Verzuurde benen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Aloha :D

Afgelopen vrijdag heb ik met de tennistraining mijn benen verzuurd, met als gevolg dat ik er nu nog als een oude opa bij loop. De spierpijn maakt lopen bijna onmogelijk. Vannochtend wel gebiekt, dat gaat gelukkig wel goed. A.s. zaterdag+zondag staan er mountainbike wedstrijden op het programma, ik hoop dat ik er dan geen last meer van heb.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?




p.s. Verzuurde benen= normaal verbrand je glucose in je spieren met zuurstof, maar als er te weinig zuurstof is (je vraagt dus te veel van je lichaam) dan maken je benen melkzuur aan. Dit kan niet worden afgevoerd.
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
Stefan00
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 18:23
Mijn mountainbike: Giant anthem X

je moet het gewoon goed warm houden, en toch proberen normaal te lopen, anders krijg je stijve spieren..

Maar je kan nog wel altijd doorgaan ook als ze zijn verzuurd. Bij m'n trainingen (wedstrijdzwemmen) moet je door het verzuren "heen bijten", en daarna gaat het weer lekker. Vergt alleen een hoop doorzettingsvermogen :P
Met voldoende rust gaat spierpijn binnen enkele dagen meestal vanzelf over.
Om de pijn te verlichten, kunt u de spieren warm houden door geregeld warme douches of baden te nemen, warme kleding te dragen of een infrarood lamp te gebruiken. Ook warmtepleisters zijn hiervoor geschikt. Warmtepleisters hebben echter als nadeel dat er een kans op huidirritatie aanwezig is, een warm bad heeft daarom de voorkeur. Het masseren van de spieren heeft alleen een gunstige invloed op spierpijn, wanneer dit op deskundige wijze gebeurt.
WTC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 7 juni 2006, 12:30
Mijn mountainbike: Giant MCM
Contacteer:

Ik zou proberen de dagen die je nog hebt voor de wedstrijd gebruiken om de benen los te rijden.
Misschien kan je een herstel training inplannen?
Schroei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 28 april 2006, 08:54
Mijn mountainbike: Trek 6700

Even een rondje gaan loslopen om de doorbloeding te stimuleren. 10 minuten lopen, beetje rekken en dan weer 10 minuten terug.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Lopen/fietsen op een heel lage intensiteit... Dat bevorderd de doorbloeding en dus de afvoer van afvalstoffen.
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

verzuur je ook als de glucos voorraad op is? Of krijg je dan alleen koppijn :)
reactie!=actie
Schroei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 28 april 2006, 08:54
Mijn mountainbike: Trek 6700

Ik heb gister de glucose voorraad even goed aangevuld maar dat levert nu ook koppijn op
remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Goed, het is nu inmiddels maandag en de spierpijn is al voor een groot deel weg. Alleen als ik loop zak ik de hele tijd door m'n linker been, maar dat is meer omdat ik geen zin hem om hem niet door te laten zakken :tong
Morgen dus weer lekker trainen en zaterdag+zondag er het beste van maken :D
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zak ook wel eens door m'n been. Afbeelding
Rustig weer gaan bewegen lijkt mij het beste plan.
Warm bad helpt ook altijd, net als een goede massage.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Voor het sporten een bruistabletje Calcium/magnesium nemen, kun je gewoon bij de Hema kopen. Je verzuring en eventueel kramp zal als sneeuw voor de zon verdwijnen, bij mij tenminste.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Gewoon genoeg trainen zodat je minder snel verzuurt. Al dat geouwehoer. Pijn hoort nu eenmaal bij wedstrijd mountainbiken (of andere fysieke sporten).
Trainen is voor mensen zonder talent!
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Veel drinken na het sporten nu wel wat te laat. En afkoelen.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Sven schreef:Gewoon genoeg trainen zodat je minder snel verzuurt. Al dat geouwehoer. Pijn hoort nu eenmaal bij wedstrijd mountainbiken (of andere fysieke sporten).
Jij hebt zeker nooit geen kramp gehad na een rit, en dat is een pijn die zelfs jij niet kan verdragen kan ik je vertellen.
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

nou ja, kramp is pijnlijk, maar onverdraagzaam? Dan moet je nog veel pijn tegen komen in je leven ben ik bang...
reactie!=actie
Tomountainbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 326
Lid geworden op: do 16 maart 2006, 16:57
Mijn mountainbike: Santos scc02 !
Contacteer:

probeer in stapjes het eruit te lopen ik bedoel als je weer kan hardlopen kun je het meeste wel weer en als het bike gewoon goed gaat? niks aan de hand toch iedereen is wel een keer"verzuurd" heb ik ook een keer gehad toen ik 1500 meter moet zwemmen (maar dat doet er niet toe)

Hoop dat het gauw over is!

mvg tom
If you are not dirty, you don't bike like you should do
Plaats reactie