De RAAW Madonna V2 – Verbeterd en sneller

Het van oorsprong Nederlandse Raaw Mountainbikes kwam in 2017 uit met hun eerste wedstrijdwaardige aluminium enduro frame. De Madonna is vernoemd naar een van de beste trails in het Italiaanse Finale Ligure: Madonna Della Guardia. Na enkele jaren heeft het ontwerpteam van Raaw het originele model verfijnd, en is hij klaar om over de trails te gaan. En jij?

RAAW Madonna V2
De nieuwe RAAW Madonna V2

"Sinds de lancering van het eerste model hebben we het voorrecht gehad om veel rijders persoonlijk te ontmoeten en ontelbare trail-kilometers met elkaar te delen. Tot nu toe is dit een geweldige ervaring. En zoals het in het dagelijkse leven is, evolueren en veranderen de dingen: we doen ervaring op en proberen onszelf voortdurend te verbeteren. Zo zijn er de afgelopen twee jaar ontelbare testritten, nauwkeurige observaties en afwegingen geïnvesteerd in de Madonna V2.", - Ruben Torenbeek.

Geometrie

Vier verschillende framematen bieden rijders tussen 1,58 m en 2,00 m de perfecte pasvorm, zodat er genoeg ruimte overblijft voor verschillende rijstijlen. De gradaties tussen de vier maten zijn gelijkmatig verdeeld over de maten met 25 mm reach en een balhoofdbuislengte variërend met 15 mm elk. Op de vier framematen worden drie verschillende zadelhoeken gebruikt, die elke rijder een evenwichtige en gecentreerde rijpositie garanderen. Dit laat altijd voldoende ruimte over voor het bovenlichaam om actief op de fiets te bewegen.

RAAW

De geometriegegevens zijn gebaseerd op een voorvork met een veerweg van 170 mm. De alternatieve 180 mm veerweg aan de voorkant gaat ook prima, maar brengt een kleine verandering in de geometrie met zich mee.

RAAW

De nieuwe Madonna V2 bekrachtigd waar de eerste Madonna oorspronkelijk voor bedoeld was. Hoewel de fiets uitstekend klimt, blijft de focus liggen op de beste downhill prestaties. De stuurhoek is een vlakke 64,5°, optimaal aangevuld met 44 mm rake (vork helling en compensatie). De reach en stack op de Madonna V2 zijn toegenomen, waardoor de fiets een nog rijker karakter krijgt en nog beter aan de grond blijft hangen bij wilde trajecten.

Dropout Inserts

We gebruiken verschillende lengtes van de achtervork tussen framematen, omdat we het erg belangrijk vinden om een balans te hebben tussen de voor- en achterkant van de fiets.

Maar we waarderen ook dat renners hun eigen voorkeuren hebben. Daarom hebben we de dropouts met inserts ontworpen. De verschillende framematen worden geleverd met groeiende chain stay lengtes van de achtervork die volgen wat wij het beste passen. Maar we bieden ook extra inzetstukken in onze winkel, zodat u kunt wijzigen en experimenteren met verschillende lengtes van de achtervork.

Rocker 60 & Rocker 65

De achterwielophanging van de Madonna V2 is ontworpen rond twee verschillende rockers die de demper aansturen: de Rocker 60 en Rocker 65, die beide zorgen voor 160 mm veerweg aan het achterwiel, elk met iets meer dan 20% progressie naar het einde van de veerweg.

Wat de twee dempers van elkaar onderscheidt is hun gedrag. Terwijl de Rocker 60 rocker 60 mm veerweg gebruikt om 160 mm veerweg aan het achterwiel te genereren, gebruikt de Rocker 65 65 mm veerweg om 160 mm veerweg te genereren.
Dit resulteert in een hogere overbrengingsverhouding voor de Rocker-60 Rocker, die ideaal is voor rijders tot 90 kilo. De lagere overbrengingsverhouding op het model Rocker 65 werkt het beste voor rijders boven de 90 kilo.

Fietsers aan het lichtere uiteinde van de weegschaal profiteren van het Rocker 60-model en de grotere mechanische hendel. Dit ondersteunt een krachtige demping en de gevoeligheid van de achterkant voor kleine schokken. De Rocker 65 versie daarentegen laat zwaardere rijders toe te rijden met een lagere luchtdruk of zachtere vering (op de stalen schokdemper).
De verschillende slaglengtes op de demper zitten vast in de demper, maar zijn gebaseerd op dezelfde demper. Zo kan een model van 205 x 60 mm worden omgebouwd tot 205 x 65 mm - en omgekeerd. Deze conversie kan echter alleen rechtstreeks door FOX worden uitgevoerd.

Ontwerp

Het herziene ontwerp van de bovenbuis onderstreept de essentiële ontwikkelingsaanpak bij RAAW, waarbij functionaliteit en duurzaamheid de hoogste prioriteit krijgen. Meer ruimte voor een bidonhouder wordt gecreëerd door de nu rechte bovenbuis, waardoor ook gewicht wordt bespaard.

Op sterk belaste kernpunten van het frame zijn er twee prachtige gussets die een gelijkmatige overgang tussen de buizen garanderen.

Vergeleken met de Madonna voorganger is de nieuwe Madonna V2 ongeveer 150 g lichter. Dit is een gevolg van het nieuwe ontwerp van de bovenbuis, die nu een langer, dunnerwandig buissegment mogelijk maakt, en de super Leggero-beslag van 7075 aluminium, die we standaard gebruiken.

Framebescherming

De Madonna V2 glanst met een nieuwe onderbuisbescherming, gemaakt van zacht 5 mm dik rubber. Het kan eenvoudig aan het frame worden geplakt, bedekt de volledige breedte van de onderbuis en strekt zich uit over de gelaste naad op de trapas.

RAAW

Daarnaast is de nieuwe kettingbeschermer van zacht rubber, waarvan het kenmerkende geribbelde profiel de impact van de ketting aanzienlijk dempt. De ribben, die naadloos in het materiaal zijn geïntegreerd, zijn steviger in de richting van de trapas. Dit dekt effectief elke millimeter van de achterbrug, daarom is het niet overgeleverd aan de genade van de ketting bij harde afdalingen. Praktisch: de kettingbescherming wordt ook gewoon geplakt.

Bovendien beschermt een passend gesneden siliconenelement de binnenkant van de staande achterbrug.

Intelligent dragen van de wieleruitrusting

Alsof dat nog niet genoeg is, scoort de Madonna V2 met een externe oplossing voor het dragen van de wieleruitrusting op de fiets, waardoor de rijder verschillende opties heeft. Twee bidonhouders onder de bovenbuis zijn compatibel met de bevestigingsmiddelen van verschillende leveranciers van accessoires (waaronder Wolf Tooth), waarvan de spanbanden en tassen het mogelijk maken om uw trail uitrusting op de fiets te dragen.

RAAW

Een handige bidonhouder is te vinden op alle framematen. Een 500 ml waterfles past in het kleine en middelgrote frame, terwijl de Large en X-Large maten voldoende ruimte hebben voor elke flesgrootte. Ja, zelfs voor bier.

Hoofddraaipunt

De constructie van de achterste achterbrug van het chassis combineert topprestaties met een enorme duurzaamheid. Om dit te bereiken, vertrouwen we op tien 28 mm en twee 52 mm volledig afgedichte industriële lagers met extra afgedichte lagereindkappen, die anders alleen bekend zijn van hoogwaardige naven en koppen.

RAAW

RAAW

Elk draaipunt van de achterste driehoek is consequent afgedicht tegen water, stof en modder, wat garant staat voor jarenlange topprestaties. De eenvoudigere lagerbussen op de achterschokdemper zijn vervangen door hoogwaardige industriële lagers, wat de vering nog gevoeliger maakt. Het praktische lagerbeslag kan worden bediend met een enkele 5 mm inbussleutel. Dit maakt het onderhoud veel gemakkelijker en je hebt geen drie handen of een diploma nodig om je fiets te onderhouden. Herziene lagerkappen voorkomen piepen. Dit zorgt voor een rustige fiets - tour na tour.

Raaw

De veiligheidsmoer voor het hoofdlager, die zich aan de linkerzijde bevindt, is ook verder ontwikkeld: deze kan worden vastgezet met de Shimano trapasleutel.

En omdat de Madonna V2 graag direct bij het (rem)punt komt, hebben we af fabriek op alle framematen een 203 mm PM-rembeugel gemonteerd. Uiteraard bieden wij als alternatief 180 mm rembevestigingen aan, mocht u dat liever hebben.

RAAW

Meer info

raawmtb.com

Labels

LEES DIT HIERNA

SR Suntour brengt nieuwe gravelvork uit: De GVX

Get Ready for Gravel met het "Grav Karl" Project. Het weer is op zijn best en de mensen genieten…

LEES VERDER

Wisselende weersomstandigheden trotseren met de ZO Jackets van VAUDE

De hybride fietsjacks van VAUDE zijn het hele jaar door functioneelMen’s Pro Insulation ZO Jacket…

LEES VERDER

Welke spatborden op de gravelracer?

Modderbaden nemen we ook liever in een beautyfarm. We zijn dan ook gravelracers, geen cyclocrossers…

LEES VERDER