SQlab Herfst/Winter Special

SQlab, bekend van de ergonomische onderdelen, heeft zich afgelopen jaren ontdaan van hun juk van saaie stoffige onderdelen. Het imago heeft een flinke boost gekregen en misstaan niet op menig trail bike. Om de proef op de som te nemen monteerden wij onze Ragley Bigwig Long Travel Hardtail af met SQ’s ergonomische zadel, handvatten, inner bar-ends, stuur en stuurpen. Tijd om de paden op te gaan.

Qua bike hebben we gekozen voor onze stalen Ragley Bigwig. Een lekkere stoïcijnse Long Travel Hardtail waardoor de Ergonomische producten net een tandje beter tot hun recht komen dan op een comfortabele fully. We monteerden de bike af met het 611 Ergowave zadel, 711 Grips in combinatie met 411 innerbarends. Een 30X stuur met 80X stuurpen. Alles wel zo'n beetje compleet zou je wel zeggen.
sqlab
Alvorens we de SQlab producten op onze Ragley monteren leggen we deze even op de oude vertrouwde keukenweegschaal en ziet het lijstje er als volgt uit.

611 Ergowave zadel (14 cm): 205 gram
711 Grips (maat L): 194 gram samen
411 Innerbarends: 103 gram
80X stuurpen (60 mm): 164 gram
30X stuur (12 graden low): 336 gram

Zoals je uit bovenstaande af kunt leiden zijn het geen lichtgewicht producten. Vooral de Grips in combinatie met de innerbarends gooien wat extra grammetjes op de weegschaal. Ergonomie heeft wel zijn prijs natuurlijk. Voor de gewichtsfreak heeft SQlab afgelopen jaar de nieuwe Performance Line. Hierbij is het gewicht naar beneden geschroefd. Zo is er het 612R carbon zadel van maar 125 gram, de 711R grips van maar 128 gram en carbon 411 R innerbarends van maar 39 gram. Maar het "gewone" 611 zadel met een zeer net gewicht van 205 gram is alles behalve zwaar. Laten we hier dan ook maar eens mee beginnen.

611 Ergowave zadel
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Een van de meest persoonlijke onderdelen van de fiets is het zadel. Wat persoon A het perfecte zadel vind kan persoon B helemaal niet bekoren. Hier probeert SQlab verandering in te brengen.

Alvorens we het zadel binnen krijgen geven we de maat van onze zitbotjes door. Dit is heel belangrijk bij de aanschaf van een goed zadel. Het is namelijk de bedoeling dat je op je zitbotjes rust en niet er naast. Wij kwamen uit op een breedte van 14 cm. En dat is de maat welke we in al onze zadels hebben.
sqlab
Wat direct opvalt aan het zadel is de typische vorm. Een brede en platte voorkant, aan de achterkant het plateau achtige verhoging en in het midden de holte om de drukpunten te ontzien. Dit is zo geconstrueerd om de druk zoveel mogelijk te verdelen tijdens de bewegingen welke je maakt tijdens het mountainbiken. We bewegen immers een heel stuk meer op de bike dan een racefietser.

Over bewegen gesproken, de standaard versie van het 611 zadel, waar wij mee op pad gingen, is voorzien van enige vorm van zijwaartse flex maar heeft geen inserts voor je gewicht. Het maximale rijdersgewicht van dit zadel is dan ook 90 kg. Het optimale rijdersgewicht licht volgens SQlab rond de 75 kg. Wij zitten met volledige bepakking een paar kilo onder de maximale grens maar hebben niet het gevoel dat we te diep in het zadel drukken. De zijwaartse flex zorgt ervoor dat je lichaam een beetje meebeweegt met de trapbewegingen. Zo wordt pijn welke vanuit de onderrug kan verschijnen voor een groot deel tegengegaan. Wij zijn, gelukkig, gezegend met een goede rug maar tijdens lange ritten merken we wel dat onze rug een stukje soepeler aanvoelt.
sqlab
De langste rit welke we gemaakt hebben was dan ook een dikke 5 uur actief trappend in het zadel. Dit was de tweede, en tot op heden ook de langste, tocht met het zadel. Maar tijdens deze tocht hebben we geen last van onze zitbotjes gehad. En dat terwijl het zadel nog niet eens is ingezeten. Na een tocht of 3 á 4 heeft het zadel zich pas goed op je lichaam aangepast.

De afwerking van het zadel ziet er prima uit. Een S-Tube aluminium rails met nette witte cijfers voor de afstelling op de bike. C84 Kevlar dekt het zadel af en na heel wat uurtjes schuiven in het zadel is er nog weinig aan op te merken. Wat heet, het dek ziet er nog steeds als nieuw uit. Onder het dek zit SQlab’s secret Superlight Foam. Het ziet er zachter uit dan daadwerkelijk is en dat is alleen maar goed. Op een te zacht zadel zak je namelijk veel te diep in weg wat dan weer zorgt voor meer druk op je “dode zone”.
sqlab
De witte stiknaden aan de achterkant geven samen met de subtiele logo’s het zadel een sjieke uitstraling. De stiknaden zien er grappig genoeg uit als een soort van snijlijn van een tekening.

Conclusie:
Het SQlab 611 Ergowave zadel doet precies wat je ervan verwacht. Geen pijnlijke drukpunten na uren in het zadel en geen “dode zones”. Een prima en degelijke afwerking. Oké het zadel mag er dankzij de stompe neus niet al te snel uitzien. Maar daar zie je onderweg toch niets van. En laten we eerlijk zijn. Soms is het ook leuk om iets op je bike te monteren waar mensen net iets langer naar kijken.

Het 611 zadel is verkrijgbaar in de maten 12, 13, 14 & 15 cm breedte.
De adviesprijs voor het SQlab 611 Ergowave zadel bedraagt € 129,95
 
Voor meer informatie klik je op:
https://www.sqlab.nl/products/611-ergowave%C2%AE?_pos=1&_sid=3be1bdf86&_ss=r

711 Trail en Tech handvatten en 411 innerbarends
De 711 Trail & Tech grips, welke ontwikkeld zijn voor lange dagen in het zadel zoals marathons, XC en trailtochten, vallen op door hun specifieke vorm. Ze zien er namelijk rond uit maar zijn alles behalve rond.
sqlab
De grips zijn opgebouwd uit een paar lagen. De bovenste laag, uit welke 95 van het handvat bestaat, is gemaakt van rubbercompound welke zorgt voor comfort en grip tijdens het biken. Deze laag is op een bepaalde ergonomische manier uitgesneden en zorgt er door bepaalde trucjes voor dat de drukpunten op je handpalm verlicht worden. Het is de techniek van het bekende vleugentje van sommige grips maar dan zonder dat je dit vleugeltjes daadwerkelijk ziet.
De onderste laag is een plastic huls welke zo’n 45 mm doorloopt in de grip. Je zet de grip vast met de klemring aan het binnenkant van je stuur. Het afstellen moet, zoals je verwacht, nauwkeurig gebeuren om het beste resultaat te geven. Op de klemring zitten maatstreepjes welke je daarbij helpen.
sqlab
Nu is het belangrijk dat de grip niet verschuift onderweg en dat doet hij dan ook niet aan de kant van de klemring. Aan de buitenzijde wil deze onderweg verdraaien. Dit is na een paar tochten niet beter geworden en we hebben dan ook de alleroude hairspray truc toe moeten passen. Een beetje haarlak onder de grip, een paar dagen laten drogen en deze verdraaid niet meer onderweg.

De grips waar wij mee onderweg zijn is maat L en deze heeft een lengte van 135 mm en 112 mm omtrek. Een flinke lap rubber dus. En dit is ook wel terug te zien aan het gewicht. Het zijn dan ook niet de lichtste handvatten op de markt. Zelfs voor onze handen in formaat kolenschop is maat L aan de grote kant. Ik vermoedt dat wij zelfs met maatje M goed overweg zouden kunnen.
sqlab
Het seizoen voor trailtjes te rijden is, voor ons, langzaam afgelopen dus we rijden voornamelijk XC tochten met de grips. Wat we onderweg merken is dat de grip inderdaad prima onder je handen ligt en je polsen niet doorknikken. De ingebouwde vleugel doet dan ook prima zijn werk. Onze grote handen zijn aardig blij met de dikke handvatten en je hoeft dan ook amper in je stuur te knijpen. Tijdens technische escapades met natte handschoenen hebben we ook niet het gevoel gehad om van het stuur af te glijden. Bijkomend pluspunt van de grips is dat deze om je stuur schuiven en dus de breedte hiervan maximaliseren. Als je volledig aan de buitenkant van de grips zit voel je uiteraard de flex hierin. Dit omdat, er simpelweg, geen stuur meer onder zit. Niet echt storend en het komt zelden voor dat je zo op de bike zit.

Maar om wat vaker van houding te wisselen kun je de 711 Tech & Trail grips combineren met de 411 innerbarends.

Conclusie:
Een nette set grips met mooie afwerking. Trek ze alleen niet te strak om je stuur heen want de kans bestaat dat het stuur door het rubber snijdt. Het zachte rubber zorgt ervoor dat je niet hard in je stuur hoeft te knijpen om de grip op de handvatten te blijven bewaren.

De handvatten zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart of rood en in de maten S, M & L.
De adviesprijs voor de 711 handvatten bedraagt € 29,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sqlab.nl/collections/sq-lab-handvatten/products/grip-711-tech-and-trail

411 innerbarends
Ja, je leest het goed. Barends, je weet wel, die 20 cm lange dingen welke elke mountainbiker in de jaren 90 en begin 2000 op zijn bike gemonteerd had. Tijdens de komst van de 29’ers zijn deze langzaam uit het oog verdwenen.
sqlab
Nu is de 411 geen rare barend welke je aan de buitenkant van je stuur monteert. Nee, deze is dus speciaal gemaakt voor de brede sturen en wordt aan de binnenkant van de grips geplaatst. Je kunt in ieder geval niet met je barend ergens achter blijven hangen. Want tsja, wie heeft dat toentertijd niet meegemaakt.
Het monteren vraagt wel wat aandacht want je moet rekening houden met je remmen. Je kunt niet alles klakkeloos tegen elkaar aan schuiven. Wij moesten de barends iets meer rechtop zetten zodat de cilinder van de remhendel er niet tegenaan stond. Na de montage gingen we op pad voor een lange tocht. En om vast met de conclusie aan de haal te gaan. We hebben er onderweg, tijdens onze XC tochten, meer gebruik van gemaakt dan we van tevoren gedacht hadden.
sqlab
Eenmaal op pad leggen we, na een uur, onze handen op de innerbarends en de houding voelt verrassend prettig aan. Uiteraard moeten ze wel onder de juiste hoek staan anders kom je in de knoop met je polsen. Op zich is het best wel prettig om op de brede paden je handen en armen in een andere houding te zetten. Het valt ons op dat we op de brede paden steeds iets sneller de barends grijpen. Vooral met de wind op de kop, je hebt dan ook een klein beetje minder luchtweerstand. Een beetje zoals de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind harkt.

Op ons 78 cm brede stuur zitten de innerbarends +/- 50 cm van elkaar verwijderd. Dat is eigenlijk maar 4 cm minder (hart – hart) dan de barends op een Retro bike.
sqlab
Zoals uit bovenstaande al is af te leiden hebben we de innerbarends alleen gebruikt op de brede paden. Zodra het terrein technischer wordt, en de singletracks de bovenhand krijgen, houden we het gewoon bij de handvatten. Op technische terrein zitten de barends niet in de weg en vormen dan ook geen belemmering bij het afrijden van trappen of kleine drops.

Conclusie:
Een prima product voor de biker welke onderweg van houding wil wisselen en niet zijn handen in het midden van het stuur wil houden. Wij hebben er tijdens onze tochten stiekem meer gebruik van gemaakt dan we verwacht hadden.

De adviesprijs voor de 411 innerbarends  bedraagt € 39,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sqlab.nl/collections/inner-barends/products/inner-barends-411

30X 12 low stuur en 80X stuurpen
Om het hele pakket af te maken monteerden we het 30X stuur. Wel in de beschaafde aluminium variant met 12 graden backsweep, 15 mm rise, 4 graden upsweep, 780 mm breedte en 31.8 mm klemming.
sqlab
Goed, het ziet er misschien een beetje raar uit zoveel backsweep maar waar is het nu eigenlijk voor bedoelt? Doordat de sturen door de jaren heen breder zijn geworden staat je hand ten opzichte van je pols schuin naar binnen. Dit kan door de jaren heen klachten geven en een onprettig gevoel aan je polsen. Met meer backsweep zorgt het 30X stuur ervoor dat de hoek natuurlijker aanvoelt en je geen last van je polsen krijgt.
Het 30X stuur met 12 graden stuurhoek valt in houding: All Mountain, Enduro. En prima stuur om flink mee de berg af te knallen. Er is zelfs een complete Fabio Wibner lijn onderweg. En als je ziet wat hij allemaal uitvoert met zijn bikes dan weet je dat het met de stevigheid wel snor zit.
Om helemaal zeker te zijn van de stevigheid. Het 30X stuur van SQlab heeft de “Zedler end of life” test doorstaan. Een van de bruutste testen welke er voor sturen te vinden is.
sqlab
Omdat we toch meteen een nieuwe stuurpen zetten hebben we deze 1 cm langer gepakt dan degene die op onze bike zat. Nu veranderd je reach niet eens zo heel gek veel als je alleen een nieuw stuur monteert en blijft het stuurgevoel grotendeels gelijk. Aanvoelen. Aan deze subtiele verandering ben je over het algemeen na een paar kilometers aan gewend.

Onderweg voelen we vrijwel direct verschil met onze oude stuur. Het voelt allemaal wat soepeler aan. Tijdens technische stukken komen we nog een extra pluspunt tegen. Zodra je, met gestrekte armen, ver achter je bike gaat hangen en heel steil naar beneden gaat. Dan staat je pols in een veel natuurlijkere hoek dan met een recht stuur.
De 4 graden upsweep zorgt er dan weer voor dat je ellenbogen in de goede hoek staan tijdens het rijden over technische trails. Nu merken wij hier niet zo heel veel verschil met ons vorige stuur. Waarschijnlijk omdat deze ook al een licht upsweep heeft.

Qua stijfheid en flex doet het stuur absoluut niet onder voor andere merken. Vooral niet als je de stijfheid afzet tegen het gewicht. Voor een aluminium stuur van 780 mm breed heeft deze een zeer net gewicht van 320 gram. Vind je de 780 mm te breed dan is het stuur heel gemakkelijk in te korten. SQlab heeft namelijk speciaal voor jou alvast de maatvoeringen erin gezet.

Het stuur is verkrijgbaar in de maten low, medium & high.
De adviesprijs van het 30X stuur bedraagt € 89,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sqlab.nl/collections/sturen/products/3ox-alu-stuur

80X stuurpen
Om het stuur op zijn plaats te houden wordt deze gemonteerd op de 80X stuurpen. Nu valt er niet zo heel veel te vertellen over een aluminium stuurpen met 31.8 mm klemmingen een hoek van 6 graden. De stuurpen voelt in elk geval stevig aan en over het monteren van dit component valt al bijna helemaal niets te melden. Dat stelt dan ook weinig voor. 2 bouten aan de zijkant voor de klemming rond je rondbuis en vier boutjes aan de voorkant welke rond je stuur klemmen. Wel even de 4 bouten kruislings aandraaien zodat alle kracht op de juiste manier verdeeld wordt.
sqlab
De stuurpen verkrijgbaar in 9 lengtes. Van 35 mm tot wel 120 mm.
De adviesprijs van de 80X stuurpen bedraagt € 89,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sqlab.nl/collections/stuurpennen/products/8ox-stuurpen?variant=32463150710828

LEES DIT HIERNA

Canyon lanceert de nieuwe Neuron:ONFly

Canyon's eerste speciale lichtgewicht e-MTB maximaliseert je tijd op de fiets door optimaal gebruik…

LEES VERDER

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER