Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb de stamp7 Large. past perfect bij mijn maatje 47 en bevallen erg goed.
Hope gehad: waren top, maar net te klein voor mijn zwemvliezen.
DMR Vault gehad: hadden na 1 jaar nieuwe lagers en zo nodig, en na 6 maanden alweer speling.
Zolang ze het doen top, maar bij mij blijven de CB7,s een stuk beter. Daar heb ik na 3jaar nog niks aan hoeven doen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Elvander schreef: za 18 juni 2022, 10:56
Madmaus schreef: za 18 juni 2022, 10:33

Ja klopt. Ik heb nog geen blauwe tenen gehad maar het is wel fijn.
Is adidas 5/10 wat?
Ja, valt wel wat kleiner dan de maataanduiding.
5-10 geeft ook een milimetermaat. Als je nu ook schoenen hebt met die milimetermaat (bijvoorbeeld de sportschoenen die je nu draagt), dan kan je 5-10 kiezen van de juiste grootte. Is vaak een halve maat groter.

Pasvorm is natuurlijk van ieders (brede, smalle, hoge/ lage wreef) eigen voeten.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Voor deze meneer ook iets om over na te denken :-{
Ik adviseer flats :wink:

https://www.nu.nl/293641/video/presiden ... wsource=cl
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mario070 schreef: zo 19 juni 2022, 18:19 Voor deze meneer ook iets om over na te denken :-{
Ik adviseer flats :wink:

https://www.nu.nl/293641/video/presiden ... wsource=cl
Hij rijdt met flats😉 en toe- clips......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Heb nu zo'n 5 jaar met spd gefietst. Laatste jaren met XT spd met kooi en giro chamber II schoenen. Top combinatie.
Maar nu bij opbouwen van een nieuwe hardtail er toch flats op gezet om te proberen (nukeproof horizon met 5-10's).
Bij de eerste rit er keer of 3 afgeschoten. Maar nu komt de vraag...
Ik wil het wel een rit of 4 proberen om te kijken of ik het iets vind, maar na hoe vaak zouden jullie dit opgeven? :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lunatt schreef: zo 26 juni 2022, 10:53 Heb nu zo'n 5 jaar met spd gefietst. Laatste jaren met XT spd met kooi en giro chamber II schoenen. Top combinatie.
Maar nu bij opbouwen van een nieuwe hardtail er toch flats op gezet om te proberen (nukeproof horizon met 5-10's).
Bij de eerste rit er keer of 3 afgeschoten. Maar nu komt de vraag...
Ik wil het wel een rit of 4 proberen om te kijken of ik het iets vind, maar na hoe vaak zouden jullie dit opgeven? :o
Het ligt natuurlijk aan je rijstijl en waar je rijdt en wat je wil bereiken. Maar je hebt absoluut meer dan 4 ritten nodig om een beetje te wennen. 50 stuks minimaal.

Ik rijd misschien 25 ritten per jaar met flats, maar dan merk ik dat ik te geconcentreerd moet blijven in een ruig buitenland, het is dan nog verre van een automatisme en eerder een nadeel om met flats te rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Lars TB schreef: zo 26 juni 2022, 11:45 Het ligt natuurlijk aan je rijstijl en waar je rijdt en wat je wil bereiken. Maar je hebt absoluut meer dan 4 ritten nodig om een beetje te wennen. 50 stuks minimaal.

Ik rijd misschien 25 ritten per jaar met flats, maar dan merk ik dat ik te geconcentreerd moet blijven in een ruig buitenland, het is dan nog verre van een automatisme en eerder een nadeel om met flats te rijden.
Dan heb ik een idee wat ik kan verwachten, veel ritten nodig om te wennen dus :-q :-q
DirkvdL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 1 juni 2022, 20:23

Lars TB schreef: zo 26 juni 2022, 11:45
Lunatt schreef: zo 26 juni 2022, 10:53 Heb nu zo'n 5 jaar met spd gefietst. Laatste jaren met XT spd met kooi en giro chamber II schoenen. Top combinatie.
Maar nu bij opbouwen van een nieuwe hardtail er toch flats op gezet om te proberen (nukeproof horizon met 5-10's).
Bij de eerste rit er keer of 3 afgeschoten. Maar nu komt de vraag...
Ik wil het wel een rit of 4 proberen om te kijken of ik het iets vind, maar na hoe vaak zouden jullie dit opgeven? :o
Het ligt natuurlijk aan je rijstijl en waar je rijdt en wat je wil bereiken. Maar je hebt absoluut meer dan 4 ritten nodig om een beetje te wennen. 50 stuks minimaal.

Ik rijd misschien 25 ritten per jaar met flats, maar dan merk ik dat ik te geconcentreerd moet blijven in een ruig buitenland, het is dan nog verre van een automatisme en eerder een nadeel om met flats te rijden.
Ik wilde na 1 rit niet meer terug naar spd. Heb er nu ook 4 opzitten. Ben benieuwd waarom je zoveel moet wennen. Misschien rij ik meer als een simpele boer, gewoon op de pedalen stampend en moet ik meer bezig zijn met traptechniek. Het enige nadeel aan flats vind ik de angst mijn schenen open te halen. En als ik meer met snelheid bezig zou zijn, ook het minder kunnnen trekken aan de pedalen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lunatt schreef: zo 26 juni 2022, 10:53 Heb nu zo'n 5 jaar met spd gefietst. Laatste jaren met XT spd met kooi en giro chamber II schoenen. Top combinatie.
Maar nu bij opbouwen van een nieuwe hardtail er toch flats op gezet om te proberen (nukeproof horizon met 5-10's).
Bij de eerste rit er keer of 3 afgeschoten. Maar nu komt de vraag...
Ik wil het wel een rit of 4 proberen om te kijken of ik het iets vind, maar na hoe vaak zouden jullie dit opgeven? :o
Ik zou er niet eens aan zijn begonnen, met die flauwekul :lol: :-q !
Meteen opgeven!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Haha, ook allemaal opties ja.
Tweede ritje ging al stukken beter :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DirkvdL schreef: zo 26 juni 2022, 14:01
Lars TB schreef: zo 26 juni 2022, 11:45

Het ligt natuurlijk aan je rijstijl en waar je rijdt en wat je wil bereiken. Maar je hebt absoluut meer dan 4 ritten nodig om een beetje te wennen. 50 stuks minimaal.

Ik rijd misschien 25 ritten per jaar met flats, maar dan merk ik dat ik te geconcentreerd moet blijven in een ruig buitenland, het is dan nog verre van een automatisme en eerder een nadeel om met flats te rijden.
Ik wilde na 1 rit niet meer terug naar spd. Heb er nu ook 4 opzitten. Ben benieuwd waarom je zoveel moet wennen. Misschien rij ik meer als een simpele boer, gewoon op de pedalen stampend en moet ik meer bezig zijn met traptechniek. Het enige nadeel aan flats vind ik de angst mijn schenen open te halen. En als ik meer met snelheid bezig zou zijn, ook het minder kunnnen trekken aan de pedalen.
Hier ga je er weinig van merken, maar als je in het buitenland rijdt te stuiteren of je probeert te springen of je rijdt over een kleine glooiing, dan wil je 'klem' zitten op de flats. Als dat een automatisme is, dan ben je gewend.

Je hoeft alleen maar een hele hoop YT filmpjes te bekijken om te zien hoe flats-rijders verrast worden door een hobbeltje. Situaties waarin een klikpedaal je gewoon zou redden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je gewoon ervaring hebt met flats en niet ineens allemaal dingen ermee wilt doen, die je nog nooit gedaan heeft dan zou je na een dag toch weinig problemen meer moeten hebben: niet van je pedalen afstuitert, gewoon over hetzelfde springen (met een schans maakt het sowieso niet echt uit) en weten waar je techniek/lijn beter kunt aanpassen (mits je natuurlijk iets rijdt wat dat ook allemaal te bieden heeft). Dan is het vervolgens gewoon geleidelijk tempo opvoeren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Lunatt schreef: zo 26 juni 2022, 10:53 Heb nu zo'n 5 jaar met spd gefietst. Laatste jaren met XT spd met kooi en giro chamber II schoenen. Top combinatie.
Maar nu bij opbouwen van een nieuwe hardtail er toch flats op gezet om te proberen (nukeproof horizon met 5-10's).
Bij de eerste rit er keer of 3 afgeschoten. Maar nu komt de vraag...
Ik wil het wel een rit of 4 proberen om te kijken of ik het iets vind, maar na hoe vaak zouden jullie dit opgeven? :o
Je hebt een prima combinatie pedalen en schoenen, kan me bijna niet voorstellen dat je daar in 1 rit 4x vanaf kan schieten 😅

Ik rij met die pedalen mijn rondjes hier maar ook afdalingen, rock gardens, bikepark, endurolijn en ik ben er nog niet vanaf geschoten. Zit muurvast op de Horizon pedalen.

Ik weet niet hoe, waar en wat je fietst maar als je er een paar rondes op hebt zitten moet het toch snel wennen lijkt me... 50 ritten lijkt me wat veel of je moet verschrikkelijk hardleers zijn.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met een voetpositie gelijk aan spd. Bal van de voet nagenoeg op de pedaalas. Sta je minder stabiel op flats.

Daarnaast is het goed staan een vaardigheid.

Een vaak onderbelicht aspect in mountainbike vaardigheden. Op flats niet voor ieder eenvoudig te leren.

Mijn positie van de voet is in het midden van de voetboog en bal van de voet. Die verplaats ik niet in Nederland.
In lange afdalingen zal ik de voet iets verder naar voren schuiven. De enkel zal nog stabieler zijn.

Staan is in veel Oosterse vechtsporten een basisvaardigheid. Je leert dat je je niet zomaar door een ander laat omduwen.
Wat me daarin bij gebleven van Tai Chi. Door ontspanning van je lijf - zakt het zwaartepunt- en aandacht op gewicht in je voeten, sta je stabieler
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat mij wel geholpen heeft is een simpel oefeningetje: stapvoets een stoeprand oprijden en je achterwiel mee omhoog trekken zodat dat de stoeprand niet raakt. Als dat goed lukt een iets hoger randje zoeken en ook die proberen.

Ik rijd al jaren met flats maar toch anderhalve maand geleden een keer van het pedaal geschoten en een redelijke jaap in m'n scheen als gevolg. De fiets stond in een veel te laag verzetje toen ik (krachtig) wilde gaan trappen, dus er was totaal geen tegendruk. Maar dit overkomt me normaalgesproken nooit, de meeste (kleine) krassen die ik opgelopen heb komen van lopen naast de fiets en dan tegen het pedaal stoten... :oops: :D

Er zijn overigens sokken met ingebouwde (lichte) scheenbescherming, misschien wat om te dragen in de "oefenfase" (en wellicht daarna ook nog). Ik heb ze o.a. gezien van Platzangst.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie