Je wielen beschermen met de Vittoria Air-Liner

Carbon velgen, Enduro- en XC wedstrijden, of gewoon lekker All Mountain tochten. Je velgen krijgen heel wat voor hun kiezen en het voelt gewoon goed aan als je weet dat ze beschermd zijn. Wij gingen de werkplaats in en monteerden een setje Vittoria Air-Liners in onze banden. Lage druk rijden zonder zorgen dat je velgen een deuk oplopen.

Of erger natuurlijk. Want ondanks dat carbon heel wat kan hebben is het zuur als je per ongeluk een dikke snakebite krijgt en op een steen klapt. Dit gebeurd natuurlijk altijd tijdens een dikke afdaling met als gevolg een scheur in je carbon velg of een deuk in een aluminium velg. Zonde.

Om de wielen van onze Long Travel Hardtail te beschermen hebben we deze uitgerust met de Vittoria Air-Liner.
Kort door de bocht is de Air- Liner niets anders dan een hoogwaardige polymeer slang. Ik hoor je nu al denken:"Oké, dus ik kan in de bouwmarkt gewoon even een stuk slang halen en deze in de wielen stoppen. Een stuk goedkoper niet?"
Nou nee, niet echt. Vittoria heeft namelijk het denkwerk voor jullie gedaan en de polymeersoort is dan ook geen standaard schuim wat je in verpakkings- of isolatiematerialen vindt. Het schuim is "A New Generation Polymer" en de hele liner doorloopt het core proces wat de kernvorming veranderd maar niet de structuur van het polymeer. Dit resulteert in een schuimsoort met een super lange levensduur. Vittoria claimt onder normaal rijgedrag een levensduur van 2000 uur. Onder run-flat omstandigheden kun je nog steeds één uur downhill rijden voordat de liner beschadigd raakt. En dat is toch een hele flinke afdaling.

Maar het gaat niet alleen om de structuur van de liner maar ook de vorm. Aan de boven en onderkant zitten luchtkamers welke er voor zorgen dat je de luchtdruk in de band makkelijk kunt aanpassen. Want bij te weinig luchtvolume is er namelijk ook weinig tuning mogelijk. De zijkanten van de liner hebben een flink contactoppervlak zodat ze lekker tegen de wangen aandrukken bij vervorming van de band. Dit zorgt er tevens voor dat de zijwangen iets minder ver ingedrukt worden. Dit komt het bochtwerk dan weer ten goede.

En dan nu de praktijk.
Het monteren van de liner stelt weinig voor. Je knipt hem op maat, maakt er een paar gaatjes in van vier millimeter. Monteert de band, pompt hem op en maakt een kant los. Liner erin en vastmaken met de tayrip. Andere kant van de band er op. Band er weer af en liner eruit omdat je het ventiel vergeten bent...
En tijdens het oppompen verbaas je jezelf dat je na een paar slagen de band al op druk hebt. Op zich niet zo raar omdat het luchvolume in de band drastich gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan.
Als voor en achterband hebben we gekozen voor de nieuwe Vittoria Martello, een dikke All Mountain band voor diverse weers- en grondomstandigheden. Een band die goed past op onze Long Travel Hardtail. Tijdens de eerste paar kilometers laten we de druk onderweg langzaam zakken totdat we in de "sweet spot" terecht komen. En de Martello's laten zich graag op lage druk rijden en met 1.5 bar in de banden hebben we tonnen grip maar voelen we tijdens het raggen over boomwortels geen doorslag naar de velg. Dit geeft een goed gevoel en je hebt de neiging om de gaskraan net iets verder open te draaien.

Een bijkomend voordeel van de liner is dat de achterkant iets minder stuitert. Dit omdat de gereduceerde luchtkamer minder skippybal effect heeft en er voor zorgt dat je band een iets langzamere rebound heeft. Iets wat je vooral zult merken met dikke + banden en hardtails.
In de bochten voel je dat de wangen iets minder vervormen en je een beetje extra grip creëert. Zo kun je net iets harder door de bocht wat de wedstrijdrijders onder ons zeker zullen waarderen.
Onderweg laten we ook een enkele keer de lucht helemaal ontsnappen om te zien hoe dit werkt. Verrassend goed en genoeg om nog even voorzichtig naar beneden te rollen of thuis te komen over een glad pad. (mocht je niets bij hebben om de band te repareren.

Qua degelijkheid hebben we een goed vertrouwen in Vittoria en de liner laten we komende seizoenen lekker rond de velg liggen, net zoals de Martello's, daar zijn we nog lang niet mee klaar. Dat scheelt weer velgen slopen en nieuwe kopen!

De Vittoria Air-Liner is verkrijgbaar in verschillende maten.
S (1.9" - 2.25") 90 gram.
M (2.25" - 2.5") 165 gram.
L (2.5" - 2.7") 200 gram.
XL (2.7" - 4.0") 234 gram.

De adviesprijs bedraagt € 69,99 

Voor meer informatie over de Air-Liner klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/air-liner-accessories.html

De Vittoria Martello's zijn verkrijgbaar in de maten 27,5 (2.8"), 27,5 (2.35") en 29 (2.35")
De adviesprijf bedraagt € 59,99

Voor meer informatie over de Martello's klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/martello-all-mountain.html

LEES DIT HIERNA

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER

Leenders Fietsen in Hengelo opent met totaal vernieuwd concept

Meer dan een winkel, een ervaring Het bekende Experience Center aan de Pasmaatweg heeft een…

LEES VERDER