Op pad met de SRAM G2 Ultimate remmen

De SRAM G2 Ultimate is al een dikke jaar op de markt en wordt veelal bestempeld als de mini Code. Je krijgt inderdaad een hele hoop remkracht voor een laag gewicht. Wat er precies nieuw is aan het 2021 model? De Rainbow / Oilslick kleurtjes van alle schroeven en bouten.

Want zeg nu zelf. Zonder Oilslick kleurtjes in je assortiment doe je niet meer mee. Alhoewel de trends in de fietswereld net zo veranderlijk zijn als het weer zouden we er niet van staan te kijken als iedereen over een paar jaar met roze boutjes rondrijdt. Naja, bij wijze van spreken dan.

De SRAM G2 Ultimate remmen classificeren zich tussen "zware XC" en "lichte Enduro". In onze ogen dus prima remmen voor een Trailbike of All Mountain Machine. Ze zijn zelfs geschikt voor E-Mountainbikes maar dan kun je net zo goed voor de RSC variant gaan. Je hoeft op een E-Bike toch niet op een paar gram te kijken. 

Tijdens het uitpakken van de doosjes vallen de kleurtjes wel direct op en we moeten het ook erkennen. Het ziet er onwijs gelikt uit. Elk schroefje en boutje wat er gebruikt is heeft deze behandeling ondergaan. Zelfs het veertje wat de remblokjes uit elkaar houdt is behandeld met Rainbow kleurtjes.g2 ultimate

Gezien onze testfiets compleet gestript is van onderdelen, en het betere weer eraan zit te komen, wordt het tijd om de remmen te monteren. Eerst nog even langs de oude vertrouwde keukenweegschaal en deze blijft hangen op 248 gram (hendel, caliper en leiding). We besparen zelfs nog een paar gram tijdens het inkorten van de leidingen alhoewel dit marginaal zal zijn. 

Wat je krijgt bij de SRAM G2 Ultimate is het volgende:
- Een lichtgewicht S4 remklauw met vier zuigers, Heat Shield technologie en Bleeding Edge poort
- Contact point adjustment
- Swinglink technologie tussen remhendel en remmodulatie
- Timing port closure
- Carbon remhendel gemonteerd op kogellagers
- Tweezijdige remhendel zoals we van SRAM gewend zijn

Montage:
We monteren de remmen op onze Gestripte Canyon Neuron 2021. De remleidingen van deze bike lopen door het frame dus dat wordt weer even priegelen met de leidingen. Gelukkig koop je tegenwoordig tooltjes hiervoor rond de € 25,-. Voor de fietshobbyist komt zo'n tooltje altijd van pas. 
De remleidingen hebben we van tevoren vast ingekort en als je dat een beetje met beleid doet hoef je daarna niet te ontluchten. Het inzetstukje schroef je in de leiding en het olijfje wordt tegendraads hierop geschroefd. Een paar druppels DOT olie op de leiding en in de remhendel et voila. Inkorten en monteren zonder te hoeven ontluchten.g2 ultimate 

Let wel op:
Vergeet niet om als eerste het afdekdopje en rembout om de leiding te schuiven. Je zult niet de eerste zijn die dit tijdens het inkorten vergeet waarna je overnieuw kunt beginnen. Draag tevens handschoenen en bras niet teveel. De DOT olie is namelijk een stuk agressiever dan minerale olie.

Mocht je door de tijd heen de remmen toch willen/moeten ontluchten dan is dat dankzij de Bleeding Edge poort een schoon en druppelvrije klus.

We monteren de remhendels met hun matchmakers op het stuur. SRAM hendels zijn links of rechts te gebruiken. Motorrijders hoeven dan ook geen rekening te houden met het monteren in spiegelbeeld. De ASX paddle zorgt helemaal voor een cleane look (draadloze shifters) en ook de BikeYoke trigger laat zich makkelijk op de matchmaker monteren.

We stellen het bereik van de remhendel af door middel van de knopjes aan de binnenkant van de remhendel. Je hebt bij de G2 Ultimates geen gereedschap nodig om het bereik van de hendel af te stellen. Maar ook niet om het aangrijppunt van de remblokjes naar je persoonlijke voorkeur aan te passen. Makkelijk als je onderweg de remmen wilt finetunen.g2 ultimate

Tip voor vakantie:
Mocht je de bike meenemen op fietsvakantie en je hebt de matchmakers gemonteerd vergeet dan niet om het klemringetjes van de shifter en dropper in je gereedschapskist of rugzak te gooien. Mocht je tijdens een crash of wat dan ook je remhendel slopen dan kun je er simpelweg een andere rem op zetten en de shifter of dropper met de gewone klem vast zetten. 
We zijn blij dat SRAM al 20 jaar dezelfde klemming gebruikt. Er is dus geen ABC keuze voor de matchmakers of klemringen.


Time to hit the trails:
Na montage is het uiteraard tijd om de paden op te gaan. Als eerste doen we een rondje om de kerk om te luisteren of alles goed loopt en aanvoelt.
Na een geslaagd testrondje nemen we de bike mee naar het Zuiden van het land. Helaas zitten de Ardennen of Duitsland er nog niet in. De zaak flink opstoken komt er dan ook niet van in de korte helling rond Valkenburg en Waterschley.g2 ultimate

SRAM remmen staan erom bekend dat ze een soepel gevoel geven qua remkracht op het moment dat de blokjes contact maken met de schijf. Het zijn dan ook geen aan en uit remmen. De G2 Ultimate laten het toe om dit in te stellen door middel van de Contact Point Adjuster welke bij de remhendel zit. Wij houden wel van direct contact en hebben de stelring dan ook maximaal staan. Bam! Gelijk op de rem zoals we graag hebben (uiteraard om daarna modulerend de kracht over te brengen op de wielen). De stelring klikt ook lekker weg wat het duidelijk maakt in welke stand deze staat.g2 ultimate

De remkracht is groot bij de G2 Ultimate. 4 Zuigers gemonteerd met een 200 mm schijf aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant. Genoeg power en koeling om een tank tot stilstand te brengen. De remhendel voelt soepel aan en komt zeer snel terug. Dat heeft waarschijnlijk te maken doordat deze op lagers draait. Het lijkt er zelfs op alsof er een veertje in het systeem zit. Maar dit heeft puur te maken met de manier van construeren.

De tijd welke je nodig hebt om jezelf aan te passen aan deze remmen is minimaal. Al na een paar afdalingen voelt het vertrouwd aan en kunnen we de snelheid om de afdalingen op gaan voeren.g2 ultimate

Qua slijtage hebben we nog niets meegemaakt en we kunnen niet zeggen hoe de remhendel gaat reageren zodra de blokjes flink beginnen te verslijten. Hier komen we over een tijdje nog op terug. Een tigtal moddertochten zou hier wel voor kunnen zorgen. Alhoewel het dankzij het droge voorjaar en zomer van afgelopen jaren best wel een tijdje kan duren.

Conclusie:
Een schitterend uitziende rem met Rainbow kleurtjes welke een meer dan behoorlijke dosis remkracht levert. Modulerend zoals we van SRAM gewend zijn maar met heel wat meer bite. De prijs is niet goedkoop maar je krijgt wel heel wat waar voor je geld.

De adviesprijs van de rem bedraagt  € 295,- p/s

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sram.com/en/sram/models/db-g2-ult-a1

LEES DIT HIERNA

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER