De lichtere & sterkere Shimano EP8 E-Bike Motor

Met de Shimano EP8 introduceert de fietsgigant een compleet nieuwe E-MTB-aandrijving die de succesvolle en baanbrekende E8000 zal opvolgen. Qua maximale power haalt hij de concurrentie in, en gewicht zelfs onderuit. 

Shimano EP8

We draaien de klok een beetje terug en het is het jaar 2016. Met de E8000 introduceert Shimano zijn eerste eigen middenmotor speciaal voor e-mountainbikes, en met technische gegevens die toen bijna niet te geloven waren, veroorzaakte dat nogal wat opschudding. Met 2,9 kg was de motor een flinke kilo lichter dan het topmodel van Bosch destijds - met een vergelijkbaar maximumvermogen en een compacter ontwerp. De Japanners stoppen ook een geïntegreerd freewheel in de behuizing en tillen het eMTB-segment naar een nieuw niveau met de dynamische trail-modus - Bosch zou amper een jaar later reageren met zijn eigen eMTB-modus.

Met de lancering van het nieuwe e-bikesysteem van SHIMANO, genaamd SHIMANO EP8, worden de twee kernelementen van e-biking - de hardware en de software - naar een nog hoger niveau getild wat leidt tot systeemgestuurde e-bikecomponenten die alles aankunnen: van premium mountainbike en wedstrijdraces, tot trailrijden, crosscountry, gewoon MTB, trekking en offroad avonturen.

Shimano’s tweede generatie e-MTB systeem zit boordevol met nieuwe functies die ontworpen zijn om de prestatienorm van de EP8 tot de beste ooit in de geschiedenis van Shimano’s e-biking te maken. De unieke kenmerken van de SHIMANO EP8 zijn de krachtigere, maar lichtere en soepelere pedaaltred die het systeem biedt, de netjes geïntegreerde en geluidsarme aandrijfunit, die ook efficiënter koel blijft en een betere rijluchtweerstand biedt dan zijn voorgangers.

Shimano EP8

Daarnaast bieden de twee vernieuwde mobiele apps – de E-TUBE PROJECT-app en de E-TUBE RIDE-app – rijders meer displaymogelijkheden en een betere controle over de eigenschappen van hun aandrijfunit.

Het nieuwe systeem volgt de aloude e-bikeprincipes om een natuurlijk gevoel te creëren met een controleerbaar hoog vermogen wanneer je dat het meest nodig hebt, verpakt in een totaal SHIMANO-systeempakket. Van de e-bike-aandrijfunit tot de aandrijflijn en de remmen, het is het prestatieniveau dat je verwacht van een merk met een bijna ongeëvenaarde ervaring in het mountainbiken.

EP8 Hardware

Drive unit

De nieuw EP8 aandrijfunit (DU-EP800) is in staat om 85Nm koppel te genereren om ook de zwaarste paden en steilste beklimmingen te overwinnen. Deze toename van het vermogen met 21% ten opzichte van zijn voorganger de SHIMANO STEPS E8000, gaat gepaard met een 300 gram gewichtsvermindering tot 2,6 kg (10% vermindering) dankzij een nieuwe magnesium behuizing van de aandrijfunit. Dit lage gewicht en hoge piekvermogen maken hem tot één van de beste aandrijfunits in zijn klasse wat betreft prestatievermogen/gewicht.

Shimano EP8

De toename van het power-to-weight wordt ook nog aangevuld met een verbetering van het rendement van de accu. De luchtweerstand (de frictie die gepaard gaat met een pedaalrotatie, die vooral merkbaar is bij gebruik van het systeem zonder vermogen) is met 36% verminderd (ten opzichte van E8000) dankzij een vernieuwde afdichtingsstructuur en een geoptimaliseerd ontwerp van de versnellingsbak. Deze wrijvingsreductie zorgt voor een verbeterde efficiëntie van de accu wanneer de aandrijfunit actief is, of voor een soepeler rijgedrag bij het trappen zonder ondersteuning - wanneer de motor is uitgeschakeld of wanneer er boven 25 km/u wordt gereden. Samen met de wrijvingsreductie zorgt een verbeterd koppelingsmechanisme voor een soepelere uitschakeling bij het trappen boven 25 km/u.

Dat verhoogde koppel gaat ook niet ten koste van het geluid. Integendeel, de nieuwe EP8-aandrijving is stiller en werkt op hetzelfde niveau als de E7000, zodat je je op het parcours kunt concentreren. Bij dit alles is de kleinere magnesium aandrijfunit voorzien van verbeterde warmtegeleidende eigenschappen – met herziene interne onderdelen (geoptimaliseerde tandwielstructuur en nieuwe EW-SD300-kabels) om de koeling te optimaliseren en de prestaties te bevorderen bij toepassen van een maximaal koppel op lange, steile beklimmingen.

De behuizing van de aandrijfunit is ook meer in lijn met de vloeiende lijnen en hoeken van de fietsframes, wat de bodemvrijheid verbetert en, samen met de interne accu’s, de met SHIMANO EP8 uitgeruste fietsen uitermate gestroomlijnd maakt.

Shimano EP8

Al deze factoren samen zorgen voor een natuurlijke en verfijnde vermogensafgifte van een lichtere, stillere, compactere en krachtigere motor met minder trapweerstand en een toename van de actieradius met 20%.

Technische kenmerken:

  • De EP8 aandrijfunit heeft een Q-factor van 177 mm en wordt geleverd met eigen crankstellen die leverbaar zijn in een nieuwe lengte van 160 mm (ook 165/170/175 mm).
  • Het systeem is standaard uitgerust met de nieuwe SHIMANO XTR/XT/SLX/Deore aandrijflijn met 12 versnellingen, met Dynamic Chain Engagement+ (12 versnellingen) en drie kettingbladopties (34T/36T/38T).
  • DU-EP800 gebruikt hetzelfde patroon voor de montage op het frame als de DU-E8000 en de DU-7000 wat betekent dat fabrikanten hetzelfde framedesign kunnen gebruiken tussen meerdere SHIMANO-aandrijfunits.
  • SHIMANO EP8 is ook compatibel met mechanische schakelsystemen (9/10/11/12-versnellingen), Di2 systemen (11 versnellingen) en interne naafversnellingssystemen (11/8/7/5 versnellingen). Met name de EP8 is volledig compatibel met de onlangs geïntroduceerde NEXUS Inter-5, waardoor het hoge vermogen van de interne Shimano naafversnelling voor de city&trekking-stijl echt werkelijkheid wordt.
  • Een nieuwe kettingkast (CD-EM800) is ook leverbaar. Het nieuwe, modderafstotende ontwerp zorgt voor extra kettingbehoud en is compatibel met SHIMANO STEPS systemen met 11 versnellingen en 12-versnellingen met 56,5 mm of 53 mm kettinglijnen dankzij een instelbare ruimte tussen de geleider en de ketting.
  • Het systeem kan worden ingeschakeld via knoppen op de computer, de accu of een in-frame knop (EW-SW300) die zich meestal op de bovenbuis bevindt.

Shimano EP8

Stuurbediening: computer en schakelaar

Het EP8-computerbeeldscherm (SC-EM800) heeft veel externe overeenkomsten met het veelgeprezen E8000-computerbeeldscherm, maar heeft een nieuwe functie waarmee rijders tussen aanpasbare profielen kunnen wisselen. Het EP8-computerbeeldscherm heeft een 1.6” kleurenscherm, dat afleesbaar is in de felle zon, met een compacte en onopvallende behuizing die geschikt is voor veeleisende mountainbikeparcours.

De SC-EM800-computer communiceert draadloos met de SHIMANO’s E-TUBE PROJECT-app via Bluetooth zodat de rijders de kenmerken van de aandrijfunit direct kunnen wijzigen. De SC-EM800 kan ook met externe fietscomputers communiceren via ANT+ om informatie over de versnelling en de accu weer te geven.

Shimano EP8

Voor de bediening van de aandrijfunit kunnen rijders gebruik maken van de nieuwe assistentieschakelaar van de EP8-aandrijfunit, de SW-EM800-L. Hierdoor kunnen rijders schakelen tussen ‘Off’, ‘Eco’, ‘Trail’ en ‘Boost’ ondersteuningsmodi plus de Walk Assist-modus. De schakelaar heeft een verbeterde vorm met concave knoppen met een breder ingangsgebied om ze makkelijker te kunnen indrukken en bedienen. De schakelaar wordt geleverd met de SHIMANO’s I-spec ontwerpstandaard, waardoor hij compatibel is met de hendels van de dropper zadelpen, zoals bijv. de SHIMANO’s SL-MT800-IL. Als alternatief kan de assistentieschakelaar van de aandrijfunit volledig worden verwijderd als de rijders de voorkeur geven aan een andere ondersteuningsmodus via hun EW-EN100-tuimelschakelaar.

Door de schakelaar volledig te verwijderen wordt echter de mogelijkheid van de zeer handige Walk Assist, die op alle SHIMANO STEPS-systemen te vinden is, weggenomen. Deze is voor EP8 mechanische systemen geüpdatet om de intelligente Walk Assist-modus te creëren, wat betekent dat rijders kunnen afstappen en met hun fiets kunnen lopen met ondersteuning van de aandrijfunit. Een dubbele druk op de assistentieschakelaar van de aandrijfunit zorgt ervoor dat de pedalen draaien en de fiets met 4 km/u vooruit beweegt, ongeacht de versnelling waarin de fiets zich bevindt.

Accu’s

Tot de accuopties horen de nieuwste accu’s die SHIMANO in mei 2020 heeft uitgebracht, de twee 630Wh accu’s, de downtube BT-E8016 en de intern BT-E8036 accu of de kleinere, geïntegreerde en sneller oplaadbare 504Wh accu, de BT-E8035-L. Net als hun voorgangers, hebben alle SHIMANO STEPS accu’s een extreem lange levensduur, waarbij ze tot 1000 volledige laadcycli nodig hebben voordat ze tot 60% van hun oorspronkelijke capaciteit dalen, wat in veel gevallen langer is dan de gemiddelde levensduur van een fiets.

EP8 Software

De verfijningen aan de software van EP8’s vormen de andere helft van SHIMANO’s formule voor een natuurlijker aanvoelende e-mountainbike. Dat wordt bereikt door aanpassingen in de manier waarop de drie ondersteuningsniveaus presteren, samen met de aanpassingsmogelijkheden van die modi.

  • De BOOST-modus is nu maximaal 85Nm koppel, bereikt met een laag ingangskoppel van de rijder.
  • De TRAIL-modus is eveneens maximaal 85Nm, maar reageert ook beter op de inspanningen van de rijder, waardoor de accu wordt gespaard bij een ingangskoppel of de stroomtoevoer snel wordt opgevoerd om het maximale uitgangskoppel van 85 Nm bij een ingangskoppel van ongeveer 60Nm te kunnen leveren. Dit is veel sneller dan zijn voorganger en het is dit slimmere ondersteuningsverhoudingsalgoritme dat de TRAIL-modus zo veelzijdig maakt dat het schakelen in de modus voor het grootste deel kan worden vergeten.
  • De ECO-modus stopt bij 30Nm, die op een vergelijkbare manier wordt bereikt. Naast de grotere actieradius kan de ECO-modus natuurlijk ook worden gebruikt om te trainen wanneer de rijder dat wil.

Shimano

Daarnaast is dit alles zeer aanpasbaar, zowel thuis als onderweg via de E-TUBE PROJECT-app, waardoor rijders meer controle hebben over hoe en waar zij rijden. De BOOST-, TRAIL- en ECO-modi kunnen met 10 verschillende niveaus worden aangepast en het koppel kan tussen 20-85Nm worden ingesteld. Er zijn vijf niveaus van startondersteuning beschikbaar en deze kunnen op verschillende rijdersprofielen worden ingesteld, op verschillende soorten ritten (zoals bijv. high-performance /extreem rijden, sportieve uithoudingsrit, enz.) of op verschillende rijders. Al deze informatie kan als voorkeuren worden opgeslagen in berijdersprofielen, bijvoorbeeld een accusparende pendelmodus en high-power technische singletrack-klimmodus. Rijders kunnen moeiteloos tussen deze modi schakelen via het computerdisplay.

Ondertussen kan een geüpdatete E-TUBE RIDE-app door e-bike-rijders worden gebruikt om al hun rij-informatie te monitoren op het scherm van hun smartphone. De schermopties tonen de rijgegevens in de modi in ECO, TRAIL en BOOST plus nieuw toevoegde functies, zoals rijgeschiedenis, live kaarten en gebruiksvriendelijke grafische updates.

Zowel de E-TUBE PROJECT-app als de E-TUBE RIDE-app zijn (vanaf 1 september) te downloaden via de iPhone of Android app stores en zijn volledig compatibel met SHIMANO EP8. Klik op de onderstaande link voor de volledige instructies: https://www.shimano-steps.com/e-bikes/europe/en/service/E-tube.

Labels

LEES DIT HIERNA

Vastgeklikt met de SKS Monkey Bottle

Maar wat valt er nu eigenlijk te vertellen over een bidonhouder? Als eerste is de Monkey Bottle…

LEES VERDER

Wahoo brengt de ELEMNT nu naar je pols

Wahoo's eerste sporthorloge geeft multidisciplinaire sporters een opvallend en innovatief apparaat…

LEES VERDER

AfterShokz nieuwe OpenMove bone conduction koptelefoon

Nu zijn we om eerlijk te zijn geen echte voorstander om te gaan gravelen of mountainbiken met…

LEES VERDER