Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 18:47
Joepie de schreef: wo 8 juni 2022, 15:00

Wij hebben jou in Lac Blanc zien rijden op je overbemeten apparaat en dat was inderdaad enorm lachen :kiss:
Zit je nou m'n vrouw te fatshamen? 🤨🤔
Voor een feeder zijn dat allemaal complimentjes toch?

Ziet die gozert gaan dan op z'n vet buijk.
Ja, doei !
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: wo 8 juni 2022, 09:57
Lang verhaal verwijderd voor de leesbaarheid.

tldr: je moet vering en demping scheiden.
Daar er is geen speld tussen te krijgen verder, je kunt het alleen nog simpeler stellen:

De vering regelt de beweging, de demper regelt de snelheid van de beweging.

Dan heb je nog de geometrie van je systeem waarmee je kunt spelen met de dempertravel / wieltravel verhouding.
Dan hebben we alle smaken wel gehad denk ik.

Ik heb al mijn fietsen de afgelopen jaren op 3/10e (of 30%) demping gehad.
Dus even kijken wat open en dicht is, en dan vanaf open 30% dicht draaien.
Dat werkt altijd, en pas als ik het eng vind worden (aan jou te oordelen je kent me LOL) ga ik eens 1 of 2 klikjes aan die demper zitten lopen te hannesen. Want wat je niet wilt zijn picobello BV taferelen.

Verder is voor een sprong gewoon belangrijk dat je de juiste snelheid hebt en dat je je afzet timed.
Loose Lee is wel en grappig voorbeeld daarin hoe je juist heel goed kunt poppen met een 200mm Downhill bak.
Als je de kombocht bent uitgesprongen en je rijdt daar naar links, daar heb je twee hele kleine dubbele jumpies.
Die kun je heel erg prima poppen, maar als je wilt kun je ze ook volledig wegslikken met je vliegende tapijt.

Op het gedeelde filmpje van Lars (11) en zijn ouwe erachter (ik zei de gek) is duidelijk te zien dat een DH bak van heb ik jou da zelfs met de 30% setting die ik net beschreef, zelfs op een knikkerbaan als de Loose Lee. Mocht het nu nog gekker gaan (hij tikt op paar mm max bereik aan op dit moment, vooral de start sprong rechts na dat start dropje springt meneer al dik 12m ver) dan gaat er 1 of 2 klikjes bij, of mogelijk een 1tik zwaardere veer.

Het is leuk om mee te klooien hoor :)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

yo-eddy schreef: di 7 juni 2022, 19:44 Ik snap weinig van Fully's maar hier een filmpje van een bejaarde en een kind van 11 die hun Demo's met heul veul vering prima van de grond krijgen ..... https://youtu.be/XMgMu5-k4oM?t=21 .....
Gang is alles. Aldus die 11 jarige. :winkie: :-q
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundige. Ik ben eind juni 3 dagen in Morzine, ik zit even te kijken naar liftpassen, wat kun je nu het beste nemen? Mij lijkt 3 dagen pas waarbij je de liften van Morzine, Les Gets en Avoriaz kunt gebruiken het verstandigst.

Is dat deze?
Portes du Soleil - MTB stay pass 3 days
Monday, June 27 2022
Skipass price 68.00 €
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

surfroy01 schreef: do 16 juni 2022, 09:56 Even een vraagje aan de ervaringsdeskundige. Ik ben eind juni 3 dagen in Morzine, ik zit even te kijken naar liftpassen, wat kun je nu het beste nemen? Mij lijkt 3 dagen pas waarbij je de liften van Morzine, Les Gets en Avoriaz kunt gebruiken het verstandigst.

Is dat deze?
Portes du Soleil - MTB stay pass 3 days
Monday, June 27 2022
Skipass price 68.00 €
Ja met de Portes du Soleil pas kan je onbeperkt alle liften in zowel Frankrijk als Zwitserland pakken. Het zijn er wel een stuk of 15 a 20.
Was idd ergens rond de 2 tientjes per dag. Geen geld! En je mag ook nog de bussen met fietsrekken in de regio ermee pakken.
:-q
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Merci beaucoup!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Iemand nog do's and don'ts voor Bikepark Chatel op DH bikes (eentje als singlespeeder opgebouwd, dus gravity only zegmaar) ?
Zit daar met Jr en de rest van de fam de tweede week van onze vakantie, laatste week Juli.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ironhorse Erik schreef: vr 17 juni 2022, 13:24 Iemand nog do's and don'ts voor Bikepark Chatel op DH bikes (eentje als singlespeeder opgebouwd, dus gravity only zegmaar) ?
Zit daar met Jr en de rest van de fam de tweede week van onze vakantie, laatste week Juli.
Noit gereden maar pas op voor de rivergap :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ironhorse Erik schreef: vr 17 juni 2022, 13:24 Iemand nog do's and don'ts voor Bikepark Chatel op DH bikes (eentje als singlespeeder opgebouwd, dus gravity only zegmaar) ?
Zit daar met Jr en de rest van de fam de tweede week van onze vakantie, laatste week Juli.
Afgelopen zomer ben ik in bikepark Portes du soleil geweest en zo ook in Chatel gereden. Vergeleken met bijvoorbeeld Morzine was Chatel even een stapje omhoog/ruiger. Persoonlijk vind ik 't fijn om de dag te beginnen met wat mellow werk om zo in de flow te komen. Zulke trails heb ik niet gevonden in Chatel. Uiteindelijk ben ik prima rondgekomen daar, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk en afhankelijk van je niveau. Erg lastig om in te adviseren. Als je meerdere dagen te tijd hebt, zou ik adviseren om in ieder geval ook verder te kijken dan Chatel. :-q Ga bijvoorbeeld eens richting Avoriaz of Morzine.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef: vr 17 juni 2022, 13:24 Iemand nog do's and don'ts voor Bikepark Chatel op DH bikes (eentje als singlespeeder opgebouwd, dus gravity only zegmaar) ?
Zit daar met Jr en de rest van de fam de tweede week van onze vakantie, laatste week Juli.
Nu ja, het is allemaal best steil, erg lange afdalingen en de zwarte lijnen zijn soms best absurd qua drops en rotsen en zo. De rode Vink Line heeft echt hele grote sprongen. Maar de groene en blauwe (lol om dat blauw te noemen) zijn zeker te doen.

Oh en trap niet in dat beroemde stukje waar een sprong/drop opeens een bocht bleek te zijn en iedereen ernaast beland 😉
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ja we hadden onze zinnen gezet op gravity tochten maken.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ironhorse Erik schreef: za 18 juni 2022, 16:41 Ja we hadden onze zinnen gezet op gravity tochten maken.
Dat kan je daar erg goed, zeker met een weekpas voor het gebied. Vorig jaar iets van 125 euro pp

De groene en de blauwe zijn simpel, durf ik ook. Gaat steil, maar breed, veel kuipbochten en zo nu en dan een tafel.
Waar ik serieus moeite mee had was de Cha-Nada, zwarte lijnen maar niet geprobeerd.

In hetzelfde gebied, maar dan Champery, Zwitserland: de DH Worldcup track. Bekend van een natte Danny Hart. Onbegrijpelijk dat die gast daar zo soepel naar beneden reed.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

baron062 schreef: za 18 juni 2022, 17:47 Waar ik serieus moeite mee had was de Cha-Nada, zwarte lijnen maar niet geprobeerd.
Cha nada is toch zwart?

https://nl.chatel.com/plattergrond-van- ... istes.html (makkelijk, in het nederlands)

Nog 2 weekjes, zin in 8)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

TenZNL schreef: za 18 juni 2022, 20:17
baron062 schreef: za 18 juni 2022, 17:47 Waar ik serieus moeite mee had was de Cha-Nada, zwarte lijnen maar niet geprobeerd.
Cha nada is toch zwart?

https://nl.chatel.com/plattergrond-van- ... istes.html (makkelijk, in het nederlands)

Nog 2 weekjes, zin in 8)
Mod-edit
baron062 schreef: za 18 juni 2022, 17:47 Waar ik serieus moeite mee had was de Cha-Nada, daarna de overige zwarte lijnen maar niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

baron062 schreef: za 18 juni 2022, 17:47 Waar ik serieus moeite mee had was de Cha-Nada, daarna de overige zwarte lijnen maar niet geprobeerd.
Ah, oke. Het punt is dat de trails daar nog wel eens wisselen, soms ook qua rating (zag bv in een ouder filmpje dat een, volgens de huidige kaart, zwarte trail nog rode bordjes in het filmpje had. Beetje verwarrend.
Plaats reactie