RockShox lanceert twee nieuwe SID-vorken en een nieuwe demper voor 2021

SRAM claimt dat zijn nieuwste SID SL-vork de lichtste op de markt zal zijn, en onthult een totaal nieuwe versterkte versie van de SID voor veeleisender terrein.

RockShox

De SID-vork van RockShox bestaat al jaren en wordt door enkele van de grootste namen in de crosscountryracing gebruikt en met groot succes.

Maar nu de XC-tracks technisch gezien meer veeleisend worden, zowel wat betreft de vaardigheden van de rijders als de fietsen die ze gebruiken, is het geen verrassing dat we beginnen te zien dat grote merken als RockShox meer ontwikkelingsgeld steken in de bijbehorende producten.

RockShox

De serie krijgt een nieuwe, lichtere Race Day-demper, een Debonair Air-vering die speciaal voor de XC is geoptimaliseerd, is nu alleen beschikbaar als een 29er verende voorvork en de 120mm-versie krijgt een 35mm-chassis.

Een splinternieuw chassis, dat wil zeggen, nieuwe lagers, nieuwe bovenbuizen, nieuwe kroon en nieuwe stuurbuis. Rockshox zegt dat dit het geheel lichter maakt, de nieuwe SID SL Ultimate is bijvoorbeeld 166g lichter dan de SID Ultimate Carbon voorvork van vorig jaar. Alle vorken zijn 29er. Rockshox die zegt dat ze zien dat de vraag naar gerichte XC-vorken voor 27,5" wielen enorm afneemt.

RockShox

Dit jaar zullen er twee SID-vorken zijn, de SID en de SID SL. De laatste is een volledig race vork, hij krijgt 32mm stangen, 100mm veerweg, een 44mm offset, komt alleen voor 29ers en heeft interessant genoeg een aluminium stuurwiel in plaats van carbon. Deze vork weegt een geclaimde 1.326g.

RockShox

Er zijn twee soorten SID SL-vork, de Ultimate en de Select. De Ultimate krijgt de nieuwe Race Day demper van de fabrikant en een Debonair luchtveer. De nieuwe demper zou lichter zijn en een solide 'lock-out' mogelijk maken. De Debonair luchtveer is afgestemd op een hogere rijhoogte voor meer vertrouwen en controle. Er zijn nieuwe ultra-lage frictie afdichtingen voor de SKF rubbers en deze zijn verkrijgbaar in de kleuren blauw en zwart. Je bent misschien geïnteresseerd om te weten dat de Charger er Race Day demper achterwaarts compatibel is met alle 100-120mm SID en Reba vorken terug naar MY14.

RockShox

De SID SL Select vork gebruikt hetzelfde chassis maar dan met een Charger RL demper. Het is nog steeds een 100mm 29er vork met 32mm stangen en een Debonair veer, maar hij weegt 1468g en is alleen beschikbaar in het zwart.

De tweede vork, de SID, is een 120mm vork met een 35mm stang. Rockshox zegt dat dit nieuwe chassis sterker en stijver is met slechts een kleine gewichtstoename. De SID-vork wordt ook geleverd in Ultimate of Select-vorm, de Ultimate krijgt de Charger Race Day-demper, een Debonair-veer en een 44 mm offset. Ook hier is de Ultimate zowel in die blauwe kleur als in het zwart verkrijgbaar, met een gewicht van 1.537 gram.

RockShox

De SID Select vork krijgt de Charger RL demper, komt alleen in het zwart en weegt een geclaimde 1.671g. De SID vorken krijgen een nieuwe `spatbord compatibiliteit` om kleine spatborden vast te zetten.

Beide vorken de SID en de SID SL's zijn Twistloc compatibel en gebruiken allemaal Maxima Plush vloeistof om de vork te beschermen tegen slijtage, geluid te dempen en consistent te voelen in alle omstandigheden. 

Tot slot heeft Rockshox nieuwe SIDluxe Ultimate en SIDluxe Select+ achterdempers aangekondigd om te combineren met SID SL en SID vorken. Ze zeggen dat dit een nieuw gewichtsgericht XC-ontwerp is dat met 227 gram lichter is dan andere dempers. Rockshox zegt dat ze erin geslaagd zijn om de demper lichter te maken door hem klein te houden met een laag luchtvolume en door knoppen en wijzerplaten te verwijderen om de demping af te stellen, daarvoor heb je een inbussleutel op deze schokdemper nodig.  Interessant is dat de SID en SID SL vorken een verwijderbare rebound instelknop hebben die gebruikt wordt om de instellingen van de SIDLuxe schokdempers aan te passen.

RockShox

RockShox

RockShox

Beeld: Charger RL demper top, en nieuwe Race Day Charger Demper eronder.

De positieve luchtveer is instelbaar door het gebruik van blauwe SIDluxe tokens binnenin de schokdemper, terwijl elders de rebounddemping is afgesteld en de ingaande demping bij hoge en lage snelheid is ingesteld. SIDluxe schokdempers zijn verkrijgbaar in standaard en trunnion mounts (denk aan de twee grote pennen die uit de zijkant van een oud kanon steken waardoor het kan draaien) en dempers zijn verkrijgbaar tot 50mm veerweg.

Zie ook rockshox.com voor meer details over het SID-assortiment voor 2020.

Labels

LEES DIT HIERNA

SR Suntour brengt nieuwe gravelvork uit: De GVX

Get Ready for Gravel met het "Grav Karl" Project. Het weer is op zijn best en de mensen genieten…

LEES VERDER

Wisselende weersomstandigheden trotseren met de ZO Jackets van VAUDE

De hybride fietsjacks van VAUDE zijn het hele jaar door functioneelMen’s Pro Insulation ZO Jacket…

LEES VERDER

Welke spatborden op de gravelracer?

Modderbaden nemen we ook liever in een beautyfarm. We zijn dan ook gravelracers, geen cyclocrossers…

LEES VERDER