MTB marathon Amerongseberg 18 september 2021

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

rokl schreef: ma 20 september 2021, 20:00
The_Gunner schreef: ma 20 september 2021, 11:57 Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gereden en mijn complimenten naar de organisatie. Een zeer mooi parcours en alles was top geregeld. Parkeren was inderdaad even krap, maar gaf voor ons slechts 10 minuten vertraging.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt om mijn bidons te veel suikers te geven. Ik kreeg op een gegeven moment niks meer binnen en had vooral behoefte aan water. Na afloop flink aan de diarree.... :-{ De volgende keer dus minder suikers in de bidons en meer aanvullen met repen indien noodzakelijk.

Vraagje voor de mountainbikers met veel ervaring op de langere afstand: kiezen jullie ervoor om al het eten en drinken mee te nemen (bijvoorbeeld met camelbak) of om korte stops te maken bij de posten? Ik zelf stop niet graag als ik lekker in het ritme zit maar verwacht wel dat ik zo'n 3 liter water nodig heb bij de lange marathonafstand. Die 3kg weegt natuurlijk best wel mee in de beklimmingen in de eerste helft van de rit.
Je hebt echt niet veel nodig tijdens een marathon. Drinken is het meest belangrijke. Als richtlijn kies ik voor ca 500-600 ml per 20 km; afgelopen jaar tijdens de Neustadt marathon met ca 35 graden in de schaduw was het wat meer (en in de uren voor de start nog heel wat water binnengewerkt). Meestal voeg ik 40 mg maltodextrin toe per flesje (voor de koolhydraten) en voor de smaak nog 50-100 ml appelsap. Daarnaast neem ik 1-2 gelletjes mee, bijv. van PowerBar. That's it. En ja, wanneer tussen ontbijt en start meer dan 2 uur tijdverschil zit, maak ik thuis nog wat muesli en eet dit ca 1 uur voor de start (om hongerklop te voorkomen). De flesjes plaats ik ergens op een geschikte plek indien geen begeleider aanwezig is. Mocht dat niet mogelijk zijn (bijv. Sundern-Hagen) maak ik stops bij de verzorging. In dit geval is maltodextrin toevoegen geen optie, dus dan kies ik voor water en neem een extra gelletje mee.

Trouwens vroeger met repen gewerkt i.p.v. gelletjes. Echter bleek dat ik in de laatste 20-30 km van een marathon problemen heb om repen op te eten, o.a., duurde het te lang en reep op te eten, soms liet het parcours het niet toe en soms was ik te moe door mentale stress. Een gelletje is in dat opzicht gemakkelijker: open en erin persen; de inhoud kun je in een keer slikken.
Drink jij dan alleen water met maltodextrin? Of heb je een sportdrank. Hoe vul jij de minarelen etc. bij?

Ik heb er 3:18 over gedaan en had maar 1,5 grote bidon met sportdrank op. Mijn buik wilde ook geen drinken meer, was van slag. Qua eten had ik 1,5 reep op. Ook dat was absoluut geen succes. Als ik jouw verhaal lees dan heb ik sowieso veeeeels te weinig gedronken.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

1.5 bidon is idd te weinig. Reken op minstens 1 bidon per uur. En hoe warmer hoe meer.
Je kan ook gewoon water drinken. Ik drink vnl water. Voor koolhydraten kan je ook proberen een stuk banaan te nemen. Die waren bij de verzorgingspost.probeer je zelf aan te leren om iig elke 45 - 60 min iets te eten. Ik moetverbij zeggen, dat ik ook altijd weinig (kan) eten ,zeker bij die soort hoge hartslag rondes. Dan prop ik wat in mn mond en rij ik nig 3 km als een hamster rond.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

RobinG schreef: ma 20 september 2021, 16:20 Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
Eten is altijd een dingetje tijdens een intensieve marathon. Amerongen is er wel eentje waarbij de hartslag continue tegen of in het rood zit, waardoor het een extra uitdaging is. Klein half uur voor de start ook een sportreep en een halve liter water. Tijdens de race zaterdag, deed ik het ook met enkel 2 gelletjes. Dat is, samen met 2 bidons sportdrank, genoeg om de energie aan te vullen tijdens de ong. 2,5 uur inspanning op de 60 km.

En omdat de inspanning continue op een extreem hoog niveau is, is kramp bijna niet te voorkomen. Ik zou bijna zeggen; als je zaterdag geen kramp hebt gehad of voelen opkomen, ging je niet hard genoeg :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

bijkerk0318 schreef: di 21 september 2021, 07:40
rokl schreef: ma 20 september 2021, 20:00

Je hebt echt niet veel nodig tijdens een marathon. Drinken is het meest belangrijke. Als richtlijn kies ik voor ca 500-600 ml per 20 km; afgelopen jaar tijdens de Neustadt marathon met ca 35 graden in de schaduw was het wat meer (en in de uren voor de start nog heel wat water binnengewerkt). Meestal voeg ik 40 mg maltodextrin toe per flesje (voor de koolhydraten) en voor de smaak nog 50-100 ml appelsap. Daarnaast neem ik 1-2 gelletjes mee, bijv. van PowerBar. That's it. En ja, wanneer tussen ontbijt en start meer dan 2 uur tijdverschil zit, maak ik thuis nog wat muesli en eet dit ca 1 uur voor de start (om hongerklop te voorkomen). De flesjes plaats ik ergens op een geschikte plek indien geen begeleider aanwezig is. Mocht dat niet mogelijk zijn (bijv. Sundern-Hagen) maak ik stops bij de verzorging. In dit geval is maltodextrin toevoegen geen optie, dus dan kies ik voor water en neem een extra gelletje mee.

Trouwens vroeger met repen gewerkt i.p.v. gelletjes. Echter bleek dat ik in de laatste 20-30 km van een marathon problemen heb om repen op te eten, o.a., duurde het te lang en reep op te eten, soms liet het parcours het niet toe en soms was ik te moe door mentale stress. Een gelletje is in dat opzicht gemakkelijker: open en erin persen; de inhoud kun je in een keer slikken.
Drink jij dan alleen water met maltodextrin? Of heb je een sportdrank. Hoe vul jij de minarelen etc. bij?

Ik heb er 3:18 over gedaan en had maar 1,5 grote bidon met sportdrank op. Mijn buik wilde ook geen drinken meer, was van slag. Qua eten had ik 1,5 reep op. Ook dat was absoluut geen succes. Als ik jouw verhaal lees dan heb ik sowieso veeeeels te weinig gedronken.
Alleen water met maltodextrin en voor de smaak nog wat appelsap of sirup erbij. Moet wel lekker blijven.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik had tot nu toe slechts een keer kramp gehad, tijdens een warme editie van de Hel van Groesbeek. Oorzaak was gemakkelijk aan te wijzen: te weinig gedronken. Wat toen heel snel heeft geholpen was ca 600-700 ml puur water te drinken; na ca 30 min voelde ik dat ik steeds meer kracht kon zetten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Toch link om zo'n hoeveelheid water in 1x te drinken.
Je lichaam kan maar maximaal rond de 0,6L vocht per uur verwerken.
Door zo'n grote hoeveelheid in 1x in te nemen, kan je een klotsbuik krijgen en dan fiets je niet ver meer.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

awinkel schreef: di 21 september 2021, 17:25 Toch link om zo'n hoeveelheid water in 1x te drinken.
Je lichaam kan maar maximaal rond de 0,6L vocht per uur verwerken.
Door zo'n grote hoeveelheid in 1x in te nemen, kan je een klotsbuik krijgen en dan fiets je niet ver meer.
Duidelijk dat dit in mijn geval niet zo was.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

awinkel schreef: di 21 september 2021, 17:25 Toch link om zo'n hoeveelheid water in 1x te drinken.
Je lichaam kan maar maximaal rond de 0,6L vocht per uur verwerken.
Door zo'n grote hoeveelheid in 1x in te nemen, kan je een klotsbuik krijgen en dan fiets je niet ver meer.
Is dat verwerken inclusief zweet?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ja
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Foto`s zijn hier te vinden
https://mtb-marathon-amerongen.nl/site/fotos/

wordt als het goed is nog verder aangevuld de komende dagen
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Toffe foto's :-q Maar ik ga denk ik een roze helm of ook zon luipaard printje kopen voor volgende keer want ik vind mezelf nergens terug :tong
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

rcdol schreef: do 23 september 2021, 16:24 Toffe foto's :-q Maar ik ga denk ik een roze helm of ook zon luipaard printje kopen voor volgende keer want ik vind mezelf nergens terug :tong
Luipaard printje te koop bij de fietsenmaker op t goylaan in Utrecht. Ook met bloemendesign. Ik heb er van allebei 1. Zitten zo lekker dat ik sindsdien geen andere shirtjes meer draag eigenlijk...

https://defietsenmaker.cc/collections/schouders
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

I_do schreef: vr 24 september 2021, 08:25
rcdol schreef: do 23 september 2021, 16:24 Toffe foto's :-q Maar ik ga denk ik een roze helm of ook zon luipaard printje kopen voor volgende keer want ik vind mezelf nergens terug :tong
Luipaard printje te koop bij de fietsenmaker op t goylaan in Utrecht. Ook met bloemendesign. Ik heb er van allebei 1. Zitten zo lekker dat ik sindsdien geen andere shirtjes meer draag eigenlijk...

https://defietsenmaker.cc/collections/schouders
Ha lache, ben jij dat.. Ik zal de volgende keer even persoonlijk een compliment komen geven ;-)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

rcdol schreef: vr 24 september 2021, 14:37
I_do schreef: vr 24 september 2021, 08:25

Luipaard printje te koop bij de fietsenmaker op t goylaan in Utrecht. Ook met bloemendesign. Ik heb er van allebei 1. Zitten zo lekker dat ik sindsdien geen andere shirtjes meer draag eigenlijk...

https://defietsenmaker.cc/collections/schouders
Ha lache, ben jij dat.. Ik zal de volgende keer even persoonlijk een compliment komen geven ;-)
Ik had tijdens de marathon mijn bloemen shirt aan. Was op gegeven moment iemand achter me die zei dat hij een uur zijn bloemetjes niet had gezien, werd bijna Awkward :lol:
Plaats reactie