Wintertrails rijden met de Sr Suntour Durolux 36 EQ

Een hele tijd geleden werden we door Sr Suntour gevraagd om de nieuwe Durolux 36 EQ vork eens op de paden los te laten. Door de bekende tekorten in de bikeindustrie was de vork te laat binnen om mee te doen aan de Roc Enduro. We monteerden de vork en spatborden en lieten de bike los op de natte trails in het zuiden.
 

De Durolux is al jarenlang dé enduro/freeride vork van Sr Suntour en heeft al op meerdere podia gestaan dan bikers verwachten. Niet zo raar als je bedenkt dat de Durolux alweer sinds 2008 bij het merk te vinden is. En net zoals de evolutie is ook deze vork niet stil blijven staan zoals het Air Equalizer system en de alweer 17 jaar lang gebruikte PCS demper.

De Durolux is verkrijgbaar in 3 veerweg lengtes namelijk 150,160 en 170 mm. Anders dan bij de vorige lucht systemen kun je deze vork niet met de 10 mm afstandclips op de negatieve as langer of korter maken. Wil je dat doen moet je de negatie kamer vervangen. Maar dit zijn werkjes welke je alleen maar doet bij, onder andere, een bikewissel. Net als de drie veerlengtes zijn de vorken ook te krijgen met drie verschillende demper cartridge waarvan de R2C2 demper, waar wij mee rijden, de meeste instelmogelijkheden biedt.durolux

Uitgerust met dikke 36 mm vorkpoten en een holle kroon blijft de naald van de weegschaal (de oude vertrouwde keukenweegschaal is net wat te klein) netjes hangen op 2150 gram. Niet slecht voor een vork van dit caliber.

Equalizer & Techniek:
We hebben de Durolux 36 met R2C2-PCS demper op 150 mm af laten stellen deze gemonteerd in onze 29’er Long Travel Hardtail. De Canyon Stoic. Zo krijgt de Stoic er 10 mm veerweg bij en wordt door de inbouwlengte ook een stukje hoger. Kan geen kwaad want de vorkbuis van de originele Pike was ook wel erg kort afgezaagd op 19 cm lengte. We zitten ook een stukje prettiger op de bike en merken het verschil heel goed tijdens het rijden van flinke drops. En omdat de inbouwlengte ook een stukje langer is dan de originele vork krijgen we geen otb gevoel tijdens het volledig inveren van de vork.durolux

De echte innovatie van de Durolux is Sr Suntour's nieuwe Equalizer System welke zich in de luchtkamer bevindt aan de linkerkant van de vork. Door het gewicht van de rijder wordt de negatieve kamer automatisch afgestemd afgestemd voor de veercurve. Zo creëert het systeem een customized gevoel welke sap en volume optimaliseert. Dit resulteert in een vork met het gevoel van een spiraalveer maar met  de progressiviteit en eenvoudige instelbaarheid van een luchtgeveerde vork.

Voor ons gewicht en rijstijl hebben wij de druk van de vork ingesteld op 80 Psi. Genoeg om de juiste Sag te krijgen en in het terrein nog wat ruimte over voor het moment dat de snelheid wat meer opgevoerd wordt. Daar waren de trails van afgelopen tijd namelijk wat te nat en glad voor. Het optimale karakter van de vork op hoge snelheid hebben we daardoor nog niet vaak verkend. Maar de soepelheid waarmee alles wordt geabsorbeerd is goed en doet zeker niet onder voor de andere 36 mm vorken van andere merken.durolux

In de linker vorkpoot bevindt zich ook de mogelijkheid om volume spacers te plaatsen. Fabrieksaf zitten er een 3-tal in. Maar voor de bikers welke de vork liever nog meer linear hebben kunnen er in totaal 6 volume spacers in. Wij hebben de vork nog op 3 spacers laten staan en gaan hier in het voorjaar waarschijnlijk nog verder mee experimenteren.

In combinatie met het Equalizer-systeem werkt het Piston Compensator-Systeem dat SR Suntour de afgelopen 17 jaar ontwikkeld heeft. De techniek achter PCS bestaat uit het vermogen om cavitatie tegen te gaan. Caviwatte? Cavitatie, het proces waarbij lucht en olie zich vermengen en er druk en lucht in de vork ontstaat. De PCS demper voorkomt dit en zorgt ervoor dat de vork een consistent gevoel op het parcours geeft en minder onderhoud nodig heeft om optimale rijprestaties te behouden. En minder onderhoud, daar houden wij wel van.durolux

Een tweede manier waarop SR Suntour de betrouwbaarheid en prestaties van de Durolux verbeterd zijn de ontluchters op de vorkpoten. Als je regelmatig, bijvoorbeeld tijdens een Alpentocht of Bikepark Tour,  op verschillende hoogtes rijdt kun je de vork ontluchten via deze poorten. Dit maakt de vork weer een stuk soepeler wat zeker interessant is voor de wedstrijdrijders onder ons. Ook kun je op deze manier de vork snel en gemakkelijk een kleine smeerbeurt geven. Vergeet niet om als je smeert op den duur de vorkpoten te drainen. Immers als er meer dan 5cc olie in de vorkpoten is niet goed voor de Durolux. Deze vorken liggen namelijk niet in een bad met olie te baden.durolux

In de R2C2 versie waar wij mee rondrijden heb je een aardig scala aan instelmogelijkheden. De R2 staan namelijk voor de high- & lowspeed rebound waar de C2 voor high- & lowspeed compressie staat. Om de vork in te stellen heb je 18 klikken lowspeed- en 5 klikken high speed compressie ter beschikking. Voor de highspeed rebound heb je 4 klikken beschikbaar en voor de lowspeed zelfs 28 klikken! Om de vork in te stellen hebben we de manual van Sr Suntour aangehouden en slecht enkele klikken verdraaid. Het instellen van de vork is dan ook geen hogere wiskunde en wil je dezelfde afstelling als Remy Absolon dan is dat ook geen punt. Zijn setup staat gewoon in de gebruiksaanwijzing. Wij zijn zelf een beetje van de Set-and-forget techniek en er zal komende tijd weinig aan de instellingen veranderd worden.durolux

De vorkkroon is gemaakt door middel van de Hollow Crown Technology. In plaats van een gesmede kroon heeft de vork een holle kroon uit een stuk. Dit scheelt weer een aantal, 35, gram terwijl er geen afbreuk wordt gedaan aan duurzaamheid en stijfheid.

De titanium Q-Loc hendel kan bij het eerste gebruik van de parapluhendel wel een hoofdkrabber zijn, maar na een paar keer gebruiken weet je niet beter. Wij rijden alweer heel wat jaren met de vorken van Suntour en vinden dit toch een van de fijnste as-klem-systemen.durolux

In de brug van de vork zijn een paar schroefjes gemonteerd waar je het spat- bordje op monteert welke bij de vork meegeleverd wordt. Een kleintje in de soort van Marsh Guard. Klein genoeg om niet op te vallen maar groot genoeg om de ergste modder en stenen weg te houden. En gezien dit een spatbord van Suntour zelf is heb je geen tayrips nodig om deze te bevestigen. Bijkomend voordeel van deze kleine spatborden is dat de schachten minder modder krijgen en steenschade op de geanodiseerde laag verminderd wordt.

Op de foto’s zie je het originele spatbordje niet zitten maar de opgevoerde fender van SKS. De trails welke wij gereden waren iets te nat en modderig om een klein spatbordje te voeren. De SKS Mudcatcher wordt in het voorjaar gewoon vervangen door de originele van Sr Suntour.durolux

We bevinden ons een beetje buiten het seizoen van buitenlandse tochten maar we hebben in het zuiden van ons land toch wel een aantal mooie tochten gereden met dikke trails. Helaas voor ons waren de paden nat en modderig waardoor de snelheid niet al te hoog werd opgevoerd.
Eenmaal op de trails valt direct het plushe karakter van de vork op. Wortels en stenen worden netjes weggefilterd en harde klappen worden goed geabsorbeerd. De 36 mm vorkpoten werken goed mee om de bike snel van oor tot oor te leggen. Er is dan ook weinig flex op te merken en op onze Long Travel Hardtail voelt de voorkant lekker stijf aan. Tijdens het afdenderen van de trappen komt de vork snel terug en blijft de veerweg trede na trede aanspreekbaar.durolux

Wat vanaf de eerste tocht al opvalt is dat er amper een inrijperiode nodig is. De vork blijft niet “plakken” om geactiveerd te worden en glijd soepel over de vorkpoten heen. We zijn dan ook heel erg benieuwd wat de vork voor ons doet zodra het weer aan de betere kant is.durolux

Qua prestaties kan de Sr Suntour Durolux zich goed meten met de concurrentie maar dan met een prijskaartje wat net een stuk vriendelijker is. Samen met het onderhoudsgemak en duurzaamheid maken dit een vork van hoog caliber.

De adviesprijs van de vork bedraagt € 759,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.srsuntour.com/nl/producten/fork/DUROLUX36-Boost-EQ-6797.html

LEES DIT HIERNA

Old Man Mountain: robuuste en betrouwbare bagagedragers

Old Man Mountain breidt zijn aanwezigheid uit op de Europese markt. Dit Amerikaanse bedrijf is…

LEES VERDER

Oostenrijkse Alpen: Nieuwe routes Tirol en evenementen in Ischgl

Nieuwe mountainbike routes Tirol In de Bike Republiek Sölden wordt het aanbod uitgebreid met de…

LEES VERDER

Elite Vico Glam bidonhouder: stijlvol design en exclusieve metallic afwerking

Nieuwe iriserende afwerking De nieuwe Vico Glam is voorzien van een in het oog springende metallic…

LEES VERDER