Houffalize.

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

vertrek zaterdag ochtend vroeg naar houffa ben er nog nooit geweest na doorspitten forum besloten route 3 op dag 1 en route 1 en 6 op dag 2 (zondag) te rijden. goede keuze? Jacht is wel voorbij nu neem ik aan? Kan ik veel klei verwachten of is er al wat afgedroogd laatste weken? Hoe goed zijn de routes daar aangegeven? kan ik zo opstappen of is een kaartje kopen wel een goede tip?
bedankt voor de tips
gr Rik
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Kaartje is niet echt nodig, alles is goed uitgepijld.
jervanheg
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 19:54

liquid schreef:vertrek zaterdag ochtend vroeg naar houffa ben er nog nooit geweest na doorspitten forum besloten route 3 op dag 1 en route 1 en 6 op dag 2 (zondag) te rijden. goede keuze? Jacht is wel voorbij nu neem ik aan? Kan ik veel klei verwachten of is er al wat afgedroogd laatste weken? Hoe goed zijn de routes daar aangegeven? kan ik zo opstappen of is een kaartje kopen wel een goede tip?
bedankt voor de tips
gr Rik
Is goed te doen. De 6 is niet vreselijk lang, wel leuk. De een is vrij eenvoudig, gozed als afsluitertje.
Het heeft woensdag en donderdag een paar druppels geregend hier in Houffa, maar sinds gisterenmiddag is het alweer droog.
Klei ligt er niet in Houffa, enkel (naald-)bosgrond, en zand+kleigrond, dus geen plakblubber. Opletten voor natte/gladde boomwortels.

Veel plezier.
Wild Thing
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 17 januari 2005, 20:53
Mijn mountainbike: Trek Cobia

Het jachtseizoen is in ieder geval al over.
Veel plezier daar!!!
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Was zeer zeker de moeite waard. ik heb route 3 en 6 gereden en die waren geweldig. Dorpje houffa ook zeer zeker voor zijn doel geschikt en ik had een leuk goedkoop chaletje kunnen huren. Zeker voor herhaling vatbaar. bedankt voor alle tips. kaartje was inderdaad totaal niet nodig perfect aangegeven alles. ik had begrepen dat er niet echt modder was maar dat was er genoeg. Voor de genen die het interesseert er werd gewerkt aan die 4x baan lijkt mij een hele steile.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Afgelopen weekend eveneens route 6 gedaan in Houffalize. Zaten een paar leuke klimmetjes in. Toch nog redelijk veel moeten lopen aangezien het voor mij gewoon niet te doen was. Beetje meer trainen dus. Kon ook niet naar de granny schakelen dus dat schoot ook al niet op. Mooiste van klimmen is dat je daarna ook weer naar beneden moet en er zaten echt geweldige stukken afdaling tussen. Ook nog even de 4cross beklommen. 2 gasten die met me mee waren hebben nog wel wat stukken van de 4cross uitgeprobeerd, maar na een smakker van 1 van hen zijn wel daar maar mee gekapt :P
Hillclimber
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: zo 6 februari 2005, 14:11
Mijn mountainbike: SCOTT Scale Ltd.7,2kg, SCOTT Spark Team 9,15kg & ISAAC Sonic Ltd. 6,4kg
Contacteer:

Skoezie schreef:Afgelopen weekend eveneens route 6 gedaan in Houffalize. Zaten een paar leuke klimmetjes in. Toch nog redelijk veel moeten lopen aangezien het voor mij gewoon niet te doen was. Beetje meer trainen dus. Kon ook niet naar de granny schakelen dus dat schoot ook al niet op. Mooiste van klimmen is dat je daarna ook weer naar beneden moet en er zaten echt geweldige stukken afdaling tussen. Ook nog even de 4cross beklommen. 2 gasten die met me mee waren hebben nog wel wat stukken van de 4cross uitgeprobeerd, maar na een smakker van 1 van hen zijn wel daar maar mee gekapt :P

Al doende leert men :-q
Ik doe het 2x per dag en de rest naar behoefte
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

In de zes zitten ook wel een paar stukjes die niet echt te doen zijn. Ook naar beneden zoals bij de rivier in de buurt. Maar wel heel mooi.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
stofzuiger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 09:39
Mijn mountainbike: specialized rochhopper

hey ik ga vrijdag ook naar houffalize naar filli (licht ernaast) maar weet iemand of er ook nog routes zijn richting nadrin ? en als het sneeuwt ... is het daar dan gevaarlijk of valt het mee ? want komd weekend is sneeuw voorspelt :( ben lange tochten van plan rond de 40 45 km
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

liquid schreef:In de zes zitten ook wel een paar stukjes die niet echt te doen zijn. Ook naar beneden zoals bij de rivier in de buurt. Maar wel heel mooi.
Je bedoeld van die rots af zeker? Mijn broer was zo gek om daar wel naar beneden te stuiteren...
jervanheg
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 19:54

stofzuiger schreef:hey ik ga vrijdag ook naar houffalize naar filli (licht ernaast) maar weet iemand of er ook nog routes zijn richting nadrin ? en als het sneeuwt ... is het daar dan gevaarlijk of valt het mee ? want komd weekend is sneeuw voorspelt :( ben lange tochten van plan rond de 40 45 km
Als je vaste routes bedoeld, nee; hoger dan Achouffe komen die niet. Ik heb wel eens een groep bikers gezien die met de fiets afgedaald waren tot op de samenvloeiing van de twee ourthes, maar de paden rond het stuwmeer zijn niet echt geschikt om erop te rijden. Je kan vanuit Fily wel naar de Ourthe rijden, dan aan de voetgangersbrug oversteken, en dan steil!!! naar boven tot in Engreux, waar je kan inpikken op de vaste routes. Tis een PITTIG klimmetje hoor, maar wel mooooooooooooooi.
Afbeelding

Afbeelding

En ja, er wordt sneeuw verwacht!!!![/img]
stofzuiger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 09:39
Mijn mountainbike: specialized rochhopper

ej gaaf ! :P daar op die laatste foto daar ben ik ook geweest
maar ik hoor net dat we inplaats van ieder jaar naar houfaliaze gaan gaan we nu naar
gedinne
dus zit ik hier nu last minute nog even een site zoeken voor een paar leuke mtb route want ik vertrek om 12 uur
maar die site's heb ik al zien staan dus ik red me wel hiet op het forum

houdoe ;)
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

stofzuiger schreef:ej gaaf ! :P daar op die laatste foto daar ben ik ook geweest
maar ik hoor net dat we inplaats van ieder jaar naar houfaliaze gaan gaan we nu naar
gedinne
dus zit ik hier nu last minute nog even een site zoeken voor een paar leuke mtb route want ik vertrek om 12 uur
maar die site's heb ik al zien staan dus ik red me wel hiet op het forum

houdoe ;)
En hoe was het in Houfalize? Er nog met de mtb op uit geweest? Ik was er ook en bij mij bleef het bij een paar mooie wandellingen. Om de beentjes toch nog warm te houden heb ik er zondag een paar meter op de weg gedaan. Na 3 uur met verkleumde handen en voeten van de fiets gestapt.
jervanheg
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 19:54

Ik heb maar zeer weinig bikers gezien afgelopen 3 dagen! 20cm sneeuw op vrijdagnacht (deze morgen, dinsdag, ligt er zo'n 30cm) en vooral veeeeeel smeltwater. Elke helling werd voorzien van een beekje, en de ondergrond was veelal zompig door verzadiging. Ik heb een groot deel van de route 6 afgelopen op zondag, smeltwater heeft hier en daar een -onberijdbare- geul uitgesleten.... ook veel ontwortelde bomen en afgebroken takken over het parcours. Er is wat onderhoudswerk aan om deze weer goed te krijgen!

Ik denk dat de paar moedigen die het wel waagden, het zich beklaagd hebben... vond de omstandigheden vrij gevaarlijk : wortels en rotsen die je niet ziet door een laag sneeuw...
pr0zaq
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: do 21 april 2005, 11:08
Mijn mountainbike: 2003 Koga XRP

De vorige keer route 3 gereden, deze keer route 6.

Het hoogteprofiel spreekt boekdelen, +100hm in 1km omhoog, en in weer 2km omlaag.. :-q
Plaats reactie