Amerongenroute gefixed

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

De afgelopen twee weken ben ik een paar keer geweest en dankzij de vorst was er goed te fietsen; gisteren heb ik het, gehinderd door een beginnend griepje, weer geprobeerd en was het één modderdrama..
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ik heb hem gister voor het eerst in twee maandenweer eens gereden. Dus de wijzigingen heb ik eens aan den lijve kunnen ervaren.

Het parcours lag er goed bij: erg hard (bevroren). Op sommige stukken dus van die harde, hobbelige bevroren blubber. Dat stukje vanaf de parkeerplaats kan inderdaad erg lastig zijn bij erg natte omstandigheden, kan ik me zo voorstellen.

Stukje singletrack door de dennen is erg goed!!! Eindelijk eens een beetje stuurwerk! Wel even oppassen met natte boomwortels! Ben benieuwd hoe dat stukje er bij komt te liggen na flink wat regen en flink wat mtb-ers.... Betwijfel of het fietsbaar blijft.
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Fiets m elke week, dat stukje single track is leuk als het nat is ben laatst op mn plaat gegaan over (inderdaad) een gladde boomwortel :lol: , een maat van me reed zowat over me heen zaten elkaar namelijk beetje op te naaien, maar die boomwortels zijn wel leuk, het is een mooi stukje

dat stukje na die parkeerplaats, daar zou ik niks meer over zeggen :lol:
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nog nooit zoveel 'mountainbikers' horen floeken en tieren als in dat stukje dennenbos.
Meer en deel gaat lopen, probeert het over het oude brede pad, waar ze dan gaan vloeken over de bomen die overdwars liggen.
Je kan natuurlijk ook leren sturen.....

Het blijft een leuk stukje om zo hard mogelijk door heen te gaan.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Het is inderdaad een ander stukje dan op de rest van de route, maar wel iets wat er al veel langer in had moeten zitten!!!! Er mag best wel wat technische uitdaging inzitten.

Voor mij was het mountainbiken sowieso steeds meer verandert van lekker door het bos fietsen in iedere keer hetzelfde rondje rijden (omdat het nu niet meer overal is toegestaan).

Leuk dat het weer wat spannender is geworden!!!
Morgen weer, kijken hoe het er dan bij ligt.
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

21 jan 2006
Door het jaarlijks groot onderhoud is het stuk, ten oosten van de Amerongseberg en ten noorden van het fietspad tussen Veenendaal en Amerongen compleet aan gort gereden. Dit jaar is het wel uitzonderlijk slecht. De zachte winter zorgt ervoor dat het zware materieel, dat de gerooide bomen uit het bos moet halen, diep wegzakt in de paden, met de genoemde ravage tot gevolg. Zowat alle paden en dus ook gedeelten van de Amerongsebos route zijn betroffen.
Met de naderende vorst in het vooruitzicht is het, na de modder nu, dan extra oppassen voor de spoorvorming.
SBB is ook niet gelukkig met deze situatie. Zo snel als het mogelijk is wordt er overgegaan tot egalisering van de paden !!!
Het enige voordeel is dat er nu niet (meer) geklaagd wordt dat die MTB-ers alles kapot rijden :lol:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

NIET doen dat egaliseren, dan wordt het zo saai!!!!!
Lekker laten liggen zo, dat hoort bij mtb'en!

Het pad na de 'downhill' boven aan de parkeerplaats is voor een paar jaar terug ook geegaliseerd en dan blijft er dus een pad over wat enkel geschikt is om te asfalteren.
Projectile
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 januari 2006, 22:44
Mijn mountainbike: Cannondale SuperV Freeride & DaBomb Projectile

Jurriaan schreef:NIET doen dat egaliseren, dan wordt het zo saai!!!!!
Lekker laten liggen zo, dat hoort bij mtb'en!

Het pad na de 'downhill' boven aan de parkeerplaats is voor een paar jaar terug ook geegaliseerd en dan blijft er dus een pad over wat enkel geschikt is om te asfalteren.
Kijk! Eindelijk iemand die het snapt. Ik volg deze discussie al een tijdje, maar ik kan me nu echt niet meer inhouden...

Tuurlijk is het jammer dat door die Boskabouters alle smalle paden worden verbreed en dat daar de nodige bomen en struiken onnodig om zeep worden geholpen. Maar als iedereen zo blijft zeiken (sorry, heb er echt geen ander woord voor) dat het onbegaanbaar en onverantwoord wordt... tjonge jonge. Nog even en jullie gaan nog roepen dat dat takje in die ene bocht toch zooooo gevaarlijk is. Ga dan aub lekker met je toerfiets op de weg rijden!!

Ik bike nu al meer dan 15 jaar hier in de omgeving en ik moet de eerste rit nog meemaken die gevaarlijk is!

Maar goed, ik kan Jurriaan alleen maar gelijk geven, het zal wel een gebrek aan rijtechniek zijn waarom iedereen meteen begint te zweten als er een nieuwe bocht, wat extra modder, een omgevallen boom of weet ik wat op het pad ligt. Dat is toch juist het mooie van mountainbiken? Elke keer kom je weer wat anders tegen. Het zal even lekker worden dat elke keer dat je gaat biken de rit precies hetzelfde is, zonder ook maar één uitdaging. Kan ik net zo goed op de bank blijven zitten. Dat doe ik wel als ik de pedalen echt niet meer rond kan krijgen...

Goed, ik ben m'n frustraties even kwijt, thanks for listening.
Speed Is Sweet!
Arj
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 april 2005, 22:20
Mijn mountainbike: Merida/Cube

Helemaal mee eens.
Regelmatig rij ik ook een paar rondjes daar en heb totaal geen last van wat dan ook.
Het stukje dennenbos is prima te doen, en het slaat al helemaal nergens op om dan toch maar het afgesloten pad te nemen of te gaan vloeken en tieren.
Modderdrama ? Wat een onzin zeg. Tuurlijk zijn er een paar kleine stukken die minder snel te rijden zijn nu, en waar er af en toe een voetje in de modder moet........so.......
Dus kom op allemaal :-q prima rondje.
timvandoorn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 20 september 2005, 16:51
Mijn mountainbike: Batavus B1
Contacteer:

Oké kan ik nu ook ff flink gaan schelden :evil: :evil:

Had belooft ermee op te houden over het aangepaste stukje na de parkeerplaats, maar nu brand ik in alle hevigheid weer los! :evil: :evil:

Zwaar klote en onverantwoord, ik kan er ondertussen mee leven met die kloteomleiding na de parkeerplaats, maar ik wijs heuvelrugmtb (en kornuiten) als verantwoordelijke aan voor ALLE ongevallen die daar gebeuren...

Volgende gebeurt:

Mijn oom is daar gevallen, duim gebroken, dwars overmidden. Waar? Op de rand van de geul (die fantastische omlegging ook!!?? :evil: )
Hij zette z'n duim direct recht want hij sport veel (oa judo waarin hij al 20 jaar les geeft). Viel vervolgens flauw van de pijn. Kwam vervolgens na onbepaalde tijd (hij weet niet hoelang) weer bij, onderkoeld (lekker gevaarlijk) wist in Amerongen hulp te vragen onderkoeld en kotsmisselijk van de pijn is direct naar ziekenhuis gebracht.

Vele, vele grote dank (??) gaat uit naar de verantwoordelijke(n) voor het omleggen van dat stukje. Flikker op met kutsmoezen (van hij kon niet rijden blablabla) Mn oom is motorisch zeer goed onderlegd (veel judo) en loopt veel hard en doet regelmatig aan mountainbiken.

Ik vind het niet meer erg om daar te vallen (valt de laatste tijd wel mee) maar als ik val wil je niet weten wat ik de verantwoordelijke(n) al dan niet wens.. en dat is bijzonder weinig goeds :evil:
There is a first time for everything.. thats why we live in this world! R.C.
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Tim,

volgens mij ben je nog altijd zelf verantwoordelijk voor eventuele schade of lichamelijk letsel als je gaat mtb-en.

Als je gaat MTB-en, zelfs in Nederland, weet je toch waar je aan begint?
Je weet toch dat het gevaarlijk kan zijn?
Je weet toch dat je op je smoel kan gaan?
Beetje flauw om anderen aansprakelijk te gaan stellen voor iets waar je zelf voor kiest.
Heb je wel de goede hobby/sport gekozen?
Projectile
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 januari 2006, 22:44
Mijn mountainbike: Cannondale SuperV Freeride & DaBomb Projectile

HAHAHAHA, zelden zo gelachen. Tim, wat kan jij je kinderachtig gedragen. In mijn ogen ben je als volwassene altijd verantwoordelijk voor je eigen daden. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat de personen die jij aanwijst, je met een pistool tegen je hoofd dat pad op hebben gestuurd. Zoals Martin terecht zegt heb je zelf gekozen om te gaan mountainbiken. Je kiest ook nog altijd zelf voor de routes die je rijdt. En laten we eerlijk zijn, dat geultje in Amerongen, daar kan je makkelijk om heen, is natuurlijk niet stoer over asfalt rijden maar goed, kans op vallen is daar in ieder geval nihil!

Maar vertel eens waarom mountainbike je eigenlijk? Als ik je reacties zo lees doe je het niet om de spanning en ook niet om eens naar de mooie natuur te kijken. Ik zou zeggen: ruil je bike in voor een hometrainer. Gebeuren een stuk minder ongelukken mee!

Oh, en die oom van je... sorry hoor, maar niemand heeft hem gedwongen zijn eigen vinger te zetten. Dan ben je echt stoer! NOT, hij had toch even naar het dierenasiel kunnen lopen, of de berg afrollen naar Amerongen. Had iemand hem echt wel geholpen hoor! Of bel dan een ambulance.

Om een lang verhaal kort te maken:
Degene die jij verrot scheldt na een valpartij ben je gewoon zelf! Zeker niet de welwillende mensen die ervoor zorgen dat de route berijdbaar blijft. En dat zeg ik, iemand die de route ongelooflijk SAAI vind.

Dus STOP CRYING and KEEP TRYING!!
Speed Is Sweet!
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Timmetje, timmetje.
Buikwortel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 januari 2006, 12:38
Mijn mountainbike: Kona Caldera

Jongens, laten we nou niet met z'n allen Tim aanpakken. Hij probeert alleen maar aan te geven dat als je beperkt bent in je mogelijkheden dat je deze paadjes beter kunt mijden.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

De manier waarop had alleen iets tactvoller gekund.

Maar goed, laten we elkaar op de hoogte houden van de Amerongen-route
(want ik ga 'em binnenkort na jaren weer eens doen :D) en niet elkaar gaan
lopen afbranden hier.

Beterschap met de duim, oom van Tim.
<3
Gesloten