Ripmo AF én Ripley AF - dat kan natuurlijk ook

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een kleintje dan. Er valt ook niet heel veel te vertellen over deze opbouw, die is namelijk hetzelfde als van mijn veel te vroeg overleden Snowdon. Niettemin is de zoektocht naar een nieuwe bike toch ook wel weer leuk, en dat betekent goed inlezen. Welgetled een weekje :bier: . De Last Glen en de Banshee Prime hebben de revue gepasseerd, maar de eerste viel af vanwege levertijden (en relatief hoge prijs) en de tweede viel af vanwege beperkte keuze in te monteren shocks en de rij-eigenschappen op UHR-achtig terrein. Het zou volgens de reviews die ik las juist moeilijker zijn om de demping daar goed op afgesteld te krijgen.

Dus bleef er één over: de Ripmo AF. Goede rij-eigenschappen, direct beschikbaar, en met een Topazdemper die ik ook op de Snowdon had. En, ook nog eens het meest betaalbaar van de drie. De looks moest ik even aan wennen, dat wel - inmiddels is dat geen probleem meer. Na een stressvolle week waarbij levering door DHL meerdere malen werd uitgesteld vanwege foute sortering kon ik uiteindelijk een buurman charteren om de koerier te onderscheppen als ik er niet zou zijn. Dat is gelukt! Dus hieronder wat plaatjes!

Afbeelding
Het frame, vers uit de doos op de bank bij de buurman om te checken of alles in orde is.

Afbeelding
Zonder dit DIY-flapje kunnen steentjes klem komen te zitten tussen zitbuis en upper link. Moeten we niet hebben!


Afbeelding
De Pike krijgt een upgrade van 150 naar 160mm. Leuk klusje, nooit gedaan, goed te doen!


Afbeelding
Er moest ergens een aderlating gedaan worden, t.o.v. de Snowdon: interne kabels, brrrrr.... maar het is gelukt, en makkelijker dan gedacht, om eerlijk te zijn.

Afbeelding
De downtube-protector werd na registratie van het frame voor garantie, gratis nagezonden vanuit Santa Cruz, CA. Alleen inklaringskosten hoeven betalen. Er zat eveneens een rock flap voor de lower link bij.


Afbeelding
En dan heb je ineens een Ripmo AF in je werkstandaard!

Afbeelding
Eerste testritje was samen met een andere Ibis en een gedoogde Giant, erg gezellig!


Afbeelding
Tijdens de rit bleek de achterrem toch nog wel een beetje dorst te hebben. Inmiddels verzadigd!


En dat rijdt dan toch wel weer anders dan een Snowdon. Sowieso wat stijver, en nog wat meer "tank-like". De fiets is denk ik ietsje korter, en heeft een wat ander stuurgedrag wegens langere vork en andere balhoofdhoek. Dat kostte ongeveer 5 bochten om te wennen. Wat ook opvalt is hoe makkelijk deze achterbrug het terrein volgt, en nagenoeg niet deint op het vlakke. Ik heb nog geen tijd genomen om de demper te finetunen, maar dit is voor hier nu al een aardige setting. Moet de vork er wel wat op afstemmen, tikje minder druk en de tokens nog even terugstoppen.

Als ik hier de Stoneman mee had kunnen rijden, was dat net wat minder vermoeiend geweest dan op de ouwe trouwe Pace. Op naar nieuwe avonturen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 23 mei 2022, 10:46Afbeelding
De downtube-protector werd na registratie van het frame voor garantie, gratis nagezonden vanuit Santa Cruz, CA. Alleen inklaringskosten hoeven betalen. Er zat eveneens een rock flap voor de lower link bij.
Jaja, downtubeprotector my ass.
Ik herken een accu-afdekkap als ik er een zie hoor! :wink:

Maar mooi dat je zo snel een nieuw frame kon scoren dat ook nog eens aan je wensen voldoet. Je leest er vooral positieve dingen over dus goede keus lijkt me!
Alleen, dat DVO-groen past niet overal even goed bij... (herkenbaar "probleem" hier :-D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

DVO groen stoort me bij deze minder dan bij het paars van de Snowdon… maar waarom er nog geen aftermarketanodiseeroranjedekseltjesendopjes zijn weet ik ook niet!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Hele mooie fiets en ook lekker snel leverbaar :-q
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Gaaf nog een Ripmo AF! Hier gaat die ook komen. Wel met coil dan. Ga je ook nog voor een cascade link ?
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik wilde er eerst maar eens een paar ritten mee gaan rijden :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Kwam je zelf op het idee van dat flapje? Is toch wel een beetje jammer dat het nodig is.
En de DVO onderdelen kun je natuurlijk ook gewoon ff zilver maken door ze in de gootsteenontstopper te gooien en daarna ff te polijsten.

Maar mooie fiets. Ben benieuwd of ie net zo goed fietst als een zelfbouw Snowdon. Veel plezier er mee, en hou hem heel. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klitse schreef: ma 23 mei 2022, 11:22 Kwam je zelf op het idee van dat flapje? Is toch wel een beetje jammer dat het nodig is.
En de DVO onderdelen kun je natuurlijk ook gewoon ff zilver maken door ze in de gootsteenontstopper te gooien en daarna ff te polijsten.

Maar mooie fiets. Ben benieuwd of ie net zo goed fietst als een zelfbouw Snowdon. Veel plezier er mee, en hou hem heel. 8)
Nee, kwam niet zelf op dat idee. Maar er zijn een stuk lelijker oplossingen en dit valt voor mij in het straatje van frameprotectie als noodzakelijk kwaad. Overigens zie je hem niet als je er naast staat of op zit, en de tie-wrap valt achter de yoke. Nou is het ergste dat er hier op de UHR tussen kan komen een verdwaalde dennenappel, dus heel erg is het ook niet nodig.

Qua DVO-onderdelen: can't be bothered, misschien als ik een goede manier had om het geanodiseerd oranje te maken...

Heel houden was de bedoeling met de Snowdon ook - ik garandeer inmiddels niks meer maar er zit in elk geval 7 jaar garantie op :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mooie Ibis. Veel rijplezier gewenst :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gaaf!
Ik heb de carbon variant en nog steeds superblij mee. Die dingen doen het eigenlijk overal goed.
Enjoy!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goie keus, ga je veel plezier op hebben.

Optisch is het wel inleveren vergeleken met de Snowdon, maar op de trails niets dan goeds over de Ripmo AF. En over die groene kleur, dat is toch een complemetaire kleur voor het oranje, ik zou het gewoon omarmen ipv moeite doen om het weg te poetsen.

Enjoy!!

Go Irish
Afbeelding

Follow Peaty's lead :wink:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik had gister al lol op die 20km testrit! Maar eerlijk is eerlijk, niks is beter dan de voorpret die je hebt bij het samen nadenken over je eigen maatframe.

Dat groen-oranje kan ik wel aan wennen hoor!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mooie vervanger en met een Ibis sla je nooit mis.

Ik wacht je nieuwe bunnyhop's af.

Geniet er van!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Patent fietsje! :-q

Hopelijk dat dit de pijn een (klein) beetje verzacht.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Gaaf fietsje hoor, ik persoonlijk stoor me ook niet aan het groen maar ik ben daarom ook lekker dwars als het even kan :D
Dat van je snowdon had ik even gemist.. veel veilige kilometers met je nieuwe bike!
Plaats reactie