Specifieke dames fully, welke zijn er nog?

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Mijn vrouw denkt erover om een nieuwe MTB te kopen maar wil dan een specifieke dames versie.

Ze heeft nu een oudere Cube Sting (is de dames versie van de Cube Stereo) en die bestaat dus niet meer.
De meeste merken hebben nu geen echte dames model in een fully.

Ik vind nu alleen de Cannondale Scalpel en de Scott Contessa Ransom...

Canyon heeft dan wel een zogenaamde WMN versie van de Neuron 7 maar die is qua geometrie hetzelfde als de heren versie als je dezelfde maten vergelijkt
Verschil is de framematen (XS2 tm M of XS tm XL) en er zit dan een dameszadel op.

Zijn er nog meer merken die jullie weten?

p.s. ik ben geen Girl dus ik hoop dat ik wel deze vraag hier mag stellen :D
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Is het niet zo dat dames fietsen altijd hetzelfde zijn als heren maar enkel dan het stuur wat smaller en een ander zadel gemonteerd zijn?
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

https://www.liv-cycling.com/nl/fietsen/mountainbikes
Volgen mij zijn dit mountainbikes meer gericht op vrouwen
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Volgens mij is het hele begrip van dames mountainbikes ook maar een marketing praatje.
Zoek gewoon een passende fiets, en dat betekend vaak een maatje kleiner/korter.
Stuurbreedte en zadel is toch iets wat je naar smaak moet aanpassen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die van Juliana, het zustermerk van Santa Cruz?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Specifiek vrouwen fully zijn er niet zoveel nee.

Bij Canyon was de WMN versie ook voorzien van een smaller stuur, een andere kleur en volgens mij ook een aangepaste demper.

Voor mijn vrouw zijn ben ik verleden jaar ook een zoektocht begonnen. Uiteindelijk ook geen vrouw specifieke mtb geworden. Wel gelet op een bovenbuis die zo laag mogelijk was. Dat had ze ook voorheen op haar Cube die wel voor vrouwen was. Dat vond ze vooral prettig aan die fiets.

Ik zou me niet teveel storen aan een wel of niet vrouwen specifieke mtb. Want een zadel is zo gekocht en een stuur kun je zo inkorten.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

zonoskar schreef: vr 8 april 2022, 16:13 Die van Juliana, het zustermerk van Santa Cruz?
Een van de vrouwelijkste merken!

Afbeelding

https://www.julianabicycles.com/nl-NL/bikes/joplin
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Giant heeft op dit moment een serie fully's
Piqué en hails vrouwelijke frames
En ik weet toevallig dat ze ook op voorraad zijn :wink:
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Liv is toch het vrouwenmerk van Giant?

Verschillen vrouwen qua bouw zoveel tov mannen dat ze een ander geometrie nodig hebben? :~
Lengte zegt niet zoveel; mannen met korte beentjes hebben ook baat bij een lagere topbuis.
Ik zie eerder verschil in zitvlak, bredere heupen en borsten. Buiten deze drie externe kenmerken zie ik niet zo veel verschillen...
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

SHJN schreef: vr 8 april 2022, 23:05 Liv is toch het vrouwenmerk van Giant?

Verschillen vrouwen qua bouw zoveel tov mannen dat ze een ander geometrie nodig hebben? :~
Lengte zegt niet zoveel; mannen met korte beentjes hebben ook baat bij een lagere topbuis.
Ik zie eerder verschil in zitvlak, bredere heupen en borsten. Buiten deze drie externe kenmerken zie ik niet zo veel verschillen...
Hoi

Ja inderdaad de Liv serie, de bouw van vrouwen is wel degelijk anders, de bewegingen ook die een vrouw maakt met fietsen.
Zoals je zegt bredere heupen dus staan de 'benen' anders dan bij een man.
Hier hebben ze met de geometrie rekening gehouden. Dit geld natuurijk niet alleen bij giant maar ook bij de overige merken fietsen, die een vrouwenframe gebruiken, cube enz.
Het is niet alleen maar een lagere bovenbuis.
Zet de geometrie van de mannelijke fully en vrouwelijke is naast mekaar in de zelfde maat en je ziet wel degelijk een verschil.

Dat een man met deze kenmerken ook prima op de soort frames kunnen fietsen is zeker waar.
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Side swipe schreef: vr 8 april 2022, 13:38 Mijn vrouw denkt erover om een nieuwe MTB te kopen maar wil dan een specifieke dames versie.

Ze heeft nu een oudere Cube Sting (is de dames versie van de Cube Stereo) en die bestaat dus niet meer.
De meeste merken hebben nu geen echte dames model in een fully.

Ik vind nu alleen de Cannondale Scalpel en de Scott Contessa Ransom...

Canyon heeft dan wel een zogenaamde WMN versie van de Neuron 7 maar die is qua geometrie hetzelfde als de heren versie als je dezelfde maten vergelijkt
Verschil is de framematen (XS2 tm M of XS tm XL) en er zit dan een dameszadel op.

Zijn er nog meer merken die jullie weten?

p.s. ik ben geen Girl dus ik hoop dat ik wel deze vraag hier mag stellen :D

Toevallig weet ik dat deze https://www.instagram.com/p/CS0_gbKs46g ... MyMTA2M2Y=
Binnenkort in de verkoop gaat. Is een vrouw specifieke fully. Model 2021 canyon spectral.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Er is maar 1 echt vrouwen merk en dat is Liv. De rest van de bekende merken hebben wel een vrouwen model maar zijn niet een vrouwen merk anzich

En het is zeker geen verkoop praatje. Een vrouwen specifieke geo is echt anders als een kleiner formaat mannen frame kopen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Michel.nl schreef: za 9 april 2022, 15:02 Er is maar 1 echt vrouwen merk en dat is Liv. De rest van de bekende merken hebben wel een vrouwen model maar zijn niet een vrouwen merk anzich

En het is zeker geen verkoop praatje. Een vrouwen specifieke geo is echt anders als een kleiner formaat mannen frame kopen.
En Juliana dan :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Mad Wally schreef: za 9 april 2022, 16:59
Michel.nl schreef: za 9 april 2022, 15:02 Er is maar 1 echt vrouwen merk en dat is Liv. De rest van de bekende merken hebben wel een vrouwen model maar zijn niet een vrouwen merk anzich

En het is zeker geen verkoop praatje. Een vrouwen specifieke geo is echt anders als een kleiner formaat mannen frame kopen.
En Juliana dan :~
Dat merk kende ik dan weer niet. Die dan ook inderdaad.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Side swipe schreef: vr 8 april 2022, 13:38 p.s. ik ben geen Girl dus ik hoop dat ik wel deze vraag hier mag stellen :D
Geen vrouw die je hier een antwoord gaat geven...


Tenzij het haar om een 'vrouwelijk' kleurtje gaat, zijn er eigenlijk geen damesfietsen. Hooguit wel een hoop slechte 'herenfietsen' (waarom krijgt een dame van 165cm wel een 27,5" en een man niet?).

Maar pak inderdaad een fiets waar ze op past en ga wat spelen met de contactpunten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie