Witten / omg. Wuppertal / NRW trailspots

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Misschien leuk om een algemeen topic over de bekende en minder bekende trailspots in NRW te hebben. Denk aan Witten, Solingen, Wuppertal, Iserlohn.

Iemand nog andere tips omder de rook van Dortmund?

Gister weer wat trails in Witten gereden, perfecte omstandigheden. Je merkt wel dat dit een enorm populaire spot aan het worden is, toen ik naar huis reed stond de parkeerplaats helemaal vol + file op de weg om de P op te draaien.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Halde Norddeutschland, nog best dichtbij de grens ook.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

o ja ik wilde daar heen maar ik kon niet meer op de naam komen.
Van wat ik heb gezien is dat meer een 'kale' berg a la Beringen / Bergschenhoek met wat jumplijnen, klopt dat?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

hohensyburg, ligt op 20min van Witten.

Zijn wat kortere trails maar wel met enige uitdaging zoals switchbacks met stenen, drops, trappen etc.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Van wat ik heb gezien is dat meer een 'kale' berg a la Beringen

bovenop die berg is het kaal ja. als het waait kun je beter weg blijven. eenmaal beneden is er wel eea aangelegd.
in het weekend erg druk.
een stuk langere baan dan beringen
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Ben een keer in Witten bij de kohlensiepen geweest en een stukje verder naar hohensyburg. Ik vond de trails en het rondje daar leuker dan wat ik in hohensyburg gereden heb. Maar dat kwam ook voor een deel omdat ik moeite had daar echt leuk trails te vinden al zullen die er vast zijn.

Ik weet niet of het ok is om wat spul te delen, zo niet haal ik het weer weg maar hier de ridelogs van die dagen. Benieuwd of anderen nog betere routes hebben!

Witten: https://www.trailforks.com/ridelog/view/33712993/
hohensyburg: https://www.trailforks.com/ridelog/view/33712990/
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Thanks, Witten ben ik inmiddels al een paar keer geweest en ken alle trails daar wel. Maar blijft mooi.

Ik zag op TF inderdaad veel lijntjes bij Hohensyburg maar kreeg het idee dat je vaak over wandelpaden rijdt (omdat er veel trappetjes in zaten)
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Heeft iemand nog een goede GPX voor Witten?
Gaan vrijdag naar Witten, Nideggen óf Spa. Witten is het dichtste bij….
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mooi ritje kunnen maken?

Ben zelf gister in Solingen geweest. Was er nooit geweest, erg mooi gebied. Vond het persoonlijk een stuk mooier en uitdagender dan Witten.
Het is wel een wat meer toeristisch gebied, veel wandelaars. Ik was er mega vroeg dus dan is het prima te doen, maar je merkt dat je vanaf een uur of 10-11 toch wel echt meer moet gaan oppassen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bram87 schreef: ma 23 mei 2022, 11:05 mooi ritje kunnen maken?

Ben zelf gister in Solingen geweest. Was er nooit geweest, erg mooi gebied. Vond het persoonlijk een stuk mooier en uitdagender dan Witten.
Het is wel een wat meer toeristisch gebied, veel wandelaars. Ik was er mega vroeg dus dan is het prima te doen, maar je merkt dat je vanaf een uur of 10-11 toch wel echt meer moet gaan oppassen.
Noord of zuid? Ik heb zelf alleen Noord-Solingen gereden, lekker steil daar. Zuid staat nog op de planning.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik heb onder Solingen gereden, gestart bij de camping bij Glüder. Jij hebt het over Burgholz denk ik?
Zuid is ook mega steil, en veel rots. Vond het echt vrij technisch, zeker in vergelijking met Witten.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gluder is Zuid, ja. En ik ben idd in Burgholz geweest, dat was eind januari. Toen was het trouwens flink nat in tegenstelling tot nu, denk ik?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mooi droog gister ja, echt perfect. Ik denk dat de ene trail wat gevoeliger is voor regen dan de andere. Het bos ten oosten van de Glüderstrasse bij het stuwmeer is wat donker en vochtig maar de trails in het stuk ten westen daarvan zijn veel rots, denk dat die minder modderig worden maar hebben hun eigen uitdagingen als het nat is (rockslabs...).

NB. detail: de zwarte trailforks trail 'Pilz Downhill' zit in veel GPX bestanden van die omgeving, je zou die dan bereiken door na de blauwe 'Leitplanken DH' de brug over te gaan en dan te gaan klimmen. Die brug is echter niet meer aanwezig. Ik kon zo snel geen snelle manier vinden om bij de trailhead te komen dus ik heb deze geskipt (in theorie kun je de trail omhoog lopen om snel bij de start te komen maar ik vond dat te steil)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bram87 schreef: ma 23 mei 2022, 15:22 mooi droog gister ja, echt perfect. Ik denk dat de ene trail wat gevoeliger is voor regen dan de andere. Het bos ten oosten van de Glüderstrasse bij het stuwmeer is wat donker en vochtig maar de trails in het stuk ten westen daarvan zijn veel rots, denk dat die minder modderig worden maar hebben hun eigen uitdagingen als het nat is (rockslabs...).

NB. detail: de zwarte trailforks trail 'Pilz Downhill' zit in veel GPX bestanden van die omgeving, je zou die dan bereiken door na de blauwe 'Leitplanken DH' de brug over te gaan en dan te gaan klimmen. Die brug is echter niet meer aanwezig. Ik kon zo snel geen snelle manier vinden om bij de trailhead te komen dus ik heb deze geskipt (in theorie kun je de trail omhoog lopen om snel bij de start te komen maar ik vond dat te steil)
Thnx, goeie info. Burgholz is meer loamy met hier en daar wat rotspartijen.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Bram87 schreef: ma 23 mei 2022, 11:05 mooi ritje kunnen maken?

Ben zelf gister in Solingen geweest. Was er nooit geweest, erg mooi gebied. Vond het persoonlijk een stuk mooier en uitdagender dan Witten.
Het is wel een wat meer toeristisch gebied, veel wandelaars. Ik was er mega vroeg dus dan is het prima te doen, maar je merkt dat je vanaf een uur of 10-11 toch wel echt meer moet gaan oppassen.
Nee helaas, door omstandigheden is het het Rijk van Nijmegen geworden. Maar dank voor de GPX, ik ga hem zeker nog een keer rijden.
Plaats reactie