Winterberg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Als ik de zoekfunctie gebruik, vind ik niet zoveel info over mtb'en in Winterberg / Sauerland. Wie heeft de vaste routes wel 'ns gereden en hoe is de kwaliteit van de bewegwijzering? Overige tips?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

sjezer schreef:Als ik de zoekfunctie gebruik, vind ik niet zoveel info over mtb'en in Winterberg / Sauerland.
Dan moet je toch eens leren de zoekfunctie beter te benutten
(zoeken op alle woorden bijvoorbeeld ;) )

Dit topic vertelt al veel over XC-en in Sauerland en zo zijn er nog wel meer te vinden.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

sjezer schreef:Als ik de zoekfunctie gebruik, vind ik niet zoveel info over mtb'en in Winterberg / Sauerland. Wie heeft de vaste routes wel 'ns gereden en hoe is de kwaliteit van de bewegwijzering? Overige tips?
Kwaliteit van de mtb-bordjes is niet altijd even goed. O.a. is de Zaunkönig tour van 70km zeer slecht aangegeven. Ook met route-kaart hebben we deze uiteindelijk niet kunnen afmaken omdat we telkens de weg kwijt raakten. Voor de rest wel mooi biken daar en in de zomer voordelig in vakantie huisjes ivm relatief weinig toerisme.
:: Fear is your only god ::
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

@ Wicked DJ: dat topic had ik al gevonden, maar de reacties zijn al behoorlijk gedateerd. Er bestaat ook nog iets als onderhoud aan routes, hé!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

sjezer schreef:@ Wicked DJ: dat topic had ik al gevonden, maar de reacties zijn al behoorlijk gedateerd. Er bestaat ook nog iets als onderhoud aan routes, hé!
Da's ook een manier om je er onderuit te lullen dat je niet goed gezocht hebt ;)

Over het algemeen hoor ik weinig echt positieve geluiden over XC-en in Winterberg... (even los van het feit dat enkele members er hele vervelende ongelukken hebben gehad)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Ik ga het in week 32 toch proberen als voorbereiding / test voor Grafschaft. Houd jullie wel op de hoogte...
gastje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 11:42
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon

Afgelopen week-end weer eens naar Winterberg geweest (een paar jaar geleden ook al eens).
Ongelofelijk veel potentie heeft dit gebied, alleen jammergenoeg wordt er helemaal geen fuck mee gedaan.
Heel slecht aangegeven routes, halverwege de route stopt de bewegwijzering er ineens mee, bordjes staan na een afslag ipv ervoor. Tip: rijd een route op GPS (als die er zijn) of neem een hele goede kaart mee.
Daarnaast zijn de routes extreem saai, zelfs op een hybride en met het hele gezin erbij zou je er je ding kunnen doen. :-{
Als ik jou was zou ik lekker in het bike-park gaan fietsen, je kunt daarvoor goede bikes huren en het is er veel leuker.
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

gastje schreef:......
Daarnaast zijn de routes extreem saai, zelfs op een hybride en met het hele gezin erbij zou je er je ding kunnen doen. :-{
Dan heb je vast ook een heleboel klimme(tjes)n gemist!
:: Fear is your only god ::
gastje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 11:42
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon

Klimmen alleen geeft niet de kick, anders had ik wel een reetfiets. :wink:
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

@ Gastje: welke routes heb je gereden? Ik vind het altijd typisch, dat toertochten vaak uitdagend zijn en vaste routes niet om aan te kijken...
gastje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 11:42
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon

Ik heb deze keer route 12 geprobeerd, een paar keer misgereden en na +/- 15 kilometer hielden de bordjes helemaal op. We zijn nog andere bikers tegengekomen die andere routes deden en ook de weg kwijt waren. We kwamen zelfs tijdens deze route nog een reetfietser in de bos tegen die ook de weg kwijt was ..... :-?
Ben op een gegeven moment wat voor mezelf gaan fietsen en zomaar wat paadjes ingegaan, is ook leuk alleen moet je goed in de gaten blijven houden waar je bent, zeker als je geen compas of gps hebt.
Ik weet niet welke routes we de vorige keer gereden hebben, weet wel dat deze ook niet mtb waardig waren (op het klimmen na dan misschien) en ook slecht waren aangegeven.
Overigens is er wel een site waar je gps routes vind en informatie over de routes (ook welke op dit moment 'gesperrt' zijn):
http://www.bike-arena.de/bikearena/touren/mountainbike
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

gastje schreef:Afgelopen week-end weer eens naar Winterberg geweest (een paar jaar geleden ook al eens).
Ongelofelijk veel potentie heeft dit gebied, alleen jammergenoeg wordt er helemaal geen fuck mee gedaan.
Heel slecht aangegeven routes, halverwege de route stopt de bewegwijzering er ineens mee, bordjes staan na een afslag ipv ervoor. Tip: rijd een route op GPS (als die er zijn) of neem een hele goede kaart mee.
Daarnaast zijn de routes extreem saai, zelfs op een hybride en met het hele gezin erbij zou je er je ding kunnen doen. :-{
Als ik jou was zou ik lekker in het bike-park gaan fietsen, je kunt daarvoor goede bikes huren en het is er veel leuker.
Wat Wicked DJ daarvoor schreef:Over het algemeen hoor ik weinig echt positieve geluiden over XC-en in Winterberg...
I rest my case :tong
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Gisteren teruggekomen van een weekendje met doorgewinterde bikers in Winterberg. De omgeving verraste me in positieve zin. Totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Ardennen. Vooral de hoogsteverschillen zijn enorm (als je nog niet verder geweest bent dan de Eifel of de Ardennen). De klimmen zijn echte mind-fuckers. Gaan eindeloos door, dus niet denken dat je bijna boven bent. Dat kan alleen maar tegenvallen.

We hebben in drie dagen 3 routes gereden:

Vrijdag: route 23 (Berg und Tal tour, 65 km, 1200 hm)
Zaterdag: route 24 (Zaunkönig tour, 70 km, 1200 hm)
Zondag: route 18 (Steinweg tour, 38 km, 670 hm)

Vooral de zwarte routes zijn echt de moeite van de reis waard. Erg zwaar, zeker na de zware regenval van vorige week. Helaas missen er regelmatig wat bordjes, een GPS of routekaart is dus bijna onmisbaar. Heb m'n eTrax Vista HCx dus prima kunnen testen. Wel hebben we af en toe een alternatieve route gereden, ook omdat de GPS-tracks op de site soms niet helemaal overeenkwamen met de route. Zoals eerder gezegd, het gebied heeft veel potentie, daarvoor moet men wel de routemarkeringen op orde brengen (en de GPS-routes up-to-date maken).

Ondanks dat kan ik het Sauerland echt iedereen aanraden. Wel meer brede gravelpaden, maar de hoogteverschillen maken het absoluut de moeite waard. Hopelijk heb je onderweg ook even tijd om van het uitzicht te genieten. We gaan zeker nog eens terug naar het Sauerland. Waarschijnlijk naar Willingen, omdat daar ook nog enkele zware routes liggen.

Ik zal vanavond nog screendumps van de routes en de hoogteprofielen posten.

Was wel een geweldig weekend, met veel slappe klets, sterke verhalen en goed eten. Ongelofelijk hoe hongerig fietsen maakt.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Afbeelding
Geel: dag 1 (48 km) - Groen: dag 2 (86 km) - Paars: dag 3 (41 km)

Afbeelding
Profiel dag 1

Afbeelding
Profiel dag 2

Afbeelding
Profiel dag 3
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Ik heb de fotos op www.motormaf.nl gezien respect jongens ik hoor binnenkort de belevenissen van allan wel :-q
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Plaats reactie