Trails rijden met de Fulcrum Red Metal 5 29 wielset

Licht en degelijk, dat is de insteek van Fulcrum met de Red Metal 5 wielset. Een wielset geschikt voor trailtjes en all mountain tochten. We monteerden ze in onze Canyon Neuron en dropten de trails in.

Een bekende uitspraak van Keith Bontrager is:"Light, strong, cheap. Pick two." En wie de text op de Engelse Fulcrum site leest kan dit wel zo interpreteren bij de text "Light and solid". Nu weten we door de jaren heen dat deze uitspraak nog steeds klopt en we hangen de wielset aan de weeghaak en deze blijft hangen op 1973 gram voor de set. Geen slecht gewicht voor een set uit deze prijsklasse, maar zeker geen lichtgewicht gewicht wielset. De uitspraak blijft dus nog steeds geldig want met een prijs van € 337,- is de prijs dan aangenaam voor de beurs.fulcrum

De Red Metal 5 wielen zijn alleen verkrijgbaar in de maat 29" en hebben een interne breedte van 27 mm. De naven zijn 110 x 15 aan de voorzijde en 148 x12 aan de achterkant. De wielset wordt geleverd met 2 velglinten en 2 Fulcrum 2-Way Fit ventielen om de wielen tubeless mee te maken. uiteraard zitten ook de klemringen voor de centrelock schijven in de doos.fulcrum

De velgen hebben een externe breedte van 32 mm maar dit vinden we niet het meest interessante. Wat voor ons interessant is, is de interne breedte. Deze komt neer op 27 mm. De gemonteerde Continental Mountainking banden vallen dan ook zeer mooi rond deze velgen.
Het tubeless maken van de banden is zo gepiept. Wel vervangen we het rubberen velglint door tubeless tape. Zo zijn de spaakgaten netjes afgedicht.

De velgen hebben 28 ronde rvs spaken met aluminium nippels en draaien op Fulcrums eigen industrie gelagerde naven. Deze naven hebben aan de schijfremzijde een ringetje welke je met een inbus los of vast kunt draaien. Dit ringetje is er voor gemaakt om speling op te heffen.
De schijven worden vastgezet door middel van een centerlock constructie. 200 mm schijven voorop en 180 mm achteraan. Ready to go!

Het maximale rijdersgewicht voor de wielset bedraagt 109 kg. Inclusief kleding rugzak en alles zit ik rond de 87 kg. Genoeg marge dus, maar vergeet niet hoeveel kracht er op de wielen komt als je ergens afdropt en een beetje lomp neerkomt.fulcrum

Onderweg:
De Alpen en het zuiden van Frankrijk hebben we dit jaar helaas laten schieten. De wielen hebben we gemonteerd in onze Canyon Neuron welke we regelmatig loslaten in Zuid Limburg, de Ardennen of Duitsland.

Met 1.6 bar in de voorband en 1.8 in de achterband hebben we de gulden middenweg gekozen tussen grip en rolweerstand. Ik zou zelfs nog wat kunnen zakken in druk maar gezien we zonder hulp bergop moeten fietsen laat ik het lekker wat het is.

We rollen lekker over de trails en laten de wielen lekker door de bochten rollen. Banden blijven netjes op hun plaats en zonder latex te "burpen" leggen we de eerste worteltrails van de route in Duitsland af. Tijdens het accelereren merk je wel dat je met een wielset van bijna 2 kg onderweg bent. Het versnelt iets minder snel dan we gewend zijn maar we komen dan ook van een 1200 grams carbon wielset af. Een paar tochten later zijn we er dan al weer aan gewend.fulcrum

We gooien en smijten lekker met onze bike over de trails welke bezaaid zijn met stenen, dropjes en enkele jumps. Soms kom je tijdens het testen net wat lomper of schuiner neer dan gepland wat de biker niet altijd ten goede komt. Roxette schreef er ooit een liedje over genaamd "Crash, Boom, Bang. Wel toepasselijk tijdens sommige ritten. Op een pad bezaaid met takken schiet er zelfs een dikke tak tussen frame en wiel! De eerste gedachte is dat het wiel een flinke slag heeft. Even ronddraaien en er is niets aan de hand. Enkele tochten later is alles nog steeds recht en is naspannen nog niet nodig.

De wielset laat een rustige ratel horen welke uit de body met 3 pallen klinkt. Naven met 3 pallen staan er vaak om bekend dat ze niet super snel aangrijpen. het kan dan wel eens een 10 tot 20 graden duren voordat het wiel actief meewerkt. Qua lagering draaien de naven, zoals gezegd, op industrielagers en kunnen we door middel van het stelringetje de speling bijstellen.fulcrum

Over de degelijkheid van de naven en wielen kunnen we kort zijn. Deze zit prima in elkaar. Een aantal tochten is eigenlijk te kort om de degelijkheid over langere termijn te testen en hier komen we dan nog op terug.fulcrum

Conclusie:
De Fulcrum Red Metal 5 wielset, gemaakt voor de Trail-/All Mountainbiker welke op zoek is naar een degelijke set voor een nette prijs. Met een gewicht van 1973 gram is het niet de lichtste maar wel eentje die tegen een stootje kan.

De adviesprijs voor de Fulcrum Red Metal 5 wielset bedraagt € 337,- voor de HG11 & XD body en € 350,- voor de Microspline body

Voor meer informatie klik je op:
https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/mtb-wheels/red-metal-5-29

LEES DIT HIERNA

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER