Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Hoi,


Op een andere thread viewtopic.php?f=10&t=33425&p=863024#p863024
kwam de vraag naar boven hoe je bij het Reichswald kan komen en ook of daar routes zijn uitgezet. Ook is de vraag of het uberhaupt toegestaan is daar te fietsen.

Op google.de vond ik alvast dit:

http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=303224" target="_blank

Ziet ernaar uit in elk geval dat http://www.mtb-kleve.de" target="_blank de juiste plek is om te informeren.
Zal deze thread aanvullen met verdere informatie zodra ik die heb van mtb-kleve. Verder info van jullie is ook natuurlijk ook welkom.

Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
phildorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 1 november 2008, 20:59
Mijn mountainbike: Scott Scale LTD

hallo,

in het reichswald mag gewoon gefietst worden op de paden. Ook op de wandelpaden.
Uiteraard mag je niet buiten de paden fietsen. Maar dat is ook wel begrijpelijk.

Ik heb in Gennep gewoont en fietste toen veel door het Reichswald. Dat is een mooi uitgestrekt gebied met veel mogelijkheden. Vooral de omgeving met de brandtorens en de stuwwal bij Kleve biedt mogelijkheden. Maar langs het rieviertje de niers loops een mooie route. Wel meer voor het hele gezin.

Groeten,

Philco
timmos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: za 15 september 2007, 22:18
Mijn mountainbike: Specialized demo 8

heb eerst veel bij kranenburg gereden (rond de brandtoren) zitten leuke klimmetjes afdalingen en singeltracks.

phildorn heb je meer info over stuwwal bij kleve???
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Hoi allemaal,


Ik kreeg het volgende antwoord van MTB kleve:

Code: Selecteer alles

Hallo Erik,

es gibt noch keine festen Touren. Wir versuchen dies jedoch auch mit niederländischen
Kollegen hier umzusetzen.

Hier im Reichswald muß man keine Genhmigung zum biken haben. Man "sollte" aber
auf den Hauptwegen bleiben - oder so fahren, dass man keinen stört :-)

Wir haben leider noch keine GPS Daten, du kannst dich gerne aber einmal einer
Runde von uns anschließen.

Bis dahin

Hauke
Hopelijk komt die vaste route er binnenkort.

Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
1967downhill
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 12:28
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r 3 - Merida 96 Team
Contacteer:

Reichswald is wel een beetje mijn thuisdomein, dus wil eigenlijk niet teveel verklappen :wink: Heb geen GPS track, kom hier al bijna 20 jaar op mtb dus weet de weg wel.

Het stuk net over de grens (Milsbeek, de Diepen) is eigenlijk het uiterste puntje. Meer richting zuiden (langs de grens) vlakt het wat uit maar krijg je mooie rollende paden op en af. Als je de weg weet kan je tot Goch in het bos blijven.

Richting oosten krijg je met pittige hoogteverschillen te maken. Uiteindelijk (na 20km) kom je dan bij de stuwwal bij Kleef uit. Wij gaan hier weleens heen om de techniek wat bij te spijkeren (niet voor beginners) 8)

Nog nooit problemen met het Forstamt gehad: Immer Höfflich bleiben (dus je gedragen zoals een echte MTBer)
Het gaat alleen nog maar bergaf...

MTB Vereniging voor jeugd, recreanten en wedstrijdrijders, zowel Cross Country als Freeride: MTB Licht Verzet
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Wellicht kan de stichting http://www.atb-sport.nl" target="_blank (met o.a. Leo van Zeeland) je helpen aan de gps track van de Hel van Groesbeek marathon (2007 editie).
Een groot deel daarvan gaat door het Reichswald. En wil je daar niet buiten komen: het punt van in- en uitrijden van het Reichswald op die track ligt nog geen km van elkaar. Kun je dus simpel een rondje van maken.

Als atb-sport.nl je niet kan helpen, dan heb ik die track nog wel ergens op de harde schijf staan. Alleen deel ik hem niet zonder de toestemming van atb-sport.nl, voor wie ik hem toen opgenomen heb.
epic-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: do 3 januari 2008, 19:20
Mijn mountainbike: Canyon lux cf 9.9 2014 + Canyon Endurace SL CF Disk 8.0 2018 + Canyon Dude 2017
Contacteer:

De laatste keer dat wij de route Nijmegen gefietst hebben, hebben we vanaf de vaste route (op Klein Amerika?) in plaats van rechts door het weiland omhoog, rechtdoor gereden in de richting van het Reichswald. Daar hebben we nog een tijd "wild" rondom de toren gebiked, op zich een leuk gebied met flinke klimmen en afdalingen.
Ik heb trouwens op de terugweg wel een aantal zwarte routepijlen gezien, die weer aansluiten op het deel waar we de vaste route Nijmegen verlaten hebben (maar dan bovenaan het weiland).

Zou leuk zijn als hier wat routes worden aangebracht.

P3T3R
MTB met hoofdletters!
Canyon Lux cf 29 9.9, 2014 - 2019,
Canyon Lux SLX 9.0 , 2020 -

Canyon Dude CF 8.0,
Canyon Endurace SL CF 8.0 Disk

Hoe zachter je rijdt, hoe harder je valt

Proud member of Fanatixc Racing Team.
NEOS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 20:14

Op 25 Oktober heeft TC Gennep een mooie toertocht op de ATB door een groot gedeelte van het Reichswald.
Voor meer info zie http://www.tcgennep.nl" target="_blank :-q :-q :-q
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

NEOS schreef:Op 25 Oktober heeft TC Gennep een mooie toertocht op de ATB door een groot gedeelte van het Reichswald.
Voor meer info zie http://www.tcgennep.nl" target="_blank :-q :-q :-q
Deze toertocht was voor mij vorig jaar aanleiding om deze thread te starten. Het Reichswald kan leuk gecombineerd worden met de rode en groene route om zo met gemak ruim 60km te rijden zonder dat je stukken dubbel moet rijden.

Ik zal 25 oktober alvast in mijn agenda zetten.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

epic-biker schreef:De laatste keer dat wij de route Nijmegen gefietst hebben, hebben we vanaf de vaste route (op Klein Amerika?) in plaats van rechts door het weiland omhoog, rechtdoor gereden in de richting van het Reichswald. Daar hebben we nog een tijd "wild" rondom de toren gebiked, op zich een leuk gebied met flinke klimmen en afdalingen.
Ik heb trouwens op de terugweg wel een aantal zwarte routepijlen gezien, die weer aansluiten op het deel waar we de vaste route Nijmegen verlaten hebben (maar dan bovenaan het weiland).

Zou leuk zijn als hier wat routes worden aangebracht.

P3T3R
Die zwarte routepijlen zijn de aanlooproute's richting de groene en rode route.
Maar rondom de toren is het het mooiste biken in het reichswald, daar heb je de steilste bulten.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
NEOS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 20:14

nou wij gaan wel eens( in de winter) naar de Branderberg en de geldenberg die zijn lekker steil zo tegen 13% dus daar kun je met de ATB echt vooruit.
in het najaar ga ik daar weer raggen misschien dan weleens een forumrit? :winkie:
1967downhill
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 12:28
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r 3 - Merida 96 Team
Contacteer:

Vorige week woensdag lekker tochtje van 70km naar-door-van Reichswald (vanaf Malden) 80% onverhard.

Via de heuvelrug (Mookerschans, Sint-Jansberg) naar de Diepen (Milsbeek - brandtoren) dan naar Brandenberg. Vervolgens bij Frasselt overgestoken richting Geldernberg. Als je daar links aanhoudt kom je na een paar km (via Nutterden) uit bij Kleef. Hier nog even lekker technisch gespeeld in de buurt van de Tiergarten en dan via Nutterden - Frasselt - De Horst - Klein America weer naar huis. :D

Dit rondje moet je wel even de tijd (3:15h) en de conditie (72km & 860hm) voor hebben, maar is zeker de moeite waard.
Het gaat alleen nog maar bergaf...

MTB Vereniging voor jeugd, recreanten en wedstrijdrijders, zowel Cross Country als Freeride: MTB Licht Verzet
RL!
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 20 februari 2008, 23:28

Hoe rijd je van de Diepen naar de Brandenberg? Via de Genneper Weg of is er een duidelijke leukere route? En na de Geldernberg, eerst bij de begraafplaats oversteken en dan links aan houden? Ben wel benieuwd naar een mooie route om bij de Tiergarten uit te komen...
1967downhill
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 12:28
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r 3 - Merida 96 Team
Contacteer:

RL! schreef:Hoe rijd je van de Diepen naar de Brandenberg? Via de Genneper Weg of is er een duidelijke leukere route?
Er is zeker een leukere route: Vanaf de brandweertoren bovenaan de Diepen - brede pas omlaag richting Kartenspielerweg - oversteken - hek door - rechtsomhoog helemaal doorrijden tot boven - T splitsing links - helemaal uitrijden T splitsing rechts - 1e links pittige klim onhoog - gave afdaling - brede pad oversteken - weer afdaling dan langs hek tot aan grote poort - asfalt op rechts - na 100mtr links - blijven volgen - hele mooie klim langs open stuk met hei (naar mijn mening het mooiste stuk trail uit de omgeving) - doorrijden tot aan hek - na poort rechtsaf en dan naar boven tot aan Brandenberg (hier neem ik meestal nog een paar paden op en af 8) )
RL! schreef:En na de Geldernberg, eerst bij de begraafplaats oversteken en dan links aan houden? Ben wel benieuwd naar een mooie route om bij de Tiergarten uit te komen...
Bij de begraafplaats ben je eigenlijk al te ver / wanneer je de slagboom voorbij bent op de asfaltklim naar de Geldernberg, kan je na 200mtr naar links - breed pad op - verderop brede pad rechts - pittige klim over en vervolgens links aanhouden - hier staan al wat bordjes van Nordic Walking en die leiden je zo naar Kleef :D

En anders wil ik het bij gelegenheid wel eens voorrijden
Het gaat alleen nog maar bergaf...

MTB Vereniging voor jeugd, recreanten en wedstrijdrijders, zowel Cross Country als Freeride: MTB Licht Verzet
RL!
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 20 februari 2008, 23:28

hey, super! De route richting Brandenberg gaat nog wel zoeken worden denk ik, maar ik ga het proberen. Dat open stuk met hei, zat dat niet ook in de Hel van Groesbeek (2007?). Heb dat helaas nooit meer kunnen vinden. De hoek bij de Geldernberg en die slagboom herken ik wel, dus dat moet lukken. Ik laat weten hoe het gaat!
Plaats reactie