Trails rijden met de Canyon Spectral 125 AL 6.0

De 29’er 150 mm variant van de Spectral is een bike gemaakt voor dikke trails en paden. Maar wat als je eigen snelheid niet zo hoog ligt of je zoekt een bike welke graag het luchtruim kiest en je met wat minder veerweg en net wat speelsere bike kunt creeren? Wij namen de proef op de som en gingen op pad met de Spectral 125 AL 6.0.

De Spectral 125 wordt ook wel eens de “Mini Spectral” genoemd maar met onze maat XL en een bovenbuislengte van 663 mm is het frame alles behalve mini. Dat lijkt op papier een enorme lengte maar vanwege de hoek van de zibuis op 76,5 en een balhoofdhoek van 64 graden klopt het hele plaatje wel weer (in ons geval) zodra je op de bike springt. De geometrie van de Spectral 125 doet ons dan ook een beetje denken aan de Canyon Stoic met achtervering. Alhoewel die zelfs nog langer is volgens de geometrietabel.125

Waarin de Spectral 125 dan zoveel in verschilt ten opzichte van zijn grotere broers is simpelweg de hoeveelheid veerweg. Geen 150 mm veerweg achter maar 125 mm en ook geen 160 mm aan de voorkant maar 140 mm. Gemaakt voor bikers die geen 160 mm nodig hebben of zichzelf wat meer willen puschen op de trails. Kunnen we dit dan een opgevoerde Down Country bike noemen. Nee! Absoluut niet, niet weer een hokje om een bike in te stoppen. En tijdens het rijden van de lijnen over de trails in het nieuwe Trailcentre van Spa kwam de bike helemaal tot zijn recht. Genoeg veerweg om overal naar beneden te rijden, drops te maken en over de stenen te stuiteren. De geometrie van het balhoofd doet dan ook een hele hoop van het werk zodra het parcours onder een stevige hoek naar beneden duikt. Met de Stoic hebben we afgelopen winter al veel plezier gehad maar misten we soms de achtervering.125

Zelf ben ik ook geen snelle en agressieve rijder en zoek zelden de snelheidslimieten van het parcours op. Maar een van de dingen waar ik veel lol in zie is het overal naar beneden rijden/rollen. Voor mijn insteek heb ik dus geen 150 mm achtervering nodig en is de 125 van de Spectral genoeg om alle klapppen op te vangen en het wiel over de meeste obstakel te helpen. Canyon zelf heeft het over Fun above Speed en met die uitspraak hebben ze de spijker op zijn kop geslagen. Daarentegen, zolang de stenen niet al te groot worden laten we de snelheid op de trails flink oplopen om voor de eerstvolgende haarspeldbocht weer vol in de ankers te vliegen. En met de XT remmen met dubbele zuigers en 203 mm schijf aan de voorzijde en 180 mm achterop is dat natuurlijk geen probleem.125

De Maxxis Minion DHR II / Dissector banden zorgen voor genoeg grip bergaf en in de bochten. De bikes worden geleverd met binnenband dus we moeten zelf aan de slag met tubeless ventielen en een sapje. De velgen zijn al tubeless gemaakt dus het is een klusje wat binnen no-time gereed is. Omdat de banden het Exo karkas hebben van Maxxis is het voor sommige rijders, rijstijlen of terreinen niet onverstandig om er een Airliner in te plaatsen. Dit hebben wij niet gedaan, immers, het hele gevaarte moet ook nog heel wat hoogtemeters bergop getrapt worden en elke gram minder aan rollende massa is mooi meegenomen.125

Hier komen we tijdens een van onze eerste Ardennentochten wel achter. 55 km aan toertocht kilometers met 1290 hoogtemeters als testritje om te achterhalen hoe de lange afstanden aanvoelen op deze bike. Qua houding prima en bergaf was gewoon een feestje op de mooie trails rond Hamoir (chapeau voor de organisatie!). Hetgeen wat het zeer zwaar maakte was de bandencombi. Voor zulke tochten zouden we ze zelf liever wisselen voor een setje Vittoria Agarro banden.125

Zoals geschreven rijden we de aluminium 6.0 bike in maat XL en komt het totaalgewicht (compleet met pedalen en alle accessoires) uit op 15,75 kg. Niet al te licht voor een trailbike die gemaakt is om hele dagen in het zadel te zitten maar daarentegen. Het is wel een bike welke onder al het fietsgeweld heel moet blijven. Een dikke Fox 36 siert dan ook aan de voorkant en zorgt voor een stijf geheel. De bike voelt op de paden ook levendig aan en reageert snel op de stuurbewegingen. Qua dat betreft komen we weer tot de conclusie dat je, bij Canyon, al heel snel met een allemansvriendje onderweg bent.125

Bergaf mag uiteraard de dropperpost niet missen. Dit jaar nog een Iridium dropper welke zonder problemen zijn werkt doet. Maar in onze framemaat wel 200 mm drop heeft. En dat is op steile trails heel erg prettig. Het frame is in maat XL ook slecht 46 cm hoog dus een lange dropperpost is met onze lange benen ook geen overbodige luxe. Met de dropper in de laagste stand rollen we een paar dikke trails in en bij een paar flinke drops van een meter komen we erachter dat de bike toch wel erg graag het luchtruim kiest. Tijdens een paar runs verleggen we dan al snel onze grenzen. Nooit gedacht dat enkele punten waar ik op een andere bike moeite had of het gewoon niet deed, dit met de Spectral 125 tijdens de eerste run gewoon lukt. Dit zegt wel iets over het gevoel wat de bike geeft.125

Om dit alles bergop te trappen is de bike uitgerust met een 1x12 Shimano SLX aandrijving. Gewoon goed en stevig. Het doet zijn werk zonder morren en je komt met de 32 - 10/51 aandrijving overal boven.
Tijdens het klimmen en afdalen worden we ondersteund door een Fox Float X Performance achterdemper. 2 standen, eentje voor als je de bike omhoog pendelt en een staat voor als het naar beneden gaat. De demper is goed te bereiken en we hebben dan ook geen behoefte aan een lock-out op het stuur. Sowieso valt het heel erg mee met het bobben van de achterbrug in de open stand. De bike reageert prima op de pedalslagen en het rendement valt alles behalve tegen. Voor zo’n gewichtige trailbike laat dit zich redelijk goed omhoog rijden. Je moet er wel een paar tochten aan wennen om deze bike bergop te rijden. Vooral als je net van een licht hardtailtje komt. Even snel aanzetten bergop tijdens een lange tocht is er niet bij. Gewoon doseren en blijven hobbelen.125

De wielset waarop dit alles staat is een DT Swiss AM LN 370. 30 mm brede aluminium velgen die heel wat stootjes kunnen hebben en je niet snel in de steek zullen laten tijdens een biketocht. Stuur en stuurpen komen uit het huis van Canyon en zijn het G5 model. Hoogstwaarschijnlijk komt daar volgend jaar nog een extra onderdeel bij. De handvatten van Ergon zijn altijd welkom voor een van de drie contactpunten. Het zadel hebben we niet geprobeerd maar direct vervangen door ons eigen SQlab zadel. Kwestie van preferentie. Gewoon een solide en degelijke afmontage verder.125

Zodra de biketocht een beetje vlakker is laat de bike zich prima vooruit rollen om op deze manier lekker van de trails te genieten.
En dat hebben we afgelopen tijd zeker gedaan.

Conclusie:
De Spectral 125 is een trailbike welke graag het luchtruim kiest en waarmee je de snelheid op smoother terrein flink op kunt laten lopen. Het stijve frame geeft veel feedback en hij heeft genoeg vering voor vrijwel de hele Benelux en misstaat ook niet voor een weekendje bikeparken of trips door de Alpen. Een extra setje lichtere wielen en banden voor hele lange dag/Alpentrips is dan wel geen overbodige luxe.125

De adviesprijs van de Canyon Spectral 125 AL 6.0 bedraagt € 2999,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbike/trail-bikes/spectral-125/al/spectral-125-al-6/3176.html?dwvar_3176_pv_rahmenfarbe=RD
125

LEES DIT HIERNA

Strak in het pak met de Maap Alt Road Collectie

Voor degene die niet bekend zijn met Maap. Het Australische merk is ontstaan in Melbourne. Een stad…

LEES VERDER

Op pad met de Crosscall Action X5 Smartphone

Zoals je uit de naam kunt afleiden is de Action X5 gemaakt voor actie. Outdoor sporten en lekker…

LEES VERDER

Nederlandse selectie EK Mountainbike 2022 München

Het kampioenschap is onderdeel van het Super EK, waarbij de Europese Kampioenschappen van negen…

LEES VERDER