Gravelracen met de Isaac Hadron Xplore

Isaac Newton. De Hadron Collider en elementen ontdekken. Meer theoretische natuurkunde kunnen we bijna niet kwijt in een gravelbike. Gaan bij het zien van de Hadron Xplore de deeltjes in ons bloed iets sneller stromen? Tijd om deze bike aan de tand te voelen.

Afgelopen jaar zagen we bij Isaac de carbon Torus gravelbike al voorbij komen en het budgetvriendelijke broertje de Hadron. Tijd om de laatste eens aan de tand te voelen tijdens het winterseizoen.

Voor de mensen die niet heel bekend zijn met Isaac even een korte uitleg over het merk. Isaac is opgericht in 2001 en is sinds 2009 in Nederland gevestigd. Het is een Nederlands merk en ontwikkelen, testen en assembleren gebeurd dan ook gewoon in ons eigen kikkerlandje. De inspiratie voor hun fietsen halen ze uit de regio waar ze gevestigd zijn: Zuid Limburg. En laat dat nu een regio zijn waar we zelf graag fietsen en ook vaak te vinden zijn.


isaac
 

De Hadron Xplore welke wij onder onze kont geschoven krijgen is uitgerust met een Shimano Ultegra afmontage. Bij Isaac kun je zelf je fiets samenstellen met keuze uit onder andere Shimano GRX, 105, Ultegra of een Sram Rival of Force groepset. De wielen beginnen bij een DT Swiss C1800 set en lopen uit tot de Fore Five CRD wielen. Zo is er voor ieder wat wils. Een minpunt aan de configurator is dat je niet kunt zien op wat voor cassette de bike draait. Want als je de bike voornamelijk gebruikt op de vlakke wegen dan kies je waarschijnlijk een ander verzet dan iemand die in het Zuiden woont. Maar zodra je bij de dealer bent voor een Isaac kun je dit waarschijnlijk zo veranderen.

Frame en vork:

Het eerste wat ons opvalt aan de Isaac Hadron Xplore zijn uiteraard de looks en de logo's. De metallic groene kleur komt mooi uit als de zon er overheen valt en de donkere logo's geven de bike een sjieke look. Nu is het wel heel erg mooi om zulke donkere en wegvallende logo's te hebben en is dat in onze ogen heel wat mooier dan de schreeuwende witte letters welke je bij de road bikes ziet. Maar je bent wel met iets speciaals onderweg dus een beetje meer opvallend zou niet erg zijn. Een paar tinten grijzer zou het net wat duidelijker maken.
isaac

De Hadron heeft een aluminium frame met hydroformed buizen. De bovenbuis is licht gebogen en heeft een extra versteviging bij de balhoofdbuis. De kabels lopen netjes door het frame en maken het zo een strak geheel. Je hoeft niet bang te zijn dat de interne kabels geluid maken op het moment dat je onverhard rijdt. Zelfs op de meest hobbelige singletracks blijft de bike muisstil. Heerlijk om in alle rust door het bos te knallen op een lekkere doordeweekse zondag.

De voorvork is gemaakt van carbon en ziet er dik en stijf uit. En zo voelt hij ook aan. De bike laat zich messcherp sturen met een ietwat nerveus karakter. Niet zo nerveus als een volbloed cyclocrosser maar ook niet zo rustig als een volbloed gravelbike. Nee, dit is een bike die niet misstaat bij de Nederlandse en Belgische wintertourtochten. Ook op de singletracks laat hij zich makkelijk en snel van oor tot oor leggen. De bike geeft een goed vertrouwen in de bochten en je bent al snel geneigd om zonder te remmen de bochten in de schieten. Dit met als gevolg dat je voorwiel even wat grip mist en de bike over het wiel doorschiet. Even een voetje aan de grond, opvangen, terug op de pedalen en weer op het gas. Jep, dit beestje wil vooruit en dat is dan ook natuurlijk leuk om te doen.


isaac

Wat opvalt tijdens het rijden over singletracks en hobbelige paden is dat de voorkant een stuk comfortabeler aanvoelt dat we gedacht hadden. Zo'n dikke carbon vork toont namelijk alleen maar stijf en dik. Maar het valt op hoeveel hobbels er door frame en vork uitgefilterd wordt. Vergelijk het niet met een geveerde mountainbike want dan kom je natuurlijk van een koude kermis thuis. Een beetje masochistisch gedrag heb je ook wel nodig als je toertochten gaat rijden op een gravelracer. De meeste tochten welke we rijden bevatten vaak een wat langere aanrijroute, slechte asfaltpaden of brede gravelwegen. Hier rolt de bike gewoon lekker overheen maar is hij wat minder stabiel, dit door het felle karakter van de bike. Wel iets om rekening mee te houden als je de bike aanschaft. Maar ook na tochten van > 4 uur in het zadel hebben we geen enkele last van onze rug en polsen.

Tijdens de langere tochten welke vanaf het voorjaar beginnen wil je natuurlijk wat extra spulletjes meenemen. De bike heeft nokjes op de voorvork en achterbrug voor dragers. Genoeg ruimte voor kamperspullen als je wilt gaan bikepakken of op fietsvakantie gaat.

Om het comfort wat extra te verhogen hebben we heel snel de Challenge Gravelgrinder 38mm banden vervangen door een setje WTB Nano's 40mm. Niets mis met de Challenge bandjes en als je niet al te gekke dingen gaat doen een prima bandje voor 3 seizoenen van het jaar. De WTB banden rijden we op 2,5 bar. Hard genoeg voor een lage rolweerstand en zacht genoeg om boomwortels te dempen.

Afmontage:

De Hadron is afgemonteerd met een Shimano Ultegra groep maar voordat we deze bekijken hangen we de bike aan de weeghaak en deze blijft steken op 9,3 kilo (framemaat L, inclusief magped pedalen, bidonhouder en WTB Nano Banden). Een heel net gewicht voor een aluminium gravelracer.
isaac

De Ultegra groep is een oude rot in het veld en doet zonder morren en onder de zwaarste omstandigheden zijn werk. Zelf compleet onder de modder in de meest erbarmelijke omstandigheden schakelt de derailleur van tand naar tand. Het schakelen was tijdens de eerste tochten even wennen omdat het aangrijppunt van de shifter een stuk verder weg licht dan we gewend zijn. Dit zou een stuk eerder mogen zijn zoals we gewend zijn van de Sram Rival shifters. Qua soepelheid hebben we er niets op aan te merken.

De remkracht van de Ultegra's is erg goed en met de 160 mm Ice Tech schijven heb je flink wat remkracht en koeling tijdens lange afdalingen. In de Alpen hoef je dan ook niet bang te zijn voor fading van de remmen. Een betrouwbaar gevoel zodat je niet tot verrassingen komt te staan.

Qua verhouding draait de Hadron op een 50-34 crankstel met aan de achterkant een 11-28 cassette. Over het crankstel zijn we prima te spreken. De ketting loopt lekker soepel over de 50 tanden maar een gravelracer hoort in onze ogen minstens een 1 op 1 verhouding te hebben. Een 11-34 cassette zou de bike beter staan. In het terrein zijn de tussensprongen van de 28 tandjes net te klein en moet je vaak 2 keer schakelen om het juiste verzet te vinden. Een heel verschil met het rijden over het asfalt in een groep waar je liever kleinere stapjes maakt. Het valt dan ook op dat we tijdens de tochten in het terrein veelal het 34 blad gebruiken in plaats van het 50 blad.


isaac
 

Om alles in beweging te brengen is de bike uitgerust met een setje DT-Swiss C1800 wielen met 100 x 12 mm steekas aan de voorkant en 142x12 mm steekas aan de achterkant. Stijve en vooral sterke wielen die tegen een stootje kunnen. Met 23 mm binnenbreedte vallen de banden mooi rond de velg. Tijdens het versnellen geven de wielen geen krimp en na heel wat gestuiter op de tracks is er nog geen slag te ontdekken in de wielen. Eigenlijk niet verwonderlijk met onze ervaring met DT-Swiss wielen.

De rest van de componenten (zoals stuur, stuurpen, zadelpen en zadel) komen uit het huis van Isaac en zijn gemaakt van aluminium met een subtiel zwart Isaac logo erop. Het zadel zit prima maar niet iedereen heeft dezelfde bekkenstructuur en zoiets is dan ook heel persoonlijk.
Het stuur is in het horizontale gedeelte opgedikt en vlak aan de bovenkant. Dit is prettig om je handen rust maar mocht voor de bikers met grote handen gerust iets breder zijn. Het stuur loopt, zoals je van een gravelbike verwacht, met wat flare naar buiten toe. Niet teveel maar net genoeg om wat extra vertrouwen te geven in afdalingen en technische stukken.

Conclusie:

De Isaac Hadron Xplore is een gravelbike van Nederlandse bodem voor bikers die zo nu en dan flink gas willen geven op de tracks. De bike geeft een goed vertrouwen en de looks geven hem een sjiek uiterlijk.

De adviesprijs van de Isaac Hadron Xplore Ultegra bedraagt € 2599,-
Voor een Shimano 105, GRX of Sram Rival afmontage bedraagt de prijs € 2199,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.isaac-cycle.com/nl_NL/p/fiets-hadron--shimano-ultegra-r8050-di2/55915/

 

LEES DIT HIERNA

Cyclo of Gravel? Op pad met de Canyon Inflite CF SL 8.0

Nu horen we jullie natuurlijk al denken: "Dit is appels met peren vergelijken." Een beetje wel…

LEES VERDER

Nieuwe Fidlock 590 magnetische bidon

De nieuwe TWIST-bidon 590 wordt geleverd in een nieuw design en met een verbeterde…

LEES VERDER

Rondjes draaien met de Spinergy GX gravel wielen

Om meteen even stil te staan bij de spaken. Dit zijn Spinergy's gepatenteerde PBO Power spaken.…

LEES VERDER