ketting slaat over na vrvng oude ketting0,75%rek (opgelost!)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
dimi3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 september 2013, 10:28

Hallo,

Ik heb mijn oude ketting vervangen die volgens mijn chain checkter meer dan 0,75% maar nog geen 1% was opgerekt.Dus deze ketting heb ik vervangen voor een nieuwe (indentieke) en Jawel hoor
hij slaat over! Vooral op het kleinste blad achter maar ook nog een blad groter, de rest volgens mij niet.

Wat kan dit zijn? Grrrr...
Mijn sugestie zou zijn bramen aan de cassette ???
Ik ga zo oppas om een vijltje te kopen zodat ik dat eerst kan weg vijlen.
maar jahhh Morgen wil ik graag met een tocht mee fietsen en zo is het niet echt leuk :)

Groetjes Dimi3

Probleem opgelost door een nieuw 11 tands kransje te monteren en bij de 13 tands heb ik de bramen er van afgevijlt~! :-q
Laatst gewijzigd door dimi3 op zo 2 november 2014, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ketting en cassette lopen op elkaar in.
Voor morgen: oude ketting monteren en lekker gaan fietsen.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Het is eigenlijk 0,75% dat de grens aangeeft.
Speel op zeker voor je TT, koop een cassette.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
dimi3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 september 2013, 10:28

Maar eigenlijk is het toch gewoon zo dat dit zou moeten werken op elkaar binnen een marge van 1%
Ik snap dat als de ketting te veel is opgerekt dat dat op elkaar inwerkt.
Ik heb al een vijl dus dat zal ik vanmiddag eerst eens even proberen
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Met drie of vier kettingen rijden geeft de langste levensduur.

Vreemd dat het op de kleinste twee kransjes is klinkt als de verkeerde verhouding, dwz. Je rijd teveel op de kleine kranjes, die zijn zeer snel versleten. Ik denk dat bv een 11t het max een kilometer op 50 volhoud, zeker op de mtb met veel vuil en zand.

Kijk bij de xx1 rijders er zitten erbij die na 2500km door hun cassette heen zijn. Rijden voor op een veel te klein blad om dat ene klimmetje te overleven en de andere 95% van de (nederlandse) baan rijd je vervolgens veel te klein achter en slijt de boel als een malle, geen punt als je dat incalculeert en het geld intressseert je niet.
dimi3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 september 2013, 10:28

Ok dat is verhelderen, minder op de kleine krans rijden :)
Heb net de bramen verwijderd en dat heeft wel geholpen voor 13t maar helaas de 11t blijft vervelend doen.
Ik zag op Rose. de dat je daar ook los zo'n tandkransje kunt kopen.
Denk dat ik dat maar eens ga proberen aangezien deze cassete relatief nieuw is (900km??)
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

900KM? Dan heb je je ketting redelijk snel versleten!
Wat voor type ketting had/heb je en wat doe je aan onderhoud?
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
dimi3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 september 2013, 10:28

Ik onderhoud alles goed,
Casette is verder ook nog prima, alleen dat verekte kransje is denk ik dan toch behoorlijk gevoelig
voor slijtage, zal dus ook ander schakel gedrag moeten gaan aanwennen.

Maar ok je vraag.. ik ontvet het allemaal met dusty dan spoel ik het af en zet het weer in de kettingspray.
Geen problemen tot ik wou wisselen met de 2e ketting die ik toen meteen had besteld.
Heb bij fietssportief een combi set aangeschaft .. xt shimano 10v incl ketting.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Aan het materiaal zal het niet liggen dan, misschien de omstandigheden die de ketting verder heeft meegemaakt.
Nieuw 11t kransje kun je natuurlijk wel proberen, dat zijn de kosten niet. Andere cassette kan dan altijd nog.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
CanyonFrog
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 20 januari 2012, 11:34
Mijn mountainbike: Arnhem

Misschien is de chainchecker niet zo heel nauwkeurig? (kan het mis hebben natuurlijk) Je kunt het ook met een rolmaat controleren. Neem 305 mm op de rolmaat en houdt het begin van de rolmaat tegen het midden van een pinnetje. Je komt dan aan de andere kant van de rolmaat ook uit bij het midden van een pinnetje (bij een nieuwe ketting). Zit het pinnetje bij een gebruikte ketting niet op 305mm maar in de buurt van 307mm, dan heb je de 0,75% bijna bereikt en is het tijd voor een nieuwe!
The bike is nothing more than circles turning circles. It’s the human motor that makes it elegant. (Life Cycles)
sted74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4

Kijk nog eens heel goed naar de afstelling van je achterderailleur! Stel hem iets meer naar de 11t af zodat hij onmogelijk mee genomen kan worden door de 13t hierdoor lijkt het dat hij over de tanden van de 11t slipt maar dat is niet zo. In de praktijk zal je zien dat vooral bij kracht zetten de ketting door de tandwiel hoger iets wordt meegenomen! (Tenzij je 11t tanden er echt slecht uitzien)
dimi3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 september 2013, 10:28

Probleem Busted !

Ik heb er een nieuwe 11 tands kransje op gezet 4 euro, En hij fietst weer als de brandweer!
Dat was dus het inderdaad zoals Cube-Elite al beschreef..

Thanx voor het meedenken !
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Hoi dimi3,
Hier precies hetzelfde probleem.
Vrijdagavond nog even snel een nieuwe ketting op mn fiets gezet.
Zaterdagmorgen tijdens de toertocht in Nunspeet maar 3 van de 9 kettingwielen kunnen gebruiken...
Het was gelukkig niet al te zwaar.
Ik heb in 20 jaar nagenoeg alle soorten tandwielen en kettingen wel gebruikt, en mijn conclusie is:

Gewoon middelmatige kwaliteit monteren en opfietsen. Zodra de ketting begint over te slaan cassette en ketting vervangen.
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie