Trails rijden met de Vittoria Agarro 29 x 2.35

De Vittoria Agarro trailband is alweer enkele jaren op de markt. De band vulde het gat op tussen de XC en Endurobanden. Meer grip dan een XC band maar minder dik dan de Endurobanden. Met technieken geleend van de Martello, Barzo en Gato een combinatie van alles wat. Hoe het praktijk uitpakte?

De Agarro is een trailband en laten we nu net onze trailbike gereed hebben voor komend jaar. Tevens staan er komende tijd enkele droge trailtochten op de planning staan waar we de banden lekker aan de tand kunnen voelen.

We zijn al jaren fan van Vittoria banden en ze geven dan ook meteen een vertrouwd gevoel. Ondanks dat we ze nog niet gemonteerd hebben. Het is fijn om vertrouwd rubber onder je bike te hebben als je lekker technisch gaat rijden.

Voordat we echter de trail op rollen kijken we naar de band. De naald van de oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 948 gram. Phoe, niet mis voor een trail band en niet heel veel lichter dan een Martello. 
Uiteraard is de band wel vervaardigd met alle technieken welke Vittoria in huis heeft. Graphene 2.0 zorgt voor een opvulling in het rubbercompound voor duurzaamheid van de noppen.vittoria
En dat zit bij Vittoria wel snor. We hebben de Agarro's niet aan een duurtest kunnen onderwerpen maar de ervaring van afgelopen 5 jaar met Vittoria zegt ons genoeg. Weken over de stenen knallen in het zuiden van Frankrijk met een setje Martello's en nagenoeg niets te zien aan de banden. Een week bikeparken in Oostenrijk met dezelfde banden. Niets aan de hand. We verwachten dan ook dat de Agarro's net zo degelijk zijn dan de rest van de Vittoria banden.
4C compound heeft dan weer te maken met het soort rubbercompound en TNT staat voor "Tube No Tube" ofwel tubeless ready.

We monteren de banden op een setje Fulcrum wielen met een binnendiameter van 27 mm. Een mooie breedte om een setje 2.35 banden op te monteren. De bandbreedte klopt, volgens de schuifmaat die 59 mm meet,  dan ook als een bus. Het tubeless maken van de banden is een fluitje van een cent. Monteren, Vittoria Air Liner erin indien gewenst, oppompen tot hij plop zegt en latex toevoegen. Binnen een kwartier zijn we klaar met onze bandenwissel.vittoria

De Vittoria Air Liner is een insert welke je in de band kunt stoppen om je velgen te beschermen. Deze hebben we een paar jaar geleden beschreven in onderstaande link:
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2019/je-wielen-beschermen-met-de-vittoria-air-liner

De Vittoria banden kenmerken zich door de antraciet kleurige wangen van de band. Love it or hate it maar op onze grijs/zwarte Canyon Neuron (140/130 mm veerweg) staan ze goed.vittoria

Onderweg:
De grenzen zijn op moment van schrijven nog niet open en we zijn gebonden aan ons kikkerlandje. Gelukkig weten we leuke trails te liggen rond Swalmen (waar we rond rijden met Erik van Basta), Waterschley en Zuid Limburg.

Bij de eerste tocht met nieuwe banden moet je vaak even wennen aan het gevoel wat ze geven. Dat valt met de Agarro's reuze mee en ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is rond de bossen van Swalmen waar we verschillende technische stroken rijden en een flinke afstand afleggen. De band rolt lekker soepel over de paden en hobbelt rustig over de boomwortels in dit gebied. Tractie genoeg bergop maar zodra je de extremen opzoekt, zoals steil bergop over grote wortels, wil je achterband wel eens over de stammen slippen. niet zo raar eigenlijk, de noppen staan ook een stuk dichter bij elkaar. Opgesteld in rijen van 6 met diverse groottes tussen midden en zijprofiel.vittoria

In de bochten voelt de band vertrouwd aan. Vooral op de bosgrond laat hij weinig verrassend zien en trekt er lekker doorheen. Zodra de grond een stuk steniger wordt en je ook hier de extreme opzoekt gaat de band wat meer driften. Maar wel een drift die je aan voelt komen. Door de plaatsing van de noppen is er bijna geen sprake van de "dode zone". Dit hebben we met de Goma's wel eens anders meegemaakt.
Het voordeel van de dicht op elkaar geplaatste noppen is daarentegen de rolweerstand. Ze lopen licht en geven voor de Nederlandse trails meer dan genoeg grip om nog ruimte over te hebben voor wat lomper rijgedrag.vittoria

In het zuiden waar de trails wat steniger zijn, de afdalingen wat langer en de grenzen verlegd worden lopen we wat te prakkiseren. De banden doen het super en lopen heerlijk bergop en bergaf. Maar nu zijn de trails droog en komen we amper modder of gladde stukken tegen. Dus wat kunnen we gaan doen? 

Mixen:
Het makkelijkste is natuurlijk om op je voor- en achterwiel dezelfde banden te leggen. Zo heb je met de Agarro in Nederland overal genoeg grip en nog wat extra voor als het echt lomp gaat worden. Wil je iets meer XC maar wel wat extra grip op de voorkant dan kun je de Agarro als voorband kiezen met een licht lopende Barzo aan de achterkant.
Ga je liever voor wat meer richting de Trail/Enduro kant dan leg je de Agarro achterop voor een lekker licht lopende achterkant met aan de voorkant een dikke Mazzo. Een tip welke we van Vittoria kregen was om, voor de bikevakanties, een Mazza voorop te leggen met een Martello achterop. Een combi die we zeker eens gaan proberen.

Conclusie:
Ben je op zoek naar een goede allrounder voor de Nederland paden dan zit je met de Aggaro wel goed. Ook als trail band voor vakanties in het buitenland is hij prima. Ga je meer richting de Enduro-kant dan kun je de Aggaro kiezen als lichte achterband met een agressievere band aan de voorzijde. En zodra de grenzen weer opengaan kiezen wij waarschijnlijk voor de laatste oplossing. Alhoewel dit weersafhankelijk kan zijn. Mocht het wederom een droge zomer worden. Dan laten we ze lekker op de bike liggen.

De adviesprijs bedraagt  € 62,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/enduro-trail/agarro

LEES DIT HIERNA

Canyon lanceert de nieuwe Neuron:ONFly

Canyon's eerste speciale lichtgewicht e-MTB maximaliseert je tijd op de fiets door optimaal gebruik…

LEES VERDER

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER