Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Ververs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 14:38

W_H schreef: ma 21 februari 2022, 18:13 Zijn hier mensen die een ovalen kettingblad gebruiken? Mijn ervaring hiermee zijn wel positief.
Maar hoe zit het met de offset van het kettingblad, en de 55mm kettinglijn? Zijn het de versies met 3mm offset?
Ik heb een Sram Oval 34T 3mm offset op mijn Spark RC Comp 2022 met AXS gezet. Kettinglengte niet aangepast en rijdt en schakelt als een zonnetje. Eerste oval dus geen geen ervaring met ovals van andere merken.
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Ververs schreef: di 22 februari 2022, 23:02
W_H schreef: ma 21 februari 2022, 18:13 Zijn hier mensen die een ovalen kettingblad gebruiken? Mijn ervaring hiermee zijn wel positief.
Maar hoe zit het met de offset van het kettingblad, en de 55mm kettinglijn? Zijn het de versies met 3mm offset?
Ik heb een Sram Oval 34T 3mm offset op mijn Spark RC Comp 2022 met AXS gezet. Kettinglengte niet aangepast en rijdt en schakelt als een zonnetje. Eerste oval dus geen geen ervaring met ovals van andere merken.
Thx! Ik overweeg ook zo’n blad te monteren. Bij mij is de Wide-DUB NX-crank vervangen door een GX reguliere DUB-crank. Is dat bij jouw AXS upgrade ook gedaan of rijdt jij nog met de NX Wide-Dub crank?
one life, live it!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

W_H schreef: ma 21 februari 2022, 18:13 Zijn hier mensen die een ovalen kettingblad gebruiken? Mijn ervaring hiermee zijn wel positief.
Maar hoe zit het met de offset van het kettingblad, en de 55mm kettinglijn? Zijn het de versies met 3mm offset?

Welke hebben jullie voorkeur, Absolute black, Rotor Qring? Ik heb beide en heb het gevoel dat het ovaal van een Qring mij beter ligt.

De Kettingbladen moeten passen op de Spark 900 tuned AXS.
AXS maakt in deze niet uit. AbsoluutBlack beweert dat de SRAM een copy van hun product. Ze lijken wel heel veel op elkaar. Dat wel. De AB is ook stuk goedkoper te vinden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor AB, maar meer dat ik hier goede ervaringen mee heb. En ze vaak nog tegen redelijke prijzen te vinden zijn.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Koban schreef: wo 23 februari 2022, 08:24
AXS maakt in deze niet uit. AbsoluutBlack beweert dat de SRAM een copy van hun product. Ze lijken wel heel veel op elkaar. Dat wel. De AB is ook stuk goedkoper te vinden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor AB, maar meer dat ik hier goede ervaringen mee heb. En ze vaak nog tegen redelijke prijzen te vinden zijn.
Dank voor je vlotte reactie! Mijn vraag gaat vooral over de offset ten opzichte van de crank. Ik ben van Wide-Dub naar regulier Dub gegaan, dus vroeg me af of 3mm offset genoeg is voor mijn crankset of dat ik meer offset nodig heb. Wat voor crankset heb jij? Dub of Wide-Dub?
one life, live it!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Op de fully een Standaard XX1 dub met 3mm offset AB ovaal en op de HT een RaceFace next sl met 3mm AB ovaal.

Kijk op de https://absoluteblack.cc/chainrings.html website. En kies dan voor "Chainring finder" Dit gaat je vast verder helpen ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Koban schreef: wo 23 februari 2022, 08:51 Op de fully een Standaard XX1 dub met 3mm offset AB ovaal en op de HT een RaceFace next sl met 3mm AB ovaal.

Kijk op de https://absoluteblack.cc/chainrings.html website voor "Chainring finder" Dit gaat je vast verder helpen ;-)
Thx!
one life, live it!
Ververs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 14:38

Erwinner schreef: wo 23 februari 2022, 05:36
Ververs schreef: di 22 februari 2022, 23:02

Ik heb een Sram Oval 34T 3mm offset op mijn Spark RC Comp 2022 met AXS gezet. Kettinglengte niet aangepast en rijdt en schakelt als een zonnetje. Eerste oval dus geen geen ervaring met ovals van andere merken.
Thx! Ik overweeg ook zo’n blad te monteren. Bij mij is de Wide-DUB NX-crank vervangen door een GX reguliere DUB-crank. Is dat bij jouw AXS upgrade ook gedaan of rijdt jij nog met de NX Wide-Dub crank?
ik rij nog met de orginele NX Wide-Dub crank.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik kwam op de spark rc FB groep een link naar de manuals tegen:
https://celum.ssg-service.com/smartView ... IWWp5NS2M8

een directe link lukt niet, maar je moet even doorklikken naar 2022, mtb, spark en dan de EN manual in je mandje gooien en bij checkout wordt ie gedownload (gratis)
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


New wheels! 😎
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

wolf75 schreef: do 17 maart 2022, 23:14 Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


New wheels! 😎
En merk je het verschil met je nieuwe wielset.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En als zelfs Pinkbike ‘t zegt…
Mooie review:
https://m.pinkbike.com/news/review-2022 ... ew-xc.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wolf75 schreef: do 17 maart 2022, 23:14

New wheels! 😎
ben ook benieuwd hoe het bevalt!
welke banden heb je er nu op? ray/ralph in 2.35??

ik heb het idee dat de grip van de rekon race 2.4 wel hoger is, maar ook de rolweerstand (dan de 2.25 ray/ralph die ik op de hardtail had)... maar het is natuurlijk lastig vergelijken op een compleet andere fiets en ook de wielen zijn te verschillend..

het is nog even wachten op de erase naven en dan ga kijk ik de maxxis banden nog even aan op de nieuwe wielen, maar ik wil toch eigenlijk ook de ray/ralph weer proberen, daar was ik goeie vrienden mee...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

aurelius schreef: vr 18 maart 2022, 08:43 En als zelfs Pinkbike ‘t zegt…
Mooie review:
https://m.pinkbike.com/news/review-2022 ... ew-xc.html
Eigenlijk pas echt de eerste positieve review die ik lees. :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

[/quote]

En merk je het verschil met je nieuwe wielset.
[/quote]

Dat vertel ik volgende week. Ik zit nu nog met een slijmbeursontsteking waar ik hopelijk bijna vanaf ben. Ik verwacht op de grip iets in te leveren, want dat was met de Maxxis echt wel super. Ik vind die banden wel heel zwaar lopen.

Vooral de achtervelg is stukken lichter dan de oude. Mede natuurlijk ook door de lichtere banden, schijven en cassette. De nieuwe voorvelg is maar iets lichter.
Ik rij nu met Ray 2.35 aan de voorzijde en Ralph 2.25 aan de achterzijde.

Zo zijn de velgen geworden:
Hope Pro 4, 15x110mm, blauw
Hope Pro 4, 12x148mm, blauw
Duke Lucky Star HD, 29", 28mm achterzijde/ 30mm voorzijde
Sapim D-light, zwart
Messing nippels, zwart
Aluminium Tubeless ventiel, zwart
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ik heb ondertussen een 500km met mijn Spark en merkte op dat het kleine zwarte plaatje (onderaan de foto) wat schuurde tegen de achterbrug. Ik heb de 2 vijsjes losgemaakt en 2 kleine rondelletjes onder het plaatje gestoken, zo is er een minimale spatie tov de achterbrug. Ik heb dat probleempje een tijdje geleden al aangepakt maar ik moest er aan denken toen ik die foto van pinkbike zag. Daar lijkt in het midden ook wat van de groene kleur weggeschuurd te zijn.

Afbeelding
Gesloten