Merida, Gary Fisher of Cube voor 800 a 900

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Malle Eppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 november 2005, 23:48
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 LX Disc

Hi,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een fietsje. Ik heb er een paar op m'n verlanglijstje staan en ben benieuwd naar jullie advies. Een paar dingen vooraf 1) budget is 800-900 2) Ik ben 1.88 en 79 kg. Spijkerbroeklengte 36, richt me dus op een 20 inch frame 3) Ik zal in het weekend een dagdeel het bos opzoeken en toertochten rijden. Tot nu toe rijd ik op een 'stok'oude Giant Boulder (23,5 inch!) die me in oktober nog prima de Mt. Ventoux op heeft gesleept (op slicks), maar voor de tochtjes in het bos toch graag afgelost wil worden ;-)

Verder begrijp ik dat vooral de groep van belang is, net als de vork.

Ik twijfel over de volgende fietsen:

1. Merida Special Edition XT disk 2005: EUR 899 bij Derks Wielersport
Voordelen: XT voor en achter + shifters. M550 crankstel(?). Gewicht (10,8 )
Nadeel: Ik twijfel over die vork (manitou splice), in een test van 'fiets' (nr 11 2005) begaf die vork het na een paar KM op een Bianchi van EUR 1500.

2. Gary Fisher Hoo Koo E Koo Disc 2005: EUR 899 bij 12gotrading
Voordeel: Het merk(?), naar ik begrijp een goed frame. De remmen zijn naar ik begijp ook goed.
Nadeel: De groep: alleen XT achter (voor zover deore een echt 'nadeel' is). Minder service van 12gotrading dan van B2B?

3. Cube - 2006 Acid Disc: EUR 799 bij bike2build
Voordeel: 100 euri's goedkoper, en waarschijnlijk ook prima voor mijn doel.
Nadeel: ehhh... niet echt? Het prijsverschil met 1 en 2 is niet echt een probleem. Eigenlijk zou je dus kunnen stellen: hoeveel voordeel bieden fiets 1 en 2 t.o.v. 3?

Volgens mijn alledrie prima fietsen voor dat geld. Ik neig erg naar de Merida, dat lijkt me qua afmontage beste van het stel, eigenlijk weerhoudt alleen de twijfel over vork me. Zie ik iets over het hoofd, of is er iets nóg leukers voor dat geld te krijgen? In hoeverre is het 540-crankstel (octalink) op de merida een voordeel t.o.v. de gewone M440 die je op veel fietsen ziet? Of toch maar die Cube en voor het prijsverschil o.a. overschoenen en handschoenen kopen? Wat een luxe-problemen :-{

Alvast bedankt voor jullie reacties!

ad 1) Merida Specs:
Frame: Matts MFS Sport Pro frame racelite alloy double butted, semi integreated headset.
Fork: Manitou SPLCE comp lock-out 100mm
Stem: Ike Comp
Handlebar: Ike Lite flat
Brakes: Shimano Deore hydro disk 160mm
Crankset: Shimano Deore M550 hollow tech Octalink T44/32/22
Bracket: Shimano ES30
Rear Derailleur: Shimano XT conventional
Front Derailleur: Shimano XT
Shifters: Shimano XT rapidfire
Sprocket: Shimano HG50
Rear Hub: Shimano M475 disk
Front Hub: Shimano M475 disk
Rims: Alex disk Pro
Tire front/rear: Maxxis Ignitor 2.1 Kevlar(r) / Donymite 2.1 Kevlar(r)
Seatpost: Ike alloy
Saddle: Ike Comp
Pedals: MTB alloy
Colors: matt grey
Weight: 10.5 kg

Ad 2) Gary Fisher Specs:
Platinum Series ZR9000 aluminium frame double butted
Geveerde voorvork Rock Shox Pilot SL Air met Lock-Out
Cranstel is een Bontrager Select (volgens mtbr.com)
27 versnellingen Shimano Deore XT, Deore shifters, Deore voorderailleur, Deore XT achterderailleur
Hayes HFX-9 hydraulische schijfremmen
Dubbelwandige aluminium velgen WTB Speed Disc

Ad 3) Cube specs:
Frame: 7005 Aluminium
Framekleur: Glanzend zwarte poedercoating/geborsteld aluminium
Voorvork: Manitou Axel Comp met Lockout (blokkeerbaar)
Balhoofd: Ritchey Logic geïntegreerd
Stuur: Scape Rizer
Stuurpen: Scape Alu Lite
Grips: Profile
Zadelpen: Scape Light
Zadel: Scape Active 3
Crankset: Shimano 440
Bottom bracket: Shimano cartridge
Derailleur achter: Shimano XT
Derailleur voor: Shimano LX
Remmen: Magura Julie hydraulische schijfremmen
Remhendels: Magura Julie
Shifters: Shimano Deore
Cassette: Shimano Deore HG-50
Ketting: Shimano HG-53
Velgen: Rigida ZAC 19, 32 gaats
Spaken: DT Swiss 2.0
Naven: Shimano 475 Disc
Banden: Schwalbe Fast Fred
Pedalen: Platforms.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Mijn mening / advies:

Als ik de specs bekijk zou ik zeggen: De Gary Fisher.

Waarom?
- Beste frame (ZX 9000 alu)
- Beste voorvork (RS Pilot SL)
- Beste remmen (Hayes HFX 9)

Op plaats 2 komt de Cube en de Merida is bij mij de hekkensluiter...

Ik moet wel zeggen dat ik het onderlinge verschil tussen de fietsen op hoofdlijnen klein vind.

Ik heb zelf de Splice gehad en het als een goede vork ervaren. Ik zelf ben ong. 107 kilo en geen zuinige rijder, dus als het stuk had moeten gaan had het al gebeurd denk ik ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
fietsertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: do 24 april 2003, 17:52
Contacteer:

Malle Eppie schreef:Ik ben 1.88 en 79 kg. Spijkerbroeklengte 36, richt me dus op een 20 inch frame 3)
Ik zou voor alle zekerheid toch maar even je binnenbeenlengte opmeten, je weet maar nooit.

De juiste fietsmaat
Hoe meet ik de binnenbeenlengte
'Hippies, hippies. They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.'
Malle Eppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 november 2005, 23:48
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 LX Disc

fietsertje schreef:
Malle Eppie schreef:Ik ben 1.88 en 79 kg. Spijkerbroeklengte 36, richt me dus op een 20 inch frame 3)
Ik zou voor alle zekerheid toch maar even je binnenbeenlengte opmeten, je weet maar nooit.

De juiste fietsmaat
Hoe meet ik de binnenbeenlengte
Thanks, meteen gedaan. 89 cm, goed gegokt met die 20 inch :-D
fietsertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: do 24 april 2003, 17:52
Contacteer:

:-q
'Hippies, hippies. They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.'
datrudutch
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 11 april 2004, 20:20

zou je het erg vinden om een fiets uit duitseland telaten komen? een vriend van me heeft van de week een fiets bij http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1001491826 gekocht levertijd is ongeveer een week en verzend kosten in ongever 50 euro.

voor 900 euro kan je een fiets met veel xt onderdelen zo als crank, hayes remmen, en goede voorvork kopen. je kan veel betere fietsen kopen dan in nederland alleen de frames zijn niet bekend of je moet voor een cube gaan.

btw het zijn wel overjarige modelen maar dat is alleen maar goed voor de prijs en heeft geen nadelen :-q

en bij 12gotrading geven ze geen service en bij bike2build moet je in de buurt wonen.

groeten Martijn
--patrick--
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
Contacteer:

idd,je moet even goed zoeken maar voor 900 zijn hele leuke fietsjes te koop hoor :-q
Juan is de Man!!
Malle Eppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 november 2005, 23:48
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 LX Disc

datrudutch schreef:zou je het erg vinden om een fiets uit duitseland telaten komen? een vriend van me heeft van de week een fiets bij http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1001491826 gekocht levertijd is ongeveer een week en verzend kosten in ongever 50 euro.

<knip>

groeten Martijn
Bedankt voor alle adviezen, ik heb uiteindelijk toch een cube in duitsland besteld: de LTD 3 LX Disc 2005 bij bike-discount.de voor 799 ex. verzendkosten. Er is inderdaad zoals Patrick al zei een hoop leuks te krijgen voor rond de € 900. Ik denk dat ik een hoop lol zal hebben van de gekozen fiets!! In januari fiets ik Egmond-pier-Egmond, maar dat gaat ivm al het zout nog even lekker op m'n ouwe ongeveerde Giant met brede slicks, ik heb er zin in! :D :D
PiPi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 19 oktober 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Santos SCC01, SRAM X-9, Recon 351 Solo Air
Contacteer:

Prima fietsje denk ik. Daar ga je wel plezier aan beleven :-q
de modder kan de smaragd misschien wel verbergen, maarre, hij kan hem niet vuil maken
--patrick--
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
Contacteer:

idd,mooie fiets :-q
veel plezier ermee!!!
Juan is de Man!!
remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Ik zou voor de Gary gaan,
Echt puik frame en gewoon goede afmontage.

Dus, succes met je koop (wat het ook mag worden) :-q
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
fietsertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: do 24 april 2003, 17:52
Contacteer:

Geplaatst: do 8 december 2005, 00:37
Malle Eppie schreef:Bedankt voor alle adviezen, ik heb uiteindelijk toch een cube in duitsland besteld: de LTD 3 LX Disc 2005 bij bike-discount.de voor 799 ex. verzendkosten.
Geplaatst: di 13 december 2005
remonrace op schreef:Ik zou voor de Gary gaan,
Echt puik frame en gewoon goede afmontage.

Dus, succes met je koop (wat het ook mag worden) :-q
Afbeelding

:tong
'Hippies, hippies. They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.'
mheinis666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 14:44

Hey Malle Eppie :P

Is je nieuwe fiets inmiddels al geleverd? Ben benieuwd naar de ervaringen qua levertijden bij Bike-discount.de want ik hoor zeer tegenstrijdige verhalen. Bij de ene duurt het een weekje en bij de ander 8+ weken ! :o
Malle Eppie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 november 2005, 23:48
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 LX Disc

Hoi!

6 december per mail gevraagd of de fiets in mijn maat op voorraad was
7 december positief antwoord gehad en meteen via de site besteld, betaald met creditcard. Keurig meteen een bevestiging van de bestelling gehad.
13 december per mail bevestiging gehad dat ie verzonden was
16 december is de TPG aan de deur geweest; 17 dec heb ik hem op het postkantoor opgehaald (een enorme doos, paste net in m'n 3-deurs hatchback autootje)

In totaal dus negen dagen tussen bestellen en ontvangst. In het bevestigings-mailtje staat een duits DHL-nummer, dat is geldig voor binnenlandse zendingen ( :~ ). Beetje vreemd, je kunt dus niet a la 'track & trace' je bestelling volgen. Nog gebeld met DHL Nederland maar die konden er niets mee. Uiteindelijk heeft TPG dus het NL-deel gedaan.

Dan moet er nog wat gemonteerd worden: pedalen, zadel + zadelpen, voorwiel, en nog even het stuur aan de stuurpen bevestigen.

Al met al ben ik tevreden. Wel is het zo dat normaal op de bovenbuis van het frame het type staat (bij mij zou er dus LTD3 moeten staan), bij mij staat er alleen "LTD". Ik weet niet of dat heel erg is, hij fietst er niet minder om. Ik had niet veel zin in gezeur en vind de fiets prima zo.

Ik begrijp trouwens dat als je langs gaat er soms nog 50 euro van de internetprijs af gaat, dus als je niet in Den Helder woont en niet vies bent van een stukje rijden... Als ik dat had geweten was ik de fiets gaan halen (woon in Utrecht).
mheinis666 schreef:Hey Malle Eppie :P

Is je nieuwe fiets inmiddels al geleverd? Ben benieuwd naar de ervaringen qua levertijden bij Bike-discount.de want ik hoor zeer tegenstrijdige verhalen. Bij de ene duurt het een weekje en bij de ander 8+ weken ! :o
mheinis666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 14:44

Hey Thanks voor de reactie !

Ik wilde net gaan posten....Hij is net binnen gebracht (10 minuten geleden)! Gelijk gecheckt of alles erbij zit zoals afgesproken, en dat ziet er goed uit.

Bij mij staat overigens LTD 5 op het frame.

Zit alleen nog op mijn werk :-? , dus moet nog even geduld hebben met de montage.

Maar verder ziet alles er :-q uit.

Levering is dus in precies 7 dagen gedaan...Afgelopen dinsdag besteld.
Plaats reactie