JOIN Cycling app

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik doelde voornamelijk dat het op een mtb heel lastig is om aan het schema te houden.

Je hebt in de Drunense duinen best wel wat korte klimmetjes.

Als je echt heel goed ik conditie bent kan je daar je hartslag/vermogen laag houden. Met mijn huidige conditie lukt dat in ieder geval niet.

Eigenlijk zou je met een vermogensmeter moeten trainen. Verwacht dat je hartslag dan ook wel wat hoger mag zijn dan het schema aangeeft.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Met hartslag kun je juist meer smokkelen als met een vermogenmeter.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat de app zich meer focust op de wielrenner.
Op de weg is het een stuk makkelijker je te richten op een bepaalde hartslag of wattage.
Mountainbiken en vooral op een aangelegd parcours brengt veel meer variantie.
Precies wat je zegt dus.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Maar hoe erg is het als je niet goed de tijden/zones haalt uit de app? Komt hij dan nit ook met aangepast schema voor de volgende training? Ik fiets vaak met mijn vriendin, en dan zitten mijn intervallen er natuurlijk niet in. :oops: En zijn de trainingen ingewikkeld (als in veel verschillende intervallen etc?) Is het realistisch deze met een garmin horloge uit te voeren? KUn je een training via connect uploaden naar je horloge (mocht iemand dit weten)?

Ik wil dit denk ik wel proberen ook als motivationele tool voor een transalp deze zomer. Nu fiets ik eigenlijk op 1 ding, en dat is het voorgestelde bereik per week op strava. Als je elke week voldoende prikkel krijgt om te verbeteren maakt de exacte samenstelling van die prikkel minder uit is daar mijn gedachte achter. Beetje varieren met duur en intervaltraing en dan heb je denk ik een aardige basis.

Maar mogelijk dat meer structuur uit zo'n app een zetje bij kan geven.
Stoempertje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 november 2021, 18:00

Ligt er denk ik erg aan welk niveau je nu hebt. Als je nu nog relatief weinig traint en join je helpt om meer uren te maken zal je er natuurlijk beter van worden, ook als je de blokjes niet precies uitvoert zoals bedoeld.

De trainingen die ik krijg zijn niet zo ingewikkeld. De blokken in een training zijn vaak van de zelfde intensiteit en lengte, vrij overzichtelijk dus. Je kan de training vanuit join gemakkelijk exporteren naar Garmin connect en synchroniseren met je apparaat. Gebruik zelf een Edge 530 moet met een horloge dus ook kunnen denk ik?

Ik train afwisselend op de MTB en racefiets. Op de racefiets kan je veel gerichter de trainingen doen. Hoog intensieve trainingen doe ik meestal op de racefiets doordeweeks. Dat is op de MTB niet te doen. Je hebt te vaak de benen stil dan. Tempo blokjes (onder FTP) kan je nog enig sinds uitvoeren op de MTB afhankelijk van waar je ze doet. Op HV/LV zijn er bijvoorbeeld geen lange klimmen/afdalingen waardoor je gemiddeld wel aardig tempo kan rijden. Op amerongen wordt het al wat lastiger omdat je vaker langer aan het afdalen bent.

Als ik met mijn vriendin intervallen wil doen ga ik op de weg met de MTB en mij vriendin op de racefiets. Kan ik lekker stoempen terwijl ze zonder veel moeite in het wiel kan hangen ;)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb sinds gister Join geïnstalleerd om te kijken of ik mijn huidige basisconditie kan verbeteren. Ik kon alleen kiezen tussen het programma 'Conditie verbeteren' en ook 'FTP verbeteren'.

Kan iemand mij uitleggen wat hier het verschil tussen is? In mijn ogen is een betere conditie een hogere FTP en vice versa toch? Ik zag wel dat de FTP-variant starte met een FTP test, maar die heb ik nog als aanvraag staan en nog geen datum voor.

Ik heb Join nu even ingesteld staan om de conditie te verbeteren als doel, dan kan ik vast een beetje leren te werken met de app.
JustLogics
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 maart 2020, 13:05

Ik gebruik Join nu sinds 3 maandjes. Ik heb het net als Stoempertje als voorbereiding op de Bartje200 gebruikt.
Ik herken de 'problemen' met het combineren van join/beter worden met elke training mountainbiken. Nou is het zo dat ik vooral heel graag beter wil(de) worden en heb dus een deel van mijn trainingen gewoon op de weg gedaan, dan is dit een fijne app.
Het fijnste aan join vind ik om op die manier mijn trainingsmomenten te bepalen, dat is altijd een beetje een afweging tussen vele verschillende prioriteiten in het leven. Bij join vul ik altijd een volledige trainingsweek in, dus 6 uur voor elke dag en dan kijk ik wat hij in het optimale van me zou willen. Vervolgens kijk ik wat er mogelijk is en wat gewoon echt niet kan en begin ik op die manier een beetje te schuiven. Ik vind het heerlijk werken op deze manier.
Het principe welke trainingen nuttig zijn op welk moment volgens de trainingsleer heb ik wel redelijk onder de knie, maar toch is het fijn dat je daarin soms ook gechallenged wordt door deze app. Soms bepaalt het algoritme toch wat anders dan mijn persoonlijke idee was voor die week. Als data analist ben ik dan ook zeker bereid om dat algoritme dan ook regelmatig zijn zin te geven en het gewoon te proberen.

Het heeft me zeker geholpen, want ik ben vanuit mijn basisnivo van zo'n 3000 km per jaar fietsen de afgelopen jaren, in de afgelopen 3 maanden met join fanatiek trainen uiteindelijk naar een 4e plek in Bartje200 bij de cyclosportieven gereden, zeker veel progressie dus.
Ik ben dus zeker enthousiast om hier de komende maanden mee verder te gaan, maar dat komt ook wel door mijn drive om beter te worden, waardoor ik accepteer dat ik niet altijd kan mountainbiken maar ook uurtjes op de weg zal moeten rijden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Gebruik join een paar weken en ik mis heel veel zaken,..maar bovenal is de app totaal niet gericht op MTB. Op de weg vo2 max bl;okken doen is voor mij bijna onmogelijk,..ik kom simpelweg niet in mn VO2 max hartslag zone ( vermogen wel,…maar vo2 max is hartslag ). Tov hoe ik zelf trainde ga ik met join achteruit,..ondanks dat ik op pro sta en +/1 12u train. Ik mis mogelijkheden om wedstrijden toe te voegen. Ook klopt het algoritme niet. Ik rij een 3uurs race,..3 uur lang ruim boven omslag en net in de vo2 max zone. Door vele draaien en keren is mn gem vermogen vrij laag. Join zegt,…van rust wordt je sterker,..maar plant doodleuk een 4x15min,..3uur durende intervaltraining in de dag erna. Ik doe ipv deze training een hersteltraining en dan gooit join ineens een rustdag na de herstelden.

Ook valt op dat join de zelfde training en duur voorschrijft ongeacht je doel. Mijn doel is NK XC, 70min,..600hm. Ik krijg exact dezelfde training als een fietskaart die traint voor een meerdaagse,..huh das raar.

De afwisselende trainingen zijn leuk om te gebruiken voor de afwisseling,..maar ik ga weer terug naar mn mtb specifieke trainingen zoals race pace trainingen, vo2 max blokjes op de route en 30/15, 30/30, 40/2- en 1 minuut intervals. Op de routes kom ik namelijk wel in mn vo2 max zones als ik all out ga.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Wedstrijden zou je kunnen invoegen door middel van de optie ‘rit inplannen’ op basis van je verwachte RPE. Wel enkel voor de aankomende 2 weken.
Je kan je VO2 Max blokken dan toch ‘gewoon’ op de mtb route doen ipv op de weg? Als je dat hiervoor ook al deed?

Verder zou ik een redelijke link verwachten tussen je vermogenszones en je hartslagzones. Los van vertraging in je hartslag tov vermogen en bepaalde omstandigheden waardoor je hartslag een vertekend beeld kan geven.

Maar herken verder wel wat je zegt dat het niet echt voor op de MTB gericht lijkt te zijn. Ik gebruik het zelf met name om mijn FTP te verhogen. Denk dat het daar een redelijk geschikte en makkelijke methode voor kan zijn.

Jouw doel en niveau is denk ik gewoon te hoog gegrepen om in een app te vangen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

jensss schreef: wo 29 juni 2022, 20:15 Wedstrijden zou je kunnen invoegen door middel van de optie ‘rit inplannen’ op basis van je verwachte RPE. Wel enkel voor de aankomende 2 weken.
Je kan je VO2 Max blokken dan toch ‘gewoon’ op de mtb route doen ipv op de weg? Als je dat hiervoor ook al deed?

Verder zou ik een redelijke link verwachten tussen je vermogenszones en je hartslagzones. Los van vertraging in je hartslag tov vermogen en bepaalde omstandigheden waardoor je hartslag een vertekend beeld kan geven.

Maar herken verder wel wat je zegt dat het niet echt voor op de MTB gericht lijkt te zijn. Ik gebruik het zelf met name om mijn FTP te verhogen. Denk dat het daar een redelijk geschikte en makkelijke methode voor kan zijn.

Jouw doel en niveau is denk ik gewoon te hoog gegrepen om in een app te vangen.
Met rit inplannen zou je een wedstrijd kunnen invoegen ja,..maar een mtb wedstrijd kan hele rare verhoudingen geven gutsen hartslag en vermogen en dat kan join niet verwerken. Ik reed onlangs een 3 uurs op een draaien en keer rondje. Mn gem vermogen lag dus erg lag,..maar ik reed 3u boven mn omslag hartslag en daarvan 1,5u in mn vo2 max zone. Join gaf me doodleuk de dag erna een interval training van 3uur. Gevolg dat je zelf gaat kloten in de trainingen en dan gaat het helemaal mis. Zelfde geldt dan voor de vo2 blokken op de route,…je hartslag komt in vo2 max zone,..maar gem vermogen niet en doordat join schijnbaar vermogen gericht is gaat het ook daar mis.

In mn data valt ook op dat als ik veel op de routes train ik meer tss heb dan wanneer ik join volg in pro stand met 13uur per week. Vooral in mn anaërobe zones kom ik niet met join,…wat wel zones zijn waar je met mtb races veel inzit.

Mijn doel lijkt me juist vrij simpel. Is maar een wedstrijdje van 70 min met +/- 500hm. Het zijn wielercoaches zonder verstand van krachttraining,..vindt ik in deze tijd wel apart aangezien het nut van krachttraining voor fietsen inmiddels wel bewezen is. Maar goed,…de app geeft me nu wel een hele andere trainingsprikkel doordat ik veel meer duurtraining doe en veel ftp en vo2 max blokken. Wie weet maakt het me sneller,..wat natuurlijk het doel is. Vind het wel lastig dat ik bepaalde aspecten in mn data zie dalen door join :winkie: Ik houd het gewoon vol tot het NK en daarna weer een blok op mn eigen manier. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Ps voor 1 daagde of meerdaagse mtb events,..met veel lang klimmen denk ik dat de app zeer goed kan helpen met de vele vo2 max, ftp en duurtrainingen
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Wie heeft naast deze Join app ook ervaring met andere trainings apps en kan ze op die manier vergelijken en mij/ons de voors en tegens uitleggen?

Ik ben namelijk op zoek naar een goede app/ goed programma welke mij kunnen helpen in het vinden van een training/fiets schema.
Wat/waarom ik dat zoek is als volgt. Ik heb een goede basis-conditie/ -spierkracht, maar ben pas vrij recent (2mnd gelden) begonnen met mountainbiken. Tochten 30-50 km, waarbij best stevig wordt doorgefietst, gaan me goed af, maar daarna wordt het zwaar(der). Ik ben nu op zoek naar iets wat me gaat helpen voor de next step, doelstelling is om de rest van dit jaar toe te werken naar 80-100 km zonder al te veel moeite (het trainen mag wel moeite kosten, ik wil dus daarna zo'n afstand 'makkelijk' kunnen rijden ;) ). Mijn fiets frequentie is nu 2-3x per week, waarbij dat dan 1-2x/week bij ons in de buurt over de weg is (Land van Maas & Waal) en in het weekend probeer ik een mtb route op te zoeken (veel leuker). Er is niet veel ruimte om die frequentie aan te passen, maar ik denk ook niet dat dat nodig is, als ik maar wat handvatten/hulp heb voor efficienter trainen.

Een linkje naar een goede site waar goede/duidelijke schema's te vinden zijn mag ook, maar ik denk dat een app net wat meer mogelijkheden/begeleiding geeft, vandaar dat ik daar naar kijk.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vindt zelf Join er bovenuit steken, vooral omdat ie aanpast aan wat je doet en hoe je je voelt.
Anders kom je bij een persoonlijke trainer.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Mijn ervaring na ongv 3/4 jaar is dat het toch nog een Mickey Mouse app is. Ik weet zeer harde bewoording, maar ik maak het volgende mee.
Start punt is 31.1 als begin waarde na eigen trainingen die ik doe. Hierna geef ik Join een mogelijkheid mij 16-18u te laten traininen en het niveau op PRO gezet, niet omdat ik pro ben, maar om te zorgen dat hij mij zware trainingen gaat geven. Ik heb een doel dag MTB race erin gezet FTP bepaald en laat maar draaien.. vervolgens krijg ik de ene na de andere rustdag voorgeschoteld en de trainingen zijn heel lafjes, ver beneden FTP en na 4 weken is mijn fitness punt in de 28. Gisteren de update. Met best wat bostklopperij gepresenteed "er is een update en wat voor één!!) je hebt er een grafiekje bij gekregen.. Maar goed, dit grafiekje laat zien dat ik op de dag van mijn wedstrijd op een fitness level van 26 sta. Ik snap er niets meer van, als dit zo doorgaat, ben ik weg!!
Ik train alles op vermogen, dus de opgegeven zones kan ik perfect rijden. De Vo2max blokken, haal ik Vo2max niveau niet, maar dat maakt niet uit, ik rijd op vermogen.
Hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ik fout doe, de helpdesk schrijft alleen maar dat ik moet proberen meer te doen (ehhh.... daar is het schema voor) dan zeggen ze dat ik de totale beschikbare uren op opvoeren. (ehhh staat op 16-18u en Join laat mij maar 10u trainen)...
Ook zie ik vaak het bolletje "probeer wat meer te doen" maar dan staat er in het schema een rustdag en soms 2 dagen achter elkaar... Ikke niet meer snappie hoor :-)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kane schreef: di 20 september 2022, 14:58 Mijn ervaring na ongv 3/4 jaar is dat het toch nog een Mickey Mouse app is. Ik weet zeer harde bewoording, maar ik maak het volgende mee.
Start punt is 31.1 als begin waarde na eigen trainingen die ik doe. Hierna geef ik Join een mogelijkheid mij 16-18u te laten traininen en het niveau op PRO gezet, niet omdat ik pro ben, maar om te zorgen dat hij mij zware trainingen gaat geven. Ik heb een doel dag MTB race erin gezet FTP bepaald en laat maar draaien.. vervolgens krijg ik de ene na de andere rustdag voorgeschoteld en de trainingen zijn heel lafjes, ver beneden FTP en na 4 weken is mijn fitness punt in de 28. Gisteren de update. Met best wat bostklopperij gepresenteed "er is een update en wat voor één!!) je hebt er een grafiekje bij gekregen.. Maar goed, dit grafiekje laat zien dat ik op de dag van mijn wedstrijd op een fitness level van 26 sta. Ik snap er niets meer van, als dit zo doorgaat, ben ik weg!!
Ik train alles op vermogen, dus de opgegeven zones kan ik perfect rijden. De Vo2max blokken, haal ik Vo2max niveau niet, maar dat maakt niet uit, ik rijd op vermogen.
Hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ik fout doe, de helpdesk schrijft alleen maar dat ik moet proberen meer te doen (ehhh.... daar is het schema voor) dan zeggen ze dat ik de totale beschikbare uren op opvoeren. (ehhh staat op 16-18u en Join laat mij maar 10u trainen)...
Ook zie ik vaak het bolletje "probeer wat meer te doen" maar dan staat er in het schema een rustdag en soms 2 dagen achter elkaar... Ikke niet meer snappie hoor :-)
Heb je dit ook naar Join gestuurd? Wellicht dat zij in kunnen zien waar het fout gaat.
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

MarkMeisner schreef: di 20 september 2022, 15:08
Kane schreef: di 20 september 2022, 14:58 Mijn ervaring na ongv 3/4 jaar is dat het toch nog een Mickey Mouse app is. Ik weet zeer harde bewoording, maar ik maak het volgende mee.
Start punt is 31.1 als begin waarde na eigen trainingen die ik doe. Hierna geef ik Join een mogelijkheid mij 16-18u te laten traininen en het niveau op PRO gezet, niet omdat ik pro ben, maar om te zorgen dat hij mij zware trainingen gaat geven. Ik heb een doel dag MTB race erin gezet FTP bepaald en laat maar draaien.. vervolgens krijg ik de ene na de andere rustdag voorgeschoteld en de trainingen zijn heel lafjes, ver beneden FTP en na 4 weken is mijn fitness punt in de 28. Gisteren de update. Met best wat bostklopperij gepresenteed "er is een update en wat voor één!!) je hebt er een grafiekje bij gekregen.. Maar goed, dit grafiekje laat zien dat ik op de dag van mijn wedstrijd op een fitness level van 26 sta. Ik snap er niets meer van, als dit zo doorgaat, ben ik weg!!
Ik train alles op vermogen, dus de opgegeven zones kan ik perfect rijden. De Vo2max blokken, haal ik Vo2max niveau niet, maar dat maakt niet uit, ik rijd op vermogen.
Hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ik fout doe, de helpdesk schrijft alleen maar dat ik moet proberen meer te doen (ehhh.... daar is het schema voor) dan zeggen ze dat ik de totale beschikbare uren op opvoeren. (ehhh staat op 16-18u en Join laat mij maar 10u trainen)...
Ook zie ik vaak het bolletje "probeer wat meer te doen" maar dan staat er in het schema een rustdag en soms 2 dagen achter elkaar... Ikke niet meer snappie hoor :-)
Heb je dit ook naar Join gestuurd? Wellicht dat zij in kunnen zien waar het fout gaat.
Jazeker en daar wordt als reden aangegeven dat ik meer uren in mn schema moet zetten… dus nog meer gedaan, alleen resultaat is precies dezelfde..
dus voor mij is het einde Join…
Plaats reactie