Canyon Exceed CFR Team 2021. Een racebak pur sang

Strakke lijnen en een vernieuwde kabelloop door het balhoofd. Flatmount brake aan de achterkant, zadelpenklem in het frame en een totaalgewicht van 8,90 kg voor maat XL. Dit is toch een van de dikste XC hardtails van dit moment.

De Exceed is, naast de volgeveerde Lux, het hardtail paradepaardje van Canyon. In 2015 is de Exceed uitgebracht als een van de lichtste productiemodellen welke op de markt te verkrijgen waren. In de afgelopen vijf jaar is er dan veel veranderd op carbon gebied en de nieuwe Exceed CFR wordt gemaakt van Eenhoornhaar Carbon. Klinkt redelijk magisch, niet?

Qua gewicht in ieder geval wel. Het frame weegt slechts 835 gram voor maat M. We hangen onze testbike, in maat XL, aan de weeghaak en deze blijft steken op exact 9.00 kg. Dat is inclusief 2 bidonhouders, fietsbel, Garmin houder en de banden tubeless gemaakt en gevuld met latex. Echt een lichtgewicht eenhoorntje, daar is niets over gelogen.canyon

Frame:
Voordat we op pad gaan met de CFR Team werpen we een korte blik op het frame en afmontage. Het frame straalt strakke lijnen uit maar wat opvalt is de lange zitbuis. Daar waar andere frames en merken steeds korter worden is dit een "ouderwets" lange zitbuis. Wel met een hoek van 75 graden wat het een efficiente klimmer maakt. De balhoofdhoek is met 69 graden ietsje slacker geworden en daardoor is de reach 10 mm langer dan het vorige model.

De zadelpenklem is net als bij de Inflite in het frame gemonteerd en de kabels gaan door het balhoofd heen. Dat hebben we nog nooit eerder gezien en dit ziet er dan ook knetterstrak uit. De achterrem, shifter en dropperkabel lopen dus gewoon door het balhoofd heen.
In het frame is, bij het balhoofd, ook een IPU gemonteerd. Een Impact Protection Unit. Deze zorgt ervoor dat je het stuur niet verder kan draaien dan +/- 80 graden en daardoor het frame en kabelloop beschermt.canyon

Uiteraard zijn het frame en vork uitgerust met boost naven en heeft het frame een bracket van 92 mm breed gekregen. Alles om zoveel mogelijk power in je aandrijving te krijgen. De staande achtervorken hebben dan ook geen brug zodat modder iets makkelijker afgevoerd wordt.
Wat we niet eerder hebben gezien bij een XC Hardtail is de flatmount disk bevestiging aan de achterkant. Dit maakt het geheel weer net iets strakker.

We halen dus enkele ingredienten uit het frame welke we eerder hebben gezien bij de Cyclocrosser van Canyon, namelijk de Inflite.
Wat we ook nog niet eerder gezien hebben is de SRAM UHD derailleurpad. Dus geen 2 verschillende pads meer maar eentje waar alles op past.canyon

De afmontage:
Aan de voorkant vinden we een Fox 32 Step Cast vork. Een shimano XTR groepset zorgt voor het schakelen en afremmen van de bike samen met een carbon Race Face Next 34T crankstel. De wielset komt uit het huis van DT-Swiss en zijn de carbon XCR 1200 wielen. De banden zijn een Maxis Ikon 2.35 aan de voorkant en een Maxxis Aspen 2.25 aan de achterkant. Om te sturen hebben we Canyon's XC Cockpit stuur/stuurpen combinatie en bovenop de Flex zadelpen zit een Selle Italia SLR zadel met carbon rails. Eigenlijk niets verrassend, gewoon een top afmontage.canyon

Onderweg:
We hebben de bike losgelaten op de paden van Brabant en vaste route van Meyel en Neerkant, waar Meyel 10 km aan bochten bevat.
De eerste tocht starten we van huisuit en strekt zich in een lijn in de richting van Boxtel. Stukken vaste route combineren zich met gravelpaden en karresporen. Bij het eerste pad wat we inslaan merk je direct dat je met een volbloed racemachine onderweg bent. Alle energie wordt aan de wielen doorgegeven en de bike schiet er dan ook direct vandoor. De CFR Team heeft een Flex zadelpen en geen dropperpost zoals zijn duurdere broertje. En eerlijk gezegd zijn we daar heel blij mee. Comfort komt namelijk niet voor in de lijst. Het frame is gewoon hard en stijf en het beetje comfort aan de achterkant komt uit de banden en flex pen. Zelfs het zadel is hard met zijn carbon rails en tijdens het Greenlanen is een ander zadel dan ook geen straf. Maar dit is heel persoonlijk want sommige bikers zouden het namelijk een heerlijk zadel vinden.canyon

Langs het kanaal op de Schelde Rheinroute hebben we aardig de wind op de kop en leggen we onze handen op het midden van het stuur. Deze heeft bij de stuurpen de vorm van een drakenvleugen waar je lekker je handen op kunt leggen als je flink aan het stampen bent op een gravelpad. Een beetje oud Nederlandse wind tegenstijl op de stadsfiets ;)

Zodra we de bike loslaten op de kronkelige route van Meyel komt deze dan helemaal los. De bike laat zich lekker snel van oor tot oor leggen en nodigt uit om flink de gaskraan open te draaien. De aandrijving met 34 tands aan de voorzijde en een 10-51 cassette heeft een prima bereik. Ligt genoeg om steil te klimmen en met de 34 - 10 heb je een prima verzet om > 35 km/h te trappen met +/- 80 rpm. 
Dat de bike snel is merk je aan alles, remmen, insturen, vasthouden en weer op het gas. Dat is waar het om gaat. Een rondje Meyel laat onze hartslag dan ook flink omhoog schieten en we zijn blij met de korte verbindingsroute naar Neerkant zodat we even op adem kunnen komen en het spelletje nog een keer doen.canyon

Qua componenten doen ze allemaal prima hun werk. XTR remmen met 180 mm schijf aan de voorzijde zorgen voor meer dan voldoende remkracht en de 1x12 met dubbel afschakelen doet zijn werk zoals je het verwacht.

De Fox voorvork is niet zo strak in de poten als we gewend zijn en er zit dan ook en kleine vertraging in van een paar milliseconden. Dit merk je vooral als je, zoals wij, van bikes afkomt welke allemaal 35 mm vorkpoten hebben. Een paar uurtjes later begint dit dan ook al minder op te vallen. Minpunt is de remote van de lockout. Deze staat standaard "uit" en als je de hendel indrukt staat de vork "aan". Tevens tikte ik redelijk vaak met mijn duim tegen de hendel van de lockout. Heb je grote handen dan kun je deze beter aan de binnenkant van de remhendel zetten zodat je meer ruimte hebt.
Maar om eerlijk te zijn verwachten we dat bij een bike van dit caliber de remote gewoon met een matchmaker aan de shifter zit.

Conclusie:
Canyon's lichtste XC hardtails welke er op dit moment is en gemaakt om mee te knallen. Dit is een volbloed racemachine waar geen compromissen mee zijn gesloten.

De adviesprijs van de Canyon Exceed CFR Team bedraagt € 5699,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-bikes/cross-country-bikes/exceed/exceed-cfr-team/2643.html?dwvar_2643_pv_rahmenfarbe=WH%2FBU

LEES DIT HIERNA

Canyon lanceert de nieuwe Neuron:ONFly

Canyon's eerste speciale lichtgewicht e-MTB maximaliseert je tijd op de fiets door optimaal gebruik…

LEES VERDER

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER