Nieuwe handgebouwde Duitse voorvork Intend New Age

Handgemaakt door Cornelius Kapfinger, introduceert de Freiburgse onderdelenfabrikant Intend Bicycle Components de "New Age". Een uitgebreide update van het aanbod van voorvorken, die enkele technische verbeteringen bevat en ook een nieuw model met zich meebrengt.

De nieuwe Intend New Age

"De Intend vorken zijn door mij, Cornelius Kapfinger, zo'n 5 jaar lang ontworpen, geassembleerd en ontwikkeld. Er is veel gebeurd in deze 5 jaar. De buisdiameters zijn toegenomen, de details zijn verfijnd en iets minder dan 2 jaar geleden was de reconstructie van non-boost naar boost nodig om meer klanten te bereiken en het aantal verkochte vorken bleef groeien."

"Reden genoeg om de volgende stap te zetten bij Intend en de 2020 modelreeks met de naam "New Age" te introduceren. Met de New Age modelreeks wordt een speciaal omgekeerd model, genaamd Flash, gecreëerd in een speciale "Freudenhammer Edition", die ik in de komende weken zal introduceren. Deze zal qua gewicht ruim boven de Endurovork Edge uitkomen en is speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van de endurosport, die steeds zwaarder wordt, en aan de eisen van de e-bikes die getoetst moeten worden aan de belastbaarheid."

De wijzigingen aan de New Age voorvorken betreffen onder meer de volgende aspecten en zijn in het verleden deels al feilloos in productie gegaan:

  • Minder massa op de shaft, meer massa in de crown
  • SKF dichtingen als afsluiters / oil seals
  • Nieuwe 20 tot 15 as-adapters
  • Zware en lichte assen met geribbeld klemoppervlakken
  • Hogere bushings
  • Nieuwe royal flush coating
  • CNC-made regelknoppen
  • Nieuwe kabelgeleiding
  • Geen pre-orders meer, alle vorken zijn op voorraad.
  • Intend Edge geschikt voor e-bikes

Minder massa op de shaft, meer massa in de crown

Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Het vooroordeel dat USD-vorken niet torsiestijf zijn, is steeds weer een grote zorg voor potentiële klanten. Hoewel deze zorg volledig ongegrond is, blijf ik proberen de vooroordelen tegen te gaan. Met de Intend Edge New Age wordt de massa op de as gereduceerd, maar de massa in de brug vergroot. De huidige schacht is niet minder stabiel en stevig dan bij alle andere fabrikanten, er is geen lichtgewicht constructie uitgevoerd. Met hetzelfde totale gewicht kan nu echter wel een verhoging van de torsiestijfheid worden bereikt. Om dit te bereiken verplaatst de Edge New Age massa van de schacht naar de brug. Als de massa zich in de brug bevindt, kan deze zowel de torsiestijfheid als de richtingsstijfheid verhogen, als de massa zich in de schacht bevindt, kan deze laatste alleen maar toenemen ".

SKF dichtingen als afsluiters / oil seals 

 Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Met het toenemende aantal verkochte vorken is er ook een probleem waar ik niet aan gedacht heb: het leveren van reserveonderdelen onafhankelijk van mij als fabrikant. Als 1-mansbedrijf betekent vakantie ook onbekwaamheid voor Intend. Slijtage houdt zich echter niet aan de tijdsafspraken en met het toenemende aantal verende vorken is het noodzakelijk dat reserveonderdelen zoals afdichtingen overal te verkrijgen zijn. Daarom worden SKF-stofafstrijkers in 35 mm (zonder collar) nu in de New Age veervorken geïnstalleerd. De afdichtingen kunnen niet achteraf op de "Old Age" verende vorken worden gemonteerd. De levering van reserveonderdelen voor de vorige stof/olie-afdichtingen is voor altijd gegarandeerd (sinds de industriestandaard onderdelen). Er is geen functioneel voordeel of nadeel voor nieuwe of oude verende vorken, alleen dat de nieuwe afdichtingen ongeveer 20g zwaarder zijn ".

Nieuwe 20 tot 15 as-adapters 

Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Helaas zorgden de vorige 20 tot 15 asadapters voor problemen bij sommige klanten. Om de bediening verder te vereenvoudigen zijn de adapters nu met kruisschroeven vastgeschroefd. Deze oplossing kan niet achteraf op oude vorken worden gemonteerd, maar de levering van de vorige 20 tot 15 adapters is 100% veilig en ze werken ook perfect. ”

Zware en lichte assen met geribbeld klemoppervlakken

Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Deze verandering is alleen relevant voor extreem veeleisende rijders. Zo kan het gebeuren dat bij extreme rijmanoeuvres de as licht gedraaid wordt in de dropouts. Dit is mij nooit overkomen, ik zou mijzelf een middelsnelle maar goede rijder noemen. En ik heb ook geen feedback van klanten op dit punt. Dit gebeurde af en toe met mijn echt snelle teamrijders en om dit te voorkomen zijn de klemmende vlakken nu gekarteld, wat een betere klemverbinding mogelijk maakt. Deze innovatie kan achteraf worden voorzien van een nieuwe as (als eerdere klanten hier nooit problemen mee hadden, maar dat hoeft ook niet!), die in twee versies verkrijgbaar zijn: licht en zwaar. De zware assen met een dubbele wanddikte voor een maximale torsiestijfheid wegen ongeveer 170 g, ongeveer twee keer de massa van de lichte as. Ik kies zelf de makkelijke as. De stoere, heftigere rijders en mensen met een beetje zelfvertrouwen kiezen voor de zware as. Met de nieuwe assen is het af en toe draaien van de verlijmde binnenzeskant weggewerkt. "

Hogere bushings 

Intent

Cornelius Kapfinger: "De groei van mijn bedrijf gaat hand in hand met een verbeterde leveranciersstructuur en ik kan nu een aantal onderdelen volgens mijn eigen specificaties laten vervaardigen. Dit is wat er is gebeurd met de schuifbussen. Een groot dankwoord gaat uit naar de medewerkers van het bedrijf SR-Suntour die het voor mij mogelijk hebben gemaakt om met hoogwaardige en precies passende schuifbussen in de suspensievorkbranche te komen. Nu heb ik zwaar geïnvesteerd in mijn eigen mallen en laat ik bussen met een grotere hoogte volgens mijn eigen specificatie vervaardigen. Helaas zijn ze een paar gram zwaarder, maar ze verminderen ook de oppervlaktedruk. Deze bussen zijn sinds enkele maanden standaard ingebouwd ".

Nieuwe royal flush coating 

Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Sinds ongeveer 2 jaar bouw ik alleen nog maar de geliefde en gehaatte gouden slede-coating. De reden voor de overgang van de zwarte coating naar het natuurlijk hard anodiseren was het extreme risico op slijtage van de zwarte coating. De aanvankelijk geïnstalleerde zwarte buizen werden af en toe aangetast, wat voor mij onacceptabel was. En steeds weer ontdek ik een lichte verkleuring van de zwarte geanodiseerde kleur op concurrerende vorken en ben daarom erg blij met mijn beslissing. Sinds de introductie van de gouden glijlaag is het aantal slijtagegevallen gedaald tot 0. Maar de verbetering is overal en daarom heb ik een leverancier gevonden die vervolgens de buizen opnieuw heeft geschuurd en de oppervlakteruwheid van de nieuwe glijbussen en de Fox Gold smeerolie heeft geoptimaliseerd met behulp van een nauwkeurig afgestelde polijsting. Door de tribologisch op elkaar afgestemde oppervlakken werd de wrijving en het stick-slip effect aanzienlijk verminderd. Dit is te herkennen aan de iets lichtere geanodiseerde kleur. De Royal Flush Coating is al bijna een jaar in serieproductie en het resultaat en de duurzaamheid zijn ongetwijfeld subliem ".

CNC-made regelknoppen

Intend New Age

Cornelius Kapfinger: "Een van de meest karakteristieke kenmerken van de Intend verende vorken zijn de hi-fi stereo instelknoppen. Het ene genot, het andere nadeel, ze maken plaats voor speciaal gemaakte CNC-knoppen voor de compressie-, rebound- en ventieldopjes op de New Age vorken. Dit verbetert het uiterlijk van de voorvorken aanzienlijk en is een duidelijke indicatie dat het product inmiddels volwassen is geworden, aangezien het niet meer nodig is om producten van andere fabrikanten te gebruiken. De nieuwe knoppen kunnen achteraf op eerdere verende vorken worden gemonteerd".

Nieuwe kabelgeleiding

Intent

Cornelius Kapfinger: "Parallel aan de verstelknoppen werd ook de kabelgeleiding aantrekkelijker gemaakt. Dankzij een contact van het Trickstuff bedrijf met het Polygon DH team, dat op zijn beurt contact maakte met het Promax bedrijf uit Taiwan, kon ik de gevormde en schroefbare plastic geleiders krijgen en dankzij een TESA medewerker die op Facebook meeleest, hebben ze nu dubbelzijdige TESA industriële kleefband op de vorken laten bestendigen. Dankzij iedereen die erbij betrokken is, zijn er soms 5 ooghoeken nodig om tot een doel te komen! De nieuwe kabelgeleiding wordt gecompleteerd met een CNC gefreesde kabelklem voor de “hose guide arm” bij de dropout. Uiteraard kan deze oplossing ook achteraf op de vorige vorken worden gemonteerd. Alleen de “hose guide arm” is compatibel met de Boost-modellen, maar niet met de oudere niet-Boost-modellen ".

Geen pre-orders meer, alle vorken zijn op voorraad

Cornelius Kapfinger: "Onafhankelijk van het product is er ook een wijziging bij Intend dat de producten (bijna) allemaal op voorraad zijn en pre-orders niet meer mogelijk zijn omdat ze niet nodig zijn. Door de verscheidenheid aan varianten kan het altijd voorkomen dat een kleur of speciale variant niet op voorraad is, maar de tendens is duidelijk in de richting van voorraadartikelen, weg van productie op afroep. Dus alle Intend-vorken en bijna alle andere Intend-producten zijn nu op voorraad en, afhankelijk van de capaciteit, leverbaar binnen een assemblagetijd van 1-3 weken. ”

Intend Edge geschikt voor e-bikes 

Cornelius Kapfinger: "Strikt genomen is hier geen sprake van een verandering, want de vorige Edge-vorken voldeden volgens het EFBE-testlaboratorium ook aan alle eisen van het e-bike segment. Maar specifieke toepassingsgebieden vereisen ook een speciale marketing. In dit verband wordt nu aangekondigd dat de Intend Edge absoluut geschikt is voor e-bikes, omdat deze door zijn ontwerp inherent stabieler is dan conventionele verende vorken. ”

Intend New Age

Algemene informatie

  • Wielafmetingen: 29" & 27,5", niet verwisselbaar na aankoop
  • Gewicht: 2130g (29") & 2085g (27,5")
  • Standaardkleuren: Zwart, blauw, rauw (niet geanodiseerd). Speciale kleuren voor 250 Euro extra in rood, oranje, groen, violet. 
  • Offset: 44mm (51mm is niet meer beschikbaar)
  • Remmen: 180 und 203mm (zowel in boost als niet-boost), te veranderen na aankoop
  • Stuurlengte: 243mm
  • Axlediameter: 110x15 (Boost) & 110x20 (Boost of non-boost), veranderbaar na aankoop
  • Stroke & ATC:
  • 29“: 180mm (591,5mm), 170mm (581,5mm), 160mm (571,5mm), 150mm (561,5mm), 140mm (551,5mm), 130mm (541,5mm), 120mm (531,5mm), 110mm (521,5mm), 100mm (511,5mm), 90mm (501,5mm), 80mm (491,5mm)... 
  • 27,5“: 180mm (571,5mm), 170mm (561,5mm), 160mm (551,5mm), 150mm (541,5mm), 140mm (531,5mm), 130mm (521,5mm), 120mm (511,5mm), 110mm (501,5mm), 100mm (491,5mm), 90mm (481,5mm), 80mm (471,5mm)...
  • (kan worden verminderd met clip spacers in stappen van 10 mm, geen verandering van de luchtschacht nodig)
  • Aanpassingen: Luchtdruk, progressie, lagesnelheidscompressie, lagesnelheidsrebound
  • Prijzen: 1949 Euro (29") & 1899 Euro (27,5") incl. BTW.


Note: Dit bericht van Cornelius hebben we zo goed mogelijk vertaald, maar voel je vrij ons te mailen als er iets onjuist staat vertaald: redactie@mountainbike.nl

www.intend-bc.com

Labels

LEES DIT HIERNA

SR Suntour brengt nieuwe gravelvork uit: De GVX

Get Ready for Gravel met het "Grav Karl" Project. Het weer is op zijn best en de mensen genieten…

LEES VERDER

Wisselende weersomstandigheden trotseren met de ZO Jackets van VAUDE

De hybride fietsjacks van VAUDE zijn het hele jaar door functioneelMen’s Pro Insulation ZO Jacket…

LEES VERDER

Welke spatborden op de gravelracer?

Modderbaden nemen we ook liever in een beautyfarm. We zijn dan ook gravelracers, geen cyclocrossers…

LEES VERDER