Enduro rijden met de Bluegrass Eagle Golden Eyes

Bluegrass Eagle is een onderdeel van fabrikant MET maar richt zich meer op het zwaardere mountainbikewerk zoals zware trails, enduro en downhill. Ze hebben een breed scala van protectie in hun assortiment en wij gingen op pad met de Golden Eyes helm.

De Golden Eyes is een van de twee open helmen van Bluegrass. De andere open helm is de superbold welke gebruikt wordt voor onder andere Dirt-jumpen. De Golden Eyes valt in de category AM / Enduro Racing /Trail en heeft een In-mould polycarbonaat buitenschaal.
Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal te pas en blijft de wijzer hangen op 334 gram. Een net gewicht voor een stevige Endurohelm.

Om je hoofd te beschermen tijdens valpartijen en laaghangende takken is de helm gemaakt uit een polystyreen binnenschaal met verschillende dichtheden om de klap verdelen over de helm. De binnenschaal is ook een stuk dikker dan we van de kleinere broertjes gewend zijn. Dit omdat de klappen simpelweg een stuk harden kunnen aankomen op technische trails met een aardige snelheid.
Dan is het ook goed om te weten dat de helm een aardig eind doorloopt aan de achterkant van je hoofd. Deze kan namelijk niet genoeg beschermd worden.

Qua maatvoering is de Golden Eyes verkrijgbaar in drie maten. S, M of L.
Het afstellen van de helm doe je door simpelweg aan het stelwieltje van het Safe-T Advanced Fit System te draaien. Het wieltje draai je naar links om de binnenring groter te maken en zodra je hem op hebt draai je hem naar rechts zodat hij lekker om je hoofd zit. Uiteraard is het Safe-T systeem ook in hoogte te verstellen zodat de beter in je nek ligt. Maar dat doe je enkel tijdens de eerste ingebruikname. De kleine silicone strips tegen de achterkant van het Safe-T systeem zorgen voor extra comfort in de nek.
De dames en heren met lang haar zullen teleurgesteld zijn. De helm is namelijk niet uitgerust met een paardenstaart opening. In principe is er is wel genoeg ruimte om je lange haren (in een dubbele staart) tussen de Safe-T en polycarbonaat te doen maar dat lijkt ons niet heel praktisch.

De riempjes zijn gemaakt van Kevlar en ademen een beetje zodat ze niet zo snel aan je gezicht blijven plakken. De afstelmogelijkheid van de riempjes werkt met een heel simpel klemmetje. Je maakt het klemmetje open, zet de riempjes op de juiste plaats en maakt daarna het klemmetje weer vast. Geen gefiedel met doorhalen en oversteken van de riempjes tijdens de eerste afstelling.

Het draagcomfort, zo persoonlijk als het maar is, is vergelijkbaar met de helmen van MET. Je verwacht ook niet anders. Je krijgt een lekker dragende helm welke goed op zijn plaats blijft zitten onder ruige omstandigheden. De anti-allergische padding in de helm is verwijderbaar om deze met de hand uit te wassen.

Op de technische paden zorgen 13 luchtgaten voor de koeling. De luchtgaten zijn een stuk kleiner van formaat dan je bij XC helmen ziet en liggen verzonken in de helm. Het koelend vermogen van de helm is acceptabel maar bij lange hellingen in de volle zon parelen de zweetdruppels al snel langs je gezicht naar beneden. Aan de binnenkant van de helm bevinden zich 3 luchtkanalen welke er voor zorgen dat de rijwind ook daadwerkelijk door de helm gaat in plaats van stomweg tegen je hoofd botst. Een beetje de techniek van een cowboyhoed zodat je schedel niet volledig tegen het dek aan ligt maar een luchtkamer er boven heeft.
Maar voor de frisse herfst-, voorjaars- en wintertochten is de helm een stuk comfortabeler door juist het lage aantal luchtgaten. Een helmmutsje is dan ook niet zo snel nodig.

Het vizier is door middel van 3 inbusschroeven in hoogte verstelbaar of verwijderbaar mocht je deze moeten vervangen na een lichte crash of laaghangende tak.
Het vizier hoger zetten doe je zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. De riem van de goggles zet je vast aan de goggle-klem aan de achterkant van de helm. Zo blijft alles netjes op zijn plaats.

Voor de veiligheid is er ook een apart achterlicht te verkrijgen voor de helm welke je vastmaakt aan het Safe-T wieltje. Zo heb je dus altijd je lampje bij als je een late tocht gaat maken.

Het lampje is uitgerust met een lichtsensor dus zodra je door een tunnel of donker gedeelte rijdt gaat deze vanzelf aan en op het moment dat je weer in het licht komt sprint hij na 15 seconden weer uit. 6 High power leds zorgen voor 25 lumen aan licht. Een ingebouwde accu zorgt voor een levensduur van 2,5 uur op de continue stand en 4 uur op de knipperstand. Opladen gebeurd door middel van een USB kabel.

De helm is verkrijgbaar in de maten S (52-57 cm) M (56-59 cm) en L (58-63 cm)
De Golden Eyes is beschikbaar in de kleuren: Zwart, zwart/rood, donkerblauw/oranje, maangrijs en oranje.
De adviesprijs bedraagt € 100,00

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/helmets/golden-eyes

LEES DIT HIERNA

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER