Welke breedte band voor Transalp

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Tijdens het lezen van wat banden testen in bike bladen (nog bedankt Sunnyboy), viel mij op dat men bij de testen voor All Mountain bijna alleen maar 2.4 banden test.

Ik heb al redelijk wat Alpen tours gedaan, maar op minder brede banden (2.1). Ik wilde dit jaar al overstappen naar 2.25, maar na het lezen van de testen vraag ik mij af of ik niet naar 2.4 moet gaan.

Nu wil ik graag weten van lezers die ervaring hebben in de Alpen.

Met welke breedte band rijd jij?
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
XbeanX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: za 23 september 2006, 18:36
Mijn mountainbike: Delft

Ik zou denken dat 2.4 inderdaad ideaal is voor de alpen, alleen 2.25 zou je ook nog normaal in Nederland kunnen gebruiken en 2.4 misschien minder. Daarnaast moeten de banden wel in je frame passen natuurlijk!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zo breed mogelijk voor zo veel mogelijk comfort, zo min mogelijk lek en zo veel mogelijk grip. Als je van twee identieke banden de 2.25 en de 2.40 versie vergelijkt, kom je met 2.40 altijd boven en met 2.25 bijna altijd: een verschil in grip!

Ze moeten wel tussen je vorkpoten passen, zo try b4 u buy!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Wonky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 16:30
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K18 2008

De dikte.... 2,25 = 5,7 en 2.40 = 6.1 cm breed. ALs je profiel buiten beschouwing laat heeft een bredere band meer grip en minder rolweerstand ook nog (aldus de tests in de bladen). Lagere druk heeft ook dit effect. De theorie is dat een band die makkelijker vervormt (brede band met weinig druk), makkelijker kleine obstakels overwint. Een band die niet vervormt moet bij elk steentje omhoog, een band die vervormt "absorbeert" het steentje en het wiel rolt dus rechtdoor. Meer grip omdat het contactoppervlak met de ondergrond groter is. Wat hier denk ik vergeten wordt in het hele gripverhaal is het type profiel. Met een 2,25 Nobby Nic heb je waarschijnlijk wel weer meer grip als met een 2,4 Racing Ralph. En dan komt ook nog gewicht erbij als factor, een bredere band weegt meer en een band met meer profiel weegt ook meer en de massa die je aan het draaien moet krijgen (hele wiel dus) weegt dubbel.

Ik ga binnenkort naar de alpen en heb alvast 2x Nobby Nic 2,25 gemonteerd. Heb ook nog wat andere banden mee voor reserve.
Je kan beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen .....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wonky schreef:De dikte.... 2,25 = 5,7 en 2.40 = 6.1 cm breed....
Teken eens twee cirkels, waarvan de éen een omtrek heeft van 5,7 en de de ander van 6,1 en bereken dat eens het volumeverschil tussen de twee cirkels. (Je gaat PI nodig hebben bij de berekening :-q )
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Nou, ik heb de moeite eens genomen om het verschil te 'berekenen', en ik kom uit op 1.84 liter verschil... Dus mocht ik nog een beetje kunnen rekenen (dus als mijn berekening juist is), dan zit er best wel het nodige verschil in.

Natuurlijk is die berekening niet 100% juist, want een band is niet perfect recht, maar rond. En wat me ook opviel: Had beter gelijk dm3 kunnen gebruiken ipv m3 :tong
Gebruikersavatar
cHoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: vr 12 augustus 2005, 09:31
Mijn mountainbike: Ik heb geen mountainbike, Ik heb Mountain Cycles
Contacteer:

Dat is dan wel berekent bij gelijke luchtdruk, maar hoe groter de band hoe minder lucht er in hoeft...
Je komt dus niet uit bij die 1.84 liter uit, maar minder.
Partner In Management Position, that make's you the ho!

Done a update in Fury
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

't Ging over het volume wat je 'extra' zou hebben bij een 2.4 band. Wat je er dan mee doet is een ander verhaal natuurlijk. Daarbij zijn banden van Schwalbe sowieso niet echt de grootte die op de verpakking staat, dus het zal waarschijnlijk nog wel lager uitvallen.
Maar even over het 'extra volume', die 1.84 liter is op verschillende manieren te gebruiken, en één daarvan is dus minder lucht in de bandjes, dus komt het verschil in volume wel gewoon weer terug in extra comfort en controle.
InlineBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 9 december 2008, 00:02
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 - 2010
Contacteer:

Ik ben 'm ff kwijt nu hoor... :D :-q
Wacht op mij!
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Is ook de bedoeling :winkie: Probeer iedereen in de war te brengen zodat ik toch wel gelijk krijg :winkie: :bier:
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

ik heb continental mountainking 2.4 tubeless, met latex (stans)erin in de bergen gereden en moet zeggen prima, nooit lek comfort en controle,en rolt best lekker ook nog.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
VooDoochild
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: di 14 september 2004, 20:28
Mijn mountainbike: Sinaasappel en Pasteitje

Om de vraag van Pike te beantwoorden; Ik denk dat schwalbe nobby nics in 2.25 het prima gaan doen daar.
Ben de laatste jaren diverse keren in de alpen wezen rijden en heb nooit problemen met deze banden gehad.
Op scherpe stenen kun je de zijkant wel eens open rijden, dus Wellicht is het raadzaam om voor de zgn. "snakeskin" uitvoering te kiezen, welke verstevigde/ dikkere zijkanten heeft.

2.4 lijkt leuk en geeft inderdaad meer grip, maar is tevens een stuk zwaarder. Als je met de lift omhoog gaat niet zo,n probleem, maar als je het allemaal wilt fietsen ga je het verschil goed merken.
Er kan inderdaad meer lucht in zo'n band, maar dat kan in een 2.25 ook.
De druk wordt dan gewoon iets hoger. Afbeelding 3 bar is voor de alpen namelijk heel normaal. (ask the locals if you dunea belief me)
Covertly culling gingers.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Ik heb de Mountainking Protection 2.4" besteld. Eens kijken hoe dat rijd tov de 2.2 versie (die in werkelijkheid eigenlijk 2.0" is)
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

uiteindelijk met FA 2,25 gereden. Heerlijk rijden net onder de 2.0 bar Op de band staat dat je tot 2.0 mag gaan, maar aangezien ik niet zo zwaar ben heb ik het risico genomen.
Rijdt een stuk beter dan 2.1 NN van vorig jaar. Meer stabiliteit, meer comfort door de lage druk. Volgend jaar misschien eens 2.4 proberen...

Weet iemand op welke druk je 2.4 FA mag rijden?
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Op de band staat dat je tot 2.0 mag gaan
volgens mij 'mogen' ze tot 4 bar.

http://www.schwalbe.com/nl/nl/fiets/mtb ... 053&info=1" target="_blank
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Plaats reactie