Stoneman Arduenna

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik heb deze tocht anderhalve week geleden ook gereden. Plan ontstond eigenlijk pas last minute omdat we hadden besloten om de weg naar Italië niet in één keer af te leggen.

Misschien dat mensen wat hebben aan mijn aanpak bij het maken van hun eigen plan: We hadden een hotel geboekt in Sankt Vith (Pip Margraff) waar je een goed bordje eten kan krijgen en er ook wat relax mogelijkheden zijn. Zo was mevrouw Bottecchia ook helemaal tevreden. Onnodig verplaatsen past niet in een relax weekend. Net zo min als vroeg opstaan. Daarom gekozen om de route in twee dagen te doen en vanuit deze ene plek.

Dus rustig ontbijtje en na de koffie op pad. Vanuit Sankt Vith naar het eerste controlepunt bij Born en verder richting Malmedy en de Hoge Venen. De route is inderdaad zoals hier al meer omgeschreven. Mooie natuur en technisch niet al te lastig. Al zit er dan soms ineens wel een passage in waar je even moet opletten dus blijf wel attent. Het laatste weekend van april in combinatie met niet zulk mooi weer had als voordeel dat het nergens druk was. Ik kan me voorstellen dat het op het deel rondom Signal de Botrange op de wandelpaden anders even oppassen is.

Ik ben doorgereden t/m het controlepunt van Herresbach en daarna nog een deel van het volgende stuk t/m Schönberg. Dat was goed voor 105km en vanuit daar rij je met 11 makkelijke asfaltkilometers terug naar Sankt Vith. Zo was ik eind vd middag precies op tijd voor een drankje met m'n vriendin die de wellness inmiddels wel had gezien. De dag afgesloten met een lekker hapje eten.

Zondag hetzelfde recept. Rustig ontbijten en daarna op de fiets via diezelfde 11km over de asfaltweg naar Schönberg om de route weer op te pakken. Onbewust was dat een mooi gekozen punt om te stoppen want bij de hervatting vanuit Schönberg ging het vrij snel al weer behoorlijk omhoog. Het onderste lusje bevat sowieso nog de nodige hoogtemeters. Eenmaal terug bij Sankt Vith leiden ze je nog over de plaatselijke mtb route met wat aardige passages. Terug in Sankt Vith stond de teller op 73 km voor de tweede lus (dus zonder die extra 11). Voor twee dagen alles bij elkaar dus precies 200km.

Met deze aanpak heb je op de 1e dag de grootste inspanning. De extra kilometers heen en weer zijn eenvoudig en breken je dus niet op. En je hebt geen gedoe met een verplaatsing en eventuele bagage transfer. In vergelijking met de Stoneman Glaciara die ik vorig jaar heb gereden viel het me op dat je bij de Arduenna niet zo makkelijk even snel water kunt tappen. Het was nu niet warm maar in de zomer kan dat lastiger zijn. Denk dus goed na over je strategie voor eten en drinken.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Water tappen is wel een dingetje, weinig tappunten langs de route. Je kunt natuurlijk wel bij winkels of huizen vragen of je de bidons mag vullen, dat is eigenlijk nooit een probleem.
Ik heb mij laatst trouwens laten vertellen dat in Nederland drinkwater niet geweigerd mag worden. Vertelde een vrouw in een winkel die dat geleerd had tijdens haar horeca opleiding.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

At1 schreef: di 24 mei 2022, 15:28 Water tappen is wel een dingetje, weinig tappunten langs de route. Je kunt natuurlijk wel bij winkels of huizen vragen of je de bidons mag vullen, dat is eigenlijk nooit een probleem.
Ik heb mij laatst trouwens laten vertellen dat in Nederland drinkwater niet geweigerd mag worden. Vertelde een vrouw in een winkel die dat geleerd had tijdens haar horeca opleiding.
Jij laat dus gewoon even achterwege dat jij 'm eventjes in 1 dag hebt gereden? Ik vond de zilveren versie de week ervoor al lastig zat, een vermelding van jouw gouden prestatie is zéker op z'n plaats :bier:

Een foto van je trofee misstaat hier niet!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

OK, ik doe mijn bijnaam hier geen eer mee aan, slechts één rondje op een dag :D.
Afbeelding

Afgelopen zaterdag heb ik met een groepje Stoneman Arduenna gedaan. Omdat het van o.a. At1 niet in twee dagen mocht werd het dus Gold.

Daarbij vond ik water tappen een minder probleem dan de vele klimmetjes en hoogtemeters onderweg :wink:.
Zoals hierboven staat kun je op veel plekken om water vragen en kom je twee keer over een camping, door twee stadjes (St. Vith en Malmedy) en zo zijn er nog veel meer punten, bv. alle begraafplaatsen hebben een kraan met drinkwater.

We zijn in de vroege ochtend om iets over zes vertrokken met acht man en met de ambitie om na ongeveer 12 uur weer terug te zijn. Halverwege waren we nog met zes en kreeg ook ik het steeds moeilijker om bij te blijven. Toen ik weer een keer op een steile klim flink loste en daarna ook nog verkeerd reed was ook ik alleen. Maar... tot mijn blijde verbazing zag ik een tijdje later ineens twee van ons groepje staan; ze wachtten op mij om samen de Stoneman te gaan volbrengen, top!
Die twee hebben nog heel wat keren op me moeten wachten want bergop zat er gewoon niet genoeg kracht meer in om mijn gewicht soepel omhoog te rijden, maar het doel was nooit in gevaar en werd gehaald.
Om kwart over acht - na iets meer dan 14 uur - waren we moe, voldaan en tevreden klaar en hadden we, net als de drie voor ons, de Stoneman Gold volbracht!

Het was heel fraai, de beschrijving "176 km pure Mountainbike Emotion in het groen van de Ardennen" werd helemaal waar gemaakt!

Afbeelding

Laat je niet misleiden door cijfers over de hoeveelheid singletracks in de route: Stoneman is bijna allemaal off-road, het asfalt dat ik me herinner was of 20% steigend of een stukje afdaling dat zo voorbij was.
In al het off-road zitten ook zowel bergop als bergaf uitdagende MTB trails waarbij ik soms niet omhoog kon fietsen omdat het te steil was voor de resterende kracht of erg steil in combinatie met lastige ondergrond. Ook bergaf heb ik, jaja, soms gelopen en menigmaal met één voet los gedaald. Het meeste natuurlijk wel gefietst anders haal je dit niet in een dag.

Het was een memorabele dag waar ik nog lang met plezier aan zal terugdenken :-D.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mooi Edwin! Ik koester mijn tweedaagse ervaring ook, maar op 1 dag is echt een prestatie!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

176km :o :o
zo liep je er vandaag niet bij :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
SanderGr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 juni 2022, 13:00

Goede Middag allemaal,

ik ben van plan om eind augustus de stoneman arduenna te gaan rijden met een maat. omdat het onze eerst fietstrip wordt willen we hier 3 dagen over doen en straten in Malmedy. Zijn hier mensen die dit ook hebben gedaan, en zo ja, waar hebben jullie geslapen onderweg?

groetjes!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je weet dat je op de website allerlei handige voorstellen kunt zien qua aantal dagen fietsen vs startplek vs overnachtingen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
SanderGr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 juni 2022, 13:00

Kapitein Iglo schreef: vr 17 juni 2022, 16:09 Je weet dat je op de website allerlei handige voorstellen kunt zien qua aantal dagen fietsen vs startplek vs overnachtingen?
Klopt, ik heb dat idd gezien. Op de site zie ik dat ze 2 tussenstops aangeven als je van Malmedy start. Een zo'n plek is Ouren. Allen deze plek is zo klein dat er maar 1 hotel is. En je raadt het al, die zit vol.

Ik kan op het internet maar weinig, tot geen leesverslagen lezen van mensen die de bronz hebben gedaan, vandaar mijn vraag of hier mensen zijn die het in 3 dagen hebben gedaan en of er tips zijn betreft slaaplokaties.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

SanderGr schreef: vr 17 juni 2022, 21:34
Kapitein Iglo schreef: vr 17 juni 2022, 16:09 Je weet dat je op de website allerlei handige voorstellen kunt zien qua aantal dagen fietsen vs startplek vs overnachtingen?
Klopt, ik heb dat idd gezien. Op de site zie ik dat ze 2 tussenstops aangeven als je van Malmedy start. Een zo'n plek is Ouren. Allen deze plek is zo klein dat er maar 1 hotel is. En je raadt het al, die zit vol.

Ik kan op het internet maar weinig, tot geen leesverslagen lezen van mensen die de bronz hebben gedaan, vandaar mijn vraag of hier mensen zijn die het in 3 dagen hebben gedaan en of er tips zijn betreft slaaplokaties.
Op 3 km (en 178 hoogtemeters klimmen over de weg) van de route zit in Luxemburg een camping (Trois Frontieres) met trekkershutten. Je kan natuurlijk ook de startplaats iets verschuiven, waardoor je in Burg Reuland kan overnachten.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

SanderGr schreef: vr 17 juni 2022, 21:34
Kapitein Iglo schreef: vr 17 juni 2022, 16:09 Je weet dat je op de website allerlei handige voorstellen kunt zien qua aantal dagen fietsen vs startplek vs overnachtingen?
Klopt, ik heb dat idd gezien. Op de site zie ik dat ze 2 tussenstops aangeven als je van Malmedy start. Een zo'n plek is Ouren. Allen deze plek is zo klein dat er maar 1 hotel is. En je raadt het al, die zit vol.

Ik kan op het internet maar weinig, tot geen leesverslagen lezen van mensen die de bronz hebben gedaan, vandaar mijn vraag of hier mensen zijn die het in 3 dagen hebben gedaan en of er tips zijn betreft slaaplokaties.
Ik heb wel wat ervaring met de stoneman.
Ik denk dat je dan het best kunt starten in Bütgenbach en kan over nachten in Ouren en daarna in Born , maar dan moet je bagage zelf meenemen.
SanderGr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 juni 2022, 13:00

Bedankt voor de tips. Bagage nemen we zelf mee. Voor nu het plan in Malmedy te starten en te overnachten in Schonenberg, dag erna door naar Burg-Reuland.
MaartenF
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 22:11
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.8 2021 (XX1/AXS/Duke)

Bottecchia schreef: wo 11 mei 2022, 20:57 Ik heb deze tocht anderhalve week geleden ook gereden. Plan ontstond eigenlijk pas last minute omdat we hadden besloten om de weg naar Italië niet in één keer af te leggen.

Misschien dat mensen wat hebben aan mijn aanpak bij het maken van hun eigen plan: We hadden een hotel geboekt in Sankt Vith (Pip Margraff) waar je een goed bordje eten kan krijgen en er ook wat relax mogelijkheden zijn. Zo was mevrouw Bottecchia ook helemaal tevreden. Onnodig verplaatsen past niet in een relax weekend. Net zo min als vroeg opstaan. Daarom gekozen om de route in twee dagen te doen en vanuit deze ene plek.

Dus rustig ontbijtje en na de koffie op pad. Vanuit Sankt Vith naar het eerste controlepunt bij Born en verder richting Malmedy en de Hoge Venen. De route is inderdaad zoals hier al meer omgeschreven. Mooie natuur en technisch niet al te lastig. Al zit er dan soms ineens wel een passage in waar je even moet opletten dus blijf wel attent. Het laatste weekend van april in combinatie met niet zulk mooi weer had als voordeel dat het nergens druk was. Ik kan me voorstellen dat het op het deel rondom Signal de Botrange op de wandelpaden anders even oppassen is.

Ik ben doorgereden t/m het controlepunt van Herresbach en daarna nog een deel van het volgende stuk t/m Schönberg. Dat was goed voor 105km en vanuit daar rij je met 11 makkelijke asfaltkilometers terug naar Sankt Vith. Zo was ik eind vd middag precies op tijd voor een drankje met m'n vriendin die de wellness inmiddels wel had gezien. De dag afgesloten met een lekker hapje eten.

Zondag hetzelfde recept. Rustig ontbijten en daarna op de fiets via diezelfde 11km over de asfaltweg naar Schönberg om de route weer op te pakken. Onbewust was dat een mooi gekozen punt om te stoppen want bij de hervatting vanuit Schönberg ging het vrij snel al weer behoorlijk omhoog. Het onderste lusje bevat sowieso nog de nodige hoogtemeters. Eenmaal terug bij Sankt Vith leiden ze je nog over de plaatselijke mtb route met wat aardige passages. Terug in Sankt Vith stond de teller op 73 km voor de tweede lus (dus zonder die extra 11). Voor twee dagen alles bij elkaar dus precies 200km.

Met deze aanpak heb je op de 1e dag de grootste inspanning. De extra kilometers heen en weer zijn eenvoudig en breken je dus niet op. En je hebt geen gedoe met een verplaatsing en eventuele bagage transfer. In vergelijking met de Stoneman Glaciara die ik vorig jaar heb gereden viel het me op dat je bij de Arduenna niet zo makkelijk even snel water kunt tappen. Het was nu niet warm maar in de zomer kan dat lastiger zijn. Denk dus goed na over je strategie voor eten en drinken.
Dit was een erg goede tip! Sowieso is hotel Pip een prima hotel qua overnachting en eten (we hadden halfpension). En het plan om de route in 2 dagen te rijden is vanuit dit punt erg goed te doen met het heen en weer rijden van de route naar het hotel en weer terug. Althans dat was ons plan. Vrijdag en zaterdag rijden. Alleen, voor de zaterdag was er een enorme hoeveelheid regen voorspeld waardoor we spontaan begonnen te meimeren om de route "gewoon" op 1 dag te rijden. En, als dat niet zou lukken zouden we bij Schönberg of evt Schlierbach afsteken richting hotel. Dus rugzakken vol drinken en eten, 6.30 uur op de fiets en gaan. Uiteindelijk waren we om 20.30 uur weer terug bij Pip (kantje boord qua daglicht) maar dus toch in 1 dag gereden. Dat was achteraf gezien prima te doen, maar was iets relaxter geweest als dit hoogzomer was geweest omdat je dan iets meer daglicht hebt. We waren alleen bij Born het stempelbord keihard voorbij gedenderd (die staat daar ook niet handig imo, als deze iets gedraaid had gestaan was die veel meer opgevallen). Dus na aankomst in St. Vith om 20.30 uur de fietsen in de auto geknikkerd en alsnog naar deze post gereden voor de gaatjes...
Ons is de route erg goed gevallen. Inderdaad, ook wat stukken asfalt, maar meer dan genoeg technisch uitdagende stukken, een heerlijk lange afdaling naar Bütchenbach en algemeen bekeken en zeer mooie omgeving. Absoluut een aanrader om eens te overwegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Merlijn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 14:23

Dag allemaal,

Met veel interesse diagonaal door deze thread gelezen! Ik rij over een maandje de Stoneman met twee vrienden. Heel benieuwd naar de route en de omgeving, lijkt me prachtig daar.

Ik heb een mountainbike maar dacht erover om de route met de gravelbike te doen, als training voor een gravel-fietsweek in Italië eind juni. Heeft iemand op dit forum dit wel eens gedaan of (juist) niet en wil hij/zij zijn advies delen? Mijn gravelfiets heeft 45mm banden en een lichtste verzet van 38-44.

Hoor het graag!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Merlijn schreef: wo 26 april 2023, 15:13 Dag allemaal,

Met veel interesse diagonaal door deze thread gelezen! Ik rij over een maandje de Stoneman met twee vrienden. Heel benieuwd naar de route en de omgeving, lijkt me prachtig daar.

Ik heb een mountainbike maar dacht erover om de route met de gravelbike te doen, als training voor een gravel-fietsweek in Italië eind juni. Heeft iemand op dit forum dit wel eens gedaan of (juist) niet en wil hij/zij zijn advies delen? Mijn gravelfiets heeft 45mm banden en een lichtste verzet van 38-44.

Hoor het graag!
Rondjesrijder zegt hierboven dit:

Laat je niet misleiden door cijfers over de hoeveelheid singletracks in de route: Stoneman is bijna allemaal off-road, het asfalt dat ik me herinner was of 20% steigend of een stukje afdaling dat zo voorbij was.
In al het off-road zitten ook zowel bergop als bergaf uitdagende MTB trails waarbij ik soms niet omhoog kon fietsen omdat het te steil was voor de resterende kracht of erg steil in combinatie met lastige ondergrond. Ook bergaf heb ik, jaja, soms gelopen en menigmaal met één voet los gedaald. Het meeste natuurlijk wel gefietst anders haal je dit niet in een dag.
Ik verwacht dat het nog vaker wandelen wordt met een gravelfiets

Misschien is de Elias Ride of de Raid Eislek Light beter geschikt. Van de Limburg200 komt ook een gravelvariant.
Plaats reactie