Nieuwe route Oirschot

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
jurgen
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 26 november 2003, 20:54
Mijn mountainbike: Cannondale Terra / Scalpel / 29er

Op 22 november zijn er twee nieuwe routes geopend bij Oirschot, De Witte Bergen. Totale lengte is 42 km; 'Oirschot' is 26 km en 'De Beerzen' is 22 km. :-q
Je hebt drie startpunten:
1. Sport- en recreatiecentrum 'de Kemmer'
2. Dorpsplein, Kerkstraat in Oostelbeers
3. Dorpsplein, Doornboomstraat in Middelbeers.

Heeft al iemand deze routes gereden?
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Geweldig nieuws dit. 42km aan nieuwe MTB-routes redelijk dichtbij huis. Ik heb ze nog niet gereden en ben ook heel benieuwd naar ervaringen.
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

Ja ik. Starten deed ik vanaf het viaduct aan de achterkant van Oirschot, aan de voet, links. Deze route bestaat voornamelijk uit brede paden. Geregeld ga je echter over op nieuw aangelegde, soms smalle en dicht langs de boompjes, hobbelige, singletracks, best leuk. Verwacht natuurlijk geen hoogteverschillen van meer dan 4 meter in het bos. Weinig asfalt, doen!
Witte Biker
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale 900SL

Heb de route een tijdje geleden al gereden,toen die officieel nog niet was geopend.Ook vanaf het viaduct bij Oirschot gestart.In het begin wat brede paden,maar een eindje verder wel leuke singletracks,die toen nog nieuw waren dus nog niet hard.Je komt ook stuk over de Oirschotse heide.Ik weet dat er ook een stuk route moet liggen aan de Oirschotse kant van de A58.Aangezien het viaduct toen nog niet klaar was heb ik daar niet gereden.
Voor verdere informatie:

http://www.pedaleur-oirschot.nl/
jurgen
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 26 november 2003, 20:54
Mijn mountainbike: Cannondale Terra / Scalpel / 29er

Ik heb vandaag zelf de route gereden. Ik ben gestart vanaf Middelbeers. De eerste twintig kilometer waren zeer saai, bijna alleen maar brede paden. :-{ Ook moet je opletten dat je de route bij de A58, aan de kant van Oirschot, nog niet kan rijden, omdat er een brug nog niet klaar is. Dit staat niet aangegeven totdat je bij de betreffende brug bent. Je kunt beter nadat je heel lang op een breed pad heb gereden en volgens de route pijlen voor een huis (met nummer 3) linksaf moet, een verharde weg op, rechtsaf gaan. Je ziet al snel weer pijlen. Komend vanaf Oirschot kun je het beste meteen de brug over de A58 nemen, die ligt op de weg Oirschot - Oostelbeers N621. Daarna eerste weg links, je rijdt dan een stukje de route in tegengestelde richting, totdat de weg een bocht naar links maakt, dan rechtdoor rijden zandweg op en je ziet de route pijltjes.

Het tweede deel van de route is wel leuk, met veel afwisseling. Als je in de buurt bent, is het leuk om de route een keer te rijden.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Goed, 2de Kerstdag... fietsen. Liefst gisteren ook, maar jah... familie vind dat niet zo geslaagd.

Anyway... vanuit Boxtel binnendoor naar het startpunt in Oirschot. Helaas is de weg er na toe van ons uit niet echt denderend. Advies: doorduwen dus zodat je eerder op de leukere paden komt. De route begint met redelijk brede paden. In het begin was ik bang dat heel de route zo zou zijn, maar gelukkig kwam daar al snel een einde aan toen zich de eerste singletrack aan diende.

De route doet me erg denken aan de vaste routes van de omgeving Eersel, Luksgestel, Bladel e.d. Het bos is niet spectaculair, maar de mensen die het parcours aan hebben gelegt hebben alles gebruikt wat er te vinden is. Das op zich een pluim waard.

Net voor/na/onder/naast Middel- of Oostelbeers (dunno) ligt er een raar knooppunt. Gelukkig reden we daar wel goed, maar t was ff opletten met de pijlen.

Alles is momenteel goed te berijden en ik kijk al uit na de gesteldheid als er flink gereden is. De singletracks zullen dan goed ingereden zijn, met wat kuipbochtjes e.d. waardoor alles op een flink tempo te beuken is. Vandaag niet al te hard aan de gang geweest; alles is echter wel met nauwelijks schakelen te rijden. Voor alleen het buitenblad en achter hooguit 1x schakelen per 10km. Althans, zo gaat dat bij mij.

Al met al een nette toer waar men goed gebruik heeft gemaakt van datgeen het gebied te bieden heeft (wat niet gruwlelijk veel is, maar OK).

Totaal vandaag ruim 75+ km gereden met een gematigd tempo, wat ik niet slecht vond gezien de gesteldheid van mn conditie en het nog opborrelende kerstmaal van gisteren.


JB
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik ga er vandaag rijden, mits het weer redelijk blijft. Onder redelijk versta ik alles behalve gigantische hoosbuien zoals eerder deze week, toen ik in een stukje van 300 meter zeik-en-zeik nat was, getroffen door druppels die de het formaat grote kiezelsteen verdienden.

Maar al met al is het wel te doen dus in Oirschot? Jammer dat er zoveel brede paden zijn, mag je paard ook mee? Is wel makkelijk onderhouden dan.... :wink:
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

De route gereden....zucht... Eerst al 25 km heen gefietst en dan verwacht je een leuke, uitdagende route met mooie tracks....

De route ging veelal over te brede paden door de heide en militairoefenterrein. Die gedeeltes reed je over een aangereden bandenspoor van legertrucks en overige voertuigen.
Na 10 km eindelijk wat smalle paden, met smal bedoel ik: veel rechtdoor, met veel kuilen en links en rechts een boom met laaghangende takken.
Altijd fijn als je 2 meter bent....De snelheid op die paden zat er door de blub ook totaal niet in...

Nee, het was niet mijn ding. Er zat totaal geen uitdaging in de route, de brede paden verpesten mn humeur en er zat misschien 2 km fatsoenlijke singletrack in heel de route!

Doe mij de D.Duinen maar, daar heb je tenminste een snel parcours met leuke bochten, klimmetjes en uitdagende en technische stukken.
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

Klinkt goed Maniak. Ga morgen denk ik eens in Oirschot kijken.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Hij schrijft niet echt veel positiefs hoor 8)
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

Afbeelding

(toch ga ik ff kijken)
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

:D veel plezier dan maar
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Haha, ben benieuwd naar je verhaal. Misschien dat jij hem wel geweldig vindt, maar ik zie er geen uitdaging in.
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

Eindhoven-oirschot, incl. de route dikke 60 km. De mtb-route kennelijk voor een mtb niet te uitdagend en redelijk wat asfalt op en neer.

3x raden wie ik ga uitlaten...


Afbeelding


8)
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

Uiteindelijk vandaag zo'n 75 km gefietst, waaronder dus de mtb-route. Ben nu behoorlijk klaar kan ik je zeggen...

Anywayz, Maniak overdrijft m.i. behoorlijk. Oirschot ligt nu eenmaal niet in de Ardennen of Limburg. Toegegeven: meer brede zandpaden dan je eigenlijk zou willen, maar ook behoorlijk wat singletracks met (kleine) heuveltjes en kuipbochtjes. Daarnaast ook best wat paadjes die misschien niet direct voor een mtb heel uitdagend zijn, maar die wel in een mooie omgeving liggen, zoals een lang pad langs een riviertje.

De route haalt het niet bij die van Aalst-Waalre, om er maar eens 1 te noemen, maar zeker aardig genoeg om een keer te rijden als je niet te ver weg woont. Ik heb me op mijn cyclocrosser in ieder geval prima vermaakt en ga zeker nog eens terug.
Plaats reactie