Zwolle - Westerveldse bos

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Gisteren was het net te laat om nog even naar Hattem te wippen, dus ben ik maar eens op verkenning gegaan in het Westerveldse Bos in Zwolle, aangezien daar al enige tijd plannen zijn voor een mountainbikeroute. Tot mijn verbazing lijkt men al een aardig end op weg. Het is eens een keer niet een kwestie van simpelweg wat paaltjes neerzetten en klaar is de route: nee, er wordt echt gebouwd. Specifiek aangelegde singletracks, kunstmatige verhogingen en ingravingen, er wordt flink wat werk verzet om op een relatief kort parkoers (4-5 km) toch redelijk wat spektakel te bieden.

De sporen volgend heb ik geprobeerd wat uit te vogelen hoe de route loopt, maar ik vermoed dat ik toch her en der tegen de bedachte richting in reed. Desondanks heb ik al een aardig beeld gekregen van de route. Het ziet er behoorlijk spannend uit, veel hoogteverschil en stukken die beslist techniek vragen (volgens mij zelfs een paar chicken-runs voor wie het echte werk te (in)spannend vind). Wel lijkt de ondergrond op sommige plekken nog niet helemaal ready, zeker met de nattigheid van de afgelopen dagen waren sommige afdalingen toch een beetje tricky (en de lijn missen betekent op sommige plekken meteen een behoorlijk drop...)

Natuurlijk is een echt goed beeld pas te krijgen als de paaltjes staan en de route officieel open is, maar vooralsnog lijkt de route zeer de moeite waard voor doordeweekse trainingsrondjes. Ik kijk alvast uit naar de officiele opening.

Afbeelding
bron plaatje: swolland

NB: officieel is de route nog niet geopend én (nog veel belangrijker) mag je met een mountainbike nog niet in het Westerveldse bos komen (echt waar!)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

klein maar fijn, dus :D
:: Fear is your only god ::
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Er lag altijd al een pittig rondje waar perfecte interval trainingen op gereden konden worden.... Vroeger zelfs nationale wedstrijdjes verreden werden :-)

Patrick Jansen van probos (onder meer verantwoordelijk voor de, door bikers in den landen geprezen, bergrace rondjes) heeft het terein opnieuw bekeken en een uitdagende ronde neergelegd met een geweldige flow.

Volgens Patrick zou dit rondje niet misstaan in het nationale wedstrijd gebeuren en zou het bij de ' zwaardere en meer uitdagende' rondjes horen!

Vooralsnog gebruik ik het rondje om de mountainbike jeugd afdeling van Swolland technische trainingen te geven. Ik geloof dat de officiele opening 4 april is.....

Wie weet volgt er ooit weer een nationale wedstrijd..... In ieder geval heeft Zwolle er een mooi 'stadsrondje' bij voor een pittig uurtje trainen!

Meer hier
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ik lees daar dat het loonbedrijf klaar is. Toch constateerde ik zondag hetzelfde probleem als ook al in het topic wordt aangedragen: op een aantal plekken heel erg plakkerige klei-achtige modder. Zeker bij sommige afdalingen leverde dat wat vervaarlijke glijpartijtjes op...

Weet niet of er nog eens een keer wat fantasievoller clubtenues komen, dan moet ik me misschien ook maar eens aanmelden bij de club. ;)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Inderdaad erg mooi om binnen 10 minuten op de fiets bij een leuk parcours aan te komen. Ook al is het geen lange ronde, het is erg mooi om je techniek te trainen. Korte klimmetjes, veel bochtenwerk al dan niet tussen de bomen en stronken, parrallel op de helling fietsen en combinaties hiervan.

Volgens Swolland is 4 april a.s. de opening.
jf schreef:NB: officieel is de route nog niet geopend én (nog veel belangrijker) mag je met een mountainbike nog niet in het Westerveldse bos komen (echt waar!)
Ow vandaar. Een paar weken geleden heb ik een poging gedaan een rondje te rijden. Echter was er weinig aangegeven waar langs te fietsen. Nu was op veel plekken het pad wel duidelijk maar toch.
jf schreef:...op een aantal plekken heel erg plakkerige klei-achtige modder. Zeker bij sommige afdalingen leverde dat wat vervaarlijke glijpartijtjes op...
Het was toen ik er reed wat nattig en m'n Racing Ralphs liepen helemaal vol en het was glijden. Een enkel stuk via de route was gewoon niet op te rijden (bij 4) omdat het achterwiel geen grip meer had. Er naast over het gras kon natuurlijk wel ;)
Daarna richting Hattem gereden waar de banden geen problemen gaven.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Gisteren en maandag een paar rondjes hier gedaan. Maandag was het nog wat nat. En de plakkerige ondergrond was niet echt lekker icm Furious Fred 2.25" banden. Gisteren was het droog. Met wat meer spanning in de banden was het beter fietsen.

De bordjes staan er inmiddels en het is duidelijk na een verkenningsrondje. Het is in elk geval geen route om gezellig met een groepje te gaan toeren. Alleen maar single track en op bijna ieder stuk moet je veel gas geven. De korte steile klimmetjes moet je wel omhoog knallen. Even een klein verzet en rustig trappen kan haast niet. Van vlak voor 1 tot 2 is het vlak. Maar de bochtige stukjes, al dan niet tussen de bomen, maken het nog dat je steeds flink aan zet. Een goed parcours om je explosiviteit te trainen. En als je je maximale hartslag wilt weten, kan dat ook aardig... :lol:
Heerlijk zo'n mooie route waar je in een uurtje heel veel energie kwijt kan! (ik ben toch niet van het duur-werk) En vanaf huis iets minder dan 10 minuten fietsen, dus een mooie warming up.

Dus wat mij betreft een dikke pluim voor Swolland! :-q
Gert-Jan
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 20:24
Mijn mountainbike: Cannondale F HS33
Contacteer:

Vanavond even geweest (niet om te biken maar voor foto's), naast de routepaaltjes staat het info bord er ook, hier helaas geen foto van.

Afbeelding

Zondag de route met bordjes en al maar eens uit gaan proberen, na de route al eerder zonder de bordjes te hebben gereden toen de route zeer vochtig en blubberig was.
Just riding...
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Hoi

Het is inderdaad hier en daar nog wel een beetje drassig, maar al stúkken beter dan 'vroeger', helemaal nu de route overal een beetje 'afwaterd'! Ik ben één vd instructeurs van de jeugdafdeling van Swolland en die kids kunnen er inderdaad lekker veel energie op kwijt. Ook merk je dat de techniek up&downhill met sprongen vooruit gaat. Ik gebruik nu een klein stukje v/d route als tijdrit-rondje met daarin opgenomen de 7 meest belangrijke stukjes rijvaardigheid (snel starten, scherpe bochten, over obstakels heen, lange klimmetjes, korte klimmetjes, afdalingen en technische bochten...)

De route is trouwens beide kanten op een lekker pittig stukje interval training/ klimtraining!

Maar: Voor alle geïntereseerden!

Zaterdag dus de échte opening met als 'special guest' Thijs verhoeven die een trial demonstratie geeft en korte clinics aan geïntereseerden. Daarnaast ook de instructeurs van Swolland, hapjes, drankjes, evt. leen mountainbikes.......

Ik zou zeggen: kom en laat je vermaken, kom kennismaken, kom fietsen.... het wordt prachtig weer (en na die warme dagen ervoor zal dat beetje drek ook weg zijn)
:-q
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
Gebruikersavatar
cHoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: vr 12 augustus 2005, 09:31
Mijn mountainbike: Ik heb geen mountainbike, Ik heb Mountain Cycles
Contacteer:

Gisteren ben ik er ook ff geweest, heb de route 2 keer gedaan, en vind hem erg leuk om te doen. morgen dan ook maar ff bij de opening komen.
Partner In Management Position, that make's you the ho!

Done a update in Fury
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

trouwens een bekend plattegrondje :-?

Oja, ik heb hem zelf gemaakt :winkie:

(verder valt er voor mij geen eer te claimen voor die track hoor, die hoort andere "Swollanders" toe te komen :-q )
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Gebruikersavatar
cHoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: vr 12 augustus 2005, 09:31
Mijn mountainbike: Ik heb geen mountainbike, Ik heb Mountain Cycles
Contacteer:

ted schreef:trouwens een bekend plattegrondje :-?

Oja, ik heb hem zelf gemaakt :winkie:
POSER !!! :winkie: :winkie:

Het is een leuke route geworden, en vooral die twee stukjes vanaf nr3 naar beneden en direct omhoog, leuke glijstukjes naar de buitenkant toe :-q :-q
Partner In Management Position, that make's you the ho!

Done a update in Fury
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Inmiddels ook te beoordelen op http://www.mtbroutes.nl :D :-q
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Gisteren heb ik het rondje 2 keer gefietst. De eerste keer was echt nodig om te verkennen, vooral de 'dipjes' tussen punt 3 en 4 op bovenstaand kaartje kunnen je nogal verrassen. Een soepel schakelende versnellingsbak is daar onontbeerlijk. En een goede conditie ook. Onder natte omstandigheden kan dit overigens nog een gevaarlijk stukje zijn, met de klei-achtige ondergrond en laten we maar zeggen uitdagende bochten en afgrondjes. Ik zie he tnog wel gebeuren dat er eentje in de bomen terecht komt daar.

Grappig is dat je op het infobord bij het officiële startpunt (1 op de kaart) wordt gewaarschuwd dat het parcours voor nederlandse begrippen zwaar is, maar vervolgens juist het lichtste gedeelte van de route voorgeschoteld krijgt. Net op het moment dat de nieuwe bezoeker denkt 'jaja, ze zeggen maar wat', gaat het gelukkig over op een flink technisch stukje van het parkoers.

Al met al een leuk rondje voor 's avonds na het werk.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

De snellere stukken op het gele zand zijn ook aardig tricky trouwens, vooral het grote aantal interessante sporen aan de zijkant van het pad te zien :) Maarja, houdt het wel zo spannend...
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Daar maak ik me inderdaad ook wel zorgen over, want de vraag is hoe lang het duurt voordat die zandpaadjes volledig afgekalfd zijn. Ik vraag me ook serieus af hoe slecht je techniek wel niet moet zijn om daar niet op het pad te kunnen blijven...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie