Technische stukken/rijden...?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Hey!

Bij het posten van dit topic laat ik, zonder er twijfel over te laten bestaan, blijken dat ik een absolute newbie ben... :oops: :oops: :oops:
Ik ben op dit forum eens aan het zoeken geslagen naar diverse trainingstechnieken en manieren om bepaalde situatie aan te pakken tijdens het MTB-en. Hierbij kom ik regelmatig de termen technisch rijden, technische klim etc..etc... tegen.

Wat wordt hiermee bedoeld? Wat is het verschil tussen "gewoon" rijden of een "gewone" klim en technisch rijden en een technische klim?

Grtz.
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

Met technisch wordt over het algemeen moeilijk bedoeld. Technisch betekent bijvoorbeeld dat de ondergrond nogal hobbelig is door gaten, kuilen, wortels, stenen etc. of dat het parcours heel bochtig is. Tenminste dat is wat ik er onder versta (maar ik ben ook niet zo'n ervaren rot).
remco d
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 3 april 2005, 20:31
Mijn mountainbike: kona

gewoon rijden is asfaltrijden of brede bospaden. (gewone klim is dus hetzelfde maar dan omhoog). Technisch wordt mee bedoeld smalle slingerpaadjes, boomwortels, bruggetjes... Alles wat ervoor zorgt dat jij meer moet doen dan alleen trappen valt onder technisch klimmen/rijden. Waarschijnlijk komen er dadelijk ook reacties als "in nederland kun je niet technisch rijden/klimmen". Deze reactie kun je hier 100x op het forum vinden en ik vind hem onzin. Ik kan hun klimmetjes aanwijzen waar ze heus nie 1 2 3 opfietsen, wat heus wel wat van je techniek vergt. (dit laatste om dat commentaar dus voor te zijn haha)
het is een kwestie van geduld...
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

In Nederland kun je niet technisch rijden.
Don't just train... train right.
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Jeffrey schreef:In Nederland kun je niet technisch rijden.
Aangezien ik niet in Nederland rijd heeft deze post geen toegevoegde waarde.... :wink:

:P
Little John
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 18 juli 2006, 20:01
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 5 / Trek 4100
Contacteer:

Jeffrey schreef:In Nederland kun je niet technisch rijden.
De Brunssumerheide route (snowworldklim) is anders toch behoorlijk lastig en zeker als ie glad is. en de afdaling erna al helemaal.
Maargoed ik kan toch nie biken.?!
Never underestimate the power of Juicy 7's.?!
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Ik fiets zelf inderdaad ook de routes die zijn uitgestippeld in de Brunssummerheide en deze routes zijn alles behalve een "gewone klim" (als ik de hierboven beschreven uitleg hiervoor gebruik..)
We proberen deze routes steeds zo snel mogelijk (en steeds sneller) af te ronden, maar aangezien ik zelf en m'n maat absolute newbys zijn is het maar de vraag of we onze techniek zo kunnen verbeteren...
remco d
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 3 april 2005, 20:31
Mijn mountainbike: kona

Jeffrey schreef:In Nederland kun je niet technisch rijden.
ok da was dus een inkoppertje :lol:
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

DopeMan schreef:Ik fiets zelf inderdaad ook de routes die zijn uitgestippeld in de Brunssummerheide en deze routes zijn alles behalve een "gewone klim" (als ik de hierboven beschreven uitleg hiervoor gebruik..)
We proberen deze routes steeds zo snel mogelijk (en steeds sneller) af te ronden, maar aangezien ik zelf en m'n maat absolute newbys zijn is het maar de vraag of we onze techniek zo kunnen verbeteren...
Ik denk niet dat je veel verbeterd aan je techniek als steeds hetzelfde rondje rijdt.
Dan weet je op de duur alle wortels gaatjes en eventueel denneappels te liggen. (lijkt me overigens ook een beetje saai)

Wat je eens moet proberen is gewoon wat opstakels opzoeken. Slalommen tussen paaltjes, een boomstronkje om overheen te fietsen etc. etc. en daar eens kijken zo soepel mogelijk overheen/tussendoor te gaan. Als dat lekker gaat komt de snelheid waarschijnlijk vanzelf.
lantaarnpaal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: di 24 januari 2006, 14:21
Mijn mountainbike: Merida Big nine 7000
Contacteer:

Little John schreef:
Jeffrey schreef:In Nederland kun je niet technisch rijden.
De Brunssumerheide route (snowworldklim) is anders toch behoorlijk lastig en zeker als ie glad is. en de afdaling erna al helemaal.
dat ding is 3 meter breed !

er zijn zat andere stukken op die route die technisch gezien iets moeilijker zijn...

maar om terug te komen op het onderwerp: een technisch gedeelte zou ik omschrijven als een stuk van een route waarbij je daadwerkelijk moeite moet doen om boven of beneden te komen, of om niet op je gezicht te gaan. :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben er een tijdje terug geweest, en het viel mij op dat de route in de buurt van Snowworld is veranderd.
Er liep een smal pad langs de helling, met een bocht die "verkeerd" ligt.
En veel vette klei.
Zeker niet 't makkelijkste stuk uit de route.
Geen idee hoe lang 't al zo ligt, maar misschien heb jij ook de oude route nog in je hoofd.
Hoe dan ook, er zijn moeilijkere stukjes te vinden in NL.
Over de grens wordt 't nog leuker.
Maar ja, het kan altijd leuker, mooier, moeilijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Nog even over technisch rijden:
Tijdens het trainen met MTB-en merk ik, vooral bij de iets steilere heuvels, dat mijn voorwiel steeds "omhoog komt" als ik kracht zet op mijn pedalen. Hierdoor heb ik nauwelijks nog controle over mn bike waardoor ik heen en weer ga slingeren en meestal vroegtijdig moet afstappen omdat ik tot stilstand kom.
Ik heb al eens geprobeerd een iets zwaarder verzet te pakken, maar dan het is het onmogelijk om de heuvel op te komen... Verder heb ik ook geprobeerd (zoals op dit forum staat) mn gewicht op het voorwiel te brengen maar als ik dat doe (door te gaan staan) dan slipt mn achterwiel weer weg...

Heeft iemand tips hoe ik kan voorkomen dat mijn voorwiel omhoog komt tijdens een klim?

Thnx!
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

DopeMan schreef:heel verhaal..

Heeft iemand tips hoe ik kan voorkomen dat mijn voorwiel omhoog komt tijdens een klim?

Thnx!
1) Je achterwiel zal veel grip verliezen als je het zadel 'verlaat', zorg dus dat je met enig gewicht op het zadel aanwezig blijft.
2) Je voorwiel wil graag de lucht in, en heeft dus gewicht nodig, ga op het puntje van je zadel zitten en breng je body meer boven je stuur
3) Beter een iets kleiner verzet met veel omwentelingen want dan verlies je minder tractie en heb je meer een 'ritme'/ is je lichaam rustiger

Oh ja, er zijn vast nog meer tips, maar dit zijn er alvast drie die voor mij vrij goed werken
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Als de helling steil genoeg is, en je gaat staan zodat je recht staat, dan rust er nog steeds een hoop gewicht op je achterwiel hoor! Ik zal proberen in paint te laten zien, wacht maar even...
EDIT: Afbeelding
respect voor mijn paint skillz!
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Ja, in theorie klopt dat wel. Maar je bent vergeten dat het hier niet alleen om natuurkundige krachtvectoren gaat maar ook over de grip van je achterwiel. Als je wiel op een soort rails ofzo gefixeerd zat op de ondergrond dan klopt het helemaal wat jij zegt. Maar als je gaat staan tijdens het nemen van een helling verplaatst je (te veel) gewicht naar voren, hierdoor lanceer je elke keer dat je kracht zet op je pedalen (door de draaiende beweging van het achterwiel) het achterwiel rondom het draaipunt van je vooras. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de kracht niet op de ondergrond wordt overgebracht en dat je dus stil komt te staan...
Plaats reactie