Afgelopen week introduceerde Trek drie “nieuwe” mountainbike helmen met verbeterde Wavecel technologie. Voor beginners, trail rijders en doorgewinterde Endurobikers. Voor ieder wat wils. Wij gingen alvast op pad met de nieuwe Trek Rally Wavecel helm. In een modern zand kleurtje welteverstaan.
De Trek Rally Wavecel is een helm gemaakt voor het rijden van singletracks en trail. Dit gepaard met enkele nieuwe features welke we nog niet zijn tegengekomen. Een van de nieuwigheden zijn de grotere cellen van de Wavecel kern. Het valt, in vergelijking met het vorige Rally model, amper op maar deze zijn 10% groter geworden. De vorige versies waren, zo nu en dan, namelijk een beetje warm.
De proef op de som nemend, zijn we tijdens een 30 graden tocht in de volle zon gaan fietsen door de vers bloeiende heide en we kunnen zeggen dat de helm inderdaad een stuk beter koelt dan de vorige generatie. Een bijkomend voordeel van de grotere cellen is dat de helm ook een kleine 15 gram lichter is geworden. Dat terwijl deze er optisch zwaarder uitziet. Wat natuurlijk ook een pluspunt voor de koeling is zijn de 2 koelsleuven welke in de voorkant van de helm zitten. Deze sleuven lopen door de foam heen en zitten op het laagste punt waar we ooit ventilatie gezien hebben.
We begrijpen dat niet iedereen van Wavecel gehoord heeft en een paar jaar geleden hebben we hier de volgende uitleg aan gegeven: “Wavecel is een comprimeerbare celstructuur aan de binnenzijde van de helm welke werkt als een kreukelzone die de impact-energie van een botsing absorbeert. Om de energie van een zijdelingse impact op te vangen, verandert de materiaalstructuur van WaveCel in drie opeenvolgende stappen.
De celstructuur buigt mee en vangt de eerste frictiekrachten op. Daarna verkreukeld de structuur, net als een autobumper bij een botsing en ten slotte verplaatst WaveCel de impact-energie weg van je hoofd.”
Dat de helmen niet alleen in de presentatie veilig zijn bewijst de 5 sterren waarmee de helmen beloond worden door Virginia Tech.
Voordat we op pad gaan leggen we de helm op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 380 gram voor de helm in maat S. Dit is 10 gram lichter dan de vorige generatie. Niet veel maar wel lichter.
Om de helm op maat te maken is deze voorzien van het bekende BOA systeem. Je draait simpelweg aan het BOA wieltje en de helm past zich door middel van een dunne staalkabel netjes aan. De kinbanden zijn niet voorzien van klemmetjes maar blijven door middel van frictie op hun plaats zitten. Om de bandjes onder je kin bij elkaar te houden doet een Fidlock netjes zijn werk.
Omdat het een trail helm is, loopt deze aan de achterkant verder door om de achterkant van je hoofd te beschermen tijdens een crash. Voor dames met een ponystaart is er genoeg ruimte tussen de BOA sluiting en helmrand.
Het vizier is in drie posities te plaatsen. Normaal, middel en hoog. Het mooie van dit nieuwe vizier is dat er 2 houdertjes in zijn gemaakt waar je de pootjes van je zonnebril in kwijt kunt. Handig voor als het weer ineens omslaat of je simpelweg je bril even af wilt doen.
Er is ook plaats om goggles te dragen onder deze helm en aan de achterkant is een frictie strook gemaakt waar je helmstrap overheen valt. Voor de GoPro filmers of Trek helmlampen te plaatsen is er de verwijderbare Blendr Magetic Mount. Deze klik je in een van de koelgaten van de helm en dankzij de magneet zit deze netjes op zijn plaats. Heb je hem niet meer nodig dan kun je hem eenvoudig verwijderen.
Over koelvinnen. We hebben het al gehad over de twee extra koelsleuven aan de voorkant van de helm, maar je wilt ook weten hoeveel er in totaal zijn. Voor de totale koeling is de Trek Rally voorzien van 16 ventilatiegaten. Meer dan genoeg om je hoofd koel te houden.
De Rally komt ook in een mooie zand- of kolenkleur. Zelf zijn we erg gecharmeerd van de zandkleur en deze past mooi bij de rest van de accessoires en fietsen.
De adviesprijs van de Trek Rally Wavecel bedraagt € 169,99 en voor meer informatie klik je op:
https://www.trekbikes.com/nl