NIeuweling met overgewicht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Meleier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 november 2021, 17:42

Hallo allen,

Al een paar maanden is het aan het kriebelen, ik wil nu toch echt stappen gaan zetten en een mountainbike aanschaffen. Echter, waar moet je beginnen. Ik ben namelijk nogal wat te zwaar, ca 120-125 kilo. Daar moet vanaf, maar ga dan maar eens een fiets zoeken. Zijn er merken die er dan echt bovenuit springen zonder dat je meer dan 1000 euro kwijt bent. Wie kan me op weg helpen. Ik ben fanatiek maar geen racewonder. Elke week een uurtje (of iets langer) op een mooie route is wat ik wil...

Benieuwd naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je schrijft niet wat je lengte is.
Maar ik zou een lompe hardtail kiezen.
Brede (27.5) banden, een Canyon Stoic bijvoorbeeld.
Of een OO Big Dog.
De Canypn past in je budget, maar heeft lange levertijd.
De On One is "direct" leverbaar, maar iets boven je budget.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Meleier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 november 2021, 17:42

Als je er geen verstand van hebt is het ook lastig om aan te geven welke gegevens nodig zijn;)..
Ik ben 187 cm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de beeldvorming ;)

Ik denk dat je maat L nodig hebt, wellicht XL. Ook afhankelijk vd maatvoering van het model dat je uitzoekt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: je valt niet af van een beetje mountainbiken dat moet je gewoon doen voor de conditie en de fun .

Wil je gaan afvallen kun je bijv gaan powerwalken ...is iets minder leuk maar prima te doen naast het fietsen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik denk dat je je fiets 'op het nu' moet uitzoeken en niet op wat je straks wil bereiken,minder gewicht, harder of langer fietsen. Een 'instapper' vanaf deore of sx/nx daaronder is niet (lang) terreinwaardig. Laat je voorlichten, en let op evt. gewichtbeperkingen.
:-q veel plezier,geniet en leg je doelen niet te hoog!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Hilco schreef: di 23 november 2021, 19:39 Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: je valt niet af van een beetje mountainbiken dat moet je gewoon doen voor de conditie en de fun .

Wil je gaan afvallen kun je bijv gaan powerwalken ...is iets minder leuk maar prima te doen naast het fietsen :-q
Dan doe ik toch iets fout, 8)
ik heb een dik half jaar niet kunnen fietsen,maar wel bijna elke dag 1,5 tot 2 uur gewandeld. Ik kwam alleen maar aan, tenzij ik me 'uithongerde' op een 1200 kj dieet .
Nu waar ik weer fiets vliegen de kilo's eraf en kom ik weer op mijn streefgewicht, terwijl ik niet bijster let op wat ik eet.zaak is wel om hoge hartslagen te vermijden bij het fietsen, dus in de 'vetverbranding' zone's te blijven.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij de fietsen van Trek staat er vaak:
Deze fiets heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht (gecombineerd gewicht van fiets, rijder en bagage) van 136 kg.
Dat is nog steeds krap met 120-125 kg, maar een stuk beter dan max 115 kg die vaak wordt gehanteerd.

Kiezen voor een fiets die gemaakt is om die flink te mishandelen, zoals de TSTM aangaf, is dan vaak ook een goede keuze. Hier zijn de onderdelen, zoals de voorvork wat zwaarder uitgevoerd. Die On One is in SX uitvoering de link ging naar de GX variant, nu in de aanbieding voor 999 pond. Na omrekenen naar euro's, Engelse VAT eraf, Nederlandse BTW er op, 14% invoerrechten en verzending zit je dan snel op 40% boven je budget.
Bij Trek is dan de Roscoe goedkoper.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had speciaal de GX uitvoering gelinkt. De SX achterderailleur is minder en vooral vanwege de vork.
Maar ik zie nu dat de SX ook met de RS35 Gold Deboair wordt geleverd (de SX werd voorheen met een goedkopere 32mm RS geleverd).
Dus de SX kan ook.

Genoemde prijzen zijn trouwens Black Friday Deals, dus alleen nog deze week.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Azurri schreef: di 23 november 2021, 19:53
Hilco schreef: di 23 november 2021, 19:39 Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: je valt niet af van een beetje mountainbiken dat moet je gewoon doen voor de conditie en de fun .

Wil je gaan afvallen kun je bijv gaan powerwalken ...is iets minder leuk maar prima te doen naast het fietsen :-q
Dan doe ik toch iets fout, 8)
ik heb een dik half jaar niet kunnen fietsen,maar wel bijna elke dag 1,5 tot 2 uur gewandeld. Ik kwam alleen maar aan, tenzij ik me 'uithongerde' op een 1200 kj dieet .
Nu waar ik weer fiets vliegen de kilo's eraf en kom ik weer op mijn streefgewicht, terwijl ik niet bijster let op wat ik eet.zaak is wel om hoge hartslagen te vermijden bij het fietsen, dus in de 'vetverbranding' zone's te blijven.
dan zal het iets te maken hebben met het wandel tempo vandaar dat ik ok sprak van powerwalken een soort van snelwandelen
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hilco schreef: di 23 november 2021, 19:39 Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: ...
:winkie: Gelukt :-q
Mij is altijd geleerd dat voor vetverbranding langdurige middelmatige belasting het beste werkt.
Kan lopend, fietsend, in de tuin werkend of net wat je leuk vindt.
Een uurtje valt niet onder langdurig, dat begint bij 2 a 3 uur
Lekker fietsen!
Meleier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 november 2021, 17:42

Thanks allen, ik heb weer wat nieuwe google-criteria geleerd;). Snel maar eens een afspraak maken bij een goede fietsenzaak en actie ondernemen :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilco schreef: di 23 november 2021, 19:39 Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: je valt niet af van een beetje mountainbiken dat moet je gewoon doen voor de conditie en de fun .

Wil je gaan afvallen kun je bijv gaan powerwalken ...is iets minder leuk maar prima te doen naast het fietsen :-q
Dit. Van een uurtje fietsen in de week gaat er vrijwel niets af.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Meleier schreef: wo 24 november 2021, 09:55 Thanks allen, ik heb weer wat nieuwe google-criteria geleerd;). Snel maar eens een afspraak maken bij een goede fietsenzaak en actie ondernemen :-q :-q :-q
Kijk in ieder geval ook eens bij Trek. Die zijn waarschijnlijk ook onder de 1000€ sterk genoeg om lekker op te beginnen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ook Peter schreef: wo 24 november 2021, 09:42
Hilco schreef: di 23 november 2021, 19:39 Ondanks dat iedereen me gaat tegenspreken: ...
:winkie: Gelukt :-q
Mij is altijd geleerd dat voor vetverbranding langdurige middelmatige belasting het beste werkt.
Kan lopend, fietsend, in de tuin werkend of net wat je leuk vindt.
Een uurtje valt niet onder langdurig, dat begint bij 2 a 3 uur
Dat is inmiddels achterhaald. Korte intensieve workouts zorgen er voor dat je metabolisme verandert waardoor je structureel meer verbrand en daardoor afvalt https://www.runnersworld.com/nl/nieuws/ ... -training/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie