Je wielen beschermen met Pepi's Tire Noodle Rokkline

Lage bandendruk, carbon velgen, stenen en wortels. Een mooie combinatie om je carbon of aluminium velg te beschadigen. Je wielen krijgen dan ook heel wat te voortduren tegenwoordig. Wij monteerden in onze werkplaats Pepi's Tire Noodle in onze Carbon wielen. Iemand trek in Pasta?

PTN oftewel Pepi's Tire Noodle is een liner welke je kunt gebruiken om je velgen te beschermen bij het rijden met lage druk. Ze komen in de kleur rood en geel. Waarbij de rode een lichtgewicht liner is voor XC bikes terwijl de gele voor het zwaardere AM en Enduro-werk is. Voor onze Trail bike monteerden we uiteraard de gele Rokkline variant in maat M. En maat M staat niet voor de wielmaat maar voor de breedtemaat. Je kiest namelijk als eerste de wielmaat en dan de breedte van de band en velg waar je mee rijdt. In ons geval 27,5" velgen met 25 mm interne breedte en een 2.4" brede band.

Zoals al eens eerder beschreven is volstaat het niet om in de bouwmarkt een stuk schuim te kopen en in je wielen te stoppen. Maar PTN heeft nog wat extra's om zich heen. Het Polymeer schuim zit namelijk ingepakt in een soepel plastic jasje. Een voordeel hier van is dat je Tire Sealant niet door het schuim wordt aangepakt. Het jasje reageert namelijk niet op de sealant waardoor er meer over blijft om gaten te dichten bij lekkages.

Een bijkomend voordeel van een liner is het contactoppervlak met de zijkant van de banden zodra je in de bochten duikt. de zijwangen worden bij lage druk een stuk minder ver ingedrukt wat het bochtwerk alleen maar ten goede komt.

In de Praktijk:
Het monteren van de liner is zo gebeurd. Doordat het vaste maten zijn hoeft er niets geknipt te worden. Maar wat wel belangrijk is zijn de meegeleverde ventielen. Doordat de liner strak rond de velg ligt heeft PTN een apart ventiel ontworpen met de lucht in- en uitgang naar de zijkant. Zo kun je ook de band leeglaten zonder het ventiel te blokkeren. Tijdens het oppompen heb je heel wat minder slagen nodig omdat het luchtvolume flink gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan. In de eerste tocht laten we de druk een paar keer wat extra zakken om in de "sweet zone" te komen en met 1.5 bar hebben we lekker veel grip op de boomwortels en stenen in Zuid Limburg en de Ardennen. Doordat je weet dat je carbon wielen goed beschermd zijn heb je bij sommige secties minder het gevoel gas terug te nemen om je velgen te beschermen en voor door de secties te knallen. In de bocht voel je dat de banden wat minder vervormen en iets extra grip geeft. Ideaal dus voor Endurowedstrijden waar iedere seconde telt.

Op weg terug naar de wagen laten we enkele keren de lucht nog lager zakken om te kijken of je ook kunt rijden met super lage druk of bij een kapotte band. Dit lucht nog aardig en mocht je niets bij hebben om je band te repareren kun je in ieder geval nog rustig naar de auto of huis terug biken.

En uiteraard hebben de Noodle nog even op onze vertrouwde keukenweegschaal gelegd en met 103 gram schoon aan de haak valt het met het gewicht van de Rokkline heel erg mee. Een goede upgrade om je wielen te beschermen.

Pepi's Tire Noodle is verkrijgbaar in verschillende velg en breedtematen:

De adviesprijs bedraagt € 69,95 

Voor meer informatie over Pepi's Tire Noodle klik je op:
https://www.facebook.com/PTNPepisTireNoodle/
https://www.bikesuspension.com/cms/category/1507-ptn.html

Met dank aan www.sabma.be voor het beschikbaar stellen van Pepi's Tire Noodle.

LEES DIT HIERNA

Canyon lanceert de nieuwe Neuron:ONFly

Canyon's eerste speciale lichtgewicht e-MTB maximaliseert je tijd op de fiets door optimaal gebruik…

LEES VERDER

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER