Op pad met de Canyon Exceed CF SL 6.0

Stel, je wilt een carbon frame met nette afmontage, scherpe prijs en goed stuurgedrag. Is het mogelijk om voor nog geen € 1500 te slagen? Wij namen de proef op de som en gingen op pad met de Canyon Exceed CF SL 6.0

En zoals je uit de titel af kunt leiden staat de CF dit geval voor Carbon Fiber en SL voor Super Light. Maar voordat we de bike kunnen wegen zetten we hem eerste even in elkaar. Ach, wat wil. Even een stuurtje rechtzetten en een wiel monteren. Een kind kan de was doen. En nu we toch in de werkplaats zijn monteren we direct een set pedalen, Marsh Guard, bidonhouder, gps houder en bel. Nu weet ik dat de bel volgens cabaretier Philippe Geubels het "gewicht en den ai-ro-dynamica" volledig vernagelt maar we hangen de bike op aan de weeghaak en deze blijft hangen op 11,71 kg. Niet slecht voor de complete bike (in maat L) en tel je de gemonteerde accessoires van het gewicht af kom je zelf nog lager uit dat wat Canyon op de site als gewicht weergeeft.

Frame:
Voor onze testbike hebben we een maatje L ter beschikking en met mijn lange benen en kort bovenlichaam past deze prima. Qua hoeken en maten heeft de bike een balhoofdhoek van 69,5 graden en de achterbrug meet 432 mm . De stack en de reach van bike meten 625 en 441 mm. Met een zitbuis van 485 mm heb je met lange benen wel een lange zadelpen nodig maar de Exceed heeft een riante post zodat je nooit tekort komt.

Het lichtgewicht carbon frame van iets meer dan 1250 gram heeft een klassieke diamant vorm met een flink opgedikte voorbouw en dikke bracket. Dit resulteert in een stijve constructie waardoor de bike levendig aanvoelt en snel reageert op stuur en trapbewegingen.

De Boost achterbrug wordt bij elkaar gehouden door een 12 mm steekas met ingebouwde hendel. Zo heb je dus geen gereedschap nodig om je wiel te demonteren maar krijg je wel een cleane look. En tijdens het trappen tik ik zelfs met maat 46 niet tegen de achterbrug aan maar blijft deze lekker smal tot aan de as.
Alle kabels worden netjes door het frame gewerkt en er is tevens de mogelijkheid om je dropperpost door het frame te vlechten. Canyon heeft kapjes beschikbaar waardoor je de opening van de voorderailleur dubbel kunt uitvoeren om de dropperkabel door te geleiden.

Wat opvalt aan het frame is de stootblok welke bij het balhoofd zit. Je kunt de totale slag van het stuur namelijk niet meer 170 graden draaien. Want dan komt de stuurpen tegen het stootblok aan zodat de bovenbuis niet beschadigd.

Componenten:
De Exceed CF SL 6.0 is de laagste in de rang van de Exceed's maar heeft een solide afmontage.
Voor de aandrijving zorgt een Shimano 2x11 groepset. MT600 crankstel, SLX shifters, SLX side swing voorderailleur en een XT achterderailleur. Alles op elkaar afgesteld voor een doeltreffende werking. Met een 11 speed 11-42 cassette aan de achterkant en een 26 - 36 crankstel kom je nergens te kort. Of je nu vlamt over snelle gravelpaden, krappe singletracks of een flinke col aan het beklimmen bent in het buitenland. Je verhoudingen laten je niet in de steek en onderweg schakelt alles snel en soepel. Het enige wat we (zoals altijd) aan zouden passen is de shifter voor de achterkant. Niet dat de SLX shifter slecht werkt. Maar het dubbel afschakelen van een XT shifter is gewoon heerlijk voor de bochtige Brabantse routes.

Qua remwerking zorgen de Shimano Deore remmen en met een 180 mm schijf aan de voorzijde en een 160 mm aan de achterzijde heb je meer dan genoeg stopkracht.

Aan de voorkant van de bike hangt een Rockshox Recon RL. Een simpele lucht geveerde Boost vork met 15 mm steekas. De RL (Rebound, Lockout) heeft enkele mogelijkheden om de vork in te stellen. Als eerste stel je de Sag af door middel van de luchtkamer op druk te brengen (preload). Daarna ga je aan de gang met de rebound hendel. Met onze rijstijl staat deze op een paar klikjes na op de snelste stand.
De vork is uitgerust met een lockout op je stuur. Ideaal als je even flink op de pedalen gaat staan om de zaak flink de sporen te geven.
In het terrein doet de vork zijn werk. Hij is niet spectaculair soepel en begint pas bij de boomwortels goed te werken. Maar zijn de klappen wat hoger heb je niet het gevoel met oneindige veerweg onderweg te zijn zoals zijn grotere broertjes als de SID. Hij doet in ieder geval zijn werk en door de stijve vorkpoten reageert de bike lekker snel en maakt het een strak geheel.

De wielset is een DT-Swiss X1900 Spline met daar omheen Schwalbe Rocket Ron 2.25 banden. Een stijve wielset die ook wel tegen een stootje kan. En dankzij de 25 mm binnenbreedte van de velgen vallen de Rocket Ron's ook mooi rond het wiel. Tubeless maken van de velgen en banden is dan ook geen probleem maar dat is een klusje wat je thuis zelf mag doen. Canyon levert hun fietsen immers af met gewone binnenbanden. Het velglint heeft DT-Swiss alvast voor je aangebracht. Dus ventielen erin, latex erin en klaar ben je.

De rest van de componenten zoals stuur, stuur- en zadelpen komen van het merk Iridium. Niets spectaculair maar ze doen zonder morren hun werk.
Het zadel is een Selle Italia X1 en net als de handvatten zijn dit zeer persoonlijke dingen. De ene zweert bij merk A en de andere bij merk B. Maar na tochten van meer dan 3 uur in het zadel voelen de zitbotten nog prima aan. De handvatten zou ik eigenlijk direct vervangen door Ergon Grips. Maar dit is dan ook een merk waar we al jaren mee biken en ook super bevalt. Je houdt tijdens een tocht ook langer je stuur vast dan je op je zadel zit dus het is zonde om als biker hierop te bezuinigen.

Time to hit the Trails:
De Canyon Exceed CF SL 6.0 is een semi racepaard welke net begonnen is met zijn eerste wedstrijden. In de amateurklasse zou deze niet eens misstaan en met zijn 1250 gram is het frame zeker waardig om te upgraden. Maar pak je zo nu en dan eens een marathon mee dan houd je eigenlijk niets te veranderen.

De bike hebben we losgelaten op de Brabantse routes van Best, Sint-Oedenrode en Valkenswaard. En vooral bij de eerste twee zitten er zeer veel bochten en singletracks in de trails. De moeite waard om eens te doen als je toevallig in de buurt bent. Tijdens het rijden van de vele kombochten laat de bike zich snel van oor tot oor leggen en bij elke trap op de pedalen voel je dat het frame vooruit wil. Maar het frame is niet knetterhard en filters de kleine trillingen er redelijk goed uit. De druk in de banden hebben we dan ook laten zakken naar 1.7 bar en zo hebben we de gulden middenweg tussen grip, rolweerstand en comfort. Aan grip hebben we dan ook genoeg. Insturen, vasthouden, doorrollen en weer op het gas. De hartslag schiet omhoog en na 20 km zijn we al lekker opgeblazen. De rest van de route maken dan ook af op een normaal tempo, in ieder geval totdat de spieren weer genoeg zuurstof hebben.
Tijdens het Greenlanen bekijken we de rest van de componenten en alles draait, schakelt en voelt goed aan. De bike gedraagt zich dan ook netjes en comfortabel. Je kunt het zoals ik al eens eerder gezegd heb vergelijken met een GT auto. Geen volbloed racewagen maar wel eentje waar je flink gas mee kunt geven zodra er om gevraagd wordt.

Voor deze prijsklasse is er weinig aan de bike op te merken. Misschien de voorvork. Maargoed, wil je meer dan betaal je ook meer dus voor nu hoor je ons niet klagen.
Het frame is met zijn zadelpendiameter van 30,9 mm ook uitgerust voor diverse merken aan dropperpost welke je volledig intern kunt geleiden door het vervangen van het kapje van de voorderailleur.

Conclusie:
Ja het is zeker mogelijk om een bike te kopen met carbon frame, goede rij-eigenschappen en solide afmontage voor minder dan € 1500,-.
En je houdt nog een euro over voor een ijsje onderweg.

De adviesprijs van de Canyon Exceed SL 6.0 bedraagt € 1499,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-6-0.html

LEES DIT HIERNA

Gravelracen met de Bontrager Specter Wavecel

Wij natuurlijk wel, maar voor degene die er nog nooit van gehoord hebben volgt hier een korte…

LEES VERDER

Canyon Torque 2020

Vandaag Trails en morgen het Bikepark in. De Torque is een Do-It-All gravity bike. Van Trails tot…

LEES VERDER

Op pad met de Evoc 10CC L rugzak

Waar 10CC L voor staat is natuurlijk overduidelijk. Een opbergvolume van 10 liter. Als je net als…

LEES VERDER