Trails rijden met de SRAM Guide T Brakes

Op het moment dat het flink bergaf en technisch wordt wil je verzekerd zijn van goede remkracht. Wij monteerden de 4 zuiger-remmen van SRAM op de Trailbike en gingen op pad.

Nadat we het pakket hebben geopend valt direct het grote schuin geplaatste oliereservoir op wat de rem zijn bekende uitstraling geeft. Een beetje afgekeken van de oude Juicy remmen van Avid. Niet raar op  zich want ze komen uit hetzelfde huis.

Voordat we de remmen op de bike monteren komt eerst de oude keukenweegschaal tevoorschijn. Met de remleidingen op volle lengte tikt de voorrem 290 gram aan en de achterrem 309 gram. Er gaat dan nog een paar gram af tijdens het inkorten van de leiding al zal dat niet veel zijn.
Qua poespas zit er weinig op de remmen. De Guide T is dan ook het kleinste broertje in het assortiment. Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan en zo blijft het prijskaartje ook aangenaam.

Maar wat je wel krijgt is het volgende:
- Een lichtgewicht remklauw met vier zuigers van 14/16 mm doorsnede
- S4 caliper met een gesmeed aluminium body en rvs Heat Shield technologie
- Bleeding Edge druppelvrije ontluchtingspoort
- Matchmaker compatible
- Tweezijdige remhendel voor makkelijke linkse of rechtse montage

Montage:
We monteren de remmen op onze LTHT Trail Bike, de Ragley Bigwig. De remleidingen lopen bij deze bike gewoon aan de buitenkant dus we hoeven niet te fiedelen met het doorvoeren in het frame.
Uiteraard moeten de remleidingen ingekort worden en het is altijd fijn als dat lukt zonder ze daarna te hoeven ontluchten.

Het inkorten gaat vrij makkelijk. Je schroeft de remleiding uit de hendel en zet de hendel rechtop in een klem of houder. De klauw leg je op de werkbank en met een scherp met snij je de leiding op maat. En nu komt er een goed idee om de hoek. Het inzetstukje bevat namelijk schroefdraad en kun je met een kleine torx gewoon in de leiding draaien. Hierna schroef je het olijfje in tegengestelde richting erop en doe je een paar druppels DOT olie uit het afgesneden stukje op de leiding en in de hendel zodat deze goed vol zit.
Hierna is het een kwestie van insteken en aandraaien. Et Voila, de leiding is ingekort zonder dat je de rem hoeft te ontluchten.

Let wel op. Vergeet niet om als eerste het afdekdopje en rembout om de leiding te schuiven. Je zult niet de eerste zijn die dit tijdens het inkorten vergeet waarna je overnieuw kunt beginnen.
Draag tevens handschoenen en bras niet teveel met de olie. De DOT is namelijk een stuk agressiever dan minerale olie.

Mocht je door de tijd heen de remmen toch willen/moeten ontluchten dan is dat dankzij de Bleeding Edge poort een schone en druppelvrije klus.

Nadat de remmen zijn gemonteerd stellen we het bereik van de remhendel af. Gezien mijn grote handen gaat de remhendel een flink eind naar buiten en dit doen we door middel van een kleine inbus. Dit werkje doe je het beste in de garage of tijdens het eerste afstelrondje. Een multitool kan namelijk de bocht niet halen om dit af te stellen dus een losse inbussleutel is nodig.
Ondanks de SRAM NX groep op de bike hebben we de remmen niet gemonteerd met matchmaker. Voor een cleane look is dit uiteraard mogelijk.

Maar als we eerlijk moeten zijn. Op het moment dat de bike meegaat op vakantie hebben liever alles los van elkaar. Mocht er een rem of shifter kapot gaan dan is een reserverem of shifter uit de kist binnen no time gemonteerd en kunnen we de dag daarop weer biken. Een matchmaker of A/B spec hendel wil op vakantie nog wel eens roet in het eten gooien.

Time to hit the trails:
Na montage is het uiteraard tijd om de paden op te gaan. Als eerste doen we een rondje om de kerk om te luisteren of alles goed loopt en aanvoelt.
Na een geslaagd testrondje nemen we de bike mee naar het Zuiden en naar de technische trails in de Ardennen.

Bikers welke bekend zijn met de remmen van SRAM kennen het soepele gevoel wat de remhendel geeft. Het punt dat de blokjes contact maken met de schijf wordt duidelijk gevoeld maar verwacht geen aan/uit rem. De remkracht wordt namelijk gemoduleerd overgebracht. Op het moment van contact maken ga je "langzaam" de remkracht opvoeren tot je de maximale remkracht bereikt.
Het eerste gedeelte van de slag is vooral prettig tijdens het oefenen van wheelies en biken over gladde ondergrond waar je niet wilt dat je banden direct blokkeren met alle gevolgen van dien.
Maar wil je een echte aan/uit rem dan stap je liever over naar een ander merk.
Afgelopen zomer tijdens de droge maanden waren we in ieder geval heel erg blij met het modulerend karakter van de remmen. Even de hendel aantippen om een beetje snelheid eruit te halen zonder blokkerende wielen. Geen vuiltje aan de lucht.

Qua remkracht zit het ook goed. Gemonteerd met een 200 mm Centerline schijf voor en 180 mm achter hebben we genoeg remkracht en koeling om een tractor tot stilstand te brengen. En de Bigwig valt toch wel een beetje in deze categorie.
Maar nu komt het grote verschil tussen het kleine en grotere broers tevoorschijn. Om de maximale remkracht te verkrijgen moet je de hendel een stuk verder inknijpen. Nu is dit geen probleem met grote handen en nieuwe remblokjes. Maar op het moment dat de remblokjes versleten raken moet je de hendel heel wat verder inknijpen. Met kleinere handen kan het zijn dat je de hendel tot aan het handvat moet trekken om maximale remkracht te krijgen.

Maar het is niet helemaal een nadeel dat de hendel aangeeft dat de blokjes versleten raken. Want zonder dat je de blokje in de klauw controleert weet je dat ze op aan het raken zijn en kun je ze tijdig vervangen.

Het vervangen van de blokjes lost dit probleem dan wel direct op. En je kunt dan direct van de mogelijkheid gebruik maken om de organische blokjes te vervangen voor gesinterde welke een stuk langer meegaan in natte omstandigheden.

De SRAM Guide T Brakes zijn budgetvriendelijke remmen welke goede prestaties leveren tijdens Trails en All Mountain rijden.

De adviesprijs van de rem bedraagt  € 117,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sram.com/sram/mountain/family/guide-brakes#sm.0001oyk1z19jmepyycx1g39xekq37

LEES DIT HIERNA

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER