Trails Rijden met de YT Izzo Pro Race

Trail bikes met 130 mm veerweg zijn niet meer weg te denken in deze tijd. Veelzijdig en inzetbaar in nagenoeg elk terrein. De ene dag lekker trailtjes rijden en het weekend daarop een marathon meepakken? Met de 12 kg lichte Pro Race sla je echt geen modderfiguur.

Vooral niet als zo’n marathon zich in het zuiden van Frankrijk afspeelt. Een gebied waar de YT Izzo zich helemaal thuis zou voelen. Helaas, we hadden hem graag meegenomen die kant op en flink de sporen gegeven maar een hardnekkig virus goeide roet in het eten. Wil niet zeggen dat we er geen leuke trail tochten mee hebben gemaakt. Wat heet, we hebben de bike lekker losgelaten op de duitse trails. Bij gebrek aan een skilift moesten we wel zelf terug naar boven fietsen. Op die momenten waren we wel blij met het vedergewicht van 12,4 kg.

Want een lichtgewicht trail bike is de Izzo Pro Race inderdaad. Maat XL komt, in volledig tenue dus incl. pedalen en alles, uit op 12,6kg. Maar wat wil je, carbon frame, carbon DT 1200 wielset, carbon stuur.YT Izzo

De bike is gemaakt om te klimmen en lekker af te dalen. Oké geen mega zware Enduro trails. Immers, de bike heeft 130 mm veerweg voor en achter. Daar zul je het dan ook mee moeten doen. Met een balhoofdhoek van 66 graden laat de bike zich in ieder geval lekker door de bochten jagen en bergaf voelt hij dan ook eigenlijk meteen vertrouwd aan. Hij nodigt je “bijna direct uit om, ondanks de zomerbanden”, grenzen te verleggen en dat ene dropje deze keer wel te doen. De lange reach, 492 mm in maat XL,  werkt daarin zeker mee.

Wel vonden we dat de vorkbuis aardig kort was afgesneden. Deze zien we liever een paar cm langer zodat we zelf wat kunnen experimenteren met de hoogte van de stuurpen. Inkorten kan altijd nog maar langer maken is altijd zo’n ellende.YT Izzo

De zitbuis loopt flink lekker sloping en meet “slechts” 475 mm. Het voordeel is natuurlijk dat je een dropperpen met flink wat drop kunt installeren. De Fox Transfer met 175 mm drop doet zijn werk zonder morren. De Kashima coating van de dropperpost zien we ook terugkomen in de voorvork en de demper. Dit geeft een mooie uniformiteit aan de bike.YT Izzo

Alle kabels lopen, zoals je mag verwachten, netjes door het frame. Dit geeft de bike in de mat zwarte kleur een cleane look. Over rammelende kabels in het frame maken we ons al een tijdje niet meer druk. Dat is zo goed als passé deze tijd.YT Izzo

Componenten:
Op de afmontage van de bike is weinig op aan te merken. Een 1x12 Sram X01 aandrijving met 32 blad aan de voorkant en een 10-50 cassette achterop. Genoeg om de steile klimmetjes in Duitsland te trotseren. Qua marathon gebeuren snap ik het 32 blad volledig. Maar als je net als ons regelmatig paadjes aan het zoeken bent en echte steile hellingen op rijdt. Dan zien we liever de nieuwe 10-52 cassette aan de achterkant. Een net iets lichter klimverzet.YT Izzo

Van de Sram G2 RSC remmen met 200 mm schijf aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant verwacht je dat je een zeetanker tot stop kunt brengen. Maar de remmen doen absoluut niet wat ze beloven. We hebben sterk het vermoeden dat dit euvel niet te wijten is aan de remmen, maar aan het type remblokjes wat in onze testbike zit. En om eerlijk te zijn, zodra we de temperatuur flink hadden opgevoerd was er van blokkeren geen sprake meer. Dit terwijl de Simpelere Sram remmen welke we twee jaar geleden in onze Ragley hebben gestopt wel werken als een scheepsanker. Het modulerende karakter van de remmen bevalt ons daarentege prima. Vooral als je rustig technische segmenten aan het rijden bent en je wielen niet wilt laten slippen.YT Izzo

De carbon DT-Swiss M1200 met 30 mm brede velgen en platte spaken is licht en stijf. Dit laatse merk je goed zodra je switchbacks rijdt. De wielen hebben dan ook geen enkele intentie om iets door te veren. Met als gevolg dat je meer controle over je bike blijft houden en deze gerichter kunt plaatsen. Qua accelereren hoef ik niet te verklappen dat de wielen super hun werk doen en met de degelijkheid zit het prima. Na een paar “oeps” momentjes tijdens het droppen laten de wielen dan ook geen enkele slag zien. Eerlijkheidshalve zijn we van DT-Swiss ook niets anders gewend.

De Maxxis Forecaster 2.35 banden hebben we een paar tochten gebruikt maar vervangen door iets meer Beefcake banden. Namelijk de nieuwe Vittoria Mazza 2.4. Deze past meer bij de trails waar wij de bike op loslaten. Nu zou je verwachten dat de trails kurkdroog waren afgelopen tijd maar niet met ons geluk. Een dag in de regen op gladde wortels, stenen etc. Dat hebben wij weer. Wat we wel opmerkten is dat de bike na het steken van de nieuwe Mazza's een heel ander karakter kreeg. Een die beter past bij onze rijstijl waardoor we de gashendel nog iets verder open konden trekken. 

Demper, vork en dropperpost komen alle drie uit het huis van Fox. Een 34 Float Factory voorvork, Float Factory DPS demper en Transfer Factory dropper. Eigenlijk kan ik heel kort zijn over deze 3 componenten. Ze zien er dankzij de Kashima coating gelikt uit en werken super.

Niets dan lof?
Bijna. De dropperpost wordt aangestuurd dmv. Een RaceFace remote, werkt prima en past goed bij het stuur maar de reden hiervan is onduidelijk. De lockout van de achterdemper wordt aangestuurd door een RockShox remote. Euh, juist. De remote is een gripshift-achtige-remote en als je aan de gashendel trekt (om het zo te noemen) schakel je de demper in de open stand. Klik je op het knopje dan blokkeert de demper volledig.YT Izzo

Er is dus geen Trail/Climb/Descent mode op de remote te vinden. En om eerlijk te zijn vinden we dat wel jammer. Want in de open stand wil de bike bergop wel een klein beetje bobben. Tweede nadeel is dat je niet je eigen handvatten kunt gebruiken omdat je gebonden bent aan de gripshift remote. Of je moet zelf een andere remote steken zoals de klik varianten van SrSuntour.YT Izzo

De overige componenten zoals het 35 mm dikke carbon RaceFace stuur, zadel en allerlei randapperatuur zijn allemaal dik in orde.

Onderweg:
Zoals meestal beginnen we onze trail tochten met een flinke klim en vanaf de eerste meters voel je dat de bike vooruit wil. De achtervering gelockt en omhoog knallen maar. Dat loopt allemaal wel.YT Izzo

Maar eenmaal boven wijzen we het voorwiel de andere kant op en storten ons een dikke afdaling in bezaaid met stenen, drops, jumps en allerlei ander spul wat daar bij hoort. De bike laat zich snel van oor tot oor leggen maar we hebben wel wat moeite om het voorwiel op te tillen bij de jumps. We moeten dus een stuk verder naar achter hangen of simpelweg wat meer gas geven.
Tijdens het knallen over de stenen merk je beter dat je met een 130 mm trail bike onderweg bent. De demper gebruikt zijn maximale veerweg maar je hebt niet het gevoel dat je met meer veerweg onderweg bent. Niks mis mee, we hebben immers nog een paar cm over welke in onze gewrichten zitten.

Qua comfort hebben we niet te klagen. We rollen lekker over de trails en het voelt allemaal lekker aan. Wel hadden we graag andere grips gehad. Deze vinden we een beetje taai, helemaal als je Ergon’s gewend bent. Zeker in combinatie met het 35 mm carbon stuur.
De voorkant stuurt door de strakke onderdelen messcherp maar al het comfort moet uit de banden en de vork komen. Je merkt dan ook goed dat er een marathon karakter in deze bike rust. Hier zouden we rustig de Roc Marathon op willen rijden. Misschien volgend jaar YT maar eens lief aankijken.YT Izzo

Conclusie:
De YT Izzo Pro Team is een dijk van een machine maar heeft een paar kleine kanttekeningen waardoor hij ons net niet helemaal kan bekoren. Dit heeft meer te maken met de onderdelen want het frame en de geometrie zijn gewoon spot-on voor deze dikke 130 mm trail bike.

De adviesprijs van de YT Izzo Pro Race bedraagt € 5299,- 

Voor meer informatie klik je op: 
https://www.yt-industries.com/detail/index/sArticle/2385/sCategory/73661 
 

LEES DIT HIERNA

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER

Leenders Fietsen in Hengelo opent met totaal vernieuwd concept

Meer dan een winkel, een ervaring Het bekende Experience Center aan de Pasmaatweg heeft een…

LEES VERDER

Op pad met de Mokwheel Basalt

Zodra de doos op de redactie binnenkomt valt weer op hoe gewichtig deze zijn en dat je niet even…

LEES VERDER