Tacx trainingsprogramma's

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Ben van plan om een Tacx te gaan kopen om straks in de winterperiode ook 's avonds ook lekker te kunnen trainen. Nu kijk ik op de site van Tacx bij hun trainingsprogramma's en wat me opvalt is dat deze programma's relatief kort zijn. Of is het de bedoeling dat je ze eventueel aan mekaar koppelt?

Wie heeft er ervaring met de Tacx traningsprogramma's?
Mijn doel is om marathons te gaan mountainbiken.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Mijn ervaring is dat je voor een Tacx een ijzeren discipline nodig hebt. Het is namelijk geestdodend saai om op een veredelde hometrainer te zitten.
Ja, ik heb een Tacx I-magic gehad en ja ik heb hem weer verkocht.
Ik had een apart wiel gekocht met een slick erop om te kunnen fietsen, maar het mocht niet baten.
Ik heb diep respect voor mensen die het kunnen opbrengen om wekelijks een aantal keren op dat ding te gaan zitten.
Om toch in de winter te trainen ga ik het spinnen proberen.

Qua trainingsprogramma's heb je niet veel aan deze post, maar wellicht heb je wat aan mijn ervaring.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Maak me niet echt druk om de dicipline. Heb doordeweeks gewoon te weinig tijd. Bovendien zet ik de tv aan of een lekker muziekje. Vermaak me wel.
Marco V-brake
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:55

Ik heb afgelopen winter spinnen gedaan. Maar ik vond dit niet echt trainen maar eerder iedere keer je helemaal leeg fietsen.
Ben dus nu ook van plan om een tacx te halen en dan inderdaad muziekje op of dvdtje kijken tijdens het trappen ;)
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Ze zijn relatief kort, maar geloof me maar dat je in die korte tijd moe gaat worden als je de programma's volgt... het is dus vaak lang zat, en veel langer hou je het ook niet vol (qua geestdodendheid).
Don't just train... train right.
berry
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 19:10

celeron schreef:Maak me niet echt druk om de dicipline. Heb doordeweeks gewoon te weinig tijd. Bovendien zet ik de tv aan of een lekker muziekje. Vermaak me wel.
Dat je jezelf op die manier kunt vermaken geloof ik direct, maar heb je ook aan de warmte gedacht? Ik heb de spinningbike hier in de schuur staan en ik moet er niet aan denken dat ik dat ding hier in huis heb, want zelfs in de schuur zweet ik me nog een ongeluk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik van nature al veel zweet bij wat lichamelijke inspanning, maar misschien is het toch een puntje om over na te denken...
Nieuwsgierig? Klik!
Marco V-brake
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 14:55

Ventilatortje voor je neer zetten is dat ook opgelost ;)
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Jeffrey schreef:Ze zijn relatief kort, maar geloof me maar dat je in die korte tijd moe gaat worden als je de programma's volgt... het is dus vaak lang zat, en veel langer hou je het ook niet vol (qua geestdodendheid).
Maar is zo'n korte intensiefe training ook goed om te trainen voor een marathon. Train je niet te veel op kracht en te weinig op inhoud en souplesse?
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Zoals jij de Tacx wil gebruiken, in de winterperiode dus, is het zeker nuttig. Let alleen op wat voor trainingen je erop doet, krachttrainingen en extensieve intervaltrainingen zijn dan zeer nuttig en leggen alvast een goede basis voor elke vorm van fietsen.
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

hoe denken jullie over fietstraptempo training?
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Ik doe dat liever gewoon buiten, doe je meestal ook pas later dan echt in de winter. In mijn geval: gewoon in combinatie met duurtraining.
Plaats reactie