Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lekker belangrijk wat (marginaal) sneller is. Is ‘t lichamelijke aspect hier eigenlijk al benoemd? Niet onbelangrijk op grove trails.
Ik had vroeger hooguit 3 uur lol op een HT, en nu ruim 4 uur op een FS. Dat is toch veel belangrijker dan een hoger gemiddelde?

Stelletje wielrenners... :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Een mens went snel aan comfort en luxe en voor je het weet "kun je niet meer zonder" ...... fysieke inspanning en comfort/luxe is een beetje tegenstrijdig.
De vergelijking tussen Calvinisten en Katholieken is best een mooie inderdaad, de Calvinisten blijven lijden op hun starre singlespeeds waar de Katholieken een lift naar boven nemen en afdalen op vliegende tapijten waarna ze dan later in de biechtstoel hun zonde afdoen met een paar weesgegroetjes om vervolgens een biertje te pakken op het terras :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: di 28 juni 2022, 22:33 Maar het was meer om te benadrukken dat een FS voor Nederland een beetje overdone is.
Deze uitspraken wil ik er dus uit hebben.

Gezien de staat van het Nederlandse wegdek kunnen we ook allemaal prima rond karren in een verlaagde Golf GTI. Rijdt dat prettig? Dat gestuiter voelt wel snel aan :-q


Het is niet "overdone", het is misschien nog wel meer nodig dan in een ruig buitenland. Want hier heb je geen reden om uit het zadel te komen, je zit veel meer, want je wilt doortrappen! Dus heb je meer voordeel van vering!!

Daarbij moet je goed getraind zijn om iedere keer uit het zadel te komen (daarom is het verschil bij getrainde rijders tussen de 2 type fietsen dus kleiner!) en dat is een groot deel van de toerders gewoon niet. En zijn ze gebaat bij een FS. Om langer te kunnen fietsen!

En nog steeds zeg ik niet dat je er 1 moet kopen. Alleen zou je wel alle voor- en nadelen goed op een rij moeten hebben om de juiste overweging voor jezelf te maken. En als er dan van allerlei halve waarheden rond gaan, dan is het moeilijk de voor- en nadelen te bepalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Er is binnen Nederland minder noodzaak om een full suspension rijwiel te gebruiken voor het zogenaamde mountainbiken, als dan dat in andere landen of gebieden zou zijn vanwege de aard en omstandigheden van het doorgaans te berijden terrein.

:kiss:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Gelukkig is er in NL nog wel de vrijheid om naar keuze een fully danwel een ht of beide te rijden.
En daar een eigen visie op te hebben, ook al zou die van geen kant kloppen.
Qua Patet Orbis
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

https://www.pinkbike.com/news/opinion-b ... chris.html

Lees dit maar eens. En bedenk je waarom je überhaupt met mountainbiken bezig bent. In dit licht is de discussie totaal niet relevant.

Niettemin hobbel ik een beetje rond op de Ibis Wipkip AF. En ik vind het helemaal super.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

yo-eddy schreef: wo 29 juni 2022, 10:21 Een mens went snel aan comfort en luxe en voor je het weet "kun je niet meer zonder" ...... fysieke inspanning en comfort/luxe is een beetje tegenstrijdig.
Fysieke inspanning, mmm… Een klim is een klim. Ook op een FS ga je kapot.
Het dalen echter op een FS geeft veel meer vertrouwen, is gewoon veel leuker.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 11:29 Er is binnen Nederland minder noodzaak om een full suspension rijwiel te gebruiken voor het zogenaamde mountainbiken, als dan dat in andere landen of gebieden zou zijn vanwege de aard en omstandigheden van het doorgaans te berijden terrein.

:kiss:
Je bedoelt Brabant? Niet elke provincie heeft louter bwr-routes, hè?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 29 juni 2022, 11:43
yo-eddy schreef: wo 29 juni 2022, 10:21 Een mens went snel aan comfort en luxe en voor je het weet "kun je niet meer zonder" ...... fysieke inspanning en comfort/luxe is een beetje tegenstrijdig.
Fysieke inspanning, mmm… Een klim is een klim. Ook op een FS ga je kapot.
Het dalen echter op een FS geeft veel meer vertrouwen, is gewoon veel leuker.
Leuker is heel subjectief.

Voor mij is (bij langere ritten in NL) mijn hardtail juist de fiets die meer comfort geeft :winkie:
Daar kan ik namelijk mee op pad zonder rugtas.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: wo 29 juni 2022, 11:50
Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 11:29 Er is binnen Nederland minder noodzaak om een full suspension rijwiel te gebruiken voor het zogenaamde mountainbiken, als dan dat in andere landen of gebieden zou zijn vanwege de aard en omstandigheden van het doorgaans te berijden terrein.

:kiss:
Je bedoelt Brabant? Niet elke provincie heeft louter bwr-routes, hè?
Netsersel, Milheeze, Gulberg
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

MacReal schreef: wo 29 juni 2022, 11:53
Giant-E schreef: wo 29 juni 2022, 11:43

Fysieke inspanning, mmm… Een klim is een klim. Ook op een FS ga je kapot.
Het dalen echter op een FS geeft veel meer vertrouwen, is gewoon veel leuker.
Leuker is heel subjectief.

Voor mij is (bij langere ritten in NL) mijn hardtail juist de fiets die meer comfort geeft :winkie:
Daar kan ik namelijk mee op pad zonder rugtas.
Ik heb Lakebike24 gedaan op een hardtail, prima vol te houden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Kapitein Iglo schreef: wo 29 juni 2022, 11:41 https://www.pinkbike.com/news/opinion-b ... chris.html

Lees dit maar eens. En bedenk je waarom je überhaupt met mountainbiken bezig bent. In dit licht is de discussie totaal niet relevant.

Niettemin hobbel ik een beetje rond op de Ibis Wipkip AF. En ik vind het helemaal super.
Leerzaam, nuttig artikeltje. Deze alinea's;
Pinkbike schreef:It is easy to love something you are good at. How many of us spend our riding lives wrapped up in trying to be good at mountain biking, rather than appreciating every single moment for the gift it is? We should try to remember that being good is a barrier, something that puts people off, worrying that they might not measure up. We must not forget that the real heart of sport is in sharing it with others, and Chris is the person who showed me the world that lead to my career, my marriage and so much more.

As someone who felt their social exclusion keenly as a teenager, I know that Chris would tear down every barrier if he could, he would never accept that someone else might be dissuaded from experiencing the same joy he found.

I believe that our sport would be a far better place if we could all be more like Chris.
Qua Patet Orbis
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

We kunnen ook op een mtb zonder vering rijden, omdat we blijkbaar zoveel mogelijk moeten afzien. Bij mij gaat het om door een bos (of heide, whatever) te kunnen rijden en zoveel mogelijk te kunnen genieten; het gaat om het plezier en als ik dan ook nog terwijl ik dit doe mijn overtollige kilo’s kan kwijtraken, is dat win-win. Dan kies ik ook de fiets die voor mij comfortabel is, want als “atheïst” hoef ik namelijk niet te lijden. Daarnaast gun ik - in tegenstelling tot sommige calvinistische egootjes - een ander zijn plezier ook. Ieder z’n meug en laten we vooral iemand anders z’n spullen of keuzes niet afkraken. Wil je lijden tijdens het rijden; ga je gang. Wil je luxe en comfort: ga je gang. Leef en heb plezier in wat je doet.
mountainbiken: It's ok to be crap
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Na 20 pagina`s is bovenstaande bijdrage een mooie afsluiter van dit topic lijkt mij, slotje SVP :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 11:29 Er is binnen Nederland minder noodzaak om een full suspension rijwiel te gebruiken voor het zogenaamde mountainbiken, als dan dat in andere landen of gebieden zou zijn vanwege de aard en omstandigheden van het doorgaans te berijden terrein.

:kiss:
Dat zeg ik: in Nederland is die noodzaak er misschien juist wel meer.


Maar het is nooit nodig om hardtail te rijden. Het is slechts een keuze. En daarin sta je vrij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten