Crash vanuit het niets

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Achter een stronkje blijven hangen ben ik ook redelijk goed in. Op het Cadettenkamp is er voor mij ook een beruchte; na de laatste klim en het stukje mul krijg je een afdalinkje naar het laatste stuk. Daar zit er ook ergens een die ik al een paar keer goed geraakt heb. Een keer een halve slag om mijn as, maar gelukkig kon ik blijven zitten. Ik maakte toen wèl een onvrijwillig afdalinkje waar het eigenlijk niet bedoeld was. 90 graden op de normale rijrichting. Ik werd frontaal op een boom af gezwiept, maar gelukkig kregen mijn banden weer nét op tijd grip. De enige schade waren een kapotte handschoen en een paar geschuurde knokkels. Dan heb je gewoon geluk dus.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: di 11 mei 2021, 19:14 Achter een stronkje blijven hangen ben ik ook redelijk goed in. Op het Cadettenkamp is er voor mij ook een beruchte; na de laatste klim en het stukje mul krijg je een afdalinkje naar het laatste stuk. Daar zit er ook ergens een die ik al een paar keer goed geraakt heb. Een keer een halve slag om mijn as, maar gelukkig kon ik blijven zitten. Ik maakte toen wèl een onvrijwillig afdalinkje waar het eigenlijk niet bedoeld was. 90 graden op de normale rijrichting. Ik werd frontaal op een boom af gezwiept, maar gelukkig kregen mijn banden weer nét op tijd grip. De enige schade waren een kapotte handschoen en een paar geschuurde knokkels. Dan heb je gewoon geluk dus.
.....een stronkje dat je al een paar keer goed geraakt hebt ...... hmmm Ad :roll: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hela,

Kleine opmerking aangaande meerdere reacties over doorrijden tijdens dit soort evenementen.
Heb vroeger heel veel wedstrijden (xc en marathon) gereden. Tijdens deze ritten veranderen sommige vriendelijke mtb-ers in totaal andere mensen.
Duwen, trekken, trappen en schelden is voor sommige ineens heel normaal.
Toch blijft de meerderheid beleeft en respectvol.
Echter stoppen tijdens wedstrijden zal je niemand zien doen, hoe erg iemand ook op zijn plaat gaat.
Het ergste wat ik mee gemaakt heb was tijdens mijn eerste marathon in 2005.
Ik kwam met een rotgang van 70 km/h naar beneden. Onderaan een grote modderpoel. Veel gingen langs de randen.
Ik ging veel te snel dus koos voor het midden.
Daar onder water lande ik oo een boomstronk. Werd gelanceerd en lag langere tijd bij te komen.
Niet 1 mtb-er stopte toen.
Op zich leek de val wel mee te vallen, echter thus werd het steeds erger. Na een tijd moest ik geopereerd worden. Revalidatie duurde toen 1 jaar omdat er tijdens de operatie wat fout gegaan was.

Ook reed ik vroeger (toen ik nog in NL woonde) elke toertocht in Brabant
Daar is de mentaliteit totaal anders.
Zodra je onderuit ging stonden er gelijk een groep mtb naast je om je overeind te helpen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

hansdegebruiker schreef: di 11 mei 2021, 20:43 Hela,

Kleine opmerking aangaande meerdere reacties over doorrijden tijdens dit soort evenementen.
Heb vroeger heel veel wedstrijden (xc en marathon) gereden. Tijdens deze ritten veranderen sommige vriendelijke mtb-ers in totaal andere mensen.
Duwen, trekken, trappen en schelden is voor sommige ineens heel normaal.
Toch blijft de meerderheid beleeft en respectvol.
Echter stoppen tijdens wedstrijden zal je niemand zien doen, hoe erg iemand ook op zijn plaat gaat.
Het ergste wat ik mee gemaakt heb was tijdens mijn eerste marathon in 2005.
Ik kwam met een rotgang van 70 km/h naar beneden. Onderaan een grote modderpoel. Veel gingen langs de randen.
Ik ging veel te snel dus koos voor het midden.
Daar onder water lande ik oo een boomstronk. Werd gelanceerd en lag langere tijd bij te komen.
Niet 1 mtb-er stopte toen.
Op zich leek de val wel mee te vallen, echter thus werd het steeds erger. Na een tijd moest ik geopereerd worden. Revalidatie duurde toen 1 jaar omdat er tijdens de operatie wat fout gegaan was.

Ook reed ik vroeger (toen ik nog in NL woonde) elke toertocht in Brabant
Daar is de mentaliteit totaal anders.
Zodra je onderuit ging stonden er gelijk een groep mtb naast je om je overeind te helpen.
Sorry maar wedstrijd of marathon is toch iets heel anders dan een toertocht? Bij een wedstrijd hoort een EHBO en enig overzicht op het parkoers door de organisatie. Bovendien horen ze het parkoers veilig te maken voor aanvang.

Ik vind het wel een dilemma als je als wedstrijdrijder iemand heftig op zijn plaat ziet gaan voor je. Stop je of niet? De ernst van de val is pas na stoppen te beoordelen, maar dan ben je wel elke kans in de wedstrijd kwijt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ondanks dat ik een geboren en getogen Noord Hollander ben, ben ik destijds toch echt gestopt tijdens mijn wedstrijd toen ik voor mij op de route iemand gigantisch onderuit zag gaan. Dat is gewoon je menselijke plicht. Waarschijnlijk kan je niet veel doen, maar wel snel hulp inschakelen. Dat heb ik toen gedaan.

Ik heb hier geen kennis van, maar ik vraag mij af of er wellicht ook wettelijke/juridische richtlijnen zijn met betrekking tot het toepassen van hulp.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

yo-eddy schreef: di 11 mei 2021, 20:33
Ad58 schreef: di 11 mei 2021, 19:14 Achter een stronkje blijven hangen ben ik ook redelijk goed in. Op het Cadettenkamp is er voor mij ook een beruchte; na de laatste klim en het stukje mul krijg je een afdalinkje naar het laatste stuk. Daar zit er ook ergens een die ik al een paar keer goed geraakt heb. Een keer een halve slag om mijn as, maar gelukkig kon ik blijven zitten. Ik maakte toen wèl een onvrijwillig afdalinkje waar het eigenlijk niet bedoeld was. 90 graden op de normale rijrichting. Ik werd frontaal op een boom af gezwiept, maar gelukkig kregen mijn banden weer nét op tijd grip. De enige schade waren een kapotte handschoen en een paar geschuurde knokkels. Dan heb je gewoon geluk dus.
.....een stronkje dat je al een paar keer goed geraakt hebt ...... hmmm Ad :roll: :winkie:
Haha, ja en dan meestal als ik denk:"Hmmm, er zat hier toch ergens een stronkje?" KLUNK!! "Ah, juist ja, hier dus!" :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: di 18 mei 2021, 20:38
yo-eddy schreef: di 11 mei 2021, 20:33

.....een stronkje dat je al een paar keer goed geraakt hebt ...... hmmm Ad :roll: :winkie:
Haha, ja en dan meestal als ik denk:"Hmmm, er zat hier toch ergens een stronkje?" KLUNK!! "Ah, juist ja, hier dus!" :lol:
:lol: :lol: :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En dan de volgende keer op een onbewaakt ogenblik weer aan herinnerd worden :-{
Lekker fietsen!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Stunning schreef: di 18 mei 2021, 19:36 Ik heb hier geen kennis van, maar ik vraag mij af of er wellicht ook wettelijke/juridische richtlijnen zijn met betrekking tot het toepassen van hulp.
Alleen voor hulpverleners, zoals artsen en verpleegkundigen. Voor zover ik weet is dat wel tuchtrecht, en geen strafrecht.

Als iemand dood gaat geldt wel dit artikel:
Artikel 450 Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Klopt. Er zijn een aantal wettelijke bepalingen:
Afbeelding
Art. 255 Sr. geldt alleen voor hulp die je opzettelijk niet verleent aan "iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is". Art. 450 Sr. geldt bij "ogenblikkelijk levensgevaar". En art. 47 WBIG geldt uiteraard alleen voor hen die onder de werking van die wet vallen (dus: BIG-geregistreerd zijn).

Kortom; je bent alleen verplicht te helpen bij een dergelijke wedstrijd als er sprake is van onmiddellijk levensgevaar. Da's natuurlijk lekker grijs, want hoe bepaal je dat in het langsfietsen? De wet koppelt er geen onderzoeksplicht aan. In de praktijk zal een strafvervolging of aansprakelijkheidsstelling wegens het niet verlenen van hulp niet snel slagen, tenzij de situatie zo evident is dat het voor iedere jan l*l duidelijk is dat er 112 gebeld moest worden.

Het leuke is ook dat, anders dan velen denken, er geen andere eisen zijn aan BHV-ers of EHBO-ers, die hebben dezelfde wettelijke verplichtingen als iedere burger. Hooguit zal een rechter de lat wat hoger leggen als het gaat om de vraag of je in kon schatten dat er sprake is van een situatie als bedoeld in art. 450 Sr.

Overigens ben je (op grond van art 446 Sr.) wél strafbaar als je geen hulp verleent terwijl het openbaar gezag dat vordert en je veilig in staat was te helpen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het zeer wenselijk is om ook in situaties waarin je niet verplicht bent te helpen, dat wel te doen. Bedenk vooral waar je blij mee zou zijn als jij daar zou liggen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Self-inflicted :lol: :-{

Wat gebeurt daar nou? Sowieso zet-ie dat wiel scheef neer maar het lijkt wel alsof het wiel vastloopt op de onderbuis waarna de taco ontstaat...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

hansdegebruiker schreef: di 11 mei 2021, 10:36 Dat ken ik.
Deed een beetje meer zeer bij mij :D
NOK en ziekenhuis.
2x gebroken rib rechter long vol bloed.
Eh niet prettig filmpje voor de MTB-ers.
Aan het eind ga ik vlak. :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=vlldRM-EqtU&t=6s
Serieuze crash, blijft verbazingwekkend hoeveel mensen gewoon doorfietsen terwijl er iemand aan de kant ligt.
Verbaasde mij over het smalle stuurtje, totdat ik op de datum lette... :wink:
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Kapitein Iglo schreef: vr 21 mei 2021, 07:40 Self-inflicted :lol: :-{

Wat gebeurt daar nou? Sowieso zet-ie dat wiel scheef neer maar het lijkt wel alsof het wiel vastloopt op de onderbuis waarna de taco ontstaat...?
Wiel scheef en teveel gewicht op het voorwiel......
Lijkt inderdaad wel vast te lopen op de onderbuis.
Maar stapje voor stapje kijkend is het volgens mij puur de velg die dubbel vouwt.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Lichte fiets, zware rijder, geen dropper, geen techniek.
Plaats reactie