Magura's nieuwe concept fiets zonder externe kabels en leidingen

Na de eerste hydraulische rem die vorig jaar volledig geïntegreerd werd in een flat bar, heeft Magura een nieuwe conceptfiets gelanceerd zonder externe kabels en leidingen. De MAGURA Cockpit Integration (MCi).

Lekker clean zonder kabels en leidingen
Lekker clean zonder kabels en leidingen

In het voorjaar van 2019 introduceerde MAGURA de eerste hydraulische rem ter wereld die volledig geïntegreerd is in het stuur. Zonder externe kabels geeft de MAGURA Cockpit Integration (MCi) de rijder een strak design, een betere aërodynamica en een betere bescherming van de hydraulische componenten. De tweede stap is nu een conceptfiets, die bijna klaar is voor serieproductie - en die bijna helemaal geen externe leidingen en kabels meer nodig heeft.

De MAGURA MCi conceptbike

MAGURA toont je dit voorbeeld van optimale integratie vandaag, als een voorproefje van de conceptuele vormgeving van toekomstige fietsen die met MCi zijn uitgerust. Naast de MCi is een ander bijzonder kenmerk van de Cross-Country Hardtail de geoptimaliseerde stuurpen en het innovatieve balhoofdstel, die samen de onzichtbare lijnvoering mogelijk maken.

Magura

Vanaf de MCi-cilinder in het stuur lopen de lijnen volledig verborgen door het stuur en de stuurpen. De voorwielleiding gaat dan door een voorbereid gat in de stuurpen direct naar de kabelgeleiding bij de verende voorvork en naar de remklauw. De achterwiellijn wordt door het balhoofdstelsysteem in het frame geleid. De diameter van het bovenste balhoofdlager is oversized om de lijn tussen de conische stuurbuis en het lager te kunnen geleiden. Een reductiehuls zorgt voor een geleidingsgat voor de kabel en dus voor een onzichtbare overgang naar het frame. Dit type kabelgeleiding is al in serieproductie verkrijgbaar bij sommige balhoofdstel- en fietsfabrikanten. 

Magura

"Door gebruik te maken van de MCi, een draadloos schakelsysteem en de VYRON eLECT draadloze zadelpen, biedt de fiets een bijzonder strak design. De Cross-Country Bike kan zonder beperkingen worden bereden en is met 9 kg vooral qua gewicht geoptimaliseerd. Het prototype stuur werd ontworpen in samenwerking met de Duitse carbon specialist Bike Ahead Composites.
Om de gebruiksvriendelijkheid bij service en onderhoud te verhogen, maakt de fiets al gebruik van de MAGURA Easy Link Tube lijnkoppeling. Je kunt alle details over de fiets vinden in de video onder Dreambike Build x MAGURA MCi".

Magura

Details van de MAGURA MCi 

Het hart van de MCi is een cilinder die onzichtbaar in de greep van het stuur zit. De afmetingen van het expansievat en de zuigerdiameter komen overeen met de afmetingen die in de MAGURA MT-serie worden gebruikt. Dit geeft hem dezelfde stabiliteit en remkracht als de conventionele MAGURA MT-remmen. De remleidingen zijn ook volledig binnenin gelegd: door speciale gaten lopen ze onzichtbaar door het stuur en de stuurpen. Alle onderdelen van de cockpit zijn speciaal ontworpen voor gebruik met de MAGURA MCi.

Magura

Alleen de remhendels zijn van buitenaf zichtbaar. Het resultaat is een opgeruimd uiterlijk, dat bovendien gepaard gaat met een verbetering van de functie en een effectieve bescherming biedt tegen vallen en mechanische schade.

Magura

Afhankelijk van het stuur en de stuurpen is het systeem even geschikt voor mountainbiken als voor stadsgebruik. Doordat het hendellagerpunt dicht bij het stuur ligt, geeft het een directer remgevoel dan alle vorige MAGURA-remmen. Bovendien is de verhouding tussen de hendelafstand en de remkracht progressiever, wat de dosering van de rem verfijnt.

Magura

De hendelhoek van de MCi wordt individueel aangepast aan elk fietsmodel en geoptimaliseerd voor de optimale zitpositie. Speciale stuurgrepen met een vaste kern kunnen ook een projectie van maximaal 2 cm aan het einde van het stuur mogelijk maken. De breedte van de handgreep is traploos instelbaar op de remhendel.

Onderhouds- en gebruiksvriendelijk: MAGURA Easy Link-buis

"De ontwikkeling van de Easy Link-buis was gericht op gebruikersvriendelijke service en onderhoud, plus natuurlijk een nette integratie van de cockpit. De MCi is het eerste MAGURA product dat gebruik maakt van de nieuwe Easy Link buiskoppeling. 
De nieuwe Easy Link-buiskoppeling is een speciale plug-in connector die de cockpitunit en de tubing met elkaar verbindt. Tijdens een servicebeurt kan de cockpitunit eenvoudig worden losgekoppeld van de tubing in het frame. Het ontluchten van de remmen gebeurt met behulp van de beproefde MAGURA Easy Bleed Technology en een ontluchtingsschroef aan het stuuruiteinde. "

Eerste serie lancering 

In eerste instantie zal de MCi alleen worden gereserveerd voor OE-partners. MAGURA zal tijdens de ontwikkeling optreden als leverancier van het MCi-systeem en zal samen met de betreffende fietsfabrikant de componenten zoals stuur, stuurpen en kabel-/lijngeleiding specificeren. Een aftermarket versie is niet gepland voor de nabije toekomst.

Video the making off:
https://www.youtube.com/watch?v=WrMgKDuJPX0

Labels

LEES DIT HIERNA

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER