SRAM GX Eagle krijgt AXS upgrade

Afgelopen jaar werd de vernieuwde Eagle GX met 520% range gepresenteerd. Met het draadloze AXS schakelen van SRAM is de volgende stap in de evolutie alleen maar logisch. Een draadloze GX Eagle achterderailleur. Wij rijden er al een maandje mee rond. Of het bevalt?

sram axs

De tendens in bike onderdelen is dat de technieken van de top groepen langzaam door sijpelen naar beneden. Dat is bij de GX AXS niet anders. De techniek van de achterderailleur en shifter (ook wel paddle genoemd) komt rechtstreeks van de XX1 en XO1 groep af. Het grote verschil zit hem aan de buitenkant van de GX derailleur. Het hele binnenwerk met elektronica en motortjes is identiek aan de grotere broertjes.
En dat is goed om te horen. De Eagle AXS draait ondertussen alweer dik 2 jaar mee. Dit zonder storingen of terugroep acties.

Wat zit er in de GX AXS upgrade kit?
In de upgrade kit bevinden zich de GX AXS derailleur, GX AXS shifter, oplader + kabel, SRAM batterij, batterij beschermhoes en witte stelschroef tool.sram axs

Quanta kosta?
Upgrade kit € 620,-
GX AXS derailleur (zonder batterij) € 385,-
GX AXS shifter € 155,-
SRAM Powerpack (batterij, oplader+kabel) € 71,-
Batterij beschermhoes € 20,-

GX AXS chterderailleur:
We pakken de doos uit en wat wederom opvalt is het formaat van de derailleur. Het lijkt nog steeds of je tank onderdelen op je mountainbike monteert. Een blik op de keukenweegschaal zegt ook genoeg. Deze blijft steken op 469 gram. Niet mis voor een achterderailleur en dan ook 171 gram zwaarder dan de kabelbediende versie. 

Nu we toch aan het meten zijn gooien we de paddle er ook maar meteen op. Deze weegt slecht 78 gram en is dus 54 gram lichter dan de GX kabel shifter. Het verschil tussen de AXS en gewone GX is dus maar 117 gram. Fout! De buiten en binnenkabel moet je hier nog afhalen en deze wegen stiekem ook > 135 gram in ons XL frame. Kort gezegd ben je met de AXS groep een kleine 20 gram lichter uit.

Het frame waarop we de AXS groep op monteren is voorzien van interne kabelgeleiding. Deze hebben we helemaal niet meer nodig en we verwijderen alle kabels uit het frame en doppen de gaatjes af. Een cleanere look dan dit komen we alleen bij singlespeed bikes tegen.

Het monteren is, na het kijken van de gebruiksaanwijzing op Youtube, snel gebeurd. We monteren de achterderailleur en de shifter en zijn bijna klaar. Even de ketting op maat maken en overal doorheen geleiden en het afstellen kan beginnen.
We laten de shifter verbinding maken met de achterderailleur door ze met elkaar te laten communiceren. Een paar seconden later ben je al bijna klaar. De shifter communiceert met de achterderailleur en er is geen smartphone nodig voor finetuning of wat dan ooksram axs

We zetten de derailleur op het twee blad en stellen de B schroef af door middel van het witte tooltje wat wordt meegeleverd. Deze werkt net iets anders als de oude rode. Je zet het tooltje rond de cassette en draait aan de stelschroef totdat deze goed staat. Dat werkt prima op een hardtail maar bij een fully werkt het net wat anders. Je moet namelijk de derailleur afstellen met de bikers erop in vol ornaat en uitrusting. Ofwel in de sag van de veerweg.

Ben je alleen dan gaat dit ook door middel van het volgende trucje:
Je stelt de stelschroef af totdat je +/- 3 mm van het middelpunt van het tooltje afzit. Op het moment dat je nu op de bike gaat zitten wordt de ketting aangespannen en gaat de derailleur een stukje naar voren. Zo wordt de 3 mm welke hij naar achteren staat gecorrigeerd zodra je op de bike gaat zitten.

Maar we zijn nog niet klaar. Het bereik instellen gebeurd op dezelfde manier als een conventionele derailleur maar de finetuning doe je met de shifter. Hiermee kun je de derailleur per stap 0.2 mm naar links of rechts verstellen. Je houdt simpelweg de AXS knop van de shifter ingedrukt totdat het lampje van de derailleur gaat branden. Op het moment dat je omhoog drukt verplaatst de shifter zich 0.2 mm naar rechts (achterkant bekeken). Zo kun je de derailleur finetunen voor perfect schakelwerk.

Overload Clutch protection:
De GX AXS derailleur is uitgevoerd met alle technieken waar we bekend mee zijn zoals de X-Horizon parrallelogram, Type 3 Roller Clutch Bearing, Cage Lock etc.

Maar de AXS heeft een extra bescherming. De Overload Clutch is een bescherming voor de derailleur en zijn motortjes. Mocht er een tak of grote steen tegen de derailleur komen dan laat de derailleur zijn spanning los. Hij wordt soepel en beweegt mee met de tak. Zo wordt het systeem beschemt tegen afbreken.

GX AXS Shifter:
De nieuwe GX AXS shifter is zo goed als dezelfde shifter als zijn grote broertjes. Hij wordt geleverd met een dunne bevestigingsring welke we in onze vakantiekoffer gooien. We monteren de shifter uiteraard met de Matchmakers op de G2 Ultimate remmen. Tijdens onze eerste rit komen we erachter dat de we de paddle (het gedeelte waar je tegenaan duwt om te schakelen) te ver naar links hebben staan. We verplaatsen de shifter naar het andere stelgat en rijden weer verder.sram axs

Het op en afschakelen gaat via lichte klikjes. Een klikje omhoog en je schakelt op. Een klikje omlaag en je schakelt af. Super simpel en duidelijk. En met zoveel gemak dat je er bijna bang van wordt.

Onderweg:
We gooien onze bike in de wagen en zijn onderweg. Maar we vergeten niet de tip van Maximilliaan van SRAM. De derailleur wordt geactiveerd bij beweging en zodra je lange ritten maakt haal je het beste de batterij van de deraileur. Voor korte ritjes van een half uur gaan we dat natuurlijk niet doen. Maar zodra je een weekend gaat biken in Luxemburg, Duitsland of verder Frankrijk in dan doen we de batterij we ergens in onze rugzak.

Over weekendjes weg gesproken. De batterij van de achterderailleur zou ongeveer 20 fietsuren mee moeten gaan. Genoeg dus voor een lang weekend in het zuiden. Het heeft natuurlijk ook te maken met hoe vaak je schakelt onderweg. Onze langste tocht met de derailleur was in het gebied rond Swalmen. En hier hebben we veel geschakeld. Heel wat meer wat we in Zuid-Limburg doen of de rondjes door de Brabantse bossen. Het led lampje van de achterderailleur blijft nog steeds groen aangeven. Dit betekend dat deze tussen vol- en halfvol zit. Als deze rood aanduidt is hij halfvol tot een kwart. Blijft hij rood knipperen dan wordt het tijd om de batterij aan de lader te hangen.
De CR 2032 batterij van de shifter zou ongeveer 2 jaar meegaan. Uiteraard kun je op de SRAM app de batterijstatus controleren zodat je weet hoeveel jus er nog in zit.sram axs

Tijdens onze eerste rit rond Waterschley te Sittard valt op hoe soepel de derailleur zijn werk doet. Klik en gaan. Ook het schakelen tussen de 42 en 52 gaat soepel en snel. Vooral consequent. Daar waar je na 4 uur op de bike wel eens een schakelfoutje kunt maken daar begint de AXS voor je te denken. Een licht klikje op de paddle en achter je gebeurd de magie.

In onze eerste rit was de derailleur nog niet aan de SRAM app te koppelen. Deze was hier wat te nieuw voor. Het voordeel hiervan is dat we er zeker van zijn dat het systeem zonder app af te stellen is. Het nadeel hiervan was dat we de eerste tocht niet in de instellingen van de paddle konden komen. Een communicatiesessy met SRAM later en de derailleur was verbonden.
We stellen de paddle in op onze manier van rijden. Een klikje omhoog en de derailleur gaat omhoog naar een groter tandwiel (of up van bergop). Een klije omlaag en de deraileur gaat naar een kleiner tandwiel (down van bergaf). Tevens hebben we de derailleur zo ingesteld dat je bij het inhouden van de knop 2 versnellingen hoger of lager gaat. Het dubbel shifter zoals je van een XT derailleur kent. Iets waar we bij SRAM's 12 speed al een hele tijd op wachten.sram axs

De tocht hierna gaan we op pad met Eric van Basta in zijn thuisgebied. Het belooft een tocht met heel veel schakelwerk te worden en de derailleur wordt hier flink aan de tand gevoeld. Regelmatig schakelen we dan ook in een keer door van de 32 naar de 52. Dit gaat soepel en we zijn niet bang dat de derailleur hier geen zin in heeft. Schakelen onder kracht gaat net zo soepel en we hebben het systeem geen enkele keer op een hapering kunnen betrappen.
Qua stevigheid vertrouwen we op onze eigen ervaring met de SRAM derailleurs. Dat zit wel snor in onze ogen. De nieuwe beschermhoes van de achterderailleur zorgt dus voor wat extra bescherming en ziet er tevens stoer uit. Volgens SRAM is dit niet echt nodig maar gezien we deze groep in de toekomst waarschijnlijk terug gaan zien op diverse trail bikes is het geen overbodige luxe.sram axs

Na de rit:
Wat we het eerste doen na de rit? Koffie drinken uiteraard. Een daarna is het tijd om de fiets te wassen. Nu hoeven we ons absoluut niet druk te maken voor de waterdichtheid van het systeem. Dit is namelijk volgens de IP69K standaard. Dit is een standaard welke gebruikt wordt in constructie voertuigen welke regelmatig met de hogedrukreiniger worden schoongemaakt. Ha! Dan komen die tankonderdelen toch nog tot zijn recht. Maar natuurlijk raden we het af de bike met een hogedrukreiniger schoon te maken. Gewoon een emmer en een sopje heeft de voorkeur.

Met de IP69K standaard hoef je niet bang te zijn dat je bike tijdens een week regen in Oostenrijk er de brui aangeeft.

Conclusie:
De nieuwe GX AXS Eagle derailleur schakelt licht, soepel en direct. De draadloze techniek heeft zich afgelopen jaren bewezen en sijpelt vanuit de hogere groepen door naar de GX groep. De duurzaamheid van de Eagle groepen heeft zich afgelopen jaren al bewezen. De prijs voor de upgrade is niet mis maar het kabelloos rijden is in onze ogen wel een vette upgrade.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sram.com/en/sram/mountain/collections/eagle-axs

LEES DIT HIERNA

Gravelen met de Hutchinson Overide

De Overide, niet te verwarren met Crash Override (alhoewel het MS-Dos tijdperk voor veel mensen…

LEES VERDER

A Ride Around Town met de Fiido Air

Het eerste wat we van deze opvallende en strakke bike willen weten is of deze aan het geclaimde…

LEES VERDER

Strak in het pak met Ekoi kleding

We reden daarom afgelopen tijd rond met de Ekoi Ruts N Waves MTB broek, het Flow Trail vest en de…

LEES VERDER