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie