Drinken tijdens rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Ik denk ook dat de mate van zweten er wat mee te maken heeft.
Zelf moet ik behoorlijk veel drinken wil ik geen koppijn krijgen. (kan dan ook zelfs in de winter bijna mijn helm uitwringen)
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat je drinkt zal ook wel invloed hebben. Puur water of sportdrank bijvoorbeeld.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

2 liter is helemaal niet raar eerder goed.
Watervergiftiging? nog nooit gehoord van een darmreiniging oftewel o.a. heel veel water drinken en niet eten. Ga je niet dood van hoor, in het eten zitten veel meer schadelijke stoffen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik geloof niet dat we tot een eenduidig standpunt komen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

here's my 2 cents:

het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand tijdens het mountainbiken een 'watervergiftiging' zal oplopen.

In de eerste plaats omdat je tijdens het fietsen geen liters achter elkaar achteroverslaat (je bent immers aan het sporten en wil niet te lang stoppen, toch?) en in de tweede plaats omdat je je electrolyten toch wel vanzelf aan gaat vullen omdat je honger krijgt, mocht je langere tochten maken in bijvoorbeeld extreme hittel; omstandigheden waarin ik mij voor kan stellen dat je veel meer water nuttigt dan normaal.

Het bovenstaande neemt niet weg dat verschillende personen inderdaad een verschillende vochtbehoefte hebben.
Dat kan idd met conditie te maken hebben, maar ook (zoals al is gezegd) met postuur. Fittere mensen hebben een efficientere energieverbranding en produceren pas bij zwaardere inspanning zo veel warmte dat deze dmv transpiratie afgevoerd moet worden. Mensen met een zwaarder postuur hebben ook meer vet/isolatie; zij produceren meer zweet vanwege inefficientie van stofwisseling in vgl met magere of fitte mensen, én zij produceren meer zweet omdat de geproduceerde warmte in het lichaam wordt gehouden door het lichaamsvet.

Als derde mogelijke oorzaak van het meer drinken tijdens het fietsen lijkt mij ook een stukje conditionering. Net zoals sommige mensen meer eten omdat ze heel snel na de vorige maaltijd alweer een hongergevoel krijgen, lijkt het mij mogelijk dat dit ook bij het dorstgevoel is.

Dus, mijn advies:
Iedereen verliest vocht in verschillende snelheden en moet dit dus ook in verschillende mate aanvullen. Luister naar je lichaam en drink gewoon een slokje als je een dorstgevoel hebt, al was het maar om je mond te bevochtigen en dat dorstgevoel te verminderen.
Kijk mamma, zonder handen...
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

turius schreef: Dus, mijn advies:
Iedereen verliest vocht in verschillende snelheden en moet dit dus ook in verschillende mate aanvullen. Luister naar je lichaam en drink gewoon een slokje als je een dorstgevoel hebt, al was het maar om je mond te bevochtigen en dat dorstgevoel te verminderen.
Ik denk toch dat het dorstgevoel tijdens inspanningen een slechte raadgever is. Vaak ben je dan al te laat met drinken. Gewoon gedisciplineerd drinken (uiteraard naar behoefte, maar dat leer je vanzelf, met warm meer drink je bijvoorbeeld meer) werkt in mijn ervaring veel beter.
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

Dat werkt ook, op jouw manier voorkom je de ontmoeting met de man met de hamer. Op langere tochten zal jouw methode inderdaad zijn voordelen laten blijken.

Rest de vraag of iedereen de discipline op kan brengen om regelmatig te stoppen om te drinken, mn als je net begonnen bent.
Kijk mamma, zonder handen...
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

PFW schreef:
turius schreef: Dus, mijn advies:
Iedereen verliest vocht in verschillende snelheden en moet dit dus ook in verschillende mate aanvullen. Luister naar je lichaam en drink gewoon een slokje als je een dorstgevoel hebt, al was het maar om je mond te bevochtigen en dat dorstgevoel te verminderen.
Ik denk toch dat het dorstgevoel tijdens inspanningen een slechte raadgever is. Vaak ben je dan al te laat met drinken. Gewoon gedisciplineerd drinken (uiteraard naar behoefte, maar dat leer je vanzelf, met warm meer drink je bijvoorbeeld meer) werkt in mijn ervaring veel beter.
Precies, drinken VOORDAT je dorst krijgt. Dorst is een reactie van het lichaam dat het in zekere zin aan het uitdrogen is.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Stoppen om te drinken???? Op een rustig moment tijdens het fietsen even aan die bidon hangen en gewoon blijven fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

byorka schreef:Stoppen om te drinken???? Op een rustig moment tijdens het fietsen even aan die bidon hangen en gewoon blijven fietsen.
hehe, dat is iig meestal mijn excuus om even op adem te komen :-D

@ spook-E: ik ben het met je eens dat je uitdroging tijdens sporten moet voorkomen door je in te drinken. niet met bier natuurlijk :tong
Kijk mamma, zonder handen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Camelbak kopen, en alleen nog maar stoppen om van het uitzicht te genieten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Volgens mij valt ThaSingleTrackMastah elke avond in slaap door camelbak's te tellen!
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Betrapt :oops:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
berry
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 19:10

Als je denkt te veel of te weinig te drinken dan zou je jezelf even moeten wegen voor je gaat fietsen en als je terug komt. Als je terug komt en je bent een stuk lichter dan zal dat voor het grootste deel in vochtverlies zitten en dat moet worden aangevuld. Hoe veel dat is zal per persoon verschillen.

Naar mijn idee gaat het erom dat je jezelf prettig voelt als je na een tocht terug komt. Drink je te veel dan pis je jezelf overhoop en drink je te weinig dan zal dat zeker in de uren na het fietsen tot een enorme dorst leiden. Of je het probleem oplost door van te voren veel te drinken en tijdens het fietsen wat minder of juist door tijdens de inspanning veel te drinken doet er dan eigenlijk niet zo veel meer toe. Probeer voor jezelf wat mogelijkheden uit en blijf bij degene die je het als het meest prettig ervaart.

De avond van te voren al veel gaan drinken heeft voor mij persoonlijk geen zin omdat ik er dan 's nachts uit moet om naar de wc te gaan. Wat voor mij wel werkt is net voor een inspanning nog even wat te drinken zodat er alvast wat vocht onderweg is (om het zo maar te zeggen) en tijdens het fietsen drink ik ongeveer een liter op 30 km. Dat laatste is dan trouwens ook weer afhankelijk van hoe warm het is en hoe groot de inspanning is (veel klimmen of vlak, bijvoorbeeld).
Nieuwsgierig? Klik!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

berry schreef:Als je denkt te veel of te weinig te drinken dan zou je jezelf even moeten wegen voor je gaat fietsen en als je terug komt. Als je terug komt en je bent een stuk lichter dan zal dat voor het grootste deel in vochtverlies zitten en dat moet worden aangevuld. Hoe veel dat is zal per persoon verschillen.
Gaat ook niet altijd op, van de zomer een keer op de wielrenner weggeweest voor een rondje van 70km (bij 35 graden)
2 x 750ml bidons bij, onderweg nog een keer gevuld bij een vriendelijke snackbar en toch nog thuis toch nog een kilo lichter zijn op de weegschaal.

Geen dorstgevoel gehad doordat ik mijn alarm op de horloge ingesteld had dat ik elke 10 minuten moest drinken.
Vond 3 liter op de 70km wel genoeg maar volgens jou zou het nog niet genoeg zijn. (vochtgehalte kan toch ook nog na het fietsen aangevuld worden, want het lichaam kan toch niet zoveel opnemen in die korte tijd)


Volgens mij moet je voor jezelf gewoon uitzoeken wat het beste bij je past en wat je lichaam zegt nodig te hebben. Je zult dan in het begin regelmatig met koppijn thuis komen omdat je te weinig drinkt of onderweg een keer moeten pissen.
Plaats reactie